Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Temamøte om avslutning av grunnskolen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Temamøte om avslutning av grunnskolen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Temamøte om avslutning av grunnskolen

2 Kveldens meny Vurdering Standpunkt Eksamen Vitnemål Klagerett
Veien videre Champions League

3 Normativ vurdering Sette en målsetning og deretter vurdere de som skal måles opp i mot dette. De som når målet først og/eller best belønnes med førstepremien (høyeste karakter). I skolen finner vi dette igjen i normalfordelingsprinsippet.

4 Normativ vurdering Sette en målsetning og deretter vurdere de som skal måles opp i mot dette. De som når målet først og/eller best belønnes med førstepremien (høyeste karakter). I skolen finner vi dette igjen i normalfordelingsprinsippet.

5 Formativ vurdering Er ment å veilede eleven til å bruke sine ressurser på best mulig måte for å oppnå læringsmålene i faget. Egenvurdering er derfor svært viktig innen formativ vurdering. Kan gis muntlig og/eller skriftlig Kan gis med eller uten karakter Må alltid inneholde tilbakemelding og framovermelding (Professor Kari Smith, UiB)

6 Summativ vurdering Skal gis skriftlig, evt. med muntlig kommentar (jamf. muntlig eksamen) Skal uttrykke oppnådd kompetanse i mål fastsatt i K06, selv om det som vurderes nødvendigvis vil være uttrykk for kompetanse I ungdomsskolen uttrykkes kompetansen gjennom hele tallkarakterer fra 1-6

7 Skriftlig eksamen Sentralt gitt (UDIR)
Tre fag, Matematikk – Engelsk – Norsk To dager, forberedelse + selve prøven 5 timer, med mulighet for forlengelse dersom det søkes om dette. Vurderes av to uavhengige sensorer Karakter (1-6)

8 Skriftlig eksamen, hva er lurt og hva er ikke lurt å gjøre
For de aller fleste elevene går dette bra, men det er, i tillegg til å være en faglig prøve, en stresstest. Pust med magen, supportsystemet må være på plass! Dersom sykdom: legeerklæring. Hjelpemidler er lov så lenge de ikke kommuniserer Kommunikasjon – digital eller analog – er å betrakte som juks. Plagiat er å betrakte som laveste kompetanse

9 Tilpasninger på skriftlig eksamen
Det er mulig å søke om ekstra tilpasninger Ulike tilpasninger kan være ekstra tid, bruk av øreklokker for hjelpeprogram, ekstra pause, opplesning av oppgavene, oppgavene på lydfil og skjermet eksamensrom. Søknaden må være skriftlig og den må kunne dokumenteres Ekstra tilpasninger fordrer et enkeltvedtak

10 Tidsplan for skriftlig eksamen 2017
12.05, kl : eksamenstrekk offentliggjøres 15.05 Forberedelse matematikk 16.05 Eksamen matematikk 18.05 Forberedelse Engelsk 19.05 Eksamen Engelsk 22.05 Forberedelse Norsk 23.05 Eksamen Hovedmål 24.05 Eksamen sidemål 14.06 Fellessensur (karakter vil være tilgjengelig dagen etter)

11 Muntlig eksamen Lokalt gitt (Bergen kommune)
7 mulige fag: (Engelsk, Matematikk, Norsk, Samfunnsfag, KRLE, Naturfag og fremmedspråk) Tre dager (Egen forberedelse, Forberedelsesdag m/veiledning og selve prøvedagen) Inntil 30 min pr. elev (Presentasjon + fagsamtale) Vurderes av faglærer og en ekstern sensor Karakter 1-6

12 Muntlig eksamen, hva er lurt og hva er ikke lurt å gjøre
På samme måte som skriftlig går dette som regel bra – for langt de fleste blir det en positiv opplevelse. Det er viktig å bruke forberedelsestiden godt – men supportmannskapet må passe seg for «ivrige hender». Dersom sykdom: legeerklæring. (Ikke møtt = 0) Det er ingen klagerett på resultat, kun på formelle feil. Dersom slike skulle oppstå kontakt meg snarest!

