Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS."— Utskrift av presentasjonen:

1 1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS

2 2 Innhold  De siste årenes målinger av basisferdigheter hos unge og voksne sett i sammenheng  Hvem og hvor mange bør vi bekymre oss for?  Synspunkter på Meld.St. 16  Hva er hovedutfordringene?

3 3

4 4 HOVEDBUDSKAP NR. 1  Norge kommer godt ut av den internasjonale sammenligningen både i IALS og ALL…. – noe svakere i PIAAC

5 5 HOVEDBUDSKAP NR. 2  Norge kommer godt ut av den internasjonale sammenligningen både i IALS, ALL og PIAAC….  ….. men også i Norge er det betydelige grupper i alderen 16 – 65 år som har svake og meget svake ferdigheter på de målte områdene

6 6 Tre bekymringsgrupper i Norge  Lavt utdannede/utenfor arbeidslivet

7 7 Norske PIAAC-resultater etter utdanningsnivå UtdanningsnivåFerdighets- nivå LeseferdighetTallforståelse Grunnskole Under nivå 1 Nivå 1 Nivå 2 5,8 17,4 40,9 9,2 19,0 38,2 Videregående skole Under nivå 1 Nivå 1 Nivå 2 2,3 9,6 36,1 3,1 10,9 33,9 Høyere utdanning Under nivå 1 Nivå 1 Nivå 2 1,8 3,1 17,2 2,2 3,3 16,6

8 8 Norske PIAAC-resultater etter arbeidsmarkedstatus UtdanningsnivåFerdighets- nivå LeseferdighetTallforståelse I arbeid 988 000 Under nivå 1 Nivå 1 Nivå 2 2.3 7,6 29,1 3,2 8,3 27,5 Arbeidssøker 58 000 Under nivå 1 Nivå 1 Nivå 2 4,8 14,3 36,3 8,4 17,3 35,1 Utenfor arbeidslivet 346 000 Under nivå 1 Nivå 1 Nivå 2 6,1 16,7 37,6 9,3 18,9 35,1

9 9 Tre bekymringsgrupper i Norge  Voksne med innvandrerbakgrunn  IALS: 4 prosent  ALL: 6 prosent  PIAAC: 13 prosent

10 10 Sammenlikninger – Leseferdighetsskalaen PIAAC NorskfødteInnvandrere Under nivå 1:1 %  Nivå 1:8 %  Nivå 2:31 %  Nivå 3:45 %  Nivå 4/5:15 %  Snittskåre: 284 Under nivå 1:15 %  Nivå 1:20 %  Nivå 2:31 %  Nivå 3:25 %  Nivå 4/5: 9 %  Snittskåre: 238

11 11 Tre bekymringsgrupper i Norge  Yngste aldersgruppe

12 12 Sammenlikninger for yngste aldersgruppe - Leseferdighet AlderIALSALL PIAAC 16 – 20 295/301 296/302 16 – 19268 16 - 65 289/297 290/295 278

13 13 Sammenlikninger for yngste aldersgruppe - Numeralitet AlderALL PIAAC 16 – 20282 16 – 19264 16 - 65286278

14 14 I hvilken grad møter Meld. St. 16 behovene til voksne med svake basisferdigheter? På den positive siden:  Solid dokument; inneholder grundige analyser  Vektlegger samordnet og helhetlig innsats  Understreker målgruppens heterogenitet  Individorientert; vektlegger fleksible løsninger  Tydeliggjør behovet for å utvikle ulike kartleggingsverktøy og differensierte læreplaner

15 15 I hvilken grad møter Meld. St. 16 behovene til voksne med svake basisferdigheter? Forts.. Likevel litt skeptisk; har vi ikke hørt mange av disse løftene før?  Mye retorikk rundt temaet voksnes læring/livslang læring de siste 20 årene  Store ambisjoner; lite forpliktelser -----  Buer – utvalgets innstilling fra 1997  Voksnes rett til videregående skole (2000) og til opplæring på grunnskolens nivå (2002)

16 16

17 17 Utdrag fra Riksrevisjonens konklusjoner (1)  Den faktiske deltakelsen har hele tiden vært svært lav og langt under myndighetenes forventninger ut fra de utarbeidede anslagene  Informasjon om rettighetene har i liten grad nådd fram til voksne med lav utdanning  En tredjedel av kommunene hadde ikke grunnskoletilbud for voksne  Svært få av de minste kommunene hadde et slikt tilbud

18 18 Utdrag fra Riksrevisjonens konklusjoner (2)  Halvparten av fylkeskommunene hadde ikke gjennomført kartlegging av behovet for videregående opplæring  Mange voksne med rett til å bli realkompetansevurdert, fikk ikke en slik vurdering  I forhold til de vurderte, hadde fylkeskommunene ulik praksis for i hvilken grad den godkjente kompetansen resulterte i et avkortet og tilpasset opplæringstilbud

19 19 Største minus ved Meld St. 16: Lite konkret om lærerkvalifisering  Peker på svakheter ved dagens rekrutteringspolitikk av lærerkrefter…, MEN: ønskelig med mer konkrete forslag til tiltak.  Fagbakgrunn/Pedagogisk bakgrunn  Program for kompetanseheving  Økt behov for fremmedspråkkompetanse  Kartleggingskompetanse  Metodeutvikling  Motivasjonsutfordringene  Større grad av forpliktelse nødvendig?  Kraftigere grep etterlyses  Look to Denmark?

20 20 Apropos motivasjonsutfordringer: RISIKOLESERNES VURDERING AV EGEN LESEFERDIGHET (IALS) ( i prosent ) Svært GodtMiddelsDårlig Aldersgr. godt 16 – 30 19 43 31 7 31 – 44 23 42 29 6 45 - 65 22 45 29 5


Laste ned ppt "1 Meldingen sett med forskerblikk Egil Gabrielsen Lesesenteret, UiS."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google