Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Omdømme, samfunnsansvar og etikk
Advertisements

LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Prinsipper for utøvelse av lederrollen
Internkontroll i kommuner
Ledelse i ny organisasjon Innspill til mellomlederne i Levanger kommune Oddbjørn Vassli KPMG.
Rådmannens forslag til Handlingsprogram 2012– 2015 Ragnar Sand Fuglum Direktør for kultur og teknikk AIRs høstkonferanse
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Kontostreng og annet artig…
Rådmannens informasjon til sektorutvalgene 2011
25 kommuner tar grep om egen utbygging Trude Andresen Fagsjef KS EffektiviseringsNettverkene.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Regionale seminarer om økonomiske virkemidler i samhandlingsreformen og styringsdata Direktør Gudrun Haabeth Grindaker, KS.
Vergemålsreformen Fylkesmannen overtar som lokal vergemålsmyndighet fra 1.juli 2013 v/ seksjonssjef Janne Woie Informasjon til hjelpeverger og verger i.
Kvalitetssystem ved Høgskolen i Molde
Eierskap og Eierstyring.
Samhandlingsreformen i et kommunalt perspektiv
KVALITET I HØYERE UTDANNING
Styringsprinsipper Styringssystem
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Signe Louise Berthelsen
Produktivitet og kvalitet i kommunale tjenester Innlegg av Kommunalminister Erna Solberg – Forum for økonomistyring
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
BMS; We did it vår vei!! For hva koster det a’? v / Tore M. Andresen Ass. rådmann/kommunalsjef i Hole (siviløkonom)
Hva er god kvalitet i eldreomsorgen? Faglig Forum for helse og sosialtjenesten, Oslo juni 2003 Politisk rådgiver Roger Iversen, KRD.
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Evaluering av rådmannen ved Finn Christian Brevig
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Presentasjon for SPAREBANKENES FAGDAG Bergen, 28. oktober 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Hva er lokalpolitikernes største utfordring for å styrke læringskulturen ? Utsiktspunktet er som lokal skolepolitiker i Ullensaker kommune. Atle Forbord.
Hvordan arbeide for å heve kvaliteten i det kommunale barnevernet?
Å lede i det skapende spenningsfeltet - KS’ policy for god ledelse
Prosjektleder Inger Svendsrud
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
ASSS-RÅDMANNSMØTE Drammen, 7. september 06. ADMK 2006 Mange store pågående saker Forvaltningsreformen NAV-reformen Konsultasjonsordningen m.m. Oppfølging.
Lokaldemokratisk handlingsrom Strategikonferansen 2010 Inge Johansen, rådgiver, KS Nord-Norge.
NAV alene, eller sammen med andre? Hvordan kan NAV inngå som en del av et helhetlig velferdstilbud i kommunene?
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
3/29/2015 Et skolebygg å være stolt av!. 2 Nøkkeltall  etablert 1. januar 2002  eier og drifter alle skolebygningene i Oslo  ca. 1,3 millioner kvm,
Modellkommunene Hva er unikt?
Hvordan kan stat og kommune være brobyggere mellom offentlig sektor og innbyggerne? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Servicekonferansen 2003.
Innlegg på erfaringskonferansen ved rådmann Arne Johansen
1 Ansatt i Arendal kommune -hva betyr det?. 2 Bystyret er sjefen Flertallsvedtak i bystyret er pr.definisjon riktig  Mangelfull sakstillrettelegging.
Definisjoner ARBEIDSGIVERPOLITIKK er verdier, holdninger og handlinger kommunen som arbeidsgiver praktiserer og står for i forhold til de ansatte. Arbeidsgiverpolitikken.
Nye Sandefjord Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ rådmann nye Sandefjord 25. januar 2016.
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Å bygge en ny kommune 12.mai 2016 Gudrun Haabeth Grindaker Prosjektleder/ny rådmann.
Politisk ledelse og rollen som folkevalgt FNs internasjonale migrasjonsdag Dag-Henrik Sandbakken, fagsjef KS.
Kommunestyret i Bø kommune Mandag 10. mai Asbjørn L. Stavem Seniorrådgiver i KS Organisasjonsutvikling Ledelse – og lederutvikling Seniorpolitikk.
Presentasjon for Styreakademiet Oslo, 10. februar 2005 God eierstyring og selskapsledelse – på norsk maner Ludvik Sandnes Adm.direktør.
Øygarden kommune Driftstilpasningsprosjekt 2013.
Samfunnsviternes etiske retningslinjer. Hva er etikk? Etikk er begrunnelser for våre valg og handlinger. ”Man kan skille mellom etikk og moral. Moralen.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Partnerseminar Norges forskningsråd Lean som metode for prosessforbedring – erfaringer fra SSB Marit Rønning Seksjonsleder økonomi og virksomhetsstyring.
Dialogkonferanse Behovene
Nøklene til handlingsrommet
Oppdragstaker: Utviklingspartner DA
Helseforetak – bedrift eller forvaltning?
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Rettssikkerhet i digital forvaltning - og litt om forholdet til personvern Dag Wiese Schartum.
Asker - mulighetenes kommune
Anskaffelser med fokus på Innovasjon Strategisk forankring
Kommuner som har gått ut av ROBEK-lista
Etikk i kommunesektoren 21. februar 2017
Økonomi Moss kommune som arbeidsgiver
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015

