Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland"— Utskrift av presentasjonen:

1 Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland

2 Overordnet søknader og midler
Tre søknadsrunder så langt 39 skoler har søkt (av 42) 34 skoler er med på tiltak finansiert av ASAK Vi har delt ut ca. 11 millioner så langt til skolene I tillegg midler til akselerometre og webportal Ca. 2 millioner igjen til tiltak i skolene

3 Søknadsprosessene Elektronisk søknadsskjema Styrebehandles
Enklere for søkerne Sikrere og raskere søknadsbehandling Arkivering, offentlige dokumenter Styrebehandles Innstilling fra prosjektleder med hjelp fra prosjektgruppa Styremøte, styre vedtar tilsagn og avslag Ekstrarunder: Søknaden innvilges forutsatt innsendt aktivitetsplan godkjent

4 Orden i sysakene Mye penger, mange skoler og kommuner, mange med ulike interesser Innkjøp og anskaffelser Rapporterer til Sparebankstiftelsen DNB Riksrevisjonen Kontroll fra vår side forutsetter rapporter og kontroll fra dere  Dette skal ikke dere merke så mye til, men greit å vite og forholde seg til

5 Dokumentasjon og evaluering
Omfattende prosjekt: Delprosjekter, tiltak og prosjektet som helhet må evalueres systematisk Vurdere effekter: Strukturert informasjon før og etter Alle prosjektskoler må innhente et minimum av samme type informasjon  mulig med sammenligning Dokumentasjon relatert til prosjektets målsettinger Omfang av fysisk aktivitet Indre motivasjon for fysisk aktivitet, lyst og glede Informasjon på gruppenivå

6 Erfaringsdeling Dokumentere og vurdere egen praksis
Spre resultater – sammenligne: Hva fungerer? Hvorfor? Praktisk gjennomførbart og så enkelt som mulig for skolene – samtidig som vi får den informasjonen og de dataene som vi trenger, og legger til rette for eventuell ekstern forskning/studier

7 Informasjonsinnhenting
Søknadene Rapportskjema  skolene/rektor Spørreskjema  elever Akselerometri - aktivitetsmåling Skolebesøk Individuell oppfølging Fagsamlinger, regionvise delingskonferanser Skoleporten Læringsmiljø (elevundersøkelsene) Læringsresultater Andre ressurser gjennom Utdanningsdirektoratet Andre studier og prosjekter? Til sammenligning og inspirasjon

8 Tiltak i skolene - status
Utfordringer Jevnlig og systematisk. Organisering Alle med! Motivasjon og bevegelsesglede Forankring. Lærerkollegiet. Elevene. Skole-hjem Fremdrift (Kommunen som skoleeier og utbygger) Biri (Hva gjør skolen når byggeperioden er over? Aktivitetsplan) X Brandbu Dokka Etnedal Gausdal X (varierte øvelser) Gran Jevnaker Kopperud X (elever) Lesja Lesjaskog Lunner X (mangler midler) Nord Aurdal Otta Raufoss Reinsvoll Ringebu Skjåk Skreia Smestad Søndre Land Sør Aurdal Torpa Vang Vardal Vågå Øyer Øystre Slidre Åretta

9 Tiltak i skolene – status generelt
Mye forskjellig Det meste av pengene går til anlegg og utstyr Ulik progresjon – noen kommet langt, andre ikke kommet ordentlig i gang Mange likhetstrekk Alle med Jevnlig og systematisk. Organisering. Tid

10 Tiltak i skolene – eksempler Øyer: Åpning av frisbeegolf-bane

11 Tiltak i skolene – eksempler Gran ungdomsskole: Åpning av Tuftepark

12 Tiltak i skolene – eksempler Aktiv for andre, Lillehammer og Gausdal
GD: 22.oktober : Gausdal ungdomsskole

13 Tiltak i skolene – eksempler Søndre Land ungdomsskole

14 Tiltak i skolene – eksempler Vardal ungdomsskole

15 Veien hit – hva har vi gjort?
Etablere og sette en prosjektorganisasjon Gjøre prosjektet kjent - få inn søknader Behandle søknader på en skikkelig måte – dele ut midler Rigge et system for dokumentasjon og evaluering, erfaringsdeling Begynt arbeidet med å følge opp tiltak i skolene Samarbeid med en rekke eksterne aktører – spille en rolle på dette området Bindeledd mellom skolene og Ungdoms-OL 2016

16 Ungdoms-OL 2016

17 Invitasjon til en «Drømmedag» under Ungdoms-OL 2016, 12. - 21
Invitasjon til en «Drømmedag» under Ungdoms-OL 2016, februar 2016 Oppvarming og forberedelse SkoleOL Pierre de Coubertin Skoleprisen Skapmorgendagen.no Drømmedagen Egen transportplan Gjennom Drømmedagen får elevene ta del i et av de mest omfattende arrangementene siden sist vi hadde OL i regionen De vil få se verdens beste unge utøvere i sine grener Få muligheten til selv å prøve ut de ulike idrettene, og andre aktiviteter Oppleve en olympisk medaljeseremoni Ta del i en showkonsert i regi av Den kulturelle skolesekken og Rikskonsertene.


Laste ned ppt "Status i prosjektet og tiltakene i skolene i Oppland"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google