Noen erfaringer fra NTNU ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieretningene Samfunnsøkonomisk analyse og Økonomi og statistikk
Advertisements

Rammevilkårene for forskning i utdanningen Toril Johansson, ekspedisjonssjef Universitets- og høyskoleavdelingen.
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
SALG AV EL-FORRETNINGEN Statoil selger El-forretningen til LOS AS (Agder Energi) Classification:Status:
Multifakultært studium i Geomatikk. Hva er Geomatikk? l Geomatikk er en vitenskapelig betegnelse som omfatter innsamling, prosessering, analyse, lagring,
Tore Hoven Avdelingsdirektør Teknologiavdelingen Vegdirektoratet
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Veksten i høyere utdanning. Styrt av arbeidslivets behov eller individenes preferanser?
Phd-utdanning etter etterspørsel ? Viserektor for utdanning Berit Rokne Hanestad 23. og 24. oktober 2006, Geilo Vert: Forskingsutvalet ved UiB.
Cathrine Bjune Shipping Management.
Advisory Board for IT- studiene 2011 Bedriftspresentasjoner ved IT-avdelingen.
Forskningsseminar : Forskning og utdanning Får vi det vi trenger – og trenger vi det vi får? Åpning ved President Marianne Harg.
Steinar Gjerde -lærer ved Fagskolen i Gjøvik
1 Multifakultært studium i Geomatikk. 2 Et multifakultært studium... Hva betyr det at geomatikkstudiet er multifakultært? Det betyr at studenter med ulik.
1 Fagdag HiST : Institutt for datateknikk og informasjonsvitenskap tilbyr: 2-årig master i datateknikk 2-årig master i informatikk.
Forretningskonsept og forretningsplaner
Handelshøgskolen ved UMB Lars Mørk. UNIVERSITETET FOR MILJØ- OG BIOVITENSKAP Handelshøgskolen ved UMB 2 Velkommen til Universitetet for miljø.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Slide 1 TDT4290(SIF8080) Kundestyrt prosjekt, 19 aug Slide 1 Introduksjon om prosjektarbeid i TDT4290 (SIF8080) Kundestyrt prosjekt oppstartmøte.
STRATEGIPROFILEN VED NHH
Relevant utdanning med høy kvalitet – realistiske forventninger til norsk høyere utdanning Marianne Harg, president i Tekna NOKUT-konferansen
Trenger vi IT-faget i den videregående skolen i Norge
1 Professor Bjarne A. Foss Gassteknisk Senter NTNU – SINTEF.
1 Litt om NTNU og NT strategi, mål, handlingsplaner Infodag for PhD-studenter ved NT Dekanus Bjørn Hafskjold Mer info finner du her:
Målbilde for byggstudiet ved NTNU i 2040
Hva betyr samarbeidsavtalene for NTNU –
Sogn Arena Forventninger til hva samarbeidsavtalen skal bringe. ”Selbu”-seminaret 2011.
Hvordan løse rekrutteringsproblemene i sektoren? Og hvordan få studentene til å bli?
Del 3 God intern kommunikasjon – vær trygg
Handlingsplan for innovasjon og Innovasjonsåret 2013
Suksessfaktorer for vellykket internasjonalisering
Presentasjon av masteroppgave
”Studenttinget oppfordrer Rektor til å nedsette et utvalg som går igjennom ex.phil.- emnets form og innhold” Hva har skjedd?
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Tor Andreas Kaasa Studieforberedende tekniske fag på Rud i 2008
FA Kvinners misjonsoffer 2015 Rent vann i Uganda.
MNs mål er å bli et av Europas mest attraktive steder for forskning og utdanning innen matematikk, naturvitenskap og teknologi.
UiO Realfag Morten Dæhlen, dekan. InformatikkMatematikk Astro- fysikk Fysikk Biofag GeofagKjemiFarmasi Livsvitenskap Jord og rom Materialer og energi.
Weblogg-Forum web-system. (PHP/MySQL) Hovedprosjektoppgave 46E (Egendefinert oppgave) Skoleåret 2003/2004 – AiTEL, HiST Student: Magnus Kopstad Veileder:
MENA programkomite Faglige visjoner sett fra MENA.
Faculty of mathematics and natural sciences Master education in ”offshore technology” in the Oslo region Anders Elverhøi Forskningsdekanus MNF.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
MN-fakultetets planer for internasjonalisering 2012 Seminar
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
IHR – Studier EVU -ISP Bakgrunn for IHR Strategisk plan: “Universitetet i Oslo skal forvalte sine samlede ressurser offensivt, slik at de bidrar.
NTNU – samarbeid med bransjen Fremtidens byggstudium Møte i policygruppe for bransjekontakt 14.oktober Tore Hoven Styreleder NLR.
Finnmarksfakultetet – ambisiøs, raus og nær! Strategi for Finnmarksfakultetet, UiT Norges arktiske universitet,
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Perspektiver på teknisk utdanning i fremtiden Innlegg NRT 7. mai 2007, Marianne Harg, president i Tekna.
Geir Anton Johansen Leder, TeknoVest Nasjonalt Råd for Teknologisk Utdanning Rådsmøte i Førde mai 2007 TeknoVest Utdanningsnettverk på Vestlandet.
Strategi – Innspill fra IDI Kalvskinnet Ledermøte 22. mars 2017
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Rekommunalisering eller en entreprise?
Status HP Utdanning og læringskvalitet
Overordnet strategi SV-fakultetet
Universitetet i Stavanger Profil Merkeverdi Markedsposisjon Betyr det noe, og hvordan jobbe med det? Inge Jan Henjesand Leder forsknings- og innovasjonspolitikk.
Styrevedtak sak 2011/3533, 29/6-11.
Prodekan bachelorutdanning IV
SUS 6/18 Strategiske utviklingsmål
UNINETT mot 2020 Forskningsnett ligger fast som basis. Forrige strategi ledet til eCampus. eCampus henter tjenester i skyen, hvordan forholde oss til skytjenester.
Velkommen til Academic Day!
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Tips og triks Slide slettes!
Tips og triks Slide slettes!
Utskrift av presentasjonen:

