Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Hjemmeoppgave 2 Markedsplanen At presenteres 30.01.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Hjemmeoppgave 2 Markedsplanen At presenteres 30.01."— Utskrift av presentasjonen:

1 Hjemmeoppgave 2 Markedsplanen At presenteres 30.01

2 Forretningsplanen Enligt ”Fra idé til ny virksomhet” bør forretnings- planen bestå av : –Sammendrag –Forretningsideen –Ledergruppen / medlemmer –Markedsplanen –Forretningssystem og organisasjon –Gjennomføringsplanen –Lønnsomhetsvurdering –Risiko

3 Markedsplanen Marked, konkurranse, og kontext Valg av målmarked Markedstrategi –Produkt –Pris –Plass –Promotion

4 Markedsplanen Marked, konkurranse og kontext –Markedets størrelse og vekst F. eks. antall kunder, produserte enheter og total omsetning. –Markedets vekst (5 nærmeste åren) Reelle tall, trender –Konkurransesituasjon Industri Vad for andre bedrifter finns som gjør samme o liknende produkter som ni. Hvi mange konkurrenter finns det, hva ær deres størrelse, markedsandel, strategier … –Kontext (regleringar med mera)

5 Industricykel Nyetablerad – artificiella organ, nanoteknologi, genomics Tillvæxt – medicinsk teknologi, mjukvara, elektronik Mognad - elektriska apparater, bilar, biografer Nedgång - Stål, bowlinghallar

6 Markedsplanen Marked og konkurranse –Kilder: Bransjeorganisasjoner / internasjonale organisasjoner Fagtidskrifter (f.eks. Photon International) Statistiske sentralbyrå EU Bedrifters årsrapporter / hjemmesider

7 Markedsplanen Valg av målmarked –Kundsegmentering Hva som kjennetegner dine kunder, e.g. ”early adopters”, geografiske faktorer, demografiske faktorer, etc. –Posisjonering i forhold til konkurrentene Markedsandel

8 Adoption curves Innovators Early adopters Early majority Late majority Laggards Often a difficult gap to cross

9 Crossing the chasm ”There is nothing more difficult to carry out, nor more doubtful of success, nor more dangerous to handle then to initiate a new order of things. For the reformer has enemies in all who profit by the old order, and only luke warm defenders in all those who profit by the new order. This luke warmness arises partly from the incredulity of mankind, who do not truly believe in anything new until they are actual experience of it.” Machiavelli, The Prince, 1513.

10 Markedsplanen Markedsstrategi –Produkt Spesifiser litt mer; 1 for alle segment eller flere … –Pris Prisstrategi (e.g. kostnads-, verdi-, markedsbasert; penetrerings- vs skimming; pusher (i.e. dela ut gratis forst å sen ta betalt ) –Plass (distribusjonskanaler) Veien til kund (selv eller via återførsæljare?) –Promotion (hvordan man bearbeter kunden)

11 Ex. Pris Pris Høgt Lågt Uppfattad kvalitet Lågt Høgt Motsægelse Premium / Upscale Undvik denna kvadrant De som vill ha det beste og betaler for det For de vurdere lågt pris mer æn kvalitet For de som letar etter det beste verdi for pengene FyndVerdi


Laste ned ppt "Hjemmeoppgave 2 Markedsplanen At presenteres 30.01."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google