Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Sentrumsutviklingsprosjektet i Gildeskål

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Sentrumsutviklingsprosjektet i Gildeskål"— Utskrift av presentasjonen:

1 Sentrumsutviklingsprosjektet i Gildeskål
v/Petter Kjærnes, Prosjektkoordinator i Gildeskål kommune

2 Levende samfunn fra hav til fjell
Å eg veit meg eit land Vår stolte fortid Levende samfunn fra hav til fjell En spennende framtid for oss som tørr

3 Et av flere utviklingsprosjekter Kommuneplanens samfunnsdel:
Bakgrunn for prosjekt Et av flere utviklingsprosjekter Kommuneplanens samfunnsdel: En livskraftig kommune i vekst. «Fremstå som en attraktiv kommune å bo i og kjennetegnes ved nærhet til gode og tilrettelagte tjenester med høy kvalitet». Virkemiddel: «Skape veletablerte og robuste tettsteder med tilrettelagte bo- og næringsarealer, samt gode servicetilbud og sosiale møteplasser.

4 Fokus på bosted-, næring-, og destinasjonsutvikling.
Mål Få fram ideer, forslag og rammer for utvikling av de fire tettstedene Inndyr, Ertenvåg/Nygårdsjøen, Sør-Arnøy og Våg. Med Gildeskåls befolkning, lokale, regionale, nasjonale og internasjonale aktører. Fokus på bosted-, næring-, og destinasjonsutvikling. Involvere, engasjere, og inspirere, innbyggere, næringsliv, kommunens ansatte med videre, så vel som potensielle interessenter utenfor kommunegrensen Ambisjon: Å bli kalt "Gildeskålmodellen".

5 Delprosjekter 2018 og 2019 Dialogmøter i regi av senter for økologisk økonomi og etikk, samt idekasser. (involvering av lokalsamfunnet) Workshop Barnehager i regi av Kreativt gjenbrukssenter i Salten (involvering av de miste, kunnskap om gjenbruk av ressurser) Problemløsning i samarbeid med Nord universitet "innovasjon og endringsprosesser« på overnattingskapasitet Historien og Gildeskål og fremtidsvisjoner (kobling av barneskoleelever og eldresenter i kommunen for å styrke identitet og gjennomføre kreative prosesser) "Innovasjonscamp", og programmene "Smart" og "Vårt lokalsamfunn" for elever på barne- og ungdomsskolen, samt VGS i regi av Ungt Entreprenørskap Nordland. Koble investor- og utviklingsmiljø til kommunen. (skape interesse for investering)

6 2018: Fokus på Inndyr og Nygårdsjøen. 2019: Våg og Sørarnøy.
Delprosjekter 2018 og 2019 Arkitektoniske løsninger for sentrumsutvikling fra internasjonale arkitektstudenter i regi av Sami Rintala. PR, markedsføring og kommunikasjon (kurs, kommunikasjonsrapport, materiell, og forprosjekt profilering) Tilrettelegging for etablering av Festival (involvering av forening og lag) Gjennomføringsgruppe: Workshop med komplementær gruppe av lokale og regionale nærings- og utviklingsaktører 2018: Fokus på Inndyr og Nygårdsjøen : Våg og Sørarnøy.

7 Mange ulike aktiviteter: Er delprosjektene egnet til å nå hovedprosjektets målsetting? En hensiktsmessig modell for stedsutviklingsarbeid?

8 Dialogmøter Inndyr og Nygårdsjøen
Sokratisk dialog Stort engasjement og flotte fortellinger Hva er et godt Gildeskål? Prosessleder fra SØØE: Tror resultatene har allmenn interesse og at Gildeskålmodellen bør formidles i en bok eller et magasin. «Det var flere som fikk en boost etter folkemøtet som var her på onsdag. Mange som fikk satt tankene i sving og det var jo det som var litt av hensikten. Artig opplevelse..» Sitat fra en deltaker Idekasser

9 Innovasjonscamp med UE
Nærmere hundre elever Tre oppdrag: Sett din hjemplass på kartet – lag et helt nytt kulturarrangement. Næringsliv og fremtidens arbeidsplasser: Lag en løsning i form av  en modell, der dere viser hvilken ny bedrift dere har laget, og hvordan den fungerer. Bolyst: Året er 2050 og innbyggertallet i Gildeskål har økt med det mangedobbelte siden Lag en modell av det fantastiske Gildeskål anno 2050.

10 Vinnerne av de tre gruppene var: Undersjøisk universitet Sjokoladefestival Formel1-bane ++

11 Workshop og dialog i barnehagene
Inndyr og Nygårdsjøen: Workshops med Kreativt gjenbrukssenter i Salten (KGS). Inndyr: Gjenskape kommunevåpenet i gjenbruksmaterialer, Nygårdsjøen: Planlagt at de skal lage en modell av Nygårdsjøen i pappmasje. Begge barnehagene: Samtaler med barn på temaet «Et godt sted å bo»

12 Caseløsning med Nord Universitet
Fire grupper masterstudenter jobbet i en uke med forslag til nye opplevelser og overnattingstilbud i Gildeskål. Resultatene er konkret og aktuell som realiserbare utviklingsprosjekter Postere stilles ut « Gildeskålprosjektet var den casen som de fleste studentene ønsket å jobbe med» Universitetslektor

13 Arkitektcamp i regi av Sami Rintala
10 internasjonale arkitektstudenter jobbet i 9 dager med løsninger for utvikling av Inndyr og Nygårdsjøen Gode, uventenede og realiserbare forslag. Studentene ønsker å komme tilbake. Ny arkitektcamp for Våg og Sørarnøy gjennomføres vår/sommer 2019.

14

15

16 PR, Markedsføring og kommunikasjon
Flere mediesaker, men mindre enn ønsket. Desember: Kurs i media og kommunikasjon for kommuneansatte

17 Reelle behov og problemstillinger Ekstern prosjektledelse
Prosessen Reelle behov og problemstillinger Ekstern prosjektledelse Prosessledere som bidrar Tidlig involvering av deltakere Bevisst valg: Ikke alle interessenter Veien blir til mens vi går – Klare rammer

18 Har engasjert, inspirert og skapt aktivitet i Gildeskål.
Måloppnåelse så langt Mange relevante løsningsforslag og ideer til potensielle utviklingsprosjekter. Har engasjert, inspirert og skapt aktivitet i Gildeskål. God involvering av lokalbefolkningen gjennom dialogmøter, presentasjoner, workshops og camper. Økt kjennskap til Gildeskål Bidratt til samskaping, nettverk- og relasjonsbygging mellom involverte parter lokalt, regionalt og internasjonalt. Forslag til utviklingsprosjekter Mange gode innspill til hva folk legger i et « et godt Gildeskål»

19 Potensielt samarbeid mellom utviklingsaktører innenfor næring og bolig
Effekter Potensielt samarbeid mellom utviklingsaktører innenfor næring og bolig Økt fokus på mulighetene i Gildeskål blant ungdom og voksne. Samarbeidspartnere ønsker å bidra med mer. Kompetanseoverføring mellom privat og offentlig sektor


Laste ned ppt "Sentrumsutviklingsprosjektet i Gildeskål"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google