Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE"— Utskrift av presentasjonen:

1 ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE 2015 - 2016
PÅ LAG MED BARNA ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE

2 Jeg er i barnehagen for da slipper mamma og pappa å ha meg på jobb.
Årsplanen er et arbeidsredskap for personalet, og en kilde til informasjon for foreldre og myndigheter. Årsplanen er en beskrivelse av hvordan vi jobber for å oppnå pedagogiske mål i barnehagen. Barnehageloven med dess forskrifter og Rammeplanen er utgangspunkt for årsplanen. INNHOLD Velkommen til Skaubo Barnehagens visjon Våre kjerneverdier Skaubomodellen Årshjul Satsningsområde VOKSENROLLE Fagområdene Progresjonsplaner Samarbeid med foreldre Overgang barnehage - skole Kulturbegivenheter på Skaubo Samarbeidspartnere Evaluering Jeg er i barnehagen for da slipper mamma og pappa å ha meg på jobb. Henrik, 5år

3 Barnehagefester er best!
VELKOMEN TIL SKAUBO Skaubo barnehage er en privat eiet barnehage drevet av Skaubo AS. Vi har stort fokus på sikkerhet, og hele personalet er kurset i førstehjelp, og må årlig ta sikkerhetskortet gjennom sikkerhetsrommet. Vi har i dag 38 herlige barn i alderen 1-6 år. Personalet på Skaubo består av 9 engasjerte voksne med til sammen høy kompetanse, med fokus på barnas mestring. Vi på Skaubo er genuint opptatt av ditt barns vel og ve, og av å være gode rollemodeller. Vi bruker LØFT som arbeidsmetode (se eget hefte om løft), som handler om å hjelpe barnet til å bli den beste versjonen av seg selv. Barnehagens barn spiser etasjevis, ellers benytter vi oss av vår Skaubomodell som gjør at alle barn og voksne kjenner hverandre, og får nytte og glede av hverandre. Skaubo er en barnehage med godt arbeidsmiljø, nært foreldresamarbeid og glade, trygge barn! På Skaubo er vi ute hver dag i vårt spennende uteområde med variert terreng og egen Trollskog, eller på tur. Barnehagens beliggenhet med umiddelbar nærhet til skog, elv, fotballbaner, skole, t-bane og buss, gir oss en unik mulighet til å gi barna varierte kultur- og tur- opplevelser. Alle barna har fast turdag en dag i uken. Vi har et godt samarbeid på tvers av barnehagene i Skaubo AS, og tar nytte av all kompetansen som finnes i vårt AS ( for mer info om Skaubo AS). Vi gleder oss til et nytt og spennende barnehageår sammen med dere! Barnehagefester er best! Ingrid, 5årge

4 Å være på lag er å bygge vennskap, hjelpe hverandre og samarbeide.
Visjonen vår illustrerer grunnfilosofien eller rettesnoren for alt vi gjør i barnehagen vår. BARNEHAGENS VISJON PÅ LAG MED BARNA « Hvert barn skal få mulighet til å utvikle seg fra sitt eget ståsted, og få støtte og hjelp til å bli den beste versjonen av seg selv! » ( Metode: LØFT – Se vedlegg) For oss betyr dette: At alle barn blir sett og hørt Vi hjelper barn til å bli den beste versjonen av seg selv (LØFT) Slik gjør vi det: Barna blir daglig tatt imot av engasjerte, aktive og tilstedeværende voksne Vi veileder barna i ulike situasjoner Vi er alltid der hvor barna er Å være på lag er å bygge vennskap, hjelpe hverandre og samarbeide. Elsa, 5år

