Innføring i markedsføring for ungdomsbedrifter 2012

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fagoppgave Justert formulering
Advertisements

Kommunalt omdømme – beslutningstaker Nordmøre (ORKíde) November 2010.
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Kontraktsoppfølging mv.
Målgrupper og segmentering
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Verdikjedeanalyse Verdikjeden
Hva trenger jeg av data, og hvordan skal jeg innhente disse?
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Selge et produkt eller en tjeneste
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
Stjørdal Rotary-klubb
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
8. Kommunikasjonsvirkemidler
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Planlegging og strategi
3 Jeg og mitt.
Forelesning om markedsføring i praksis for
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Innovasjon Innovasjon
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
Gruppeundervisning /
Markedsføringsplan Navn.
MARKEDSANALYSE Målsetninger Segmentering av kunder Konkurrentanalyse
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Segmentering og målgruppetenkning
Mer om studentbedrift forretningsplan
Markedsovervåkning og informasjonsinnsamling
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
5.4 Markedsstrategi- del 2 Velge markedsføringstiltak Velge tiltak som øker salget. Vi bruker de fem P’ene – Pris – Produkt – Plass (distribusjon) – Påvirkning.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Markedsføring – nødvendig kompetanse for bibliotekarer? Forum for økonomibibliotekarer av Arve Pettersen.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Markedsføring.
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
[Produktnavn] Markedsføringsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
(Selskapsnavn) Markedsplan
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Segmentering og posisjonering
Kapittel 3 Inntektsdannelsen
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Verdiskapning, produktattributter og målkostnader
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Segmentering og målgruppetenkning
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Økonomistyring KRV-analyser
Strategisk markedsføring
Utskrift av presentasjonen:

Innføring i markedsføring for ungdomsbedrifter 2012 John Obstfelder Ungt Entreprenørskap Akershus

Hensikten med kurset Få oversikt over markedsføringens arbeidsområder og en innføring i sentrale markedsføringsbegreper Ha praktisk anvendelse for ungdomsbedrifter www.ungdomsbedrift.no – Brukernavn: ue – Passord: ue

Markedsføringsansvarlig er forbrukerens representant i bedriften! Hva betyr det?

Pike Place Fish Market - Seattle, Washington - YouTube Image (posisjonering), positiv energi og etterlatt inntrykk

Ikke bare salg og reklame! Med markedsføring mener vi gjennomføring av de aktivitetene som består i å tilpasse varer og tjenester til markedets behov og behovsmuligheter, og å dirigere strømmen av varer og tjenester til forbruker Hva er markedsføring? Ikke bare salg og reklame!

Eks.: Behovet for å forflytte seg kan dekkes på mange måter, forslag? Ingen prinsipielle forskjeller for produkt- og tjenestebehov

Behov: Markedsføring tar utgangspunkt i forbrukernes behov og hvordan disse skal tilfredsstilles. Behov er imidlertid ikke noe entydig begrep. Selv-realisering Statusbehov Sosiale behov Trygghet Fysiologiske behov Heineken: Walk-in Fridge - YouTube Maslow’s behovshierarki

Markedsføring skaper verdi fordi hensikten er å fremme bytterelasjoner Informasjon om markedet og forbrukerbehov og ønsker Informasjon om produkt, tilbud og service Penger eller noe annet av merverdi for selger BYTTEPROSESS

Markedsføringslederprosessen Hva arbeider markedsføreren med? Markedsføringslederprosessen

Eksempel på tradisjonell organisering Adm. dir. HR Marketing FoU Innkjøp Økonomi Produksjon Kvalitet IKT Distribusjon Salg STØTTEPROSESSER VERDIKJEDE Forbrukerbehov Forbrukerkjøp

Markedssjefens ansvar (UB) Integrere markedsføringsplaner med selskapets strategier markedsplaner Markedsanalyse marked, konkurransesituasjon, kjøpsatferd, prognoser, segmentering, posisjonering Markedsføringsprogrammet (Marketing-Mix) produkt, pris, distribusjon og promovering Strategiske markedsføringsprogram strategier for nye markeder, er markeder som vokser, modnes eller går tilbake Kontroll og evaluering økonomi og utvikling

