Status: Utkast sendt IHR-sekr. 30.05.2012 Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Advertisements

Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Videreføring av EFV (EFV-V) Ambisjonsnivå EFV-V prosjektet 4.september 2013.
Studieadministrative prosesser ved NTNU
«Forbedringsprosess(en)»
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Opplæring for pasienter og pårørende Samlet oversikt over tilbud.
Internt handlingsrom (IHR) USIT Hva vil vi med IHR? Øke UiOs interne økonomiske handlingsrom Bruke en større andel av de samlede ressursene.
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Internt handlingsrom (IHR) Møte for teknisk- og administrativt tilsatte på Det humanistiske fakultet 30. januar 2012 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa.
IHR – Studier Forum for studiespørsmål, SV-fakultetet 10. november 2011 – Jenny Nornes.
Kvalitetsarbeid i Brubakken
Standardisering av IT-virksomheten. Bakgrunn Lokal – sentral, arbeidsgruppe under IHR IT Kartlegging høsten 2011 Diskusjonsnotat februar 2012 Høringsnotat.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Etablering av Rådgivnings- og sekretariat-funksjon for UiOs Strategiske koordineringsgruppe.
Rapport fra arbeidsgruppe om Internasjonalisering og studentmobilitet
PEDAGOGISK UKE, NOEN TANKER Institutt for fagspråk og interkulturell kommunikasjon (FSK) Anne Kari Bjørge, instituttleder.
Status prosjektøkonomistyring (1) Prosjektet har levert –Endring i regnskapsføringen av prosjekter ved UiO –Ny rapportpakke –Felles praksis minimumsstandard.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
Instituttledermøtet Ragnhild Kobro Runde (med gode innspill fra studieplan/studieweb og ifi-studadm) UTKAST Tidsplan InterAct.
Erfaringer fra semesterstart V15 læring til høst 15 Mål: Studenter få samme svar uansett hvor de henvendelser seg mht tilgang til emner i lys av studentenes.
- utvikling skaper verdier Digitale rekvisisjoner Standardiseringskonferansen 24. januar 2008.
1 Bakgrunn 6 Andre forbedringstiltak (mer langsiktige) 3 Mål/målsetting/avgrensing 7 Måling, oppfølging, sikre effekt /BC Prosjektbeskrivelse (A3). Tjeneste:
1. Bakgrunn 8. Andre forbedringstiltak, f eks. langsiktige SISE tiltak (stor innsats stor effekt) 3. Mål/målsetting 7. Måling, oppfølging, sikre effekt.
1 A3: Prosjektplan - overordnet Utkast til bearbeiding 20. oktober IHR-studier gruppe 1 Bakgrunn – valg av verdistrømMål – formål/suksesskriterier Studenter.
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 1 Innpassing/godkjenning Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Studenter er misfornøyd med lang.
IHR – Studier Referansegruppe – nettverksmøte for studieledere 25. november 2011 – Jenny Nornes.
Innpassing/godkjenning IHR studentutveksling Leangkollen.
Prosjektopplegg-A3 for: Forhåndsgodkjenning Utkast til bearbeiding 13
Bakgrunn – valg av verdistrøm Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Saksflyt har mange ledd og kan ta flere måneder. Saksfelt er til dels komplisert,
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Leveranse til plangruppe i henhold til: Milepæl 6 Dato: Bearbeidet: Status: Aktørstatus:
Status: Under arbeid Arbeidsgruppe: 2 Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant.
IHR - Studentmobilitet Godkjenning, innpassing og internasjonalisering.
Forberedelse IHR-studier: Oppstartsseminar. Forberedelse deltakere Studentmobilitet: innpassing og godkjenning Lederen for arbeidsgruppen er bedt om å.
IHR – studier Utsendelse til resursgruppens møte Leveranse i henhold til: PG - Milepæl 7 Dato: Bearbeidet: JN Status: Under.
Det samfunnsvitenskapelige fakultet Tendens til utflating? ekstra midler til rådighet som enhetene.
IHR – Studier Gruppe 1 – Felles - workshop kartleggingsfase – Jenny Nornes.
1 Prosjektopplegg-A3 for: Studentmobilitet – godkjenning og innpassing, gruppe 1 Eier: Universitetsdirektøren, UiO Dato: 21,september 2011 Studenter er.
1 Prosjektopplegg-A3 for: IHR lokalopptak Eier: Universitetsdirektøren Dato: Dette er et felt med høyt frustrasjonsnivå både blant ansatte og studenter.
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
IHR – studier, Gruppe 2; Studentmobilitet Inn- og utreisende Administrasjonen ved IKOS, 27. april.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Redesign lokalopptak Forslag Camilla & Åshild.
Internt handlingsrom (IHR) NTNU – februar 2012 Prosjektleder Jenny Nornes, IHR.
Workshop SFB-opptak; IHR-studier og metodikk.
Arbeidsgruppe: 2 Lokale opptak til masterstudier ved UiO Bakgrunn – valg av verdistrøm Mål – formål/suksesskriterier Felt med høyt frustrasjonsnivå både.
Innspill til Monica i forkant av direktørseminar 5-6. mai IHR-studier.
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Revidert tidsplan InterAct våren 2016
Felles Studentsystem FS- nettverket
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Handlingsplaner Utdanning - Status 2017
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Beredskapsarbeid når UiOs kriseberedskap ikke slår inn
Søknadsweb for utreisende
Internasjonalisering - Utdanningsseminaret Mosjøen 2018
Tematiske inngangsveier
Internt handlingsrom (IHR)
SV-fakultetets arbeid med internasjonalisering
Digitalt doktorgradsopptak – oktober 2018
Nye personvernregler i Norge EUs personvernforordning - General Data Protection Regulation (GDPR) Maren Magnus Jegersberg Seniorrådgiver IT-direktørens.
