Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Foreldremøte – Vestmyra skole Høsten Innhold:  Skolebygget  Administrasjonen  Elevenes psykososiale miljø  Nasjonale prøver  Virksomhetsplanen.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Foreldremøte – Vestmyra skole Høsten Innhold:  Skolebygget  Administrasjonen  Elevenes psykososiale miljø  Nasjonale prøver  Virksomhetsplanen."— Utskrift av presentasjonen:

1 Foreldremøte – Vestmyra skole Høsten 2016

2 Innhold:  Skolebygget  Administrasjonen  Elevenes psykososiale miljø  Nasjonale prøver  Virksomhetsplanen - SKU  Leseplan  Leksehjelp  Skolemat / kosthold  Fysisk aktivitet  Skolens hjemmeside / Fronter  Fravær  Råd og utvalg

3 Skolebygget  1.-10.– skole  Oversiktsbilde  Skolens område Skolens område  Muligheter for omvisning

4 Administrasjonen  Rektor, Atle Borøy  Assisterende rektor, Wenche B. Nygård  Inspektør småtrinn, Kim Annicka Hjemaas  Inspektør mellomtrinn, Harald Pedersen  Inspektør ungdomstrinn, Sylvi Henriksen  Inspektør/ IKT, Yngvar Pettersen  Rådgiver, Svend Håvard Bakken  Skolekurator, Heidi N. Pedersen  Helsesøstre, Mariell Skogen, Hege Sandslett

5 Elevens psykososiale miljø  Vestmyra skal gi alle elever muligheten til læring i et mobbefritt skolemiljø.  Vi har utarbeidet en tiltaksplan for elevenes psykososiale miljø. Denne finnes på skolens hjemmeside www.vestmyra.skole.no www.vestmyra.skole.no  Vestmyra skole har plan for arbeid med klassemiljøet. Denne finnes i skolens virksomhetsplan.

6 Nullmobbing.no

7 Elevenes psykososiale miljø  Hvis en eller flere elever føler seg forulempet ved krenkende ord eller handlinger uten at skolen griper inn og stopper krenkelsene, kan han/hun eller foreldrene sende en skriftlig henvendelse til skolen. Brevet bør peke på hva eleven føler seg krenket av. Skolen må fatte et enkeltvedtak når det kommer en slik henvendelse.

8 Krenkende atferd  Digital mobbing  Utestenging.  Andre typer sosiale arenaer.  Følge med – etterspørre – be om å få se.  Være obs ved endringer hos barn og unge – matlyst, bekledning, skifte av omgangskrets, isolering.

9 Nasjonale prøver  Nasjonale prøver i lesing, regning og engelsk for 5. og 8. trinn  Nasjonale prøver i lesing og regning for 9. trinn  Formålet med nasjonale prøver er å vurdere i hvilken grad skolen lykkes med å utvikle elevenes ferdigheter i lesing og regning, og i deler av faget engelsk.  Prøvene er en del av underveisvurderingen  Heim og skole må sammen motivere til innsats  Nytt i år – alle prøvene er digitale

10 Virksomhetsplan for Vestmyra MÅL 1:  Forbedre elevenes grunnleggende ferdigheter med fokus på lesing  Elevene skal få gode lese-og mestringsopplevelser, uavhengig av ferdighetsnivå  Elevene skal kunne forstå de fleste ordene de møter i tekstene  Elevene skal aktivt bruke lesestrategier MÅL 2:  Øke elevmedvirkningen MÅL 3:  Klasseledelse:  Utvikle klasser med godt læringsmiljø med spesielt fokus på: o struktur og regler o støttende relasjoner