5 Våre kjerneverdier uttrykker hvordan våre ansatte skal forholde seg til barn, foreldre, medarbeidere og samarbeidspartnere. For oss betyr dette: Vi er positive og engasjerte voksne, som har respekt for barnets lek og samspill Vi har et arbeidsmiljø preget av humør. Slik gjør vi det: Vi legger fokus på sosial kompetanse og gode relasjoner Vi legger til rette for et godt lekemiljø Vi har temaer og pedagogiske verktøy gjennom hele året, som tar hensyn til barnas medvirkning i hverdagen. VÅRE KJERNEVERDIER LIVSGLEDE Barnehagen vår skal ha høy takhøyde og ha et fellesskap preget av godt humør, glede, humor og galskap. VENNSKAP Barna skal møte et trygt, empatisk og inkluderende miljø, som gir grobunn for gode vennskap. TILSTEDEVÆRELSE Barn og foreldre skal oppleve trygghet og tilstedeværende voksne. Andre barna gjør meg glad. Andrea, 5år

6 Vi deler oss i grupper fordi vi ikke er like store.
SKAUBOMODELLEN Barna er blandet på tvers av alder store deler dagen. Små motiveres til å bli mer selvhjulpne, og strekker seg etter de større barna. De store blir flinke til å utøve omsorg, lære bort og ta hensyn til de små. Vi har fast teamtid for turer, aktiviteter, bokklubb og frilek. Barna deles inn i team etter alder og har faste voksne som følger dem opp. DAGSRYTME Barnehagen åpner Frokost/Frilek/Aktivitet – 09.00 Teamtid – 11.30 Lunsj – 12.00 Soving/Utetid – 14.30 3- Mat ( Brødmåltid og frukt) Frilek/Aktivitetstid ute/inne – 17.00 Barnehagen stenger TEAMINNDELING Slanger 5 – 6 åringer Karius og Baktus 4 – 5 åringer Løver 3 – 4 åringer Ole Brumm 2 – 3 åringer Nasse Nøff 1 – 2 åringer Vi deler oss i grupper fordi vi ikke er like store. Lotte, 5år

7 VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE
ÅRSHJUL Årshjulet er et arbeidsredskap som aktivt og bevisst blir brukt i utforming av det pedagogiske arbeidet i barnehagen. Det sikrer aktivt arbeid med rammeplanen og vårt satsningsområde. Årshjulets fleksibilitet gir gode muligheter for barns medvirkning. Ukeplaner har et stort prosessfokus og personalet deltar aktivt og målbevisst i planleggingen. PÅ LAG MED BARNA VENNSKAP, LIVSGLEDE, TILSTEDEVÆRELSE Nærmiljø og samfunn Antall rom og form Kommunikasjon, språk og tekst Natur, miljø og teknikk Kropp, bevegelse og helse Kunst, kultur og kreativitet Etikk, religion og filosofi Tilvenning VELKOMMEN HIT Sikkerhet Gruppetilhørighet Mangfold HVA KAN DU? Respekt og toleranse Filosofi JEG MESTRER Fantasi Tradisjoner JEG UNDRER Barnas prosjekt SE HVA JEG FÅR TIL Barns medvirkning LITEN, MEN LIKEVEL STOR Overgang bhg-skole KLART JEG KAN høst vinter vår sommer Felleskap JEG ER VERDIFULL 17. mai SOSIAL KOMPETANSE LØFT LEK VOKSENROLLE Det jeg husker best er at vi fikk godteri fra julenissen og spiste grøt. Maja, 5år

