Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, 1.-7. årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, 1.-7. årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-"— Utskrift av presentasjonen:

1

2 OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse- kravet Minst Sum lærere som underviser i fa % som ikke oppfyller kompetanse- kravet studie- poeng i faget Finnmark Norsk % % Matematikk % % Engelsk % % SUM Finnmark % % Troms Norsk % % Matematikk % % Engelsk % % SUM Troms % % Nordland Norsk % % Matematikk % % Engelsk % % SUM Nordland % % OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse- kravet Finnmark Norsk % Matematikk % Engelsk % SUM Finnmark % OmrådeFag Minst Sum lærere som underviser i fa % som ikke oppfyller kompetanse- kravet studie- poeng i faget Finnmark Norsk % Matematikk % Engelsk % SUM Finnmark %

3 Antall lærere Finnmark % Nasjonalt = Antall lærer som mangler kompetanse for å oppfylle kravene832 Antall av disse som er over 55 år20 %166 Antall som trenger videreutdanning666 KFK videreutdanningspl. landet per år5050Finnmark2 %101 Problemet løst i løpet av (år)6,6 Det er to faktorer som må tas i betraktning når disse tallene skal vurderes Lærernes alder. Ca. 20 % av lærerne er mer enn 55 år. Det er grunn til å anta at en stor del av disse ikke vil være aktuelle for videreutdanning, og at de etter hvert som de går av med pensjon vil bli erstattet med folk som innehar den foreskrevne kompetansen. Vi vet ikke hvor mange studiepoeng den enkelte lærer mangler, og hvordan dette kan hensynstas i den videreutdanningen som tilbys.

4 «For KS er det viktig at kommuner og fylkeskommuner ser de nye kompetansekravene, strategien «Kompetanse for kvalitet» og adgangen til lokale, skole- og kollegabaserte tilbud i sammenheng. Strategien understreker kravene i opplæringsloven § 10-8 om at skoleeier skal ha en plan for kompetanseutvikling.» Standardiserte tilbud «Skredderi- søm» KFK Nye Kompetanse- krav Nye Kompetanse- krav

5 SFS 2213 – Undervisnings- personalet i kommunal og fylkeskommunal grunnopplæring Klikkbar utgave: infoserie.no/Document.aspx?Instance= http://nis4.kf- infoserie.no/Document.aspx?Instance=

6 Uformell kontakt Informasjon Bør noen ganger være skriftlig Drøftinger Dialog med sikte på å komme fram til en omforent løsning, der arbeidsgiver tar den endelige avgjørelsen Partenes synspunkter framkommer av referat Forhandlinger Dialog med sikte på å komme fram til en omforent løsning, hvor enighet/uenighet framkommer av protokoll o Enighet = avtale/protokoll iverksetting o Uenighet = protokoll tvisteløsning Medbestemmelse Medvirkning Medbestemmelse Medvirkning Uformell kontakt Informasjon Uformell kontakt Informasjon Drøftinger Forhandlinger Samhandlingsformer

7 Les mer:

8 Jonni SolsvikAndøy kommuneH Ivar PrestbakmoTroms fylkeskommuneSp Sonja Alice SteenNordland fylkeskommuneAp

9

10

11 SKOLEEIERPROGRAM—NORD Kompetanse- og utviklingsprogram for skoleeiere i Nord-Norge SKOLEEIERPROGRAM—NORD Kompetanse- og utviklingsprogram for skoleeiere i Nord-Norge Ny utlysning kommer til høsten 2016 Oppstart våren 2017 Ny utlysning kommer til høsten 2016 Oppstart våren 2017 Ny sjanse! Nye og eventuelt tidligere deltakere Ny sjanse! Nye og eventuelt tidligere deltakere


Laste ned ppt "OmrådeFag Minst 30 studie- poeng i faget 0-29 studie- poeng i faget Sum lærere som underviser i faget, 1.-7. årstrinn % som ikke oppfyller kompetanse-"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google