Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTora Halvorsen Endret for 7 år siden
1
Helge Kolstad, COINCO styringsgruppe, 11.8.09 1 Oslo – Gøteborg på 2:10 Østfolds utlegning av COINCO Norths jernbanepolitikk
2
2 Søknad Visjon To timer Oslo – Gøteborg To timer Gøteborg – Malmø Bakgrunn GO-samarbeidets utredning fra 2005 Tre alternativer –Forbedring av eksisterende bane –Kombinasjon Intercity – høyhastighet –Ny bane for høyhastighet
3
3 Søknaden
4
4
5
5 Utredningen 2005
6
6 Østfolds utlegning Byggekloss-strategi Intercityspor Gøteborg – Øksnered og Oslo – Halden Rask forbindelse mellom disse systemene Kapasitet for både Intercitytrafikken Raske utenlandstog Vesentlig økt godstransport
7
7 Vitale hensyn i Østfold Samlet areal- og transportplanlegging Oslo-regionens areal- og transportplan –Flerkjerneutvikling Ny fylkesplan 2009 –Transporteffektivitet –40 års planhorisont –100 000 flere innbyggere –Jordvern –Kulturminner God jernbanebetjening av bysentrene Moss, Fredrikstad, Sarpsborg og Halden Samkjøring av transportsystemene
8
8 Byggeklossene på norsk side Nytt dobbelspor Oslo – Ski Moderne dobbeltspor Ski – Halden, standard: opp til 250 km/t Innom byene, men med ny og mye raskere passering, noe endret trase m.v. Utredning (Jernbaneforum Øst, 2009) Mulig ferdigstilling ca 2021 Prislapp 12-13 mrd. NOK Dobbeltspor videre til grensen Utredning under arbeid 2009
9
9 Prosjektpakker Østfoldbanen Utredning 2009 Prosjektpakke Lengde (km) Kostnader (mill kr 2008) PlanprosessUtbygging Oslo - Ski2311 000 2009-20132014-2019 Sandbukta - Moss31 500 2008-20102011-2014 Moss -Såstad82 000 2010-20132014-2017 Seut - Rolvsøy264 000 2011-20142015-2018 Rolvsøy - Hafslund102 200 2011-20162017-2020 Hafslund - Halden253 800 2012-20162018-2021 Kostnadsoverslag og fremdriftsforslag er ikke autorisert av Jernbaneverket.
10
10 Byggeklossene på svensk side Intercitylinje Gøteborg – Øksnered Ferdigstilling 2012 Dobbeltspor videre til grensen ?
11
11 The Missing Link Halden – Øksnered Dobbeltspor med god kurvatur Kapasitet både for personer og gods Kalkyler er under arbeid (+- 5 mrd) Tidsplan mangler Krav til forutseenhet når man bygger intercity-sporet til Halden
12
12
13
13 Togavvikling Stive ruter Halvtimesfrekvens på intercitystrekningene To-timersfrekvens på lyntogene, maks tre stopp Oslo – Gøteborg Rom for grensependel i tillegg? Betydelig godstransport
14
14 Forslag til vedtak Arbeidet med raske tog Oslo – Gøteborg - Malmø legger til grunn visjonen i søknaden (2 + 2 timer) Første etappe er raske dobbeltspor på intercityforbindelsene Oslo – Halden og Gøteborg - Øksnered Andre etappe er en rask forbindelse mellom disse systemene, som også gir kapasitet til vesentlig økt godstransport Innsatsen konsentreres om å få raskest mulig framdrift i disse prosjektene Alternativer som innebærer bygging av helt ny jernbane ved siden av intercitysporene, stilles i bero.
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.