Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Individuell plan og koordinator Hamar kommune
Vår rolle i Hamar: Henvendelsessted for behov for IP og koordinator. Opplæring og veiledning av koordinatorer. Vi er selv koordinatorer. Systemansvar for IP/koordinator. Har et interkommunalt samarbeid med andre i tilsvarende stillinger i andre kommuner, men spesielt Stange og Løten. Individuell plan og koordinator Hamar kommune Gry Akre og Anette Christiansen, Koordinerende enhet Fylkesmannen i Hedmark
2
Hva er individuell plan ?
Et planleggingsverktøy som skal bidra til brukermedvirkning og god samhandling mellom tjenesteytende instanser Felles verktøy på tvers av fagområder, nivåer og sektorer i form av et plandokument For at bruker kan nå sine mål. IP er en paraplyplan, overordnet plan. Detaljene ligger i ulike tiltaksplaner og delplaner. Oversikt over tiltak og hvem som er ansvarlige. Brukers plan, ikke en fagplan. IP gir ingen større rett til tjenester, bare rett til å koordinere de tjenestene man har.
3
Hva er en koordinator ? En tjenesteyter som skal sikre nødvendig oppfølging og samordning av tjenestetilbudet samt framdrift i arbeidet med individuell plan I Hamar blir koordinator oppnevnt ut fra brukers ønsker og i samråd med nærmeste leder til koordinator. Vi i KE vurderer hvor det er hensiktsmessig at koordinator oppnevnes fra. Ulike fagpersoner som er koordinator, som en del av jobben som tjenesteyter. Vi kommer nærmere inn på koordinators rolle litt senere.
4
Henvendelse om behov http://www.hamar.kommune.no/category4379.html
Henvendelsesskjema Samarbeidsparter Samtykke Ønske om koordinator
5
ACOS IP Nettbasert program Økt brukermedvirkning Mer levende plan
Klar ansvars- og arbeidsfordeling Alt rundt IP-arbeid er samlet i ett system. Innkallinger, møtereferater, mål, tiltak, ressurser. Bruker/verge styrer hvem som skal delta og ha tilgang til plan. Bruker/verge kan selv utforme mål og tiltak, får tilgang til det samme som tjenesteyterne. Det er enkelt å gjøre endringer i planen når det blir behov for det. Den følger bruker, ikke tjenesteytere. Ikke så sårbart når det er skifte av tjenesteytere. Enkelt å oppdatere seg. Det blir tydelig hvem som har ansvar for hva, og når. Mål, tiltak og referat tilgjengelig for alle til enhver tid. Alle kan bidra!
6
Oppstart Samarbeidet er etablert. Formalisering
Informasjonsbrev med kopi til verge Etablere samarbeidet ved Igangsette koordinering: Koordinerende enhet starter koordinering Koordinator starter
7
Koordinators rolle Brukers hovedkontaktperson
Legge til rette for brukermedvirkning Sørge for at bruker er aktiv i planarbeidet Hovedansvar for IP og koordinering av tjenester Sikre fremdrift i fht mål i IP Bidra til oversikt over aktuelle tjenestetilbud, ev. sørge for å henvise til instans som kan informere Tilrettelegge for tverrfaglige koordineringsmøter ved behov Sørge for referater og dokumentasjon av arbeidet Ajourføre plandokumentet
8
Hvordan bidra? Være brukers representant Bruke ACOS IP (nettbasert IP)
I utarbeidelse av mål Tale brukers sak Representere alene eller sammen med bruker i møter I dialog med koordinator og samarbeidspartnere Bruke ACOS IP (nettbasert IP) Logge seg inn Målarbeid Innkalling, møtereferater Meldingsutveksling
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.