Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
FAGBREV PRAKSISKANDIDATORDNINGEN FAGSKOLE
Advertisements

Hvordan kan fagskolene bli mer synlig og kjent?. Informasjonsarbeid Nasjonalt Fagskoleråd Synliggjøre fagskoleutdanningen som en attraktiv utdanning Muligheter.
Nordland fagskole i helse- og sosialfag
Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Gjennomgang av kodeverk og bruken av dette Fagskolekonferanse 8. – 9. februar 2012 Radisson Blu hotell Trondheim Airport.
Fagskolen i 2013 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag
Lærerkonferansen Lærerkonferansen april Nettstøttet læring Lærerkonferansen Vidar Lillehaug Anne Rørvik.
Læreplanarbeidet i fagskolen Fagskolekonferanse om registrering og rapportering Radisson Blu Værnes Radisson Blu Værnes 2. februar 2011 v/Bård Inge Thun.
Siste nytt fra NUFHO (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag) Aud Larsen leder.
Skoleeiere og skoleledere skal kunne kombinere elementer fra temaene* i videre planlegging og ledelse av utviklingsarbeidet i egen organisasjon. * Evalueringen.
Redigert presentasjon til rådgivernettverksmøte INVEST, vår 2013 F agskoleinfo på karrieresenterets hjemmeside:
Y-vegen !.
Lov om spesialisthelsetjenesten m.m.
Konferanse om fagskoleutdanning
Utdanningsveier til ei karriere i helse- og omsorgstjenestene
TNS gallup Ledende helsesøstre: Skolehelsetjenesten i grunnskolen og videregående Landsomfattende kommuneundersøkelse september 2003 Seniorrådgiver Bjarne.
FAGSKOLEN ROGALAND HELSEFAG.
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag - Partnerskap mellom NTFK, KS, NAV, LO, NHO.
Fagskoleutdanning i helse og sosialfag Nasjonale retningslinjer –Opptak –Planer –Vurdering –Dokumentasjon Læreplanarbeidet –Status og utvikling.
Informasjon fra Rådet for fylkeskommunale fagskoler - RFF
Fjernundervisning eller nettstøttet læring Eksempel på gjennomføringsmodell ved Bergen teknisk fagskole Årskonferansen RFF Bodø 13 – 15 mai 2009.
Siste nytt fra NUFHS (Nasjonalt utvalg fagskoleutdanning i helse- og sosialfag) Aud Larsen leder.
Livet som fagskolestudent
Muligheter og utfordringer for fagskoler Ivar Lien, Leder RFF og NUTF Rektor v/Fagskolen i Gjøvik.
FAGSKOLEUTDANNING.
Veien videre med Ung:leder prosjektet? Hva Hva skjer i 2012 sentralt? - Søknad inne hos Gjensidigestiftelsen om 3 nye år med støtte - Vi ønsker å starte.
Siste nytt fra RFF. Hva har RFF gjort det siste året: Representasjon i NUTF, NUFHO og Det nasjonale Fagskolerådet Utarbeidet forslag til etiske retningslinjer.
Bli Helsefag- arbeider
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Fagskoleutdanning for helse- og sosialsektoren: - En viktig kompetansebrikke i samhandlingspuslespillet!
Tariffkonferanse i Larvik 10. juni 2010 Nytt fra KS.
©TNS 1 Ferieplaner påsken ©TNS Prosjektbekrivelse 2 ProsjekttypeSyndikert på TNS Gallups panelbuss som kjøres 2 ganger per mnd FormålKartlegge befolkningens.
VALGFORUM MEDLEMSFORUM FOR VALGADMINISTRASJONEN I KOMMUNENE OG FYLKESKOMMUNENE.
Ungdomstrinn i utvikling 1. samling i pulje 4 for skoleeiere og skoleledere Internett:
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Fagskolen i 2011 forvaltning, økonomi og dimensjonering Ivar Lien
Samling for frittstående videregående skoler 30 mars : :00: Regelverk og tilskudd Informasjon om regelverk, Innsamlingsportalen (WIS), Tavla.
Fagskoleutdanning Yrkesrettet høyere utdanning GENG
Skolefylket Telemark Fagpolitisk utvalg, Østlandssamarbeidet 1. feb 2016.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Velkommen til Hovedlandsrennet i skiskyting 2016 i Målselv 1 – 3. april 2016.
Hedmark fylkeskommune. Organisasjonskart HFK Fylkesrådet i Hedmark Fylkesråd 26. oktober Fra venstre leder Per-Gunnar Sveen (Ap), nestleder Aasa.
Utarbeidet av Bjarne Grefstad Nytt fra opptakskontoret NASJONALT OPPTAKSKONTOR FOR FAGSKOLEN RFF Årskonferanse, Trondheim, 2. – 4. mai 2016.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
Skulpturlandskap Nordland - Ballangen Foto: Vegar Moen Ofoten Studiesenter Siv Lysvold 30. mars 2016.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Grenkonferanse kjøring 21. februar 2016 Generalsekretær Ellen Damhaug Scheel.
Gosia Taszarek Michał Giełda Den dømm- ende makt : Det norske rettsvesenet.
Dialogmøte Korleis arbeider vi med kvaliteten i grunnopplæringa i Sogn og Fjordane?
1 Nordland fagskole i helse- og sosialfag «Fagskoleløftet»
Den norske tannlegeforening Etter lønnsoppgjøret 2008 Et kort tilbakeblikk på fjorårets oppgjør og lønnsstatistikk.
Utvalgte kulturlandskap i jordbruket Forvaltningssamling i Trondheim
| Hvor går veien videre? Jubileumskonferanse Narvik
Fagforbundets SOS-barneby "Sammen gir vi et trygt hjem til barn og unge i Angola, med håp om og mulighet til en ny framtid. For meg er det omtanke, solidaritet.
Faglig ledelse, hva er det?
Læringsnettverk for kommuner
Leppefiskstatistikk Tove Aasheim, Statistikkavdelingen
Nytt fra opptakskontoret
Årlig publisering av de enkelte fylkers prognoser for demografiske variable innenfor områdene befolkning, bolig og arbeidsliv.
Hvem stemmer på hvilke partier?
Administrerende direktør Organisasjonsutvikling og økonomi
Uføretrygd 2. kvartal // Eli Sektnan og Geir Arntzen.
Ny tilskuddsordning for fagskoleutdanning
Fagskolen Karrierevei for yrkesfagene
Læringsnettverk for kommuner
Ved fylkeslege Petter Schou
Drukningsstatistikk 2017 Redningsselskapet
Hvordan ser arbeidsmarkedet ut for BI-studenter. Morten H
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Fagskolen i 2012 Norges mest framtidsrettede fagskole, der fagmiljøene møtes og kompetanse utvikles Ivar Lien