(arbeids-betingelsene) (markedsførings-programmet Markedsplanlegging Analyse (arbeids-betingelsene) SWOT Segmentering (markedet) Kjøpsadferd (kunder) Planlegging (markedsførings-programmet Marketing-Mix Gjennomføring (daglige gjøremål) Drift Evaluering (måle) Kontinuerlig

MARKEDSFØRINGSPLANEN Ledelsessammendrag Kort sammendrag av innhold, mål, strategi og tiltak med forventet resultat. Markedssituasjon og trender Summerer relevant bakgrunnsinformasjon om markedet, konkurransen og trender, inkludert størrelser og vekstrate for totalmarkedet og nøkkelsegmenter. Utvikling for eksisterende produkter og tjenester Evaluering av historiske data og resultater for produkter/tjenester og markedsføringsprogrammet. Nøkkelfaktorer (SWOT) Identifisere de viktigste mulighetene og truslene mot produktet/ tjenesten neste år i relasjon til egne styrker og svakheter. Mål Spesifisere volum- (markedsandel) og lønnsomhetsmål. Markedsstrategi Summerer de viktigste strategiene for å nå markedsplanens mål. Tiltaksplan Den mest kritiske delen av årsplanen som skal sikre effektiv implementering og koordinering av aktivitetene på tvers av avdelinger. Stikkord: Hva, hvem, når, kostnadsbudsjett. Budsjett Resultatbudsjett = inntekter – kostnader Kontroll og alternative planer Oppfølging av planen og alternative planer dersom salget blir lavere enn forventet eller det dukker opp nye muligheter eller trusler.

Markedsundersøkelser og analyse Foreta en nøyaktig kartlegging av problemstillingen En klart formulert problemstilling vil alltid lede arbeidet mot det som er vesentlig – og følgelig det som har betydning for løsningen Fastslå hvilke data som er nødvendige for å løse problemet Gå systematisk fram. Eksempler på områder å undersøke er: Generelle markedsopplysninger, forbrukeropplysninger, konkurrentopplysninger og opplysninger om aktuelle distribusjonskanaler. Undersøke om, hvor og på hvilken måte dataene kan skaffes Først få oversikt over tilgjengelige eksisterende data: Sekundærdata = skrivebordsanalyse. Innsamling av data som ikke er umiddelbart tilgjengelig, kalles primærundersøkelse. Settes i verk når skrivebordsundersøkelse ikke er tilgjengelig. Samle inn data Skiller mellom kvalitativ undersøkelse (innsikt) og kvantitativ undersøkelse (mengde) Analysere innsamlet materiale og avgi konklusjoner i rapportform

Markedsundersøkelser: (Primære/sekundære – Kvalitative/kvantitative) ANALYSE (må gjøre) SITUASJON (Rammebetingelser) SWOT Interne Eksterne MÅLGRUPPE (Hvem) Segmentering ADFERD Kjøpsadferd Styrker Muligheter Svakheter Trusler Geografi Hva? Demografi Hvorfor? Psykografi Når? Hvor? Kritiske suksessfaktorer Størrelse, tilgjengelighet og lønnsomhet Behov/ønsker Markedsundersøkelser: (Primære/sekundære – Kvalitative/kvantitative)

Mer om SWOT INTERNE (nåtid) sterke og svake sider Analysen består av interne og eksterne rammebetingelser (nøkkelfaktorer) Analysen sammenfattes alltid i en SWOT (Strengths, Weaknesses, Opportunities og Threaths) SWOT kan også oppsummeres med tekst ”Kritiske suksessfaktorer” og danner grunnlag for de mål vi setter oss og hvordan vi ska nå disse (Strategi = veivalg). Deretter planlegges de konkrete tiltakene som skal gjennomføres (detaljert tiltaksplan, gjerne for ett år fremover) INTERNE (nåtid) sterke og svake sider Eksterne (fremtid) muligheter og trusler Personalressurser Økonomiske Produkter/sortiment Produksjon/teknologi Markedsføring Andre vesentlige faktorer Kjøpere (attraktive/lønnsomme) Konkurrenter Politiske/juridiske Distributører Teknologi Kultur Naturressurser