Litt om Halden Halden - Fantastisk flott! Innbyggere og næringsliv med stort engasjement, tilhørighet og stolthet Gode tjenester, store muligheter Store utfordringer når det gjelder Økonomi. Mest krevende økonomiske situasjonen i hele kommune-Norge Omdømme

Nøkkeltall innbyggere 642,4km² 1726 årsverk Driftsbudsjett ca 1.4 mrd Mindreforbruk i 2014: ca 3,3 mkr  År Inndekning pr år Inndekning

Målinger og fakta KOSTRA Robek Brukerundersøkelser Medarbeiderundersøkelser Kommunebarometeret Lokaldemokrati- undersøkelsen For å vite For å forstå For å bevisstgjøre For å lære For å bli bedre For å bygge tillit

Økonomi Betydelig opparbeidet underskudd Driftet dyrere enn sammenlignbare kommuner KOSTRA-analyse Robek-nettverk Eget analyseprosjekt 2014

Analysen og hovedkonklusjoner Sammenligne situasjonen i 2014 med andre kommuner – Bruker 85 mill kr mindre enn snitt kommunegruppe 13 – Svake finanser: lavt resultat, mye gjeld og ingen reserver Sammenligne kostnader 2014 med kostnader 2013 – Redusert netto driftsutgifter med 73 mill kr (i faste priser) – Spesielt stor forbedring i PLO Godt beslutningsgrunnlag for ytterligere kutt

Økonomi – tiltak Kutt – ostehøvel- effektivisering Nedbemanning Oppsigelser Arbeidstidsbestemmelser Forsvarlige tjenester – liv og helse? – likeverdighet? Prioriteringer Nytenking og omstilling Fylkesmannens rolle – Robek – Kommuneloven

Helhetlig styring Årshjulet Nytt delegeringsreglement Samsvar myndighet – ansvar/ Justering av organisasjonen Indikatorutvikling Brukerundersøkelser Medarbeiderundersøkelser Avviksrapportering Vedtaksoppfølging Arbeidsgiverstrategi/ lederutvikling Lederavtaler/ lederstøtte Kommunikasjonsstrategi Etiske retningslinjer Eiermelding Rådmannens internkontroll

Suksessfaktorer En felles situasjonsforståelse hos politikerne og hos administrasjon. Gode vilkår for rådmannen til å utøve sin ledelses- og personalfunksjon. Lederavtaler og system for resultatvurdering, belønning og ansvarliggjøring. Bruk av analyser og dialogform gir grunnlag for endringer. Utøvelse av rådmannsrollen er avgjørende. PØYRY s rapport viser at ved politisk vegring går det rett i grøfta. Nedskjæringer på utgiftssiden Endringer i den organisasjonsmessige og politiske kultur Endret organisasjonsstruktur Bedre styringssystemer = Halden helhetlig styring ECON-Rapport 2006

Omstillingskommunen Halden Omfattende nedbemanning Behov for særskilte tiltak i lokalsamfunnet? Satsing på kompetanse og lederutvikling Suksesskriterier – Tydelig ansvar og roller – Kunnskap/ kompetanse – Samarbeid og klima – Kommunikasjon og informasjon – Prioritering og fokus

Å være leder i folkevalgt styrt virksomhet Ledelse handler om relasjoner. Ledelse er å skape resultater i samarbeid med andre. Ledelse handler om kultur – å lede med tydelige verdier. Halden kommune har innført helhetlig styring som styringssystem. Mål- og resultatoppfølging blir følgelig en sentral lederoppgave. Ledelse er å skape forståelse for oppdraget som er ansvaret for helhetlig utvikling av lokalsamfunnet og velferdstjenestene. Ledelse er å skape forståelse og aksept for folkevalgtes oppgave og demokratiske prosesser. Ledelse er å akseptere ansvar og myndighet som følger av lederrollen SATS PÅ LEDERNE!

Tillit og lokaldemokrati Grunnleggende prinsipper i forvaltningen rettssikkerhet og likebehandling upartiskhet og integritet ressursanvendelse/ effektivitet i forvaltningen Høy etisk standard gjennom Struktur; lovverk/ regelverk/ rutiner for kontroll og håndheving Kultur; åpenhet, læringskultur OMDØMME

Resultater etter 2.5 år Balanse Kontroll Kunnskap og kjennskap Styrket kompetanse Åpenhet Styrket omdømme Endringsvilje og evne!

Hvor skal vi? Aktiv samfunnsutvikler Aktiv tilrettelegger Ansvarlig tjenesteprodusent med fokus på riktig kvalitet Ansvarlig myndighetsutøver Være et godt og tydelig vertskap for næringslivet og andre virksomheter – Etableringsvennlig – Være en krevende og spennende bidragsyter Tydelige mål og visjoner Den mest innovative kommunen i Norge!

Oppsummering Klok bruk av måling og fakta kan bidra til; – Felles forståelse – Styrket kompetanse – Endring og forbedring – Styrket tillit og omdømme Stolte Unike Vi kan! Gleden! Stolte Unike Vi kan! Gleden!