Hva er fagskole Tertiærutdanning, krav om fagbrev og/eller lang praksis Egen lov i 2003, fra et halvt til to års utdanninger Eget nasjonalt råd, Fagskolerådet (VOX har sekretariatet) Egne faglige utvalg for teknikk og helse (NUTF og NUFHS) Yrkesrettede utdanninger, ikke forskningsbaserte Teoretiske utdanninger, ikke praktiske Alle utdanninger godkjennes av NOKUT Utdanningene tilpasset NKR og EQF Mange private tilbydere innen kunst, kultur, IT og helse Offentlige tilbydere innen tekniske fag og helsefag Offentlige fagskoler i alle fylker 2

3

4 Utdanninger – antall Totalt ca 800 studenter, ca 200 heltid og 600 nett- og deltid Bygg og anlegg – 310 studenter (100 heltid/210 deltid) – Bygg, Anlegg, KEM, FDV, Bygningsvern Elektro – 130 studenter (40 heltid/90 deltid) – Automatisering, Elkraft Datateknikk – 30 studenter (alle heltid) – Drift og sikkerhet Teknikk og industriell produksjon – 80 studenter (20/70) – Maskinteknikk, Maskinteknisk drift, Møbel og trefag, Logistikk og transport Helsefag – 230 studenter (alle deltid) – Kreftomsorg og lindrende pleie, Tverrfaglig miljøarbeid innen rus og psykisk helsearbeid, Demens og alderspsykiatri, Aldring, helse og aktiv omsorg, Rehabilitering, Yrkesfaglig veiledning, Barsel og barnepleie, Miljøarbeid innen rus, Helseadministrasjon og pasientrettede IKT-systemer og Psykisk helsearbeid Administrasjon, økonomi og ledelse – 30 studenter (deltid) – Økonomi og ledelse Fylkesnavn Studenter- 12/13 Oppland277 Hedmark167 Akershus137 Buskerud46 Møre og Romsdal19 Sør-Trøndelag26 Oslo28 Vestfold21 Aust-Agder4 Sogn og Fjordane11 Østfold14 Rogaland3 Hordaland13 Nord-Trøndelag14 Vest-Agder4 Nordland12 Telemark11 Troms2 Finnmark1 Svalbard1 Sum811

Hva kan vi tilby Toårige utdanninger i tekniske fag, bygg, elektro og TIP Ettårige utdanninger i helsefag og økonomi og ledelse Skreddersøm mht gjennomføringsmodell, 2, 3 eller 4 år Heltid, deltid eller nettstøttet opplegg Gode på Lean teknologi – medeier i Lean Lab Fagskolen for Hedmark og Oppland Desentraliserte utdanninger i Akershus, Hedmark og Oppland Kvalifiserer for de fleste sertifiseringer til lands og vanns Ferdige studenter med praksis i bunn og teori på topp Topp motiverte uteksaminerte studenter som ønsker å bidra til forbedringer og utvikling, løsningsorienterte 5

Hva trenger vi Innspill fra arbeidslivet – Hva trengs av utdanninger og når er det behov for hva – Hva skal utdanningene bestå av (emner og fag) – Hvilke gjennomføringsmodeller er det behov for Deltakere til våre Fagråd for alle utdanninger Tilgang til prosjektoppgaver; både mindre og større (hovedprosjekt) Muligheter til bedriftsbesøk og gjesteforelesninger Velvilje for ansatte som ønsker videreutdanning det vil si: Flere studenter Hjelp til å gjøre skolen og skoleslaget kjent Lærere med god teoretisk og praktisk kompetanse 6