Momskompensasjon for frivillige lag og foreninger 2015 Brak,
Brak - for musikkmiljøet i Hordaland og Sogn og Fjordane
3 ›Ordningen skal kompensere for utgifter som frivillige organisasjoner har til merverdiavgift ved kjøp av varer og tjenester i den frivillige og ikke fortjenestebaserte delen av virksomheten ›Formålet: fremme frivillig aktivitet ved at organisasjonene får mer penger til å drive aktivitet. ›Ikke ordning for kommersielle aktører eller der det hentes ut utbytte. ›Totalt 1,2 milliarder i 2014 (i kompensasjon for 2013) Hva er momskompensasjon?
4 ›Vare og Tjenestemomsen innført i En kompensasjonsordning med klare begrensinger (tjenestemomskompensasjonsordning) ›Frivillig organisasjoner blir belastet med moms på varer og tjenester i motsetning til næringsliv og det offentlige. ›For å kompenseres for dette ble det opprettet en ny kompensasjonsordning i 2010 for både varer og tjenester. ›Erstatter den tidligere tjenestemomskompensasjonsordningen. Bakgrunn
5 «Frivilligskatten» - frivillig organisasjoner betaler i praksis en ekstrakostnad på 25 % når de kjøper varer og tjenester. Det kalles moms, men er i realitet en skatt på frivillig aktivitet. ›Staten har store inntekter på dugnad og frivillig arbeid ›Penger som kunne vært brukt til samfunnsnyttig virksomhet ›Det er en skatt som rammer urettferdig Frivillig virksomhet betaler - ›næringsvirksomhet slipper ›Lovgivningen er i dag tilrettelagt profittbasert virksomhet ›Det er en skatt som bryter med tradisjon og historie ›Skatteloven har siden 1882 hatt skattefritak for frivillighet ›Nyere, indirekte skatter har ikke tatt hensyn til dette Bakgrunn
6 ›En gitarforsterker koster uten moms. En frivillig klubb må da betale , mens en kommersiell bedrift «betaler» ›Betaler i realitet 25 % mer enn kommersiell aktører Eksempel
7 ›Lotteri- og stiftelsestilsynet forvalter ordningene med mva- kompensasjon til frivillige lag og organisasjoner. ›Søknadsfrist 1. september 2015 ›Kan søke elektronisk via altinn.noaltinn.no ›All info finnes på: lottstift.no/lottstift.no/ Lottstift
8 Statistikk
9 ›Da vil det bli foretatt en lik prosentvis avkortning for alle søkere. Tildeling skjer først etter at alle søknadene er vurdert for å sikre likebehandling. Det er i dag ikke mulig å si noe om hvor stor avkortningen vil bli. Dette avhenger av hvor mange organisasjoner som søker, samt størrelsesordenen på søknadene. ›Statistikken viser at det tildeles stadig mer midler og større beløp. Avkortning
10 ›Mål: gjøre ordningen enklere og mer tilgjengelig for små frivillige organisasjoner. ›Minstegrenser for å søke om kompensasjon blir endra fra kr til kr i forenkla modell og fra kr til kr i dokumentert modell. ›Grensa for når det blir krevd registrert/statsautorisert eller kommunerevisor blir økt til 3 eller 5 millioner (avhengig av ordning). ›Krav til oppbevaring av dokumentasjon ble redusert (til 1 eller 3 år, avhengig av ordning) Ny forskrift i 2013
11 ›Må oppfylle generelle krav både på søknadstidspunktet og utbetalingstidspunktet. ›Være registrert i frivillighetsregisteret innen 1. september. ›Dokumentere at frivillig innsats er viktig del av virksomheten ›Kompensasjon ytes kun ved kostnader brukt i den frivillige /ikke fortjenestebaserte delen ›Om org. har virksomhet som faller utenfor, må foreta avgrensing § 7 Generelle vilkår
12 Frivillige organisasjoner som innfrir kravet om registrering i Frivillighetsregisteret Demokratiske ikke–økonomiske foreninger Stiftelser – der frivillig innsats utgjør en viktig del av virksomheten AS, som eies av frivillige organisasjoner, forutsett at det dokumenteres at frivillig innsats er en viktig del av virksomheten. Hvem kan søke?
13 ›Opprettet etter initiativ fra frivillige organisasjoner med mål om forenkle samhandling frivillige organisasjoner og det offentlige ›Må være registrert i enhetsregisteret ›Frivillige organisasjoner som ikke er fortjenestebaserte kan registrere seg ›Mulighet til å delta i grasrotandelen i tillegg til momskompensasjon: › Om frivillighetsregisteret
14 ›Forenkla modell tar utgangspunkt i totale driftskostnader, mens dokumentert modell tar utgangspunkt i reelle momskostnader. Forenklet: Du må ha driftskostnader på den frivillige/ikke fortjenestebaserte delen på over kroner. Dokumentert: Du må ha reelle momskostnader på over kroner. Forenkla eller dokumentert modell?
15 ›Tar utgangspunkt i totale driftskostnader, hentet fra revidert regnskap foregående år ›Minstegrense: i totalkostnader knyttet til den frivillige og ikke-fortjenestebasterte delen av virksomheten ›Revisor: registrert/statsautorisert og kommunerevisor kveves ved over 5 millioner i omsetning ›Krav til oppbevaring av dokumentasjon: 3 år › Enkeltstående søkere med mindre enn 1 million i totale driftskostnader skal ikke gjøre fradrag. ›Beregningsmodell: maks 35 prosent av totale kostnader Forenkla modell
16 ›DK x 0,35 x 0,2 ›DK : Driftskostnader etter evt. avgrensing/fradrag ›Hvorfor 35%: IRIS Undersøkelse (International Research Institute of Stavanger) har regnet ut at for frivillige organisasjoner utgjør kostnader det er betalt moms ca 35 % av totale driftskostnader. ›Hvorfor 0,2: Fordi momsen utgjør i snitt 25 % ›Eksempel: x 0,35 x 0,2 = Forenkla modell utregning
17 ›Utgangspunkt i dokumenterte momsutgifter ›Transaksjonsliste: bruttobeløp og betalt moms ›Minstegrense: ,- i søknadsberettigede merverdiavgiftskostnader ›Grensen for krav om statsautorisert Revisor: 3 millioner kr ›Krav om oppbevaring: 3 år Dokumentert modell
18 ›Les veiledning: finn ut om du søker dokumentert eller forenklet. Som enkeltstående eller som sentralledd. ›Fyll ut vedlegg /exellark først: Begynn med s. 2 Registrering av søknadsdata og fyll inn DK med eventuell fradrag og avgrensinger. Tallene overføres automatisk til s. 1 sammenstilling ›Summene overføres til selve søknadsskjemaet ›Fyll ut egenerklæring på den frivillige virksomhet; beskriv virksomhet; formål, hovedaktivitet, gratis arbeidsinnsats ›Fyll ut gaver, kontingent (uten krav til gjenyting) Slik søker du
19 Presentasjonen er utarbeidet i samarbeid med