Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertAda Larsen Endret for 7 år siden
1
Uttaleundervisning - tilnærminger Olaf Husby Inst. for språk og litteratur NTNU
2
Grunnleggende begreper Hva er god uttale? Munnen til taleren– øret til lytteren – Relatert til artikulasjonsferdigheter Enkeltlyder, stavelser, ord, prosodi, rytme, flyt – Forståelighet Anstrengelse Faktisk forståelse
3
Primære læringsobjekter 1.Lingvistisk perspektiv – Persepsjon – Produksjon 2.Kommunikativt perspektiv Forholde mellom 1 og 2 i undervisningen
4
Erkjennelse Voksne oppnår ikke innfødtlik uttalekompetanse i andrespråket Hva kan vi oppnå?
5
Uttalefagets historie Panini (sanskrit, 500? f.Kr) 1800-tallet – Reaksjon mot tradisjonell undervisning – Reformbevegelsen (Johan Storm) 1930: Behaviorisme, strukturalisme, audiolingualisme – Språkteknologi 1980: Communicative Language Teaching – Interaksjon, autentisitet, egne erfaringer, verden utenfor klasserommet, læringsprosess 1990: Empirisk forskning
6
Tidsbruk i undervisningen Foote et al. (2013): Tilfeldig
7
Forskningsbasert undervisning Relasjon persepsjon/produksjon Opplæring Stimuli Feedback Tidsbruk Tilegnelsesmønster Sluttnivå
8
Hva bidrar mest til god uttale? Prosodi – Trykk, tone, lengde, intonasjon Rytme Ord Stavelser Segmenter Flyt Talehastighet
9
Hvilken tilnærming er best? Hva skjer med barn? Formfokusert instruksjon Korrigerende feedback – Respons – Justert gjentakelse (recast) – Verbalisert – Illustrert
10
Struktur Behovsanalyse Kursstart når? – Alt på en gang? – Trinnvis – Progresjon ± Generell innretning? ± Frittstående? ± Språkhomogene klasser
11
Typiske feil - segment Vokalkvalitet – Lepperunding, sted, åpningsgrad, lengde – Konsonanter – Stemthet – Artikulasjonssted, - måte
12
Typiske feil - stavelse Innskudd”spis”- ”sipis, espis” Bortfall”klar”-”kar” Erstatning”stor”-”stol” Ombytting”tips”-”tisp” Allofonisk variasjon/r/ uttalt [ʁ]
13
Typiske feil - ord Trykkplassering”meDIsin”-”mediSIN” Varighet”maten”-”matten” Tone”loven” - ”låven”
14
Typiske feil – smh. tale Sammenkjeding ”Det ‿ var ‿ en ‿ stor ‿ bil” ”Det var en stor bil” Assimilasjon”Har Tor stor leilighet?” ”Har Tor stor leilighet?” Trykkplassering”TAKK skal du HA” ”takk SKAL du ha” Fotisokroni”EN og TO også da TRE! ”EN og TO og SÅ da TRE!
15
Aksentpreget tale Aksent – hva er det, hvorfor? Betydning? Holdning til aksent/aksentbrukere – Tillagt identitet – Stigma
16
Hvorfor oppstår feil? Persepsjon Produksjon
17
Undervises det i uttale?
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.