Orientering om Kommunereformen Ass. fylkesmann Bernt Lasse Berggreen Fylkesmannen i Vestfold 1.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Advertisements

Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Det kommunale og det statlige barnevern
Den ideelle kommunesammenslåing
Levanger kommune - Dialogsemninar – ISK - Forsøket går mot slutten, hva nå? – Hans Heieraas INNHERRED SAMKOMMUNE Forsøket går mot slutten, hva nå.
Kommunereform – Nye kommunale oppgaver?
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Skolen – en kommunal virksomhet
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Kommunereformen – KS sin rolle i reformen
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Kommunereform, veien videre
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Leikande - Levande - Veksande
Oppdrag kommunereform
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Slik skal vi styrke lokaldemokratiet.
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Møte i Møre og Romsdal Kommunereformen i Vestfold Vestfold er det fylket i landet som antakelig får med flest kommuner i LØP1, dvs. sammenslåing.
Spydeberg kommune Vår start på kommunereformen KS Østfold Høstkonferanse 20. oktober 2014.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
Folkemøte 4. mars Velkommen v/ordfører Ståle Refstie
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring
Kommunesammenslåing og arkivspørsmål
Kommunereformen Halvor Holmli, direktør Distriktssenteret
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Oppdrag kommunereform Versjon 1 pr Fylkesmannen i Møre og Romsdal.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Kommunereform Statssekretær Jardar Jensen NHO Finnmark, Alta 6.
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
Kommunereformen er i gang Valgerd Svarstad Haugland
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
Kommunereformen ? Folkemøte 6. mai 2015 Anne-Marie Vikla prosjektdirektør for kommunereformen Fylkesmannen i Oslo og Akershus.
Fylkesmannen i Hedmark Kommunereformen – Hva skjer i Vestfold? Petter Lodden.
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
KOMMUNEREFORMEN FOLKEMØTER, januar PROGRAM Innledning v. ordfører - Lokal organisering og prosess - Tidsperspektiv/framdrift Kommunereformen; Storting.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Visjoner for velferdsstaten.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Norsk mal: Startside ALTERNATIV A Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Fornye, forenkle og forbedre.
Side Hareid kommune © 2007 Side 1 Treffpunkt Hafast Det nye kommunekartet, kva betyr det for regionen? Ulsteinvik
Halsa kommune – kjenn kor du trivest! Kommunereformen i stikkord: Initiert av Regjeringen med støtte i Stortingsflertallet "Oppdraget" er å se på som en.
Nordhordland ein kommune i 2020 ? Eller fleire? Folkemøte om kommunereforma i Nordhordland.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Kommunereform Forberedelser og gjennomføring Torleif Lind Fagleder IKA Kongsberg.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Dialogmøte kommunereform Bakteppe for kommunereformen - Kommunen som tenesteytar.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Kommunereformen – status
Fylkestinget, Hammerfest, juni-17 Øystein Ruud, fylkesrådmann
Sammen skal vi bygge Nordre Follo kommune
Dokumenthåndtering i fylkeskommunen Oppstartsmøte
Effektiv kommunal planlegging Oversiktlig plansystem med klar arbeidsdeling mellom plannivåene og plantypene Rådmannen må se kommunal planstrategi.
Utgreiing av kommunestruktur
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Gode alene – enda bedre sammen?
Medlemsmøtet 12. september 2014
Seminar med partiene 14. november 2018
Orientering/Status kommunesammenslåing, 237 dager igjen
Utskrift av presentasjonen:

Orientering om Kommunereformen Ass. fylkesmann Bernt Lasse Berggreen Fylkesmannen i Vestfold 1

Politisk forankring Grønt lys fra Stortinget 18. juni. Bred enighet om: o Reformbehov o Mål for reformen o Oppstart regionale prosesser høsten2014 I hovedsak enighet om økonomiske virkemidler 2

Frivillighet eller «tvang» Stortingsflertallet er opptatt av frivillighet for kommunene, men har sluttet seg til regjeringens opplegg for kommunereformen: “Fleirtalet er samd med regjeringa om at det har skjedd ei stor utvikling i Noreg på 50 år og at tida er moden for å sette kommunereform på dagsordenen.” 3