8 MÅL: Hos oss skal alle barn bli sett, hørt og ivaretatt.
SATSNINGSOMRÅDE For oss betyr dette: At vi voksne er støttende og viser vei At vi voksne ikke sitter med en moralsk fasit, men fremhever hvert barns egen identitet At vi lærer barna å løse egne konflikter på en positiv måte Vi vil at alle barn skal få best mulige forutsetninger til å oppleve anerkjennelse fra andre barn i lek og til å etablere vennskap VOKSENROLLEN MÅL: Hos oss skal alle barn bli sett, hørt og ivaretatt. Hos oss skal barna få møte engasjerte og positive voksne som ser barna. Vi legger vekt på at barna skal bli møtt med forståelse og voksne som tar barna på alvor. For oss er det viktig at alle barna føler seg inkludert og føler at de tilhører et fellesskap. Vi lærer barn å inkludere hverandre og være observante på hverandres følelser. Vi jobber med dette gjennom ulike temaer med barna, aktive voksne i leken som ser de ulike barnas behov, tar konflikter og problemer så fort de oppstår og setter av god tid til de gode samtalene med barna om følelser, vennskap og hvordan vi behandler hverandre. Personalet er her for barna og barns medvirkning står sterkt i vår barnehagehverdag. Mobbing er et tema vi jobber med gjennom hele året, og vi inkluderer de foresatte i arbeidet mot mobbing. Her snakker vi mye med barna om hvordan det føles å bli utestengt og hvordan vi kan være gode og inkluderende venner for hverandre. Barnehagen har flere pedagogiske verktøy, de viktigste er: Sosial kompetanse handler om hvordan vi definerer og løser problemer i menneskelige relasjoner. Barns behov for sosial kompetanse blir synlig da det å få venner og ”få bli med” er noe av det viktigste i oppveksten. Det kreves sosiale ferdigheter for å delta i samspill, og det er nødvendig å delta for å utvikle sosiale ferdigheter . Personalet er med på å stimulere utviklingen av selvstendige, fornuftige og følsomme individer som foretar sine vurderinger innenfor trygge rammer, og som har evnen til å ta hensyn til og vise omsorg for andre. Løft er en metode som bygger på en løsningsfokusert tilnærming (LØFT). Målet med LØFT er at barnet skal få muligheten til å utvikle seg til å bli den beste versjonen av seg selv. I vårt arbeid med barn viser vi og veileder barnet inn i den retningen og mestringen som man ønsker å gi positiv oppmerksomhet. Vi fremmer positiv adferd og alltid har fokus på det positivet i barnet. «Det du gir mest oppmerksomhet får du mest av» Lek er den viktigste aktiviteten i barnehagen. I leken er barns medvirkende i sin egen læring og samspill med andre barn og voksne er sentralt i denne prosessen. Gjennom leken blir ett barns kunnskap til alle barns kunnskap. Personalet legger til rette for lek i alle former. De får hjelp når leken stagnerer eller utvikler seg i en retning som ikke er god for alle. Vi vektlegger at barna opplever glede og mestring i leken, og at de utvikler vennskap. Vi ønsker å ha unge og ikke strenge voksne. Men det er greitt å ikke får lov å gjøre alt vi vil. Emilie, 6år

9 Det morsomste var å være i trollskogen og lete etter dyr.
FAGOMRÅDER Mål Barna skal bli kjent med og få muligheten til å utvikle seg i de ulike fagområdene. For oss betyr dette: Barna blir kjent med fagområdene gjennom aktiviteter som er tilrettelagt etter alder og interesser. Vi fordyper oss i to fagområdet hvert kvartal og synliggjør dette arbeidet i ukeplanene våre. Kommunikasjon, språk og tekst: Språkstimulering: samtaler, lese, rim og regler, sang og bruk av språket i hverdagslige handlinger Kropp, bevegelse og helse: Fysisk aktivitet, kropp, helse, kosthold, utforskning, tur, dans, rytme, bevegelse og motorikk Kunst, kultur og kreativitet: Dans, drama, forming, utforske materialer, bibliotek, konstruksjonslek, teater Natur, miljø og teknikk: Tur, dyr, insekter, trær, planter, miljø, eksperimentering og utforskning, årstider. Etikk, religion og filosofi: Respekt for hverandre, undre oss sammen, rom for spørsmål, læren og rett og galt, konsekvenser, samspill, handlinger, tradisjoner, konflikter, vennskap Nærmiljø og samspill: Normer og regler, familie, venner, bli kjent med sitt eget nærområdet. Antall, rom og form: Størrelse, form, antall, tall, sortere, mønster, se sammenhenger/ulikheter, konstruksjonslek, spill, puslespill Det morsomste var å være i trollskogen og lete etter dyr. William, 5år

