Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertGunnar Rød Endret for 7 år siden
1
TELEMARK FYLKESKOMMUNE Skoletilbudet 2020
2
Oppdrag (Fylkestinget 2010, sak om Langtidsprioriteringer ) Innafor vidaregåande opplæring er det naudsynt å gå gjennom tilbodsstruktur med bakgrunn i endring i elevtal framover og betre ressursutnytting. Særleg gjeld dette Grenlandsområdet. Fylkestinget forventar at det kjem ei eige sak på dette i god tid før arbeidet med skoletilbod for 2012/13 startar opp.
3
3 faser (foreløpig) 1. Elevtallsanalyse og arbeidsmarkedsbehov. GSI/fødselstall, analyse og dialog med kommunene Analyse av fremtidig arbeidsmarkedsbehov i dialog med partene og aktørene i samfunnslivet gjennom høringer, konferanser Konklusjon i form av dimensjonering av utdanningsprogrammene Politisk behandling –> bestilling av skolestruktursak 2. Skolestrukturutredning Bygger på analysen i fase 1 samt ytterligere bestillinger fra FT Utredet i alt (minst) fem modeller Presentasjoner, konferanser, dialog, høring Konklusjon i form av en konkret anbefalt modell Politisk behandling og konkrete løsninger -> … 3. Plassering og fordeling, skolene i Skien
4
Nedgang i elevtall basert på GSI GSI- talla har vi pr kommune og fordelt på jente/gutt - bekreftet av kommunene Fødselstall 2020 – 2026 viser mindre nedgang ( stabilisering) SSB Middelprognose gir noe høyere tall for elevtilgang – nettotilflytting. År2011201220132014201520162017201820192020 GSI 2308 2241 2150 2075 2083 2100 2010 1870 1945 1875 End- ing -67-91-75+8+17-90-140+75-70 Ak k -67-158-233-225-208-298-438-363-433 18,7%
7
Utfordring –fylkeskommunen som regional utviklingsaktør Arbeids -livets behov Demo- graf i Elev ønske r Hva er et framtidsrettet utdanningstilbud for og i Telemark? Hvilken basiskompetanse må gis i videregående skole? Tilbud og omfang
8
Spørsmål til samfunnsaktørene 1. Hvordan setter vi vår ungdom best mulig i stand til å møte kompetansesamfunnet? 2. Har dere noen overordna synspunkter på innretningen av tilbudet innen vgo i Telemark? 3. Hvilken kompetanse trenger Telemark de nærmeste 10-15 år? 4.Hvordan setter vi sammen et best mulig opplæringstilbud innen vgo i Telemark? 5. Synspunkter på utdanningsprogram, omfang og plassering?
9
Særlige utfordringer for Telemark - samfunnsperspektiv Befolkningsutviklingen Svake resultater i grunnskolen Svake resultater i vg skole Lavt utdanningsnivå jfr nabofylker ( målt i andel av bef) Høy uføregrad Høy ledighet blant unge Folkehelse --- Utdanning er en nøkkelfaktor i levekårssammenheng Arbeidsledighet reduseres med økt utdanningsnivå
10
Fordeling Y fag - studieforberedende Y-fag ~60% BA, EL, TIP HS, RM, MK SS, DH, NA Studiefor. ~40% ST, ID, MDD Er dette en framtidsrettet fordeling?
11
Framtidig kompetansebehov Generelle trekk: (SSB, NIBR, NOU) -Økte krav til kompetanse -Behov for personell med høyere utdanning, særlig mellom høy (bachelornivå) -Fagutdannete (særlig BA, HO) NAV - analyse: Færre arbeidsplasser: industri Flere arbeidsplasser innen: -Bygg og anlegg -Undervisning -Helse, pleie og omsorg Analyse program for program
12
Program for program… -
14
Næringslivets behov
16
Fase 2 – skolestruktur 2020 Fase 1 analyser Robusthetsanalyser (faglig og økonomisk) Arealeffektivitet (utnyttelse, vedlikehold, inv) Transport og skyss, mønster og behov Nærskoleprinsipper (hybel-behov etc) Fjernundervisning – Nettskoler Voksenopplæring Skolen som regional utviklingsaktør Sammenligninger med andre fylker Økonomiske analyser
17
Modeller utredet -5 ulike modeller presentert med konsekvenser hvorav dagens ordning var inkludert som referansemodell -Anbefalt modell inneholdt - forslag om nedleggelse av 3 skoler samt ytterligere 3 skoleanlegg, dvs reduksjon fra 13 (16) til 10 skoler (og anlegg) - Sammenslåing av flere program og fordeling på færre skoler -Vedtaket inneholdt - Ikke skolenedleggelser, men utfasing av noen anlegg - adminstrative sammenslåinger, og - presisert fordeling av program på skolene - bestilling av ny utredning (fase 3) for Skien spesifikt, og videre prosesser
18
Fase 3 - Skien -Fra politisk vedtak, fase 2: - Ny Skien videregående skole vurderes bygget på Klosterøya. - forslag til fordeling av utdanningsprogrammene best mulig på de tre skolene: Skien videregående skole Hjalmar Johansen videregående skole Skogmo videregående skole -Noen sentrale prinsipper legges til grunn for vurdering av i alt 4 alternativer -Vedtak fattet oktober 2013
19
Skien: Rettesnor for fordeling av tilbudet Elevenes beste og læringsmål Kvalitet, resultater, gjennomføring og læring for eleven veier tyngst. Faglig-pedagogiske argumenter Sammensetting av utdanningsprogram som gir gode synergier Sterkt fagmiljø og attraktive arbeidsplasser Samspill med bransje og samfunnsliv God fagbredde for elevene Skolestørrelse Arealmessige og økonomiske vurderinger/konsekvenser Lite provisorium Ikke billigst og ikke dyrest, men faglig solid I tråd med Fylkestingets vedtatte ramme Gunstig bygge- og finansieringstidspunkt
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.