Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
PublisertTone Arntsen Endret for 7 år siden
1
Strategi for utbedret og ferjefri E39 innen 2035 Treffpunkt Hafast 2016 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
2
Utfordringer i dag ● Ferjer – Hindringer for bo- og arbeidsmarkeder – Lang transporttid – Vegen er ikke døgnåpen ● Vegene – Dårlig standard – Gjennom bygd og by – Vinterproblematikk Opprustet og ferjefri E39 innen 2035 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
3
● Hovedtransportåre på Vestlandet – Mellom Kristiansand og Trondheim ● Reisetiden halveres – Fra 20 timer til 11 timer ● Døgnåpen veg – 7 ferjesamband fjernes Opprustet og ferjefri E39 innen 2035 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik Hva er en opprustet og ferjefri E39?
4
Transportetatenes grunnlagsdokument ● Transportetatenes grunnlag for Nasjonal transportplan 2018-2029 ● Åtte rapporter som vedlegg – Grunnlag for klimastrategi – Faglig grunnlag for Motorvegplan – Utviklingsstrategi for ferjefri og utbedra E39 – Underlagsrapport jernbanestrategi – Framdriftsplan for InterCity-utbyggingen – Framtidig kapasitet på Oslo lufthavn – Ny lufthavn Bodø: samfunnsøkonomisk analyse og konsekvenser for byutvikling – Virkningsberegninger til transportetatenes plangrunnlag Nasjonal transportplan 2018-2029 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
5
Rangerte vegprosjekter i Møre og Romsdal Nasjonal transportplan 2018-2029 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik SamfunnsøkonomiSamfunnsøkonomi og tilleggskriterier Bindinger fra NTP 2014-2023 (ikke startet) E39 Ørskogfjellet, krabbefelt * E39 Betna-Stormyra * E136 Stuguflåten-Rødstøl, krabbefelt * Bindinger fra NTP 2014-2023 (sluttføring) Rv. 70 Meisingset-Tingvoll * Prosjekter som er med i en av rangeringene E39 Volda-Furene E39 Vegsund-Breivika E136 Breivika-Lerstad E39 Bolsønes-Årø Skredsikring E136 Dølsteinfonna og Fantebrauta *
6
Konsekvenser av rangering ● Tiltak i NTP 2014-2023 som ikke er med i rangeringer for 2018-2029 – E39 Lønset-Hjelset – E136 Flatmark-Marstein – E6 Grong-Nordland grense ● Ambisjonen om opprustet og ferjefri E39 innen 2035 – Romsdalsfjorden, Sulafjorden og Halsafjorden er ikke på rangeringslistene – Utfordrende å gjennomføre ambisjonen innen 20 år ● Bypakke Kristiansund – Ikke grunnlag for bypakke ut fra rangeringslistene Plangrunnlaget 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
7
E39 Volda-Furene ● Utfordringer: – Standardsprang fra Kvivsvegen – Framkommelighet for tungtransport – Bomiljø i Volda ● Ny tunnel leder trafikken utenfor Volda sentrum ● Mulig samferdselspakke Ørsta/Volda Volda-Ålesund 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
8
E39 Furene-Hareid ● Trasé avhengig av kryssing av Vartdalsfjorden og Sulafjorden ● Trinnvis utbygging – Mulig med trasé via Eiksund – Vanskeligere med trasé i Vartdalsfjorden Volda-Ålesund 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
9
E39 Sulafjorden ● Trenger teknologiutvikling for store utfordringer – Svært værhardt – 3000-5000 m lengde – 400-450 m havdyp ● Mulighetsstudie viser at det er gjennomførbart Volda-Ålesund 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
10
E39 Vegsund-Breivika ● Utbedre sikkerhet i eksisterende tunneler (Blindheimstunnelen har ÅDT 21 000) ● Hovedinnfartsveg til Ålesund fra sør ● Framkommelighet for gjennomgangstrafikk ● Mulig finansiering gjennom Bypakke Ålesund Volda-Ålesund 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
11
Hva skjer nå? ● Høring – Fylkeskommunene og de største bykommunene – Felles formidlingsseminar med KS 11. mars – Frist 1. juli 2016 ● Stortingsmelding fra regjeringen – Sent 2016 eller tidlig 2017 ● Stortingsbehandling – Mai/juni 2017 Nasjonaltransportplan 2018-2029 11.05.2016 seniorrådgiver Håvard Austvik
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.