11 Forventninger til foresatte Forventninger til foresatte:  Sørger for at eleven møter uthvilt og opplagt hver dag  Sørger for at eleven møter presis til skolen hver dag  Sørger for at eleven har med seg nødvendig utstyr, mat og drikke – og er kledd i samsvar med dagens aktiviteter og værforhold  Engasjerer seg i elevens skolearbeid og støtter opp om den undervisningen som gis  Følger opp elevens hjemmearbeid og sørger for at dette blir gjort i tråd med de frister skolen setter opp  Deltar på foreldremøter, foreldreaktiviteter og konferansetimer samt deltar i arbeidet for et godt sosialt miljø for klasse og skole  Følger opp de tiltak som avtales mellom skole og hjem  Gir skole tilbakemelding om forhold som er av betydning og gir skriftlig melding om fravær  Støtter opp om skolens mål og omtaler skolen positivt

12 SKU – Skolebasert kompetanseutvikling  Skolen jobber aktivt med læring om motivasjon. Vi satser på et felles løft gjennom skolebasert kompetanseutvikling og utviklingsarbeid spesielt i forhold til klasseledelse og lesing.  Vi er med i Ungdomstrinn i Utvikling.  Alle klasser fra 1.-10.trinn skal ha stasjonsundervisning.

13 Leseplan  Plan for språk - og leseopplæring i Fauske kommune – «Lesing er alle fags mor».  Digital versjon.  Foreldrebrosjyre – 1.-4.trinn  Lesekvart – også heime

14 Foresattes betydning  «Forskning viser en klar sammenheng mellom leseaktivitet i hjemmet i tidlig alder og resultater i lesing blant 10-åringer. Høytlesing styrker forståelsen for sammenhengen mellom talespråk og trykt tekst. De som blir lest for, kan mer av det akademiske språket. Derfor blir de flinkere. Gode lesere skapes hjemme!» Sitat fra leseplanen

15 Leksehjelp  Tilbud fra 5.-10. trinn  For 5.-7. trinn på 6A sitt klasserom  For 8.-10 trinn på 9A sitt klasserom  Tirsdager og onsdager fra 14.30-15.30

16 Skolemat / kosthold  Vestmyra skole arbeider for at alle elevene skal ha med seg matpakke.  Minimum 20 minutters matpause  Abonnementsordning på frukt og melk: skolemelk.no / skolefrukt.no skolemelk.noskolefrukt.no  Viktig – husk frokost!

17 Innemiljø  Mobilfri skole  Innesko  Yttertøy i elevskap

18 Fysisk aktivitet  Satsningsområde for kommunen.  Minimum 45 minutter i uken.  Dette kommer i tillegg til kroppsøvingsfag.  Trafikksikkerhet.

19 Skolens hjemmeside / Fronter  http://vestmyra.skole.no/ http://vestmyra.skole.no/  Informasjonskanaler – skole –heim

20 Fravær  Fravær – vitnemål  Fokusområde i kommunen  Fritak – inntil 10 dager i året – etter søknad – skjema for fritak ligger på skolens hjemmeside.  Sammenheng – faglig utvikling – fravær – vurdering.  Permisjon:  Kan gis inntil 2 uker etter søknad til rektor.  Ved fravær ut over 2 uker må eleven skrives ut av skolen.

21 Råd og utvalg  FAU: Alle foreldre som har barn i skolen, er medlemmer av skolens foreldreråd. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg (FAU) som er foreldrestemmen overfor skolen. FAU skal blant annet sikre reell medvirkning fra foreldre og ha medansvar for at elevenes læringsmiljø er trygt og godt. Første FAU møte: 28.9.16  SMU: Hensikten med skolemiljøutvalget er å sikre at skolen har et systematisk arbeid for et godt skolemiljø. SMU skal være et rådgivende organ for skolen i saker knyttet til dette. Elevene, foreldrene, skolen, ansatte i skolen og en representant fra kommunen skal være representert.  SU: Samarbeidsutvalget (SU) er skolens øverste rådgivende organ og her er alle partene i skolen representert: elever, foreldre, undervisningspersonalet, andre tilsatte og to representanter fra kommunen, hvor rektor skal være den ene. SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.

22 Valg av klassekontakter


Laste ned ppt "Foreldremøte – Vestmyra skole Høsten Innhold:  Skolebygget  Administrasjonen  Elevenes psykososiale miljø  Nasjonale prøver  Virksomhetsplanen."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google