Standardisering av IT-virksomheten
Digitalt doktorgradsopptak – august 2018
EpN – pilot på MN Marte Øvstetun Seksjon for digitale tjenester
Studieledernettverket 15. februar 2019
Mottaksprosjektet UiO saksbehandling og arkiv
Oppfølging STUA seminar i februar
Prosjekt UiO: Saksbehandling og arkiv
Utskrift av presentasjonen:

Status: Utkast sendt IHR-sekr Arbeidsgruppe: Inn og utreisende studenter Bakgrunn Anbefalinger – hovedpunkter i valgte løsninger Avgrensning: De administrative prosessene fra avtaleinngåelse til studentutveksling på utvekslingsprogrammene med størst volum (bilaterale avtaler/Erasmus-programmet) Ansatte etterlyser opplæring, instrukser for saksbehandling og tydelig arbeids- og ansvarsdeling Internasjonaliseringsåret og Handlingsplan for internasjonalisering gir økt fokus på feltet, og det er behov for å finne kvalitetssikrede løsninger Innreisende opptak: - Forkorting av opptaksperiode: innføre felles søknadsfrist for alle utvekslingsprogrammer - Informasjon til partneruniversiteter sendes ut sentralt -Elektronisk nominasjonsweb for partneruniversiteter - Elektronisk Søknadsweb for innreisende studenter - Nominasjonsprosessen sentraliseres - Saksbehandling i Søknadsmodulen i FS sentraliseres - Enkle opptakssaker (majoriteten): studentene får betinget opptak før emneavklaring er foretatt - Saksbehandling i Utvekslingsmodulen (emneavklaringer) i Utvekslingsmodulen foretas av emneleverandør, koordineres av fakultetskoordinator for internasjonalisering (?) - Forenkle vedlikeholdet av UTV-programmene Utreisende: -Elektronisk innlevering av søknadsdokumenter og felles krav til vedlegg -Kutte kvitteringsark på papir -Fra 9 UT-opptak til ett? - søknad leveres ett sted - Fra papirløsning for Opplysningskjema (beredskap) til elektronisk innlevering via Nettskjema -Stipendkontrakt Erasmus elektronisk? -Nettsider/web: samkjøre og standardisere informasjonen (prosjekt 2013). Knutepunktet har konkrete anbefalinger. Opplæring: - Felles arbeidsstuer (forberede Søknadsweb/FS og avtalesider (web), emneavklaringer, opptak) -Målrettede (obligatoriske?) opplæringstiltak -Gjennomgang av SIS’ Håndbok for internasjonalisering Avtaleforvaltning: -Revidere Kvalitetssikringsskjemaet og forankre avtaleporteføljen på ledernivå/studieprogramnivå Nåværende tilstand – hovedproblemstillingen Volum: i 2010 reiste 722 studenter ut og 1010 studenter inn Arbeidet rundt studentutveksling foregår på alle tre nivåer og både horisontalt og vertikalt: sentralt, fakulteter og institutter Både fakulteter og institutter er ulikt organisert, og graden av strategisk forankring varierer Uklarhet rundt eierskap, myndighet og arbeidsoppgaver som følge av et uavklart forhold mellom avtaleeier (kan være på alle tre nivåer) og emneleverandør (kun på instituttnivå) Kompetansen på feltet sitter ikke i organisasjonen, men hos dyktige enkeltpersoner som har opparbeidet seg administrativ spesialistkunnskap gjennom praksis. Hvis volumet på studentutveksling er lavt, er det vanskelig å spesialisere seg på feltet. Utreisende: studentene har mange skjemaer/papirer og kontaktpunkter å forholde seg til. Saksbehandlere savner mer automatisering av opptaksprosessen. Innreisende: UiO har lite felles standarder og rutiner, noe som vanskeliggjør opplæring Innreisende: emneavklaring er vanskelig fordi det er et begrenset tilbud av engelske emner, spesielt på bachelornivå, og emnebeskrivelsene er uklare vedrørende forkunnskapskrav Innreisende: Det er i liten grad utviklet tekniske løsninger. Dette generer mye manuelt arbeid. Mål – formål/suksesskriterierHandlingsplan– implementering Forenkle arbeidsprosessene knyttet til studentutveksling Unngå dobbel- og trippelarbeid Redusere ressursbruken Øke medarbeidertilfredshet Økt studenttilfredshet Finne gode prinsipper for å motivere til kontinuerlig forbedring - Implementering av valgte løsninger forutsetter elektroniske løsninger som ny nominasjonsweb og Søknadsweb for innreisende studenter. Utviklingen av disse systemene må i så fall prioriteres i USIT og nasjonal FS-gruppe. -(Plan for konkret opplæringsvirksomhet bør være klar innen utgangen av Ansvar: SIS og internasjonaliserings-kooordinatorene på fakultetene) - samkjøring av webinformasjon: eget prosjekt starter opp i 2013 Analyse – hovedårsaker bak problemstillingenOppfølging -Mangel på tekniske løsninger - Manglende samkjøring av felles informasjon til inn- og utreisende studenter (brev/web/e-post) -Mange saksbehandlere på flere nivåer -Nedprioritert felt/salderingspost på instituttnivå spesielt -Manglende rutiner for målrettet opplæring på feltet - Få emner på engelsk, spesielt på bachelor-nivå, skaper utfordringer i emneavklaringer og tilbud til innreisende studenter Rapporteringsskjema IHR Plangruppe:Studier Siste revisjon: Saksbehandler: JN