Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor"— Utskrift av presentasjonen:

1 Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor
SOLAKONFERANSEN 2016 Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor

2 NASJONALE UTSLIPP AV KLIMAGASSER 2012
Innenriks utslipp av klimagasser. Det er disse utslippene som er regulert under Kyotoprotokollen. Du kan godt være tydelig på at man ikke klarte å bli enige om hvordan utslipp fra utenrikstrafikken skulle fordeles på nasjonalstatenes utslippsregnskap (og dermed forpliktelser), så man valgte å holde det utenfor. Mål og forpliktelser skal jo også henge sammen med statenes mulighet til å påvirke/kontrollere/regulere dem.

3 JET BIODRIVSTOFF Realistisk alternativ til fossilt drivstoff
Sertifisert og tillates per i dag brukt i inntil 50 % innblanding Avinor har fulgt utviklingen tett siden 2007 Har satt av 100 MNOK til formålet Omfattende utredningsarbeid og FoU Demoflygninger november 2014 Faste leveranser på OSL fra januar 2016 Norge et av de mest interessante markedene for Jet Biofuel i verden I dag importert, men kan i fremtiden produseres fra «avfall» fra norsk skogindustri – dersom rammevilkårene er forutsigbare og tilstrekkelige Realistisk alternativ til fossilt drivstoff Sertifisert og tillates per i dag brukt i inntil 50 % innblanding Avinor har fulgt utviklingen tett siden 2007 Har satt av 100 MNOK til formålet Omfattende utredningsarbeid og FoU Demoflygninger november 2014 Faste leveranser på OSL fra januar 2016 Norge et av de mest interessante markedene for Jet Biofuel i verden I dag importert, men kan i fremtiden produseres fra «avfall» fra norsk skogindustri – dersom rammevilkårene er forutsigbare og tilstrekkelige

4 Offshorevirksomheten er og vil fortsatt være svært viktig for Norge, Avinor bidrar!
Drift av lufthavnene er viktig for: få helikoptre ut og inn fra installasjonene; med folk og utstyr få folk og ressurser fra fjern og nær til helikopter-terminalen Store innslag av offshorerelatert aktivitet ved: Stavanger Sola, Bergen Flesland, Florø, Kristiansund Brønnøysund, Hammerfest Avinor har som mål å drifte flyplassene Mer effektivt, mer økonomisk og operativt optimalt Ta i bruk moderne navigasjonshjelpemidler Samtidig som vi reduserer miljøavtrykket

5 NAVIGASJON

6 Hva jobber Avinor med i praksis?
Performance Based Navigation (PBN) Vi tar i bruk satellitt-navigasjon som gir oss mer effektive innflyginger, vi kan unngå å overfly sensitive områder, og det gir mindre CO2 utslipp: Dedikerte helikopter-innflyginger med ruteføringer som reduserer støy og utslipp Dedikerte miljø-innflygninger som vil redusere støy og utslipp fra rutefly

7 Fremtidige forbedringer
RNP-AR: vi tar i bruk kurvede innflyginger for å ytterligere optimalisere rutene Presisjons-innflygninger til lavere minima enn tidligere, ved ytterligere å optimalisere inn og utflygningsmønstrene. En overgang fra ILS til RNP gir en reduksjon på 14 n.m. i flygedistanse

8 ADS-B luftovervåking offshore
Statfjord M-ADS ble utviklet på 1990 tallet, satt i operativ drift i 2002 og faset ut i 2015. ADS-B ble valgt som en erstatning for M-ADS Ekofisk ADS-B har vært operativ siden Balder ADS-B har vært operativ siden Statfjord ADS-B planlegges operativ i Q4 2016 Balder Ekofisk- og Balderområdene ble vinteren 2015/2016 oppgradert til kontrollert luftrom. Det første luftrommet i Europa kun basert på ADS-B teknologi! M-ADS ble utviklet av blant annet Avinor (Luftfartsverket) sammen med oljeselskaper, helikopteroperatører, Inmarsat og Telenor (Televerket). Kontrollert luftrom i Ekofiskområdet ble etablert Kontrollert luftrom i Balderområdet ble etablert Statfjord ADS-B vil på sikt erstatte Gullfaks radaren som «synger på siste verset». Ekofisk

9 ADS-B luftovervåking offshore
Statfjord Fordeler med ADS-B sammenlignet med radar: Bedre nøyaktighet og full dekning ned til 1000 fot Langt lavere etablerings- og driftskostnader Fordeler med kontrollert luftrom: Økt oversikt og kontroll med helikopter og annen trafikk i underveisfasen Mer direkte ruter sparer flytid og miljø Balder Ekofisk Lavere etablerings- og driftskostnader: Etablering av ADS-B i Ekofisk og Balder områdene kostet ca MNOK. Tilsvarende etablering av radar for å dekke tilsvarende område ville kostet MNOK. Statfjord vil være en utvidelse av det eksisterende ADS-B systemet som kun vil koste en plass rundt 2-5 MNOK. ADS-B installasjonen i helikoptrene dekkes av helikopteroperatørene og avhengig av type og nødvendig oppgradering koster dette noen hundre tusen dollar per maskin. Kostnaden for å videreføre M-ADS ville sannsynligvis vært høyere.

10 Fremtidige planer ADS-B
Avinor har videre planer for ADS-B offshore: ADS-B dekning i Heidrun- og Norneområdene ADS-B dekning i Barentshavet etter hvert som trafikken øker Planlagt Svalbard ADS-B korridor vil gi ADS-B dekning mellom fastlandet og Svalbard. Denne korridoren vil også bidra til å dekke de nye offshoreområdene i Barentshavet Heidrun- og Norneområdene er planlagt operative i 2018 Barentshavet planlagt fra 2018 Svalbard ADS-B korridror: Systemet installeres nå og settes i drift i 2017

11 Fremtidige planer NORWAM
Alle installerte ADS-B sensorer vil bidra inn i Avinor sitt NORWAM-prosjekt som skal modernisere luftovervåkingssystemet i hele Norge frem mot 2020 NORWAM skal etablere et kosteffektivt luftovervåkingssystem for hele Norge som oppfyller alle EU krav Bildet viser en Avinoreid DME-installasjon på Svalbard, hvor vi også planlegger en ADS-B antenne. NORWAM – Betyr noe slikt som Norsk implementering av ADS-B og WAM (Wide Area Multilateration).

12 INFRASTRUKTUR PÅ LUFTHAVN
Effekt for Avinor Effekt for operatører som tildeles kontrakter på 4-5 år Helikopter FOT-ruter Ambulanse

13 REGULATORISKE FORHOLD
- skikkelige utredninger kreves Norge er mer enn noe annet land avhengig av luftfart. Vi har oppnådd meget gode resultater, både med hensyn til sikkerhet og kvalitet. Dette er bygget opp gjennom svært mange år. I de løsninger som velges for fremtiden må videreføring av dette gode arbeidet sikres. Både med hensyn til bemanning, rekruttering, kompetanse, utstyr og infrastruktur.


Laste ned ppt "Dag Falk-Petersen, konsernsjef Avinor"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google