Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen"— Utskrift av presentasjonen:

1 Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen Ass.dir. Vivi Lassen Nettverk virksomhetsstyring

2 Direktoratet for forvaltning og IKT
Difi: Etablert 1. januar 2008 Skal bidra til å utvikle og fornye offentlig sektor Ca. 240 ansatte i Oslo og Leikanger Oslo 11/12/08 Direktoratet for forvaltning og IKT

3 Utgangspunkt for strategiarbeidet
Difi eksistert i fire år – behov for en mer gjennomgripende strategi Difis risikovurdering Direktørens notat av Klarere og mer avgrenset profil Bredere kompetanseområder og bedre kvalitetssikring Færre oppgaver skikkelig

4 Difi-strategien 2012 - 2015 Ny visjon: Vi utvikler offentlig sektor
Verdiene beholdt: Nyttig, faglig sterk, nyskapende og lyttende Tre innsatsområder: Kunnskapsbasert forvaltningsutvikling, Digitale tjenester og Gode innkjøp Statsforvaltningen er vår primærmålgruppe Utvikling gjennom samarbeid viktig arbeidsform Difi som endringsagent Videreutvikling av Difis organisasjon

5 Nye hovedmål i tråd med strategien (2014-målene)
Forvaltningen skal være godt organisert, ledet og ha riktig kompetanse Offentlig sektor skal utnytte digitalisering til å tilby bedre tjenester og understøtte oppgaveløsningen Offentlig sektor skal gjennomføre samfunnsnyttige, kostnadseffektive og kvalitetsrettede anskaffelser

6 Ny organisering Avd. lokalisert i Leikanger og Oslo
IT drift og utvikling Jostein Fondenes Digital forvaltning Tone Bringedal Administrasjonsavdelingen Jørgen B. Smit Avd. lokalisert i Oslo Offentlige anskaffelser Dag Strømsnes Ledelse og organisering Eivor Bremer Nebben Stab Ass.dir., Kommunikasjonsenheten, Kurs- og konferanseenheten, fagdirektør informasjonssikkerhet

7 Ny organisering Færre avdelinger Mer ledelseskapasitet
Nye stabsfunksjoner

8 Tydeliggjøring Satsingsområder Målgrupper
Mer helhetlig Difi – samarbeid på tvers Tiltak: Virksomhetsstyring Ledelse Difi-skolen Opp med kunnskapen Innovasjon

9 Erfaringer Vi hadde en god prosess
Strategien er blitt et levende dokument God oppfølging av departementet Strategien følger de rammebetingelser/ virkemidler vi har – ikke de vi har behov for Samarbeid på tvers i organisasjonen er fortsatt en utfordring Lokasjon to steder Det vanskelige er hva vi skal slutte med

10 Hva nå? Ønske om sterkere virkemidler? Se stat og kommune i sammenheng
Styrke gjennomføringskraften Effektiv utnytting av samfunnets ressurser Gjennomgang av Difi Ekstern evaluering Intern prosess Ny strategiprosess!

11


Laste ned ppt "Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google