Noen erfaringer fra NTNU ?
Diplom IDI 1981 (rett før jul) Jobbet mesteparten av tiden med ledelse av “norske” IT selskaper: – Tjenester og/eller produkter – Internasjonalt marked Hovedmarkeder: – Bank & Forsikring – Energi markedet (olje & gass og kraftmarkedet) Tilknyttet IDI siste 7-8 år gjennom styret eller eksternt råd Jobber nå med utvikling av norske IT/Energi mijøer som går internasjonalt Bakgrunn
Nesten samme fag program som for 25 år siden Og de samme professorene Liten utveksling av personer med næringslivet: – Lønninger – PhD “betaler seg ikke” Dårlig forståelse for strategi arbeid Lite samarbeid på tvers av ulike IT fagmiljøer på NTNU Noen erfaringer fra NTNU(1)
Nyttig input fra næringslivet mhp på hvilke fagområder som er “hotte”/etterspurte Generelt lite forståelse for markedet (behovsrettet utdanning) Men mange med ekstreme kapasiteter når de først ble overbevist Noen erfaringer fra NTNU(2)
“Har ikke løst en diff. ligning siden 1981” (Per) I siv.ing studiet har man mye obligatorisk matematikk, fysikk og ikke tekniske emner Dette gjør studiet unikt (ulikt andre) Mer en NTNU-sak enn en IDI- sak, men gjør kandidatene meget anvendelige Perspektiv 1: Matematikk (Basis fag)
Prosjektarbeid var “Outstanding” Fortsatt en meget viktig del av studiet Gjør studentene meget anvendbare med en gang i arbeidslivet Andre miljøer har kopiert deler av dette Perspektiv 2: Prosjektarbeid
Åpenbare kostnadseffekter (20 USD versus NOK , selv med 2 til 3 faktor på effektivitet, blir det meget store kostnads besparelser Vil programvare utvikling foregå i Norge i fremtiden ? Kan vi ha gode arkitekter uten programmere i Norge ? Er dette integrert i utdannelsen fra IDI ? Perspektiv 3: Offshoring
Ikke alle skal drive med kommersielle forhandlinger og rent salgs arbeid MEN det handler mange ganger om å selge inn en løsning (kunden skjønner ikke sitt eget beste !!) Det er ikke alltid (heller nesten aldri) at beste “ingeniør” løsningen selger mest Perspektiv 4: Salg markedsføring
Skal vi gjøre noe så skittent som å tjene penger ? Vi må bare gjøre produktet litt bedre osv. (har aldri sett noen bruke over 40 % av funksjonaliteten i et system) Varing verdiskapning og nye arbeidsplasser kan bare skapes gjennom lønnsom drift Perspektiv 5: Lønnsomhetsorientering
Både studenter og faglig personale Jim Collins: “Good to Great”: “Skaff de beste folkene før du bestemmer deg for hva du skal gjøre” Dyktige studenter og faglige ansatte skaper innovasjon Rekruttering er et hoved problem for IDI !!!!! Perspektiv 6: Rekruttering til IDI
IDI har 10 faggrupper Evaluering av forskningen: – 2 excellent – 4 very good – 4 good Sprer vi oss for mye ? Perspektiv 7: Fagmiljøer
Hva betyr grønn IT ? Undervises det i grønn IT ? Er undervisningen tilrettelagt slik at den har en grønn profil ? Perspektiv 8: Grønn profil ?
Jenter og Data har gjort en kjempe jobb MEN står de for alene ? Profileres studiet “Studiet for nerder“ ? Perspektiv 9: Kvinne andel
Idrettslag Studenter samfundet osv Perspektiv 10: Sosialt miljø
Perspektiv:KarakterKommentar: Matematikk ++A ProsjektarbeidATenderer mot B OffshoringCUsikker Salg markedsføringD Lønnsomhet orient.F RekrutteringCKanskje en D FagmiljøerBFor mange ? Grønn profilCKanskje D Kvinne andelDMye å gjøre her Sosialt miljøA Karakter kort
“Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap skal være et av Europas mest anerkjente forsknings- og utdannelsesmiljøer innen instituttets fagområder” Best på IT – Visjon