Laste ned presentasjonen
Presentasjon lastes. Vennligst vent
1
Hørselhjelpere Aktive høreapp.brukere Opprettet av HLF
Egen utdannelse/kurs Primær oppgave: gi hjelp i lokalmiljøet
2
Viktige elementer i hørselhjelpernes utdannelse og virksomhet
Konsekvenser som følge av hørseltap Høretaktikk Hvorfor er det problematisk å bruke høreapparat Psykososiale aspekter ved hørseltap
3
Hørselhjelpere 2003/04 – 400 aktive hørselhjelpere
årlige registrerte hjemmebesøk 30-45% ikke i aktivitet (terskler, alder?) Ca. 40% har ikke prøvd, eller har hatt problemer med å samarbeide med høresentral eller audiograf !
4
Samarbeide Høresentralen - hørselhjelpere
Oppdaterte lister over hørselhjelpere skal distribueres til de hørselshemmede Samtykke-erklæring unødvendig
5
Hørselhjelpernes plass i systemet
- Viktig supplement - Noe anonyme Må trekkes mer med i det helhetlige tilbudet Opplæring lokalt ved høresentral ? kan gi bedre kontakt og gjensidig forståelse
6
Hørselkontakter Ansatte i kommunene Opprettet av HMS Oppgaver:
koordinerende enhet i kommunen vedr. hørsel oppdage problemtilfeller og henvise søke om tekniske hjelpemidler
7
Forslag til bedre samarbeid og rutiner
Jevnlige kontaktmøter mellom høresentraler, hørselkontakter og hørselhjelpere Deltakelse ved kurs i primærhelsetjenesten Deltakelse ved brukerkurs
8
Andel hørselshemmede i Norge?
Grense 25 dB – (16,6 %) Grense 35 dB – (9,0 %) Grense 45 dB – (4,7 %)
Liknende presentasjoner
© 2024 SlidePlayer.no Inc.
All rights reserved.