10 Nassene krabber, krangler og gråter.
NASSE NØFF Nassegruppen består av 1-2 åringer. Omsorg Stabilitet Knytting Rutiner Grunnleggende tillit De minste barna trenger faste voksne som beskytter dem, gir omsorg og legger til rette for en mykest mulig overgang mellom hjem og barnehage. 1. Åringene er aktive, nysgjerrige og ganske avhengige av voksne som støttespillere og omsorgs- personer. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Sangleker, flanellograf, samlingsstunder med bilder og konkreter. Eventyr, sangkort, peke/bildebøker, Kims lek, språkpose, musikk og dans, teater, høytlesning. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Dans, hinderløype, klatring, hopping, huske, ake, løpe, kjøre stor lekebil. Sansetrening, musikk og rytme, gå trening, vannlek, tur, gym. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær 17.Mai feiring, julekalender, lek med små dyr, lek på dukkestuen, la barna utforske verden inne og ute. Maling, leke med leire/plastelina. Bruk av gjenvinningsmaterial, store perler, lime, tegne, farger. Tur til bibliotek. Sommerfest, høstfest, nissefest, teater. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bruke stener og pinner til lek og kunst, se på innsekter, dyr, fugler. Glede oss over vanndammer, regn, sol, vind, snø osv. Tur i vogn, gå i tau, bli kjent med dyr, bli kjent med ting på tur. Snakke om det vi ser på tur, bruk av kollektivttafikk. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Tradisjoner, årstider. Sosialkompetanse: Trøste hverandre, lek på tvers av alder og kjønn, være gode med hverandre, glede oss over ting sammen, lære å dele, lære å vente på tur, høytider. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærområdet. Oppleve nye steder. Se på og snakke om hus, biler, hunder, hester, blomster og alt man møter på. Sosial kompetanse i samfunnet i Skaubo. Regler og normer: det som er og ikke er lov, høytider. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Lære forskjell på stor og liten/mye, lite/lang, kort. Former og figurer i byggeklosser. Lære seg noen farger. Bli kjent med barnehagerommene inne og ute. Rydde og sortere leker. Pusle. Telle til tre, tallsanger. Nassene krabber, krangler og gråter. Mie, 3år

11 Jeg liker Ole Brumene fordi de er så gode.
OLE BRUMM Ole Brumm gruppen består av 2-3åringer. Selvstendighet Kroppslig lek Språkutvikling Barn begynner å leke sammen. De er fortsatt avhengige av voksne, men selvstendigheten øker. Dette er en periode med rask språklig og fysisk utvikling. Barna tester grenser, og trenger trygge rammer. Jeg liker Ole Brumene fordi de er så gode. Alva, 4år PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, pekebøker, eventyr, sanger, sangleker, bevisst benevning av alt, kims lek, teater. Flanellograf, sosial kompetanse: vennskapskort, steg for steg, rim&regler, høytlesning. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Utelek i all slags vær og terreng, gå på tur (med tau og uten), gode rutiner for håndvask, dotrening, sansetrening, rollelek, lære om kroppsdeler, perle med store perler, lime, klippe, male, legge enkle puslespill, klatre, hoppe, løpe. Musikk, dans og bevegelse. Enkel påkledning, yoga, gym. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Teater, dukketeater, fargenavn, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, bli kjent med musikkinstrumenter, bibliotekbesøk, lek med utkledningstøy, eventyr og tradisjonelle fortellinger, teater. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Bli kjent med nærmiljøet, samle ting i naturen, bli kjent med dyr, insekter, planter, sansetrening, bruke uteområdet, lekeplassen, lære om årstider og forandringer i naturen, tarkus. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Trene på sosial kompetanse: Lære å vise omsorg, empati, dele med andre, turtaking, respekt for andre mennesker. Lære å forstå konsekvenser av egne handlinger. Enkel konfliktløsning. Vennekort, Steg for steg, Høytider. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer og bli kjent med nærmiljøet, snakke om seg selv og familien sin, forskjell på gutt og jente, snakke om vennskap, gruppetilhørighet. Finne hvor venner bor. Enkle trafikkregler. Høytider. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne form og bruke tall i hverdagen, leke med ball, klosser, duplo, legge enkle puslespill, lage ulike former av ulike materiale som f. eks. plastelina, rydde og sortere leker, telleregler, sanger. Likheter og ulikheter. Baking.

