Veivalg og prosess for frontkommunen Stokke

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Framtidens kommune – kriterier for politisk oppslutning KS FoU NIBR 2013.
Advertisements

Veivalg og alternative kommunestrukturer for Glåmdalsregionen
Kommunestruktur og tjenestekvalitet - og nogo attåt
Den ideelle kommunesammenslåing
Vurderinger av 12 K og alternative utviklingsretninger Strategiseminar i Vestfold 13.mars 2008 Av Geir Vinsand.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
Statssekretær Frank Jenssen Samfunnsøkonomisk fagdag fredag 26. mars 2004 Samfundet, Trondheim Hvordan bør framtidas kommunestruktur se ut? 1.Situasjonen.
Status for interkommunalt samarbeid og kritiske veivalg Høstkonferanse KS-Østfold Sarpsborg 20.oktober 2009 Av Geir Vinsand.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Prosjektet ”samhandling mellom kommunene i Sør-Trøndelag” Styringsgruppens konklusjoner og anbefalinger Orientering på KS høstkonferanse Røros, 5. november.
Kommunestruktur – hva skjer i Norden – hva kan skje i Norge? Sigrun Vågeng, administrerende direktør KS.
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Frosta, Levanger og Verdal - felles formannskapsmøte 19. september Geir Vinsand Samkommuneløsning i FLV- regionen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
Kommuner for folks behov Tid for systemendringer Kommunal- og regionalminister Erna Solberg KS ordførerkonferanse i Oslo
Fylkesmannens rolle i reformen
Foredrag for formannskapene i de tre kommuner
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Kommunale reformer – virkninger og bivirkninger
Statssekretær Frank Jenssen 9-k seminar Hankø 11. mars 2004 Modernisering i kommunesektoren 1.Situasjonen – hva er problemet 2.Regjeringens politikk og.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunestruktur og oppgaveoverføring
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
en vellykket kommunesammenslåing
Kommunesammenslåing Avdeling - dato, Nye Sandefjord.
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Statssekretær Frank Jenssen Strukturelle utfordringer for kommunesektoren Innlegg på Styringsdialogkonferansen i Nord-Trøndelag 6. januar 2004.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunalminister Erna Solberg Innlegg for Norsk Kommunalteknisk forening 14. februar 2005 Hvorfor vil regionkommuner gi bedre tjenester enn nåværende.
Styringsutfordringer i Osloregionen Av statssekretær Frank Jenssen 13. mai 2004.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
ordfører Thorvald Hillestad
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Disposisjon utredning: 2 deler Del I: – Tar utgangspunkt i rolle- og kriteriegrunnlaget fra Ekspertutvalget – Formålet med denne delen av utredningen.
Kommunereform. Færre kommuner i Tønsbergområdet? Ja, sannsynligvis Tønsberg – Nøtterøy - Tjøme? Nøtterøy - Tjøme? Tønsberg – Nøtterøy – Tjøme – Stokke?
Fylkesmannen i Telemark Kommunereform - kommuner for fremtiden Kari Nordheim-Larsen.
Reformstatus og veien videre Valgerd Svarstad Haugland fylkesmann Fylkesmannen i Oslo og Akershus 26. april 2016.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Fra utredning til eventuelt vedtak om kommunesammenslåing Hva skal til for å lykkes? Erfaringer fra sammenslåingsprosessen mellom Sandefjord, Andebu og.
-Ein tydeleg medspelar Kommunereformen Fagforbundet – 5. november 2014 Fylkesrådmann Ottar Brage Guttelvik.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Bakgrunn Fylkesinndelingen for Oslo og Akershus står i veien for utvikling av en mer funksjonsdyktig hovedstadsregion Etter 40 år med forsøk på å lande.
Utgreiing av kommunestruktur
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Å bygge en ny kommune! v/ Henning Sunde, prosjektleder Asplan Analyse
Regional plan for bærekraftig arealpolitikk (RPBA)
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Eidskog - Kommunesammenslåing.
Sør-Odal - Kommunesammenslåing.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
DEN VANSKELIGE DIALOGEN OM INNBYGGERHØRING OG EVALUERING AV FORSØKET PÅ KOMMUNESAMMENSLUTNING I VALDRES I 2004 Et prosjekt gjennomført av Telemarksforsking-Bø.
Medlemsmøtet 12. september 2014
Utskrift av presentasjonen:

Veivalg og prosess for frontkommunen Stokke Foredrag for kommunestyret Stokke 11.mai 2014 Av Geir Vinsand

Problemstillinger Er SAS en vabisk løsning? Hvilke krav stilles til utredning av ulike alternativer? Finnes andre alternativer som Stokke fortsatt bør vie oppmerksomhet? Hva kan være kritiske hensyn som må vurderes? Bør en evt. frontkommune etableres fra 1.1. 2016 eller 1.1.2018?