Noen erfaringer fra NTNU ?

Diplom IDI 1981 (rett før jul) Jobbet mesteparten av tiden med ledelse av “norske” IT selskaper: – Tjenester og/eller produkter – Internasjonalt marked Hovedmarkeder: – Bank & Forsikring – Energi markedet (olje & gass og kraftmarkedet) Tilknyttet IDI siste 7-8 år gjennom styret eller eksternt råd Jobber nå med utvikling av norske IT/Energi mijøer som går internasjonalt Bakgrunn

Nesten samme fag program som for 25 år siden Og de samme professorene Liten utveksling av personer med næringslivet: – Lønninger – PhD “betaler seg ikke” Dårlig forståelse for strategi arbeid Lite samarbeid på tvers av ulike IT fagmiljøer på NTNU Noen erfaringer fra NTNU(1)

Nyttig input fra næringslivet mhp på hvilke fagområder som er “hotte”/etterspurte Generelt lite forståelse for markedet (behovsrettet utdanning) Men mange med ekstreme kapasiteter når de først ble overbevist Noen erfaringer fra NTNU(2)

“Har ikke løst en diff. ligning siden 1981” (Per) I siv.ing studiet har man mye obligatorisk matematikk, fysikk og ikke tekniske emner Dette gjør studiet unikt (ulikt andre) Mer en NTNU-sak enn en IDI- sak, men gjør kandidatene meget anvendelige Perspektiv 1: Matematikk (Basis fag)

Prosjektarbeid var “Outstanding” Fortsatt en meget viktig del av studiet Gjør studentene meget anvendbare med en gang i arbeidslivet Andre miljøer har kopiert deler av dette Perspektiv 2: Prosjektarbeid

Åpenbare kostnadseffekter (20 USD versus NOK , selv med 2 til 3 faktor på effektivitet, blir det meget store kostnads besparelser Vil programvare utvikling foregå i Norge i fremtiden ? Kan vi ha gode arkitekter uten programmere i Norge ? Er dette integrert i utdannelsen fra IDI ? Perspektiv 3: Offshoring

Ikke alle skal drive med kommersielle forhandlinger og rent salgs arbeid MEN det handler mange ganger om å selge inn en løsning (kunden skjønner ikke sitt eget beste !!) Det er ikke alltid (heller nesten aldri) at beste “ingeniør” løsningen selger mest Perspektiv 4: Salg markedsføring

Skal vi gjøre noe så skittent som å tjene penger ? Vi må bare gjøre produktet litt bedre osv. (har aldri sett noen bruke over 40 % av funksjonaliteten i et system) Varing verdiskapning og nye arbeidsplasser kan bare skapes gjennom lønnsom drift Perspektiv 5: Lønnsomhetsorientering

Både studenter og faglig personale Jim Collins: “Good to Great”: “Skaff de beste folkene før du bestemmer deg for hva du skal gjøre” Dyktige studenter og faglige ansatte skaper innovasjon Rekruttering er et hoved problem for IDI !!!!! Perspektiv 6: Rekruttering til IDI

IDI har 10 faggrupper Evaluering av forskningen: – 2 excellent – 4 very good – 4 good Sprer vi oss for mye ? Perspektiv 7: Fagmiljøer

Hva betyr grønn IT ? Undervises det i grønn IT ? Er undervisningen tilrettelagt slik at den har en grønn profil ? Perspektiv 8: Grønn profil ?

Jenter og Data har gjort en kjempe jobb MEN står de for alene ? Profileres studiet “Studiet for nerder“ ? Perspektiv 9: Kvinne andel

Idrettslag Studenter samfundet osv Perspektiv 10: Sosialt miljø

Perspektiv:KarakterKommentar: Matematikk ++A ProsjektarbeidATenderer mot B OffshoringCUsikker Salg markedsføringD Lønnsomhet orient.F RekrutteringCKanskje en D FagmiljøerBFor mange ? Grønn profilCKanskje D Kvinne andelDMye å gjøre her Sosialt miljøA Karakter kort

“Institutt for Datateknikk og Informasjonsvitenskap skal være et av Europas mest anerkjente forsknings- og utdannelsesmiljøer innen instituttets fagområder” Best på IT – Visjon