Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sagt om utdanning….

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sagt om utdanning…."— Utskrift av presentasjonen:

1 Sagt om utdanning…

2 Retningslinjer for vurdering

3 Dokumenthistorikk 2009 Fylkeskommunale retningslinjer for vurdering 2012 Nye fylkeskommunale retningslinjer med utgangspunkt i Vurdering for læring 2013 Revidert og utvidet utgave 2015 Oppdatering og revidering i henhold til endringer i Forskrift til opplæringsloven

4 Formålet med retningslinjene
Å gi en samlet og helhetlig oversikt over føringer for vurderingspraksis på grunnlag av gjeldende lov og forskrift Å bidra til en rettferdig og likeverdig sluttvurdering av elever, lærlinger og lærekandidater ved alle de fylkeskommunale videregående skolene og i lærebedriftene i Rogaland Å gi mandat for ledelsen ved den enkelte skole og lærebedrift til å utvikle gode forskriftsmessige systemer og rutiner i vurderingsarbeidet Å beskrive kjennetegn på god underveis-og sluttvurdering

5 Vurdering for læring elever lærer best når de
Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen Får råd om hvordan de kan forbedre seg Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen utvikling Forankret i nyere forskning

6 Hvordan kan vi utdype dette?
Forstår hva de skal lære og hva som er forventet av dem: Tydelige mål og forventninger Får tilbakemeldinger som forteller dem om kvaliteten på arbeidet eller prestasjonen: Faglig relevant tilbakemelding Får råd om hvordan de kan forbedre seg Råd om forbedring Er involvert i eget læringsarbeid ved blant annet å vurdere eget arbeid og egen utvikling Eleven er involvert i læringsarbeidet Forankret i nyere forskning

7 1.Rett til vurdering 2. Formålet med vurdering
Underveisvurdering, sluttvurdering, dokumentasjon av opplæringen Formålet med vurdering (f§ 3-2) Å fremme læring (for læring) Å uttrykke kompetansen underveis (for og av læring) Å uttrykke kompetanse ved avslutningen av opplæringen (av læring) Formålet med vurdering i orden og i adferd er Å bidra i sosialiseringsprosessen til eleven, skape et godt psykososialt miljø og gi informasjon om eleven sin orden og atferd

8 3 Grunnlag for vurdering i fag (f§ 3-3)
Eleven Ansvar for å være tilstede Ansvar for å delta aktivt Ansvar for underveis å vise kompetanse som har betydning for standpunktkarakteren (Jf. F§ 3-3) Læreren Ansvar for at eleven er gjort kjent med målene for opplæringen Ansvar for at eleven er gjort kjent med hva som vil danne grunnlaget for standpunktvurderingen

9 Forhold som IKKE skal trekkes inn i den faglige vurderingen
Elevens forutsetninger Elevens fravær Elevens orden og adferd ….MEN stort fravær kan føre til at læreren ikke har tilstrekkelig grunnlag for å gi vurdering (IV)

10 NYTT fra 1.august 2016: 10% fraværsgrense ingen karakter
10% fravær i et fag – ingen halvårsvurdering eller standpunktkarakter Unntak – dokumentasjon f§ 3-47 femte ledd Søknad om permisjon, søknad fra elev innvilges av avdelingsleder/rektor Forutsetning er hele tiden at faglæreren har vurderingsgrunnlag.

11 10% fraværsgrense Gjelder fravær fra timer i enkeltfag,
ikke elevens totale fravær Elever som har mer enn 10% fravær i et fag skal ved halvårsvurdering IKKE få karakter i faget Eleven vil likevel kunne få karakter hvis han/hun kan dokumentere at fraværsgrensen er overskredet pga helse-og velferdsgrunner, arbeid som tillitsvalgt, politisk arbeid, representasjon i arrangement på nasjonalt eller internasjonalt nivå m.m. (jf.f§ 3-47) Forutsetning er hele tiden at faglæreren har vurderingsgrunnlag.

12 Særlige forhold knyttet til bestemte fag
Kroppsøving: Innsats skal være en del av vurderingsgrunnlaget Når elevens forutsetninger er en del av kompetansemålet vil de trekkes inn i vurderingen Det er forskriftsmessig å legge til grunn et normrelatert vurderingsprinsipp for eksempel å bruke resultatene på tester som grunnlag for å sammenligne elever.

13 Prosjekt til fordypning - PTF
RFK har fattet følgende vedtak: Formalisering av arbeidet med karaktersetting mellom skole og bedrift Faglærer og instruktør fastsetter i fellesskap karakter i PTF der skolen er ansvarlig for karakteren etter gjeldende regelverk

14 Grunnlag for vurdering i orden og adferd
Dette er : Skolens ordensreglement -fylkeskommunal forskrift til ordensreglement og skolens vedlegg til dette (Mobilhyller, låste dører). Eleven skal gjøre kjent med skolens ordensregelment ved oppstarten av skoleåret, og være kjent med HVA som blir vektlagt i vurdering i orden og adferd. ORDEN: Elevens arbeidsvaner og arbeidsinnsats. Punktlighet Praktiske forberedelser til faget ADFERD Elevens oppførsel Respekt og hensynsfullhet overfor elever, lærere og andre ansatte