12 PROGRESJONSPLAN LØVER Løve gruppen består av 3-4 åringer. Vennskap
Samvær Løvene stiller masse spørsmål og tenker veldig konkret. De er naturlig aktive og liker å bruke kroppen sin. Samvær og vennskap med andre barn blir viktigere enn før, noe som kommer til syne i lek og samspill. Løvene er fantasifulle og observerende. Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Bildebøker, eventyr, sanger, rim og regler, samtale/ samhandling, rollelek, taletempo, rytme, benevning av alt i hverdagen, lek, bilder, humor, språksprell, høytlesing, spille spill, synonymer og antonymer, begrepsforklaring, teater, literaturhuset. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Bevegelseslek: løpe, gå, hoppe, hinke, klatre. Mini-røris, dans, yoga, gå turer, klippe, lime, perle, legge puslespill, ballek, hoppe tau, paradis, menneskekropp, Sosialkompetanse: selvstendighets trening, påkledning. Gode vaner for hygiene og måltider. Felles leker. Hinderløype, gym. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Klippe, lime, male, tegne, formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker, bruk av musikkinstrumenter, dans. Få fram egen fantasi. Filosofi. Dra på teater, bibliotek. Bruk av kollektivtrafikk. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Ulike årstider, turer, undre og utforske naturen, miljøbevissthet, kompost, bli kjent med ulike dyr og planter, været. Naturopplevelse: bruk av naturgjenstander, Eldar og Vanja (brannopplæring),Tarkus (trafikkopplæring) Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold FN, alle er ikke like, høytider, tradisjoner, Sosialkompetanse: empati, likeverd, konfliktløsning, rom for barns tanker, mobbing. Steg for steg. Normer og regler i samfunnet. Jobbe med utestenging/mobbing. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Gå turer i nærmiljø, trafikk, felleskap, barns medvirkning. Tur til museum, teater. Trafikksikkerhet – Tarkus, bli kjent med nabolaget. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Telle, sortering, måle, former, bygge, pusle, spill, mønster- og fargejakt. Rydde og sortere leker, brettspill, baking. Løver planter blomster, går på tur, lager masker og har samlingsstunder. Amanda, 4år

13 Kariuser har blitt store og kan hjelpe til de små.
KARIUS OG BAKTUS Karius og Baktus gruppen består av 4-5 åringer. Gruppetilhørighet Regler Rettferdighet Denne gruppen er aktiv i rollelek, konstruksjonslek og regellek. De er ofte opptatt av at alt skal være rettferdig og er verdensmestre i filosofering. Kariusene klarer å følge regler og liker å få små praktiske oppgaver. De trekker seg opp til 5-6 åringene. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim og regler, lekelesing og lekeskriving, tekstskapning, språkleker, spille spill, språksprell. Høytlesing. Miniskoleklubb. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Turn/gym, hindreløype, balleker, Mini-røris, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp , innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet ved i av og påkledning. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Dra på konserter, teater, kunstutstillinger, skapende aktiviteter som dramatisering, sang, dans, musikk, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, botanisk hage og lignende, naturvern og resirkulering, IKT, brannvern, Eldar og Vanja. Naturopplevelser: bruke naturgjenstander, lage bål. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, besøke religiøse steder, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg, Veldedighets formål som f. eks. innsamling til Røde kors. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. Jobbe med utestenging/mobbing. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, spille bordspill, legge puslespill, rydde og sortere leker, telleregler, sanger. Mønster- og talljakt. Kariuser har blitt store og kan hjelpe til de små. Maja, 5år