Vestfold Aktiv fylkesmann, søkende fylkeskommune, løpende tema TNT-prosess Skrumpende 5k-initiativ, men lever Lardal har valgt retning RM i Stokke vil ha SAS, kan bli nasjonale frontkommuner Horten vet ikke helt Sande og Svelvik i farta

Ellers mye stillstand og avventende holdninger Buskerud, Telemark, Oslo, Akershus, Rogaland, Hordaland, Sør-Trøndelag Vil lokale prosesser i regi av FM/KS virke? Noen flere motvektskommuner til byene? Lekefase før nasjonal styring?

Reformbehov i Vestfold Ett flerkommunalt byområde av type 1: Regionsenter m/tettstedsoppsplitting 9k < 15.000 innb.: Lardal, Hof, Tjøme, Andebu, Svelvik, Sande, Re, Stokke, Holmestrand Fylkestilhørighet for to kommuner med til sammen 16.000 innbyggere (Sande og Svelvik) Så godt som alle kommuner berørt av uhensiktsmessige avgrensninger, oppsplitting av tettsteder og sammenhørende områder

Funksjonelt samfunnsutviklingsområde? Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Fylkesgrense gjennom Skoger Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Sande og Svelvik Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Holmestrand - Hof Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Holmestrand – Re - Horten Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Stokke – Tønsberg - Nøtterøy Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Andebu – Stokke - Tønsberg Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Sandefjord - Stokke Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Sandefjord grense sør Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Sånn ja! Kartkilde: Gule sider, grenser inntegnet av NIVI

Vaboutvalgets diagnose Små kommuner, store oppgaver => Legevakt, øyeblikkelig hjelp, LMS, PPT, BV, folkehelse, PLO-tilbud, skoleutvikling, planlegging –ulik demografisk utvikling Byer med voksesmerter Tettstedsoppsplitting og regiontranghet, manglende og lite effektiv samfunnsplanlegging 3. Lokal fragmentering Voksende interkommunalt samarbeid på lovpålagte oppgavefelt 4. Aktiv stat => Tilsyn, kontroll, rapportering, innsigelser, statlig plan, fylkeskommunen som overkommune

Kriterier for god kommunal oppgaveløsning Tilstrekkelig kapasitet Relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse Effektiv tjenesteproduksjon Økonomisk soliditet Valgfrihet Funksjonelle samfunnsutviklingsområder Høy politisk deltakelse Lokal politisk styring Lokal identitet Bred oppgaveportefølje Statlig rammestyring

Inndelingsprinsipper Minst 15-20.000 innbyggere Kommunegrensene bør sammenfalle med funksjonelle samfunnsutviklingsområder Tilrettelegging for flere oppgaver og redusert statlig detaljstyring

Føringer fra Vaboutvalget Utvalget oppfatter at det er hensiktsmessig med kommunesammenslåinger i flerkommunale byområder. Det vil si i de tilfellene der tettsteder er splittet opp mellom flere kommuner (inkludert tvillingkommuner), der kommuner er sterkt integrerte gjennom pendling til et felles bolig- og arbeidsmarked, og der det er kombinasjoner av disse Utvalget mener at det vil være hensiktsmessig med kommunesammenslåinger i områder der mindre tettsteder deles opp av kommunegrenser. Alle kommuner bør uavhengig av størrelse gjøre en særskilt vurdering av hvorvidt de utgjør et funksjonelt samfunnsutviklingsområde

Mer føringer Hovedstadsområdet bør fortsatt bestå av flere kommuner… det bør skje en betydelig reduksjon i antall kommuner Oppgaveutvidelser for storbykommuner vil ha betydning for generalistkommune-prinsippet og fylkeskommunenes rolle

Tonivåmodell m/storbyfylker?

Kilde: sb.no 6.5.2014

Tettsteder i Vestfold

Tettsteder i Stokke

Svært viktig!

Mye pendling

NIBR 2013: Tre BA-regioner i Vestfold 2002: Holmestrand og Hof Kriterier bør gjennomgås!

Gode vabiske løsninger Geografisk funksjonell, sentrert, solid befolkningsgrunnlag, sterke fagmiljø, egenregi Langsiktig robust kommune, strukturelt, oppgavemessig, demokratisk, kulturelt…. Potensiale for desentralisering, demokratisering og effektivisering Interessant regional partner

Lynanalyse

Hvem bør med i Tønsberg kommune?

Hva er Nord-Jarlsberg?

Viktige konklusjoner for Vestfold Aktuelle regionkommunemodeller oppfyller de fleste viktige krav til framtidig kommuneinndeling Framtidig oppgavefordeling er neppe avgjørende for valg av kommunestruktur i Vestfold Evt. nedlegging av fylkeskommunen og endringer i regional statsforvaltning kan håndteres med ut fra sterkere regionkommuner

Kommer denne uken Prinsipper og føringer for lokale prosesser, krav til beslutningsgrunnlag, utredninger, regional koordinering, vurdering av ulike alternativ Organisering, inkl. mandat til FM/KS og evt. særskilte prosesser for storbyregioner? Tidsplan, lokale prosesser fram til vår 2016? Stortingsvedtak om ny struktur i 2017? Virkemidler Økonomiske: Gevinster for frontkommuner? Endring i inndelingstilskudd og omstillingsstøtte? Kontroll m/økonomiske disposisjoner? Juridiske: Egen prosesslov? Avvik fra inndelingslov? Hva med endring av fylkesgrenser?

