Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Samarbeidet mellom demensteamet og sosionomtjenesten , -veiledning og hjelp ved økonomiske problemer for personer med demens. Suzanne m. Nielsen, Demensteamet.

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Samarbeidet mellom demensteamet og sosionomtjenesten , -veiledning og hjelp ved økonomiske problemer for personer med demens. Suzanne m. Nielsen, Demensteamet."— Utskrift av presentasjonen:

1 samarbeidet mellom demensteamet og sosionomtjenesten , -veiledning og hjelp ved økonomiske problemer for personer med demens. Suzanne m. Nielsen, Demensteamet bydel Grünerløkka Eva Hamborg, Sosionomtjensten for eldre, bydel Grünerløkka, Engelsborg ressurssenter, Kirkens bymisjon Inga

2 Demensteamet i bydel Grünerløkka
Består av demenskoordinator, ergoterapeut i demensteam og en representant fra søknadskontoret. Er bydelsomfattende og ligger organisert under en av gruppene i hjemmesykepleien. Er et lavterskeltilbud. Demensteamet tilbyr: Samtale med bruker og pårørende Kartlegging og utredning i samarbeid med fastlege Koordinere tjenester og oppfølging av hjemmeboende personer med demens Tilrettelegge for hjelpemidler i hjemmet som støtter hukommelsen og bidrar til sikkerhet Oppfølging og veiledning av bruker og pårørende Veiledning og undervisning av helsepersonell Koordinator for individuell plan Inga

3 Sosionomtjenesten Er i samarbeid med hjemmetjenesten med på å skape et helhetlig tilbud til bydelens hjemmeboende eldre. Lett tilgjengelig på seniorsenteret Går på hjemmebesøk Hjelper med søknader ang økonomi, bolig , helse opp mot kommunale og statlige ordninger. Råd og veiledning, informasjonsbesøk (oppsøk) Støttesamtaler -også med pårørende Organiserer flytteprosesser Oppryddingssaker også forsøplede leiligheter Økonomi/Bank Post Pårørendeskolen Samtalegruppe for personer med demens Sorggruppe for pårørende Helsestasjon for eldre. Inga Sosionomtjensten er et tilbud til alle eldre bosatt i bydelen, selv om vi i dag skal fokusere på vårt arbeid med personer med demenssykdom

4 Kommunikasjon og samarbeid
Kommunikasjon: Månedlige møter med demensteamet. Kommunikasjon via Gerica, epost og telefon. Fysisk nært mellom kontorene. Andre samarbeidspartnere: Hjemmetjenesten Helsehuset Søknadskontoret Husvert omsorg+ Dagsenter Pårørende Fastlege Fast kontakt i NAV -tett fleksibelt samarbeid Inga

5 Historien om lars Lars er en mann i 60-årene, og bor med sin partner. Har diagnose demens, i tillegg somatiske lidelser. Lars partner er ny i Norge, kjenner ikke så godt til hvordan det norske samfunnet er organisert. Har lite nettverk. Lars har tidligere fått hjelp av demenskoordinator og sosionom. Fikk da NAV forvalter. Økonomi under kontroll i over et år. Demenskoordinator ble kontaktet av Hukommelsesklinikken. Lars hadde fortalt at han hadde fobi mot å åpne post, redd for å se nye regninger. Suzanne

6 Historien om lars Hjemmebesøk bekreftet bekymringen - stor bunke uåpnede regninger. Lars klarte ikke lenger å håndtere økonomien sin, og pådro seg gjeld. Kunne f.eks. bestille abonnement, for så å glemme eller ikke klare å si opp abonnementene. Lars hadde havnet i en alvorlig økonomisk situasjon. Lars fikk informasjon om sosionomtjenesten tilknyttet Bydel Grünerløkka. Sosionom ble med på hjemmebesøk for å skaffe oversikt og yte bistand. Kontakt og samarbeidsmøte med Lars NAV-forvalter. Hjelp til søknad om verge. Lars har nå fått oppnevnt en verge. Suzanne

7 Personer med Kognitiv svikt/demens-en Sårbar gruppe
Utviklingen i samfunnet: Færre banker og postkontor Mindre personlig hjelp og service Ny teknologi; automatisk tlfsvarer med tastevalg, minibank, nettbank, Digitalisering; altinn, digital postkasse (slutt på pensjonslappen) Facebook Krav til å huske pinkoder, brukernavn og passord Personlige utfordringer kan være Nedsatt innlæringsevne Nedsatt orienteringsevne Nedsatt mobilitet Skepsis til å la andre få innsyn i økonomi. Mistenksomhet generelt Ingen pårørende eller andre i nettverket Suzanne