14 PROGRESJONSPLAN SLANGER Slange gruppen består av 5-6 åringer.
Sosial kompetanse Skoleforberedelser Selvstendighet Førskolebarna har blitt store og er flinke til å ta hensyn til, vise omsorg for og inkludere de minste barna. De har nå utviklet egne meninger og er opptatt av å diskutere og medvirke. De viser mye humor og fantasi. Venner og gruppetilhørighet har mye å si for trivsel i barnehagen. PROGRESJONSPLAN Fagområder Mål For oss betyr det Kommunikasjon, språk og tekst Språkstimulering Samtale/samhandling, eventyr og fortellinger med og uten konkreter, dramatisering, sanger, rim, regler, vitser, gåter, lekelesing, lekeskriving, tekstskapning, språkleker, språksprell, førskoleklubb, oppmerksomhet på lyder, stavelser, bokstaver og ord. Kropp, bevegelse og helse Motorisk utvikling Turn/gym, hindreløype, balleker, Mini-røris, dans, fokus på kroppsbevissthet, ringleker, sangleker, regelleker, blyantgrep, utelek i all slags vær og områder, lengre turer, kunnskap om menneskekropp , innarbeide gode vaner og rutiner for måltider og hygiene, mer fokus på selvstendighet ved i av og påkledning. Kunst, kultur og kreativitet Støtte barns nysgjerrighet, kreativitet og vitebegjær Konserter, teater, kunstutstillinger, dramatisering, sang, dans, musikk og lignende, opptre foran andre, undring, mer avanserte formingsaktiviteter med ulike materialer og teknikker. Natur, miljø og teknikk Undring over naturens mangfoldighet Opplevelser av naturen i all slags vær og områder som skog, fjell, fjære osv. Utforsking, eksperimenter, lære om årstider, dyr, småkryp, planter, besøke bondegård, botanisk hage og lignende, naturvern og resirkulering, IKT, brannvern, Eldar og Vanja. Bruke naturgjenstander, lage bål. Etikk, religion og filosofi Reflektere og respektere livets mangfold Markering av ulike høytider og merkedager, FN, besøke religiøse steder, filosofi, fokus på sosial kompetanse – empati, respekt og hensyn til andre, konfliktløsning, Steg for steg, Veldedighets formål som f. eks. innsamling til Røde kors. Nærmiljø og samfunn Bli kjent med nærmiljø og verden omkring oss Turer i nærmiljøet, arbeid med kart, lære navn, etternavn, adresse, barns medvirkning, alle skal bli sett og hørt, vennskap, gruppetilhørighet, trafikksikkerhet, Tarkus. Skoletilhørighet. Miniskoledag. Jobbe med utestenging/mobbing. Antall, rom og form Oppleve glede over å utforske med tall og former Benevne og bruke tall, former, størrelser og andre førmatematiske begreper i hverdagen, telleregler, sanger, førskoleklubb, lek med tall, enkle regnestykker, måling, mengder, ukedager, måneder, klokken. Pengesystem: sedler og mynter Vi er største i barnehage og kan bestemme selv hva vi skal ha på oss når vi går ut. Andrea, 6år

15 SAMARBEID MED FORELDRE
For oss i Skaubo Barnehage er det viktig med et godt foreldresamarbeid. Vi setter stor pris på tilbakemeldinger, og at dere hjelper oss til å bli bedre. Av oss i Skaubo Barnehage kan dere forvente: Vi hilser og tar imot dere og barnet deres med et smil hver morgen. Vi lytter til det dere har å si (selv om det ikke er sikkert at vi kan fikse alt). Vi hjelper barna deres til å bli den beste versjonen av seg selv. Vi holder oss oppdaterte faglig. Vi er engasjerte i barna deres og i dere som foresatte. Vi forventer av dere: Hilser når dere kommer og går. Holder oss oppdaterte på barna deres, informerer om det har skjedd noe som kan gi reaksjoner hos barnet (dødsfall, sykdom, skilsmisse osv) Holder dere oppdaterte på hjemmesiden vår. Ringer hvis barnet er sykt eller dere kommer senere enn kl 09.30 Engasjerer dere og gir tilbakemeldinger på en god måte, til ansvarlig pedagog på teamet, både når dere er fornøyde og mindre fornøyde. Foreldrene lager mat, tjener penger og jeg er ikke så smart for å være alene. Henrik, 5år