13 Tidsplan for muntlig eksamen 2017
07.06, klokken 09.00: første mulige eksamenstrekk offentliggjøres. 08.06, klokken 09.00: Oppgavene trekkes, deretter forberedelsesdag med veiledning 09.06: Prøvedag. Gjentas i samme rekkefølge – 16.06

14 Vitnemål Formell sluttattest for fullført grunnskole
Inneholder tre stk. viktig info: Karakterer, orden- og atferdskarakterer og fravær. Deles ut under seremoni (Antrekk pent)

15 Standpunktkarakter Standpunkt er et uttrykk for elevens samlede kompetanse i faget ved avslutning av opplæringen. Kompetansen vurderes ut i fra kompetansemålene i læreplanen. Innsats og holdninger teller ikke med i vurderingen, med unntak av kroppsøving Det skal være klart for eleven hva som vurderes og hvordan det vurderes. Eleven skal ha hatt anledning til egenvurdering i løpet av utdanningsløpet Det skal ha vært god dialog underveis i utdanningsløpet = standpunktkarakteren skal ikke komme som en overraskelse. Foresatte skal varsles skriftlig dersom en elev står i fare for å ikke oppnå standpunktkarakter i ett eller flere fag.

16 Orden og atferd Vurderes med karakterene:
a) God (G): vanleg god orden og vanleg god åtferd b) Nokså god (Ng): klare avvik frå vanleg orden og frå vanleg åtferd Lite god (Lg): i ekstraordinære tilfelle ved store avvik frå vanleg orden og frå vanleg åtferd Foresatte skal varsles skriftlig dersom eleven står i fare for å bli nedsatt i orden og/eller atferd Elevens forutsetninger skal tas med i vurderingen

17 Fravær Hovedregelen er at alt fravær skal på vitnemålet. Det skilles ikke mellom de ulike formene for fravær. Det kan kreves at inntil 10 dager pr. opplæringsår avskrives, på følgende vilkår: 1: dokumentert fravær som skyldes helsegrunner (kun over 3 dager) 2: innvilgede permisjoner Foresatte kan kreve at årsak til fravær blir først som et vedlegg til vitnemålet. Årsak må dokumenteres av sakkyndig.

18 Klagerett Det er klagerett på standpunktkarakterer, orden- og atferdskarakterer og skriftlig eksamen. En klage skriftliggjøres og leveres skolen. Klagefrist er 10 virkedager etter at karakteren er gjort kjent for eleven. For standpunktkarakterer og orden- og atferdskarakterer er Fylkesmannen endelig klageinstans. Klager på skriftlig eksamen avgjøres av egen klagenemd.

19 Standpunkt, hva kan klages på?
Eleven har rett til å klage på alle standpunktkarakterer dersom eleven mener at gjeldende regler for fastsetting av standpunktkarakterer ikke er fulgt. Dette vil i all hovedsak dreie seg om hvordan underveisvurderingen har foregått, og om standpunkt er satt ut i fra målene i læreplanen.

20 Hva skjer med klagen? Klagen sendes skolen, som sender den videre til fylkesmannen sammen med uttale fra faglærer og rektor. Klager får kopi av disse dokumentene. Fylkesmannen fatter ett av tre mulige vedtak: Ikke medhold Opphevelse av karakteren Avvisning Ved opphevelse sendes saken tilbake til skolen. Skolen må da ta stilling til om karakteren blir stående, om den går opp eller om den går ned. Denne beslutningen skal begrunnes skriftlig og er endelig.

21 Eksamen, hva kan klages på?
Formelle feil ved gjennomføring av eksamen Resultat

22 Hva skjer med klagen? Ved formelle feil under eksamen: Skolen vurderer klagen og annullerer eksamen dersom vi finner klagen riktig. Ved formelle feil som rapporteres inn i ettertid: UDIR vurderer klagen og annullerer eksamen dersom de finner klagen riktig. Ved klage på resultat: Egen nasjonal klagenemd.

23 Veien videre Karakterene sendes VIGO systemet (Dette tar skolen seg av) 1. inntak på videregående trinn vil være klart (Svarfrist 25.07) 2. inntak er klart (fra samme dato «åpnes» ventelistene 3. inntak er klart 08.08 16.08 første skoledag på videregående utdanning.


Laste ned ppt "Temamøte om avslutning av grunnskolen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google