Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning."— Utskrift av presentasjonen:

1 5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning (promotion - reklame) – Personale Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

2 5.4 Markedsstrategi- Pris Vi må velge en pris som gjør at vi får… Solgt varene… Tjener penger… Introduksjonspriser? Faste lave priser? Faste høye priser? Varierende priser? Rabattordninger (2 for 1 osv.)? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

3 5.4 Markedsstrategi- Pris Pris er et effektivt, men «farlig» virkemiddel For lave priser – liten/ingen fortjeneste For høye priser – for lite salg Pris er lett å kopiere hos konkurrentene (tenk bensinstasjoner) Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

4 5.4 Markedsstrategi Produkt Tre hovedområder 1.Kvalitet 2.Utvalg (av varer og tjenester) 3.Produktutvikling Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

5 Produkt - kvalitet Kjøperens oppfatning av kvalitet er avgjørende Sammenhengen mellom pris og kvalitet Funksjonelle krav Funksjonelle krav + design og image/merkevare 10 kroner 1000 kroner Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

6 Produkt - Vareutvalget (sortiment) Bredde – Mange produktgrupper Smart Club – Dagligvarer, sportsutstyr, klær, gressklippere, møbler Dybde – mange varianter i samme kategori Norli bokhandel – To millioner boktitler Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

7 Produkt - Vareutvalget (sortiment) Bedriften bør vurdere lønnsomheten i vareutvalget Gir større bredde i vareutvalget større økning i inntekter – enn økningen i kostnader? Gir mindre bredde en større nedgang i kostnader enn i inntektene? Bør vi fjerne varer som selger dårlig eller gir liten fortjeneste? Men obs: et stort vareutvalg trekker flere kunder. XXL og IKEA, har sikkert varer som ikke selger så bra…men de beholder de likevel Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

8 Produkt - Produktutvikling Produktet er ofte utgangspunktet for en bedriftsetablering Produktutvikling er prosessen fra en idé til et ferdig produkt Produktet må tilpasses til kundene Produktet har begrenset levetid Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

9 5.4 Markedsstrategi Plass (Distribusjon) DISTRIBUSJON: – Alle aktiviteter som må til for å få et produkt fra produsent og fram til sluttbruker Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

10 Plass (Distribusjon) Tilgjengelighet: Er produktene dine tilgjengelige? Distribusjonsvei: Veien et produkt følger fra produsent til sluttbruker Distribusjonsledd Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

11 Plass (Distribusjon) Tjenester Blir ofte distribuert uten mellomledd Frisører, tannleger har direkte kontakt med kundene Distribusjonsveier Mellomledd koster penger Men mellomledd kan gi større spredning av varene, samt at de tar seg av lagring og transport Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

12 Plass (Distribusjon) Salg direkte til forbruker Internettsalg Små produsenter av jordbruksvarer på marked Fiskeren som selger fisk direkte på brygga Telefonsalg Salg til detaljist Dagligvareforretninger kjøper inn varer i større kvanta og selger dem ut i små mengder til den enkelte kunde Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

13 Plass (Distribusjon) Grossist Bedrifter med store markeder, holdbare varer (møbler, klær osv.) og mange detaljistkunder bruker ofte grossist som mellomledd Grossistene holder lager og frakter varer fra flere produsenter på samme transportmiddel= billigere Hvordan vil du distribuere ditt produkt? Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

14 5.4 Markedsstrategi Påvirkning og informasjon Reklame Betalt massekommunikasjon – Aviser – Radio – Tv – Fagpresse – Internett – Plakater osv. Direkte reklame – Flyers – Foldere – Salgsbrev – E-post -reklame Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

15 Påvirkning og informasjon Publikumskontakt (PR) Hensikten er å forbedre omdømmet til bedriften PR-byråer Pressemeldinger Personlig salg Direkte, personlig kontakt mellom kjøper og selger – Vurdere kundenes behov – Ha kunnskap om produktene – Kan presentere produkter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

16 5.4 Markedsstrategi Personale Personalet kan være en viktig ressurs i markedsføringen – hvis de er… Serviceinnstilte Har produktkunnskap Har menneskekunnskap Har kommunikasjonsevne Er tilgjengelige for kunden Har godt humør Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

17 Markedsmiks Den mest mulig optimale miks og bruk av… Pris Produkt Plass Påvirkning Personale – …For å få solgt produktene dine Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli

18 Markedsstrategi – del 2: oppsummert Markedsstrategi er da… Definere og velge målgruppe Velge de mest effektive markedsføringstiltakene – dvs. jobbe optimalt med markedsmiksen Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Kap. 5. Markedsplanen. Lærer: Roar Bjerkeli


Laste ned ppt "5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google