15 Spesielle forhold som kan legges til grunn
Fravær Fravær kan føre til nedsatt karakter enten i orden eller atferd. Ett og samme fravær kan ikke trekkes inn i vurderingen i både orden og adferd Elevens forutsetninger Vurderingen i orden og adferd skal ta hensyn til elevens forutsetninger Enkelthendelser Særlige klandreverdige, grove enkelthendelser KAN føre til nedsatt karakter

16 4. Vurderingskategorier Underveisvurdering
Underveisvurdering (f§3-11) – beskrivelse: «Underveisvurderinga skal innehalde informasjon om kompetansen til eleven, lærlingen og lærerkandidaten, og gi rettleiing om korleis ho eller han kan utvikle kompetansen i sitt fag» «Underveisvurderinga skal givast løpande og systematisk og kan være både muntlig og skriftlig» Formålet med underveisvurderingen: Et redskap i læreprosessen En integrert del av undervisningen/opplæringen Gi grunnlag for tilpasset opplæring Gi eleven mulighet til å forbedre kompetansen sin gjennom opplæringsperioden og veiledning om hvordan (F§3-11)

17 NY § i forskriften, f§ 3-16 Underveisvurdering er en del av grunnlaget for vurderingen når standpunktkarakteren i fag skal settes (f§3-16) Underveisvurdering får funksjon både som vurdering FOR læring og vurdering AV læring.

18 Hva betyr dette i praksis
Hva betyr dette i praksis? Kommentar fra Utdanningsdepartementet f§ 3-16 At eleven skal ha mulighet til å prøve og feile underveis i opplæringen uten at det får negative konsekvenser for standpunktkarakteren

19 Underveisvurdering Halvårsvurdering
Eleven har rett til halvårsvurdering med karakter (hele karakterer) Eleven har rett til halvårsvurdering uten karakter (utviklingssamtale/fagsamtale) Halvårsvurdering kan ikke påklages

20 Underveisvurdering Egenvurdering (f§3-12)
Formål: Å fremme læringen til eleven ved at eleven selv får reflektere omkring læreprosessen og blir bevisst sin egen læring Dette innebærer at: Eleven selv deltar aktivt i vurderingen av -Eget arbeid -Egen kompetanse -Egen utvikling Hvordan legger du opp ditt undervisningsopplegg slik at dette kan skje?

21 Sluttvurdering i fag f§3-17
Hva er sluttvurdering? Standpunktkarakter Eksamenskarakter Gis ved avslutningen av opplæringen i faget Hensikt: Skal gi informasjon om kompetansen til eleven ved avslutningen av opplæringen i faget

22 NYTT Begrepet sluttkompetanse er tatt ut av forskriften
fordi…eleven verken kan eller skal framvise sin totale kompetanse i faget på et avsluttende tidspunkt. Ingen av sluttvurderingsformene i videregående opplæring forutsetter eller muliggjør dette. Sluttvurderinger er enkeltvedtak og kan påklages

23 Sluttvurdering Standpunktkarakter i fag f§ 3-18
Standpunktkarakteren settes ved slutten av opplæringen Denne skal baseres på et BREDT vurderingsgrunnlag som samlet skal vise den kompetansen eleven har i faget Eleven skal være kjent med hva det blir lagt vekt på i karakterfastsettingen

24 Bruk av faglig skjønn Læreren skal bruke sitt faglige skjønn til å gi en samlet vurdering av hva som er det nivået eleven gjennom sin faglige utvikling i opplæringstiden har nådd fem til. Matematiske gjennomsnittsberegninger og vektinger er ikke forskriftsmessig i standpunktvurdering.

25 Sluttvurdering Eksamen
Karakteren 1 Karakteren 1 gir ikke bestått selv om eleven har 2 (to) eller bedre i standpunktkarakter Bestått eksamen gir bestått i faget selv om standpunktkarakteren er 1 (en)

26 Sluttvurdering Eksamen
Karakteren 1 Karakteren 1 (en) ved en tverrfaglig eksamen: Ved karakteren 1 (en) i standpunktkarakter i ett eller flere programfag som inngår i tverrfaglig eksamenen regnes ikke kurset som bestått selv om eleven består tverrfaglig eksamen. Eleven beholder eksamenskarakteren, men må ta særskilt eksamen i programfaget/fagene eleven har 1(en) i for å få bestått

27 Sluttvurdering IV IV (ikke vurderingsgrunnlag) i avsluttende fag
Dersom en elev ikke får standpunktkarakter i et avsluttende fag blir en eventuell eksamen eleven har vært oppe til annullert Faget må tas om igjen som privatist En elev som ikke får standpunktkarakter i ett eller flere programfag som inngår i tverrfaglig eksamen må ta privatisteksamen i faget og tverrfaglig privatisteksamen

28 Sluttvurdering i orden og adferd
Rektor har ansvaret for at standpunktkarakter i orden og i atferd blir fastsatt etter drøfting i møte der lærerne til eleven er til stede.

29 6. VARSLING Varsling skal være skriftlig
Både elev og foresatte skal varsles når eleven er under 18 år Varsel gis for manglende vurderingsgrunnlag til halvårsvurdering og til standpunkt, og ved fare for nedsatt karakter i orden eller i atferd til halvårsvurdering og til standpunkt

30 Eksempel En elev som er varslet i 1.termin må ha nytt varsel i 2.termin dersom det fortsatt er fare for manglende vurderingsgrunnlag i fag eller fare for nedsatt karakter i orden eller i atferd


Laste ned ppt "Sagt om utdanning…."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google