16 OVERGANG BARNEHAGE - SKOLE
For oss betyr dette: Miniskoledag Førskoleklubb Besøk av førsteklassingene Overnatting i barnehagen Eldar og Vanja show Besøksdag brannstasjon Julemoro på Sæteren Gård Fokus på sosial kompetanse: Å komme i lek, finne på lek og være selvstendig i leken. La andre bestemme. Konfliktløsning. Lytte til andre. Å meste egne følelser. Selvkontroll, selvhevdelse. Utvikle empati og respekt for andre barn og voksne. Selvstendighet: Lære å si fra. Klare å uttrykke seg. Motorikk- grov og fin. Å holde ro, sitte stille, jobbe med skolearbeid. Selvstendig i på/avkledning, do situasjoner og hygiene. Stor fokus på trafikksikkerhet: Bli kjent med trafikkregler og skilt. Miniskoledager: Bli kjent med skoleområdet og ansatte på skolen for en mykere overgang. Overføringsmøter barnehage - skole: Ved ønske/behov fra foreldrene er ped.leder med på overføringsmøte med skolen. Førskoleklubb: Fokus på blyantgrep, klipping, liming, bokstaver, bokstavlyd, rim, rytme, synonymer, antonymer, høytlesning, begrepsforklaring, tall, mønster, symboler, spill og spilleregler, regellek, kategorisering, førmatematiske begreper. Overføringsskjemaer til skolen: Fylles ut i samarbeid med foreldrene og sendes til skolen før oppstart. Besøk av førsteklassingene: Tryggere overgang når man kjenner noen på skolen. Gjensynsglede. Får stille spørsmål om ting man lurer på, og se noen skoleoppgaver. Jeg gleder meg til å begynne på skolen og få nye venner. Elsa, 6år

17 KULTURBEGIVENHETER I SKAUBO 2015-2016
I barnehagen vår har vi mange flotte tradisjoner. Dette året har vi følgende: APRIL - JUNI Planleggingsdag Foreldremøte AUGUST - SEPTEMBER Påskeferie – Dugnad Planleggingsdag 17. Mai feiring Foreldremøte for nye foreldre Overnatting Sommerfest for barn, foreldre og personal dato kommer Sommerfest Snarøya bhg. dato kommer Sommerferie – Planleggingsdag Karneval Planleggingsdag Gulfest Påskeferie – Planleggingsdag Høstfest Lucia feiring Nissefest Juleferie – På planleggingsdager skal de voksne si hva de tenker og gå på tur. Henrik, 5år OKTOBER - DESEMBER JANUAR - MARS

18 SAMARBEIDSPARTNERE BARNEHAGENS EIER, ELI J. GJØEN ØVRIGE BARNEHAER I SKAUBO AS FORELDRENE (Se infohefte) SU BÆRUM KOMMUNE SKOLER I NÆROMRÅDET PEDAGOGISK PSYKOLOGISK TJENESTE BARNEVERN HELSESTASJON TVERRFAGLIG UTVALG HAUG SKOLE OG RESSURSSENTER BUP SPRÅKSENTERET BRANNVESEN NÆRMILJØ Samarbeid betyr at alle skal hjelpe hverandre med å bygge ting og tang  Ingrid, 5år