Mer om segmentering (Målgruppe) Splitte opp markedet i delmarkeder som hver for seg har visse innbyrdes fellestrekk (homogenitet). Det viktigste er at de deler samme type behov. Bedriften må kjenne målgruppen(e) for å kunne utvikle produkter som dekker kundenes behov utvikle presise markedsføringstiltak Segmenteringsvariabler: HVA ER RELEVANT FOR DIN UB? Geografiske Land Region Fylke Kommune By Befolkningstetthet Natur Demografiske Kjønn Alder Sivil Status Familiestørrelse Livssyklus Inntekt Religion Rase Nasjonalitet Sosialklasse Psykografiske Livsstil Personlighet Verdier Adferd Beslutningsroller Adferdsmessige variabler Forbrukervaremarkedet Bedriftsvaremarkedet Institusjonsmarkedet NB! Mange delmarkeder Lett tilgjengelige data Lett tilgjengelige data Vanskelig tilgjengelige data Vanskelig tilgjengelige data this is norway - YouTube

Mer om kjøpsadferd (Forbrukeradferd og kjøpsprosessen) De forhold som påvirker kjøperens valg fra et følt behov oppstår, til det innkjøpte produktet er tatt i bruk eller forbrukt. Forbruker har flere informasjonskilder: Selgerdominerte Kjøperdominerte Nøytrale Direkte kontakt Aktiviteter etter kjøp Bruk Kjøps-beslutning Kjøps-forberedelse Følt behov Flere parter deltar i kjøpsprosessen: Påvirker, beslutningstaker, innkjøper og bruker. Kan også være en og samme person

Marketing-Mix + Personalet Når vi har identifisert målgruppen og dens behov, kan vi begynne å planlegge de ulike markedsføringsaktivitetene = Marketing-Mix = de 4 P’er Plass Distribusjons-ledd Lokalisering / tilgjengelighet Lagernivåer Transport Pris Listepris Rabatt Rettigheter Kreditbetingelser Leie/leasing Produkt Kvalitet Egenskaper Utseende Merkenavn Pakning Garanti Service Påvirkning Reklame Personlig salg Salgs promovering Butikk-materiell PR (omtale) Målgruppe Målgruppens behov Marketing-Mix Tilpasning + Personalet Marketing-Mix må tilpasses hver enkelt målgruppe!

Produkt/tjeneste Kvalitet: Kundeopplevd kvalitet! / lav pris – volum – luksus el. amatør - proff Egenskaper: Posisjonering (hvilke behov skal produktet/tjenesten dekke, og hvordan skiller det fra konkurrenter?) Utseende: Ref. posisjonering Merkenavn: Ref. posisjonering Pakning/tjeneste: Kjøper med øynene! Skille seg, ut og være attraktiv – lyst til å kjøpe! Garanti: Forbrukerkjøpslovens bestemmelser Service: Følger av varen som selges, og garantier utover lovens bestemmelser.

Strategi for produktutvikling Først på markedet ”INNOVASJON” Sterk satsing på F&U og evne og vilje til å ta stor risiko Følge like etter banebryteren Krever gode utviklingsresurser og evne til å reagere raskt når markedet begynner å vokse. Tillemping av eksisterende produkter til behovet hos spesielle kundegrupper Grundig markedskunnskap, nisjemarkedsføring Imitere andre Lavere pris, høy effektivisering og lave kostnader ved fremstilling og distribusjon. Lisensiering Lisens blir vanligvis gitt for et geografisk område mot en godtgjørelse (Royalty) regnet i forhold til omsetning.

Produktutviklingsprosessen IDE-UTVIKLING IDE-VURDERING IDE-UTVIKLING og testing UTVIKLING AV MARKEDS-STRATEGI ØKONOMISK ANALYSE PRODUKT-UTVIKLING MARKEDS-TESTING PRODUKT-LANSERING Er det bryet verdt å satse på denne ideen? Er produktideen forenlig med bedriftens mål, strategier og ressurser? Kan vi komme opp med gode ideer til et produkt kundene sier de vil prøve? Kan vi finne en kostnads-effektiv markeds-føring vi har råd til? Vil dette produktet imøtekomme våre krav til fortjeneste? Har vi utviklet et produkt som holder mål teknisk og økonomisk? Har salget nådd de målene som ble satt? Svarer salget til forvent-ningene Bør vi sende ideen tilbake til produkt-utvikling? Hjelper det å justere produkt- eller markeds-planene? F O R K A S T Ja Nei Nei Ja Nei Nei Nei Nei Nei Nei Nei Nei