Mulige kritiske utfordringer Valg av navn, kommunevåpen, kommunesenter og antall bystyremedlemmer vil gå greit? Løpende fordelingspolitikk også? Naturlig fellesskap for tjenester, samfunnsutvikling og demokrati? Innbyggernes ønsker, de ansattes orientering og ønskemål Framtidig samarbeidsmønster, interkommunalt, mot staten og mot fylkeskommunen Konsekvenser for nabokommuner – Tønsberg og Nord-Jarlsberg, framtidig kommunesystem i Vestfold Robusthet ifht. nasjonal oppgavefordeling, framtidig forvaltningsstruktur, prinsipper for statlig styring, inntektssystem, kommune- og særlovgivning etc. Stabilitet, fare for seriefusjon, omkamper? Tidsplan som gir rom for åpenhet, medvirkning og gode omstillingsprosesser

Befolkningsundersøkelse Bør være kretsbasert, solid utvalg, representativ etter kjønn, alder, utdanning… gjør det skikkelig! Aktuelle måletema Tilhørighet Serviceadferd, handel, uteliv, kultur aktuelle indikatortjenester Arbeidssted og avislesning Viktighet av egen kommunestatus Holdning til geografisk orientering av kommunen Fusjon av hele kommunen og/eller grenseregulering Holdning til kommunesammenslutning og grenseregulering i dag

Hvor er vi i prosessen? Oppstartsfase Ideen oppstår, integrasjonen tiltar, kartlegging av ulike alternativer Beslutningsfase 1: Geografisk retningsvalg Lokale utredninger/vurdering av foreliggende alternativer, konklusjon Utredningsfase – foretrukket alternativ Krav til konsekvensanalyse, nasjonale prinsipper, kriteriemetoden Beslutningsfase 2: Fusjon Krav til folkehøring v/ grenseregulering, dokumentasjon av innbyggernes preferanser vanlig også ved KSS Kommunestyrevedtak, ja eller nei, søknad til KRD Nasjonal behandling i regjeringen (hvis enige) Stortinget (hvis uenige) Gjennomføringsfase (lovregulert) (1,5-2 år ideelt) Fylkesmannen kaller KS sammen (navn, antall representanter, sammensetning av fellesnemnd, revisjon, fellesorganer for gjennomføring) Fellesnemnd i funksjon fram til konstituering av nytt KS (styrer omstillingen, budsjett/økonomiplan, tilsettingsmyndighet etc) Valg til nytt KS v/enten KS-valg (2015) eller ST-valg (2017) Iverksetting og driftsfase Konstituering av nytt KS 1.1.2016 eller 1.1.2018

Iverksetting fra 1.1.2016 blir for tøft? Retningsvalg 16.juni 2016 Supplerende utredninger høsten 2014 inkl. avklaring fra Andebu og lokale prosesser i kommunene Kommunestyrebehandling og søknad KMD januar….? Nasjonal behandling og svar fra KMD, inkl. høring … april 2015? Opprettelse av fellesnemnd fra … mai 2015? Valg til nytt kommunestyre - September 2015: Konstituering 1.1.2016 - Forlenget KS-periode og ekstraordinært KS-valg til 2016? Konstituering 1.1.2017 => Gir mer tid, fortsatt frontkommuner - Samtidig m/Stortingsvalget i 2017? Konstituering 1.1.2018

Tentative svar på problemstillinger Er SAS en vabisk løsning? Ja, sannsynligvis, men forutsatt grenseregulering i nord, Andebus valg viktig, men neppe kritisk Hvilke krav stilles til utredning av ulike alternativer? Kommunene må forholde seg til nasjonale kriterier/inndelingsprinsipper og nasjonal prosess, inkl. krav i inndelingsloven Finnes andre alternativer som Stokke fortsatt bør vie oppmerksomhet? Ja, hvis Stokke kommunestyre, Tønsberg, staten eller andre berørte aktører tar initiativ, det som ikke kommer fram i forarbeidet kan komme i den formelle høringen Hva kan være kritiske hensyn som må vurderes? Tettstedsoppsplitting Vear og Sem, Tønsberg som flerkommunal byregion, nærings- og utviklingspotensialet i SAS, framtidig løsning innenfor helse og sosial, behov for tjeneste- og plansamarbeid, innbyggernes tilhørighet og orientering Bør en evt. frontkommune etableres fra 1.1. 2016 eller 1.1.2018? Begge deler kan være mulig, 2016 blir veldig travelt, særlig hvis Andebu skal med, 2018 kan gi vakuum, 2017 kan være beste alternativ