19 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2014 - 2015
Styrere og pedagoger i Skaubo AS møttes til et årsplansmøte, der vi evaluerte barnehageåret , årsplansarbeid i praksis, samt diskuterte åpent veien videre. Konklusjonen ble at alle ønsket videreføring av årets satsningsområde VOKSENROLLE til neste barnehageår. Ved siden av arbeidet med satsningsområdet, som overordnet målsetting, ble det jobbet gjennomgående og målrettet med språk, sosial kompetanse, LØFT, barns medvirkning, og lek. Noe vi også kommer til å ta med oss til neste barnehageår. Barnehageåret var et spennende år med tanke på årsplanarbeid og satsningsområdet spesielt. Årshjulet og årsplanen har vært gode redskap for å sikre at satsningsområdet, fagområdene, Løft, kjerneverdiene og visjonen har blitt tatt med i planleggingen hele året. Personalet har følt et større rom for medvirkning og medbestemmelse, parallelt med at barna har blitt gitt det samme. Voksenrolle har vært grunnleggende i alle temaer som vi jobbet med gjennom hele året. Målet vårt var at barna hos oss skal bli sett og ivaretatt. Vi har jobbet mye med at barna skulle få en stemme, synliggjøre dem og invitere til delaktighet i alle slags situasjoner. Vi fokuserte på at voksnes tilstedeværelse og engasjement kunne skape et miljø som ga barna inspirasjon til lek og å utvikle/opprettholde vennskap. Temaer dette barnehageåret, som andre år, har hatt varierende suksess. På høsten begynte vi et felles prosjekt for hele barnehagen, som var en innsamlingsaksjon (Solsikkeaksjon) for SOS Barnebyer. Det har vist seg at Solsikkeaksjonen var veldig spennende og fengende tema for både store og små. Resten av temaene eller prosjektene i løpet av dette barnehageåret ble planlagt gruppevis, slik at alle aldersgruppene kunne jobbe med det de viste mest interesse for. Våre små barn hadde stor interesse for dans og bevegelse, samt barneyoga og har bruket mye tid ute i all slags vær. De store barna snakket mye om Dinosaurene, som ble brukt som utgangspunkt for et prosjekt, som gikk over nesten to måneder. Kjempe gøy. Vi høstet nye og viktige erfaringer underveis i planlegging av temaer og prosjekter. Vi har hatt mange fine turer med barna, og barna har som i fjor også i år fått tatt mer del i planlegging av turer. Vi har prøvd, vi har feilet, og vi har lykkes. Totalt sett er vi fornøyde med gjennomføringen av barnehageåret , takket være en stabil, profesjonell og entusiastisk personalgruppe. Det var et fint år fordi jeg hadde gode venner og likte alle barna på gruppen min. Ingrid, 6år

20 EVALUERING AV BARNEHAGEÅRET 2014 - 2015
Løft har blitt en del av personalets væremåte og pedagogiske tankegang. Vi legger vekt på å bruke løft både i arbeid med barn og hverandre i personalgruppen. Løft hjelper oss til å få en god hverdag ved å fokusere på de positive handlingene barn og voksne gjør. ”Det du gir mest oppmerksomhet, får du mest av”. Som tidligere, har sikkerhet vært et stort fokus i Skaubo. Kontinuerlig opplæring, risikovurdering, drøfting og evaluering av aktiviteter i personalgruppen er godt implementert og følges nøye opp gjennom hele året. Ledelsen samarbeider på tvers av barnehagene for å hele tiden ha et oppdatert og godt fungerende HMS system omsatt i praksis. Det gir en trygghet som gir mulighet for fantastiske turer og aktiviteter gjennom barnehageåret. Evalueringen av forrige år er verdifull for å kunne gjøre forbedringer på satsningsområder, pedagogisk innhold og gjennomføring, samt turer og aktiviteter. Vi gleder oss til å ta fatt på et nytt, spennende barnehageår med nytt innhold. Jana P. Bibaj, mai 2015 Vi har klart å vinne den store pokalen tilbake! Henrik, 5år


Laste ned ppt "ÅRSPLAN SKAUBO BARNEHAGE"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google