Distribusjon Distribusjonsledd: Antall nivåer vertikalt i strømmen av varer eks.: produsent – grossist – detaljist - forbruker Lokalisering/tilgjenglighet: I forhold til markedet, tid og kostnader Lagernivåer: Verdi på varelager og omløpshastighet (varelagerets omløpshastighet) Viktig i forhold til ukurans og likviditet Transport: Miljø, kostnader, tid og egenskaper/hensiktsmessighet (logistikk)

Pris Listepris: Offisiell pris tilgjengelig for alle Rabatt: I forbindelse med kundeavtaler, volumprestasjon og belønning for lojalitet Rettigheter: Lisens el. Kredittbetingelser: Antall dager mellom levering og betalingstidspunkt. For sen betaling kan innebære ”morarente” Leie/leasing: Disposjonsrett og ikke eierrett, dvs. alternativer til kjøp

Mer om pris og kalkyle Kan vi tilby en konkurransedyktig pris? Pris – variable kostnader = dekningsbidrag (faste kostnader + overskudd) Salgsinntekt (SI) - Variable kostnader (VK) = Dekningsbidrag (DB) - Faste kostnader (FK) = resultat DB / SI = Dekningsgrad (DG, dvs. DB uttrykt i prosent) Er det lønnsomt for oss?

Mer om lønnsomhet og kalkyle Selvkost: Samtlige kostnader både faste og variable fordeles på produktene. De faste etter bestemte fordelingsnøkler. Dersom produktet kan selges til over selvkost betraktes det vanligvis som lønnsomt (produksjonsbedrifter). B) Bidragsmetode: Tar utgangspunkt i produktets variable kostnader (minimumskost) Ved å sammenlikne minimumskost med den salgspris markedet er villig til å betale, kan produktets dekningsbidrag beregnes. Et nøkkelbegrep i bidragsanalyser er nullpunktet ”break even” (inntekter - alle kostnader = 0) Underskudd = konkurs

Påvirkning (Promovering) Oversikt over kommunikasjonsvirkemidlene Reklame Sales Promotion Events Public Relations Personlig salg DM Annonsering i trykte og trådløse media Ytre og indre emballasje Kataloger Kino Brosjyrer Plakater og foldere Oppslagstavler Annonsesærtrykk Plakater på salgsstedet Audiovisuelle materiale Symboler og logoer DVD etc. Utstillinger Messer Demonstrasjon Innbyttetilbud Underholdning Spill Konkurranser Premier og gaver Vareprøver Prisavslag Finansieringshjelp Sport Demonstrasjoner Festivaler Kunst Bedriftsturer Firmamuseum Gateaktiviteter Pressemeldinger Konferanser Seminarer Foredrag Årsmeldinger Sponsing Lokalt engasjement Veldedighet Miljøengasjement Lobbyvirksomhet Bedriftsavis Trafikkreklame Salgspresentasjon Salgsmøter Telemarketing Prøver Incentiver Messer og utstillinger Trade Marketing m.m. Direkte reklame Katalogsalg Interaktiv markedsføring via internett, TV, mobil (sosiale medier) Stadig utvikling av kommunikasjonskanaler! Piano stairs - TheFunTheory.com - Rolighetsteorin.se - YouTube

Kapittel 1. Alminnelige bestemmelser Kapittel 2. Handelspraksis overfor forbrukere Kapittel 3. Særlige former for markedsføring mv. Kapittel 4. Særlig om beskyttelse av barn Kapittel 5. Kontroll med avtalevilkår mv. Kapittel 6. Beskyttelse av næringsdrivendes interesser Kapittel 7. Håndheving Kapittel 8. Grenseoverskridende håndheving mv. Kapittel 9. Straff Kapittel 10. Ikraftsetting, oppheving av tidligere lov, overgangsregler og endringer i andre lover Hva regulerer markedsføringsarbeidet Markedsføringsloven FORBRUKER Produktkontrolloven Helse og miljø KONKURRANSELOVEN MELLOM NÆRINGSDRIVENDE

Hva er en merkevare? Merkevaren er en kontrakt med forbruker om samme opplevelse hver gang! ”sterkere merkevare – større lojalitet – mer verdi” The evoked set Merkevarer bygges over lang tid med lojale forbrukere som er villige til å betale litt ekstra. Merkevarene sikrer lønnsomhet for bedriften og er således dens viktigste eiendeler.

Mobile phones concepts - YouTube