8 Typiske situasjoner Akutte Bruker har ikke mat og ingen kontanter. Opphør av medisiner fra apoteket pga manglende betaling Telefonen stengt grunnet manglende betaling Varsel om stenging av strømmen Utkastelsesvarsel fra Namsmannen pga manglende betaling av husleie Har ikke penger til taxi, frisør, fotpleie, legebesøk Trenger hjelp til innkjøp av ny seng, kjøleskap, tv. Suzanne

9 Over tid Manglende økonomisk oversikt Disponeringsproblemer Ubetalte regninger Brevgiro kommer i retur Klarer ikke betjene nettbanken lenger Mangler kontanter hjemme Hvem varsler : hjemmesykepleien, praktisk bistand, Søknadskontoret, bruker selv, pårørende, naboer, utleier, demenskoordinator. Suzanne Noen eksempler: Ingrid (Mistenksomhet) Asbjørn (fritak fra å betale), (legger regningene tilbake i skuffen sammen med brevgiro) (grenseløshet, disposisjonsproblemer)

10 Hvordan går vi fram Tilnærming: Økonomi er personlig. Forbundet med skam å ikke mestre Fornekting Skape tillit Samarbeide med noen som kjenner bruker dersom vedkommende er ny for oss. Tett individuell oppfølging. God tid. Eva

11 Aktuelle tiltak: Avtalegiro, brevgiro Mobil pc/ nettbank Følge til bank Uttak, betaling av regninger–vi går alltid to Kontantkasse (på Engelsborg) Økonomisk nødhjelp NAV sosial Forvaltning Vergemål Legalfullmakt (pårørende) Fremtidsfullmakt, pårørende Eva Legalfullmakt: Gir nærstående rett til å foreta økonomiske disposisjoner som gjelder bolig og daglige formål når vedkommende pga sinnslidelse eller alvorlig svekket helbred ikke selv kan ivareta økonomiske interesser. Følger vergemålsloven §94. Ikke krav til skriftlig fullmakt men legeattest er lurt ift for eksempel bank

12 Etiske spørsmål Manglende innsikt i egen økonomisk situasjon Sårbar for økonomisk utnyttelse/overgrep Bank Id/ digital postkasse kan utnyttes. Hvordan bidra til å opprettholde verdighet Hvordan skape tillit Hvordan skape medbestemmelse. Hvordan sikre bruker mot å bli utnyttet Hvordan best sikre ansatte mot anklager fra bruker eller pårørende Eva Større beløp på brukskonto med minibankkort ( og koden oppbevart sammen med kort).

13 HVORDAN BLE SOSINOMTJENSTETILBUDET I BYDEL GRÜNERLØKKA TIL
1980: Kommunen opprettet oppsøkende sosionom stilling på eldresentrene som skulle bidra til at eldre slapp å gå på sosialkontoret og andre kontorer. Bydelsdirektøren den gangen så at det var et behov. Det ble laget skriftlig kontrakt mellom bydelen og Engelsborg .(NAV) Stillinger fra sosialkontoret / NAV ble plassert på eldresentrene i bydelen. Sosionomene på Engelsborg er ansatt i Kirkens bymisjon på oppdrag fra Oslo kommune. Dette var en spesiell ordning for bydel Grünerløkka. Storbymodellen Eva Ordningen med sosionom på Eldresenter har vært tilstede i bydelen siden 80 tallet Tjenesten ble opprettet til å være et lavterskeltilbud. Det skulle være lett tilgjengelig.

14 HVORDAN BLE SOSINOMTJENSTETILBUDET I BYDEL GRÜNERLØKKA TIL
Sosionomene på Engelsborg er seniorveiledere De jobber oppsøkende og går på informasjonsbesøk til eldre over 65. Bydelen er i tillegg organisert slik at det er en person i NAV sosial som følger opp de over 65. Eva

15 TAKK FOR OSS!!


Laste ned ppt "Samarbeidet mellom demensteamet og sosionomtjenesten , -veiledning og hjelp ved økonomiske problemer for personer med demens. Suzanne m. Nielsen, Demensteamet."

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google