KOMMUNSTRUKTURPROSJEKTET I KOMMUNENE

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LOs representantskap i Aust -Agder, 4
Advertisements

Samhandlingsreformen – status og utfordringer Grenlandstinget 20. januar 2012.
Den ideelle kommunesammenslåing
Kommunesammenslåinger i Vestfold – Rådmannens ansvar og rolle
Fylkeskommunal boligpolitikk?
1 Statssekretær Dag-Henrik Sandbakken Hamar, 5. desember 2005 Framtidas regioner og kommuner - regjeringas målsettinger, forsøk og erfaringer så langt.
FRIVILLIGHETSMELDING Hedmark fylkeskommune 1. Verbalforslag årsbudsjett 2011 “Fylkestinget ber fylkesrådet utarbeide en frivillighetsmelding med fokus.
Forpliktene samarbeid mellom Frosta, Levanger og Verdal Kommuner i Nord- Trøndelag Presentasjon av mål, visjoner og prosess pr februar 2003.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
1 Dag Henrik Sandbakken statssekretær, 12 K strategiseminar, Langesund 2006 Nye regioner, kommunenes muligheter?
Side 1 Veier videre for 9K Jørund K Nilsen Laholmen 14. mars 2003 Veier videre for 9K.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Møte i Romsdal regionråd, fredag
Statsråden 1 Sem - erklæringen Samarbeidsregjeringen vil arbeide for at avgjørelser skal fattes så nær dem det angår som mulig. Det lokale selvstyret skal.
Utredning kommunesammenslåing 2014
Fylkesmannens rolle i reformen
prosjektdirektør Oslo og Akershus
Prosess skolestruktur Handlingsprogrammet Vedtaket: For fortsatt å kunne ha skoler med høy kvalitet i en virkelighet med mindre økonomiske.
Kommunal- og moderniseringsdepartementet Tips for engelsk mal velg KMD mal ENG under ”oppsett”. Norsk mal: Startside ALTERNATIV B Kommunereform Romsdal.
Kommunereformen Nasjonal reform Regionale og lokale prosesser
Kommunestruktur… generalistkommuner Norske kommuner ansvar for langt flere oppgaver enn mellom- og søreuropeiske kommuner 2.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Kommunereformen Fellesmøte Styringsgruppen og Referansegruppen v/ordfører Ove Silseth og rådmann Ole Bjørn Moen 1 Eide kommune.
1 Statsråd Erna Solberg, Utfordringer for kommunesektoren: Strukturreform, regionalisering og moderniseringsbehov.
Kommunereform Gran og Lunner Arbeidsgruppe demografi og økonomi
Rømskog og kommunereformen. Stortingets oppdrag til alle kommunene (Kommuneprp 2015): Kommunene skal gjennomføre en vurdering av om de oppfyller forventingene.
File name – Page 1 Frosta, Levanger og Verdal - felles kommunestyre 14. oktober Jørund K. Nilsen Frosta, Levanger og Verdal - felles.
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Stavanger, 21. april 2005 Om kommunegrenser og regioner - hvordan skal vi forme framtidens Norge?
1 Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Trondheim, 14. januar 2005 Om gulrot, pisk og hva regjeringen vil med kommunene.
Ordførermøte i november.. God prosess Lokalt lederskap har ansvar for å få til en god debatt. Det handler om å bygge framtida Fakta kunnskap Få fram dagens.
Kommunereform - hva skjer?
Kommunereformen i Nordland
KOMMUNEREFORMEN Presentasjon for Aurskog-Høland KrF januar 2015
Svaret er kommunesammenslåing Hva var spørsmålet?.
ordfører Thorvald Hillestad
Velkommen til Sørum kommune! Ordfører Marianne Grimstad Hansen 26. august 2016.
Modum mot år 2050 …hvor lander vi ?. Hvordan har samfunnet utviklet seg siden 1982 ? Det er da ikke så lenge siden.
Røyken alene? Eller sammen med en eller flere nabokommuner? Kommunereformen - folkemøter.
Våler - Kommunesammenslåing. Om undersøkelsen Undersøkelsen er gjennomført på telefon. Det er intervjuet 2200 personer i Glåmdalsregionen: 300 personer.
Nullalternativet Hva skjer om vi fortsetter som egen kommune ? Noen betraktninger fra rådmannen.
Samarbeid ordfører og rådmann Fast møte hver mandag Forarbeid til møter Etterarbeid etter møter Løpende avklaringer rundt representasjon og deltagelse.
Agenda møte Litt om økonomi Null alternativet Likheter mellom de ulike alternativene Ulikheter mellom de ulike alternativene.
Kontaktutvalget Arbeidsgruppe regionreform Knut Sletