Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2005.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Mottak og sosial integrering av internasjonale studenter: erfaringer fra UMB
Advertisements

Laget av Kristoffer F. Kristoffersen
Christiane &Bianca 2013.
Norsk Gallup Institutt AS Gallup InterTrack Januar 2000 Skrevet av: Tore Wæthing, Norsk Gallup Institutt AS INTER TRACK  Internett informasjon 
Na 105 Naturfagdidaktikk Gerd Johansen,
Samarbeid for suksess - universitetssykehusfunksjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
1 1 Måling av lykke Nordisk statistikermøte København august 2010 Olav Ljones, Statistisk sentralbyrå
Nordisk ombudsmøte i Oslo - oppsummering og veien videre 22. og 23. august 2011.
Forutsetninger – barrierer - strategier VIRKNINGSFULLE TJENESTER - om å bygge opp og utvikle en virkningsfull tjeneste.
Norges olje- og gassvirksomhet
Forskningsdesign Bjørnar Sæther SGO 4001.
Læreplanen i eldre historie
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Forelesning SGO 2300 Bjørnar Sæther
1 Norge i utakt? – et europeisk overblikk Se: H L-K 2000: Norge i utakst?
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 2
Fakultet for humaniora og pedagogikk. «Humaniora eller humanistiske fag/vitenskaper er en betegnelse på visse akademiske disipliner, som kan skilles fra.
6 Kulturmøter.
2 Internasjonal mobilitet i norsk høyere utdanning Margrete Søvik UMB,
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Framtida er internasjonal Tora Aasland statsråd for forskning og høyere utdanning Oslo, 8. mars 2012.
Den mangfoldige renessansen
Skoleledelse i internasjonalt perspektiv: Hvorfor er Norge annerledes?
E-demokrati muligheter og realiteter Paneldebatt mellom nordiske IT ministere Reykjavik 26. august 2004 Morten Øgård Institutt for statsvitenskap Høgskolen.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
Informasjonssentral for fakta om norske massemedier
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Fagforbundets Internasjonale Trepartssamarbeid Arbeidsseminar august 2014 Anne K Grimsrud.
Økonomisk geografi master - introduksjon Bjørnar Sæther V-2007.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Globalisering, regionalisering og handelspolitikk Prosjekt ”Innovations, clusters and globalization” (NUPI, TIK, STEP) Egen konferanse :
ILPs arbeid for å styrke forskerutdanningen Innlegg på møte i NMBUs forskningsavdeling, 10. januar 2015 Petter Næss, professor i planlegging i byregioner,
Har du en drøm? Hva er viktig for deg? 806 avtaler på verdens beste universiteter New York London Cape Town Brasil California Paris London Kina Sydney.
Økologisk modernisering
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
SGO Metode Introduksjon Våren 2005 Per Gunnar Røe.
Hva er samfunnsgeografi og samfunnsgeografiske perspektiver?
Innovasjonssystemer Bjørnar Sæther SGO 4601 V-07.
Vitenskapelig revolusjon ESST august Shapins fokus Ending i kunnskap om virkeligheten og hvordan sikre denne kunnskapen: –Mekanisering av naturen.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Positivisme SGO 4001 Bjørnar Sæther.
Realisme Bjørnar Sæther SGO 4000 H-05. Realismen i kontekst Realismen ble utviklet på 1970-tallet som et forsøk på å kombinere en strukturell analyse.
Framtidige geografier – økonomisk globalisering - miljø
Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2007.
Sted/rom SGO 4000 – høst 2007 Per Gunnar Røe. Idéhistoriske romoppfatninger Det statiske, absolutte rom (Aristoteles) Det geometriske rom (Newton) Det.
TNS og hjemlandets betydning Bjørnar Sæther SGO 4016.
Essay SGO 4001 Bjørnar Sæther. Hva forventer vi av et essay? Forventningene skiller seg ikke mye ut fra arbeider dere tidligere har levert –Redegjør klart.
Introduksjon - positivisme
Transaksjonsmodellen
Eksamensseminar SGO1001 høsten Eksamensform 6 timers skriftlig eksamen (9.12 kl. 09:00). 9 oppgaver, hvorav 7 velges Oppgaver fra ulike deler av.
Retten til utdanning Med vekt på eksempler fra Afrika sør for Sahara.
* Vi jobber med: * Kulturforskjeller og hvordan de påvirker kommunikasjon * Internasjonale utdanningstilbud og arbeidsmuligheter * Engelskspråklige mediers.
Internasjonalisering i grunnopplæringen Stig Helge Pedersen.
1 Presentasjon av breddeåret i geografi. 2 Hva er geografi? Faktakunnskap om areal, fjell og elver?
Økonomisk vekst i industrilandene Det er først de 200 siste årene teknologiske fremskritt og økt produksjon har ført til økt velstand for folk flest.
Samfunnsgeografi Folk lever forskjellig fra sted til sted? Hvorfor det, og hva har det å si? Og i tillegg, hvordan påvirker steder hverandre, både lokalt.
Grunnskulen, - prosjekt betre læringsresultat
Kommunikasjonsstrategi
FØRSTE VERDENSKRIG Hva er en verdenskrig? En krig hvor:
HMS-kort i Byggenæringen
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Kvalitative forskningstradisjoner Plan for forelesning 23. august 2012
ODD GUNNAR SKAGESTAD ÅRETS HENDELSER I RUSSLANDS UTENRIKSPOLITIKK Skedsmokorset Rotaryklubb 25. januar
Hvordan misforstå hverandre bedre - flerkulturell kommunikasjon
Hva er realfag? B – Samarbeid
Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO Natur - samfunn Bjørnar Sæther SGO 1001.
Utskrift av presentasjonen:

Idehistorie - introduksjon Bjørnar Sæther SGO 4000 August 2005

Samfunnsgeografi Samfunnsgeografi som et internasjonalt fagfelleskap kan først og fremst karakteriseres som pluralistisk Det er ikke mulig å utpeke et (Kuhnsk) paradigme i form av felles virkelighetsforståelse og metodisk tilnærming som kjennetegner faget nå Det aller meste av forskningen foregår innen subdisiplinene by-, politisk-, økonomisk-, kultur-, utvikling- og sosialgeografi

Geografi - samfunnsgeografi Geografi som vitenskapelig disiplin er meget gammel, samfunnsgeografi er mye yngre Skillet oppstod i Tyskland (”antropogeografi) og i Frankrike (la geographie humaine) og påvirket etableringen av samfunnsgeografi i USA og UK Først på 1900-tallet dekket arbeidene på engelsk både natur og samfunn Samfunnsgeografi stod svakt i UK fram til 1950 Svenske Torsten Hägerstrand viktig for utviklingen av internasjonal samfunnsgeografi på tallet

Skillet natur - samfunnsgeografi Kun et fåtall forskere vil i dag si at de arbeider innen både natur- og samfunnsgeografi Skillet mellom natur- og samfunnsgeografisk forskning var stort sett fullført i løpet av tallet Flere institutter har imidlertid både natur- og samfunnsgeo. avdelinger Kunnskap om naturgeografi kan informere (vernacular) samfunnsgeografisk forskning (academic), særlig innen miljøforskning, eks klima

Geografiske variasjoner Det er til dels store variasjoner mellom land og kontinenter mht. samfunnsgeografisk forskning og undervisning Tyskland og Frankrike var viktigst på 1800-tallet, USA og UK har vært det siden 1960-tallet Lite kontakt mellom Tyskland, Frankrike og den Anglo-Amerikanske samf.geo Samfunnsgeografi relativt viktig i land som Argentina, Nigeria, India, tidligere Sovjet, Israel, Spania mfl, men har tradisjonelt jobbet med andre teorier/metoder

Viktige retninger siden 1960 Samfunnsgeografi som spatial science på tallet, modellorientert, inspirert av sosialøkonomi, statistikk, positivisme Intern spesialisering innen by-, økonomisk-, kultur-, politisk-,utviklingsgeo m.m. Filosofisk pluralisme på og 80-tallet. Faget tok innover seg teoriretninger i andre (samfunns)fag –Marxistisk –Fenomenologisk –Feministisk

Hva er situasjonen i dag? Pluralisme, metodisk og teoretisk Skiftende og til dels dynamiske forskningstemaer Visse ”skoledannelser”,for eksempel. innen bygeografi i California, innovasjonsstudier i Skandinavia + Wales og Tyskland Finnes det en distinkt norsk eller nordisk samfunnsgeografi? Publiseringskrav bidrar til å justere forskningsinnsatsen over store deler av verden i forhold til den anglo- amerikanske publiseringsindustrien Kan faget både oppfylle publiseringskravene og samtidig fylle en konstruktiv rolle i norsk debatt?