Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertBaard Atle Mikkelsen Endret for 7 år siden
2
Arbeidsmiljøkurs 9.mai -2016 1.Arbeidsmiljøloven 2.Arbeidsmiljø – hva er vi snakker om? 3.HMS-aktørene 4.Medarbeiderskap - medvirkning 5.Møteplasser
3
Arbeidsgivers styringsrett Styringsretten er arbeidsgivers rett til å lede, fordele og kontrollere arbeidet, samt retten til å inngå arbeidsavtaler og bringe dem til opphør. I utgangspunktet total, men begrenset av: Generell saklighet Tariff- avtale Lov Individuell avtale
4
1- Arbeidsmiljøloven Formål og generelle bestemmelser (kap 1) Arbeidsgivers og arbeidstakers plikter (kap 2) Virkemidler i arbeidsmiljøarbeidet (kap 3) Krav til arbeidsmiljø (kap 4) Registrerings- og meldeplikt (kap 5) Verneombud og AMU (kap 6 og 7) Informasjon og drøfting (kap 8) Kontrolltiltak (kap 9)
5
1 - Arbeidsmiljøloven Arbeidstid (kap 10) Arbeid av barn og ungdom (kap 11) Rett til permisjon (kap 12) Vern mot diskriminering (kap 13) Ansettelse (kap 14) Opphør av arbeidsforhold (kap 15) Virksomhetsoverdragelse (kap 16) Tvister om arbeidsforhold (kap 17) Tilsynet med loven (kap 18) Straff (kap 19)
6
2 - Arbeidsmiljø – hva er det vi snakker om? Organisatorisk arbeidsmiljø Personlig utvikling, informasjon, opplæring, selvbestemmelse og innflytelse, medvirkning ved omstilling og endring. Arbeidsavtaler, planlegging og ledelse, tilrettelegging ved redusert arbeidsevne – kontrolltiltak. Fysisk arbeidsmiljø Luftkvalitet, lys, støy, strålig, maskiner,utstyr, støy, gass, hjelpemidler Ergonomisk arbeidsmiljø - uheldige belastninger, arbeidsstillinger, tungt og ensformig arbeid, variasjon Psykososialt arbeidsmiljø Sosial kontakt, trakassering, utilbørlig oppførsel, vold og trusler Kjemisk arbeidsmiljø Substitutt, intern rutine for å sikre opplæring og hindre ulykker og sykdomsfare.
7
3 - HMS-aktørene HMS-AKTØRArbeidsmiljøloven Arbeidsgiver§1-8, §§2-1 og 2-2, § 19-1 Arbeidsleder§1-8, § 2-3 og § 19-2 Arbeidstaker§1-8, § 2-3 og § 19-2 VerneombudKapittel 6 HovedverneombudKapittel 6 ArbeidsmiljøutvalgKapittel 7 Tillitsvalgt§§ 4-2, 4-6 og kap. 8,9,12,14,15,16 HMS-koordinatorByggherreforskriften BHT§ 3-3
8
3 -Arbeidsgiver Behov og belastning Trygghet Spillerom Økonomi Tillit Informasjon Autoritet Fornøyde arbeidstakere Gode mellomledere Tydelige meldinger Modige og redelige arbeidstakere Ansvar for Organisering Drift HMS Medvirkning Ledelse Teknologi Kontrakter og avtaler Lønnsystem Arbeidstidsordinger Kultur og omsorg Personlig atferd
9
3 - Arbeidstaker Ansvaret for Lojalitet Medvirkning Kultur Personlig atferd Behov / belastning Luft, lys, ergonomi, Trygghet, kontakt, innflytelse, sett og se, forstått og forstå, respektert, informert, kontroll, utfordringer, støtte
10
3 - Verneombudet Ansvar for Ivareta arbeidstakernes sikkerhet Sette seg inn i HMS- systemet og regler Personlig atferd Medvirkning Fri og uavhengig rolle Retten til å stanse farlig arbeid Behov / belastning Respekt for rollen Tatt med på råd Nødvendig tid til å utøve arbeidet på en forsvarlig måte.
11
Fem egenskaper for et godt verneombud 1.God opplæring 2.Evne til kommunikasjon 3.Tålmodighet ved endringer 4.Ta initiativ 5.Unngå å bli tatt som gissel
12
3 - Hovedverneombudet Ansvar for Koordinere verneombudsarbeidet Delta ved tilsynsbesøk Medvirke ved endringer og omorganisering Representant i AMU- og IA-utvalget
13
3 - BHT Ansvaret for kunnskap og analyser Objektiv part Kurs og informasjon Analyser av risikoforhold i arbeidet Forebygge arbeidsrelaterte helseskader og sykdom Dokumentasjon
14
3 - Arbeidsmiljøutvalg ”Arbeidsmiljøutvalget skal virke for gjennomføring av et fullt forsvarlig arbeidsmiljø i virksomheten. Utvalget skal delta i planleggingen av verne- og miljøarbeidet, og nøye følge utviklingen i spørsmål som angår arbeidstakernes sikkerhet, helse og velferd. Ansvaret for å oppnå egen målsetting i HMS- arbeidet” AMU skal koordinere, etterspørre og følge med på hms- aktivitene Alle kan melde saker inn for behandling i utvalget
15
4 - Krav til medvirkning ” Arbeidstakerne og deres tillitsvalgte skal holdes løpende informert om systemer som nyttes ved planlegging og gjennomføring av arbeidet. De skal gis nødvendig opplæring for å sette seg inn i systemene, og de skal medvirke ved utformingen av dem.”
16
4 - Medvirkning Hvem skal medvirke ? Hva er medvirkning ? Hvordan skal de medvirke ? Hvorfor er det så viktig? Hvor skal det skje?
17
Takk for meg Ingrid Lium Fysioterapeut og verneingeniør T 95 16 59 91 ingrid@bht.no www.bht.no www.bht.no T 62 48 48 50 firmapost@bht.no
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.