Gode og likeverdig tjenester, uansett bosted: Tilstrekkelig kapasitet og relevant kompetanse Tilstrekkelig distanse Effektive tjenester og administrasjon Helhetlig og samordnet samfunnsutvikling «rydde opp» i delte byer og lokalsamfunn Bærekraftige kommuner, faglig og økonomisk Styrket lokaldemokrati og rammestyring, mindre overstyring (stat og fylkeskommune) Mindre avhengighet av interkommunalt samarbeid Hvorfor kommunereform? 4

428 kommuner som har de samme oppgavene 50 år siden forrige reform Kommunene har fått mange nye store oppgaver Kommuner i Norge har større ansvar enn i andre land Kapasitet og kompetanse under press Mye statlig detaljstyring og fylkeskommunal overstyring Dagens situasjon (1) 5

Mye og sprikende interkommunalt samarbeid utfordrer demokratisk styring og rådmannens økonomistyring En aldrende befolkning utfordrer kommunene som tjenesteprodusenter Over halvparten av norske kommuner har under 5000 innbyggere Dagens situasjon (2) 6

1964: Skole, skatt, sosial- trygdevesen, vei. Plan og bygg i byene : Niårig grunnskole, beredskap mot forurensing, bosetting av flyktninger, avfallshåndtering og avløp, kommuneleger, helsestasjon, somatiske sykehjem, psykisk utviklingshemmede, miljøvern, undervisning barn i institusjoner, vilt- og naturforvaltning, land- brukskontorene, lovfestet rett til 10-årig grunn-skole, SFO, musikk- og kulturskoler, LAR, psykisk helse, fastlegeordning, forhandlingsansvar for lærere, klinisk veterinærvakt, lovfestet rett til barnehage-plass, krisesentre, kvalifiseringsprogrammet, nasjonalparkstyrer, beredskapsansvar, samhandl- ingsreformen, folkehelseansvar. Illustrasjon av økningen i kommunale oppgaver 7

Utviklingen i antall kommuner 8

Regjeringen foreslår i en nylig fremlagt Stortingsmelding overføring av oppgaver til kommunene på en rekke områder Større og mer robuste kommuner legges til grunn som en forutsetning for overføring av oppgavene Oppgavene er: Tannhelsetjenesten, rehabiliteringstjenester, arbeids- og utdanningsreiser, basishjelpemidler, idrettsfunksjonell godkjenning av svømmeanlegg, tilskudd til frivilligsentraler, tilskudd til etablering i egen bolig og den personrettede delen av tilskudd til tilpasning av bolig, Notarius Publicus’ vigsler, kompetanse til å utføre notarialforretninger, forvaltningsansvar for deler av regelverket for jakt og fiske og enkelte oppgaver etter forurensningsloven, tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket, utvalgte kulturlandskap i jordbruket, verdensarvområdene og til tiltak i beiteområder Nye oppgaver til kommunene 9

Veien videre Tre løp: – SAS-løpet: Kommunale vedtak våren 2015 og kgl. res. i Ny kommune fra Nytt kommunestyre sammensatt av kandidater valgt i – Kommunale vedtak høsten 2015 og kgl. res. i Ny kommune fra Ekstraordinært kommunevalg i – Kommunale vedtak i 2016 og regjeringens samleproposisjon i Ny kommune fra Kommunevalg i

Hva bør utredes før Svelvik fatter beslutning? Ikke nødvendig å utrede mye: Nettstedet gir de harde fakta Svelvik bør konsentrere seg om å definere hva som er viktig for Svelvik i den nye kommunen SAS-kommunene nedsatte et politisk forhandlingsutvalg som utarbeidet et 20-siders omforent dokument. Dokumentet la grunnlaget for kommunesammenslåingen I dokumentet sikret hver av kommunene det de var spesielt opptatt av, f.eks. opprettholdelse av skoler og biblioteksfilialer Fellesnevnd: Når det er fattet vedtak om å søke om kommunesammenslåing, skal en politisk fellesnevnd ta seg av forberedelsen av sammenslåingen. Fellesnevnda kan gis et mandat for sitt arbeid i det omforente dokumentet, f.eks. foreta utredninger omkring hva den nye kommunen skal bli Når det er fattet vedtak om å søke om kommunesammenslåing, skal en politisk fellesnevnd ta seg av forberedelsen av sammenslåingen Fellesnevnda skal ta hånd om det forberedende arbeidet med økonomiplanen og med budsjettet for det første driftsåret etter at sammenslåingen Det er opp til kommunene selv å bli enige om hvilke oppgaver og fullmakter fellesnevnda skal ha Kommunene kan også opprette et felles partssamensatt utvalg for behandling av saker som gjelder forholdet mellom den nye enheten som arbeidsgiver og de ansatte Veien videre etter at kommuner har vedtatt å slå seg sammen 11

Arkivene i kommunesammenslåinger Etabler tidlig en prosjektgruppe / arbeidsgruppe sammensatt av arkiv- og IKT- kompetanse fra samtlige kommuner i den enkelte fusjonen Gi gruppen et tydelig mandat for å sikre – At arkivmaterialet i de opprinnelige kommunene blir behandlet på en forsvarlig måte – Etablering av nytt arkiv for den nye kommunen – Rettssikkerhet og ivareta «historien» 12

Arkivene etter de tidligere kommunene skal avsluttes Hvert arkiv skal holdes for seg i den orden de ble dannet og ikke sammenblandes med arkivene i den nye kommunen Den nye kommunen skal ha depotansvar for de tidligere arkivene Arkivene må fremdeles holdes adskilt Arkivene i kommunesammenslåinger eldre arkiver - proveniens 13

Arkivene i kommunesammenslåinger Papir/elektronisk arkivdanning Flere kommuner har fullelektroniske saks/arkiv andre har det ikke Kommuner kan ha elektroniske arkiver, men ulike saks-/arkiv-systemer Fellesløsninger må etableres før sammenslåingen Prosessen med valg og kjøp av system er tidkrevende – sett av tid 14

Arkivene i kommunesammenslåinger Fagsystemer Fagsystemer innenfor for eks. barnevern, skole, barnehage - hva skjer med disse - de er å regne som arkiver Som hovedregel skal heller ikke disse sammenblandes ved fusjonen Kommunene må søke råd/veiledning fra KS, IKA, Arkivverket 15

Arkivene i kommunesammenslåinger IKA – Interkommunalt arkiv Enkelte kommuner er eiere i IKA - andre ikke Vurdere eierskap i IKA for sikre god arkivfaglig kompetanse eldre arkivmateriale, eventuell ordning av eldre papirarkiver for deponering i IKA Bevare elektronisk arkivmateriale over tid – deponering av elektroniske uttrekk av journaler og elektroniske arkiver 16

Arkivene i kommunesammenslåinger Ny kommune – nye arkiver Etablere fellesrutiner for arkivdanning En felles standardisert journalføringspraksis Felles rutiner for saksbehandlere Foreta et skarpt periodeskille i forbindelse med fusjonen Etablere et felles nytt arkiv for den nye virksomheten Etablere felles løsning for fagsystemer 17

Arkivene i kommunesammenslåinger Ny kommune – nye arkiver Overta eventuelle nye fagområder fra fylkesmannen og fylkeskommunen Motta kopier av eventuelle løpende saker fra tidligere virksomhet Implementere disse i den nye kommunens arkiv og arkivnøkkel 18

Oppsummert: 2014: Kommuneprp: Behovet for større kommuner 2015: Oppgavemeldingen: Nye oppgaver til større kommuner 2015 (høst): Frist for kommuner til å søke sammenslåing i løp (vår): Frist for kommuner til å gjøre vedtak 2016 (høst): Frist for fylkeskom. til å søke om sammenslåing 2017/2018: Gjennomføring av sammenslåinger vedtatt i løp : Stortingsprp. om kommunene som ikke søkte i løp : Stortingsprp. om fylkeskommuner/regioner 2017: Stortingsprp. om oppgaver 2020: Evt. nye kommuner, regioner, fylkesmenn 19