Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NRT-sak 18/08 Oppfølging av NOKUTs evaluering av ingeniørutdanningen.
Advertisements

Internasjonalisering av utdanning Stortingsmelding nr. 14 ( )
Kvalitetsarbeid i studieforbundene •Lunsjseminar i Vofo •Sonja Jacobsen •Bygdefolkets studieforbund.
Øystein Pedersen Dahlen
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
HR satsing og oppfølging av Charter og Code Orientering for Universitetsstyret 2. mars 2010 HR-direktør Anita Sandberg.
Høringssvar Strategi 2020 Rektor Ole Petter Ottersen UiOs styremøte 2. mars 2010.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Presentasjon av NVH med vekt på strategiske utfordringer Styreseminar 4. september 2008 Lars Moe.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
2004 Samarbeid med IFE – relevante institutter Senter for materialvitenskap og nanoteknologi (SMN) Fysisk institutt Kjemisk Institutt Matematisk institutt.
Høgskolen i Vestfold Muligheter og utfordringer innen rekruttering Rektor Halvor Austenå Høgskolen i Vestfold VESTFOLD
UFD ITU-konferansen Kristin Clemet, ITU-konferansen 2003, ”Digital dannelse. IKT i utdanning: Resultater og konsekvenser”. Oslo 16.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Hva kan innovasjon bety for HF- studenten? Johan Tunestam.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Status og videre arbeid med faglige prioriteringer Berit Karseth Dekan ved UV-fakultet Informasjonsmøte 20. februar 2014.
Evaluering av UiOs kvalitetssystem 2013 Status og utfordringer i kvalitetsarbeidet Studiekomiteen
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Terje P. Hagen Avdeling for helseledelse og helseøkonomi
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
STYRKET KONTAKT MELLOM FUP OG FAKULTETENE Kort orientering vedrørende utvidet universitetspedagogisk konsultasjon Møte i studiekomiteen 8. desember.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Stortingsmelding 13 Utdanning for velferd – Samspill i praksis
Invitasjon til samarbeid - om arbeidslivsrelevans i studieløpet.
1 Nettverksmøte for lokal prosjektstøtte ved NTNU.
Modul 1 Modul 1. Kapittel 1.7. Kultur: Lærende felleskap.
Studiekomiteen 26. september Kandidatundersøkelsen 2014.
Nasjonale utfordringer i lærerutdanningen Per Botolf Maurseth Utdanningsforbundets konferanse om lærerutdanning 29. Januar 2007.
Kreativ planlegging for en kreativ region?. Evalueringen av Felles fylkesplan Startet rundt årsskiftet 2004/2005 Har fulgt planprosessen fram til høsten.
SAB-oppfølging utdanningskvalitet: Status fra arbeidsgruppen Berit Karseth 17/
UiOa Build a Ladder to the Stars Solveig Kristensen Prodekan studier SAB
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Internasjonaliseringsåret 2012 Internasjonalisering strategier og tiltak 2012.
Internasjonalisering: Kan vi hevde oss? NIH som case Sigmund Loland Norges idrettshøgskole.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
VELKOMMEN TIL DET MEDISINSKE FAKULTET Karen Oldervik Golmen Rådgiver i studieseksjonen.
Møte m/SAB arbeidsgruppe september 2015 IT for et fremragende universitet Lars Oftedal.
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digitalisering for kvalitet: Hva må.
Tanker rundt kommende SFU-er, og hvordan disse kan bidra til økt utdanningskvalitet Avdelingsdirektør Ole-Jacob Skodvin, NOKUT, Avdeling for utredning.
Presentasjon for Læringsmiljøutvalget ved UiO, Studiedekan Ingjerd Hoëm.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
PUBLIKUMSMASKINER VED UB
Senter for læring og utdanning
Strategi for utdanning og kompetanseutvikling i Helse Midt – Norge
NTNUs kvalitetssystem for utdanning
Utdanningskomiteen 19. mai
Oppdatering om status av initiativet: Felles Master program SFE-TIK
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Utdanningskomiteen og LMU 28. mars 2017
Seksjonsmøte SKS 6. april
Prosessen Arbeidet ble innledet våren 2015 gjennom at et grunnlagsnotat, som inneholder en oppsummering av strategier, mål, tiltak og regulatoriske forhold.
Utdanning som sprenger grenser
Strategi for Nord universitet 2020
Overordnet strategi SV-fakultetet
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Ressurssenter for undervisning, læring og teknologi (Result)
Studieledernettverket: Silurveien og digitalt læringsmiljø
Presentasjonsmøte nytt dekanat
Hvordan jobber FBA med internasjonalisering?
USITs prioriteringer i 1. tertial 2017
Møte i IT-ledernettverket 18. januar 2017
Møte med seksjonssjefene 10. januar 2017
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Internasjonaliseringsåret 2012
Utdanningskvalitet – Nord universitet
Avdeling for studieadministrasjon
Utskrift av presentasjonen:

Fokus på utdanning UiO’s verdi og synlighet er i stor grad knyttet til kvaliteten på de kandidater vi utdanner. UiO må styrke evnen til å drive strategisk utvikling av sin utdanningskvalitet. (UiO Strategi 2020 og Strategic Advisory Board) 2

Utdanning Problematisk ubalanse i oppmerksomheten som vies utdanning kontra forskning Utdanning må gjøres til gjenstand for overordnet, helhetlig, strategisk planlegging og ledelse!!! 3

Teknologi - påvirker hva som skal læres hvordan studentene skal lære hvordan lærerne skal undervise hvordan evaluere læringsutbytte og kunnskapens relevans 4

Portefølje av utdanningsprogrammer Profesjonsstudiet i medisin 9 masterprogrammer 1 bachelorprogram PhD-program Post-doc program? Spesialistutdanning? 5

Mål for Senter for helseutdanning: Fokus på utdanning - følgeforskning Kontinuerlig kvalitetsforbedring Monitorering, evaluering og forpliktende oppfølging Styrke samhandling om utdanning med Oslo kommune og OUS 6

Helsefaglig Teknologi Pedagogikk Klinisk-pedagogisk erfaring og innsikt 7 Bemanning - fagkompetanse

Ressurser og innfasing Studiedekan BM-studiene leder i oppstartsfasen (tett samarbeid med studiedekan medisin + informatikk professor) En gradvis opptrapping Ubrukte midler omdisponeres Administrativ støtte fra fakultetet Studiedekanene bruker postdoktormidler NFR-midler 8

Evaluering Løpende intern evaluering –fakultetsledelsen –fakultetets strategiske rådgivningsgruppe (SAB) Ekstern evaluering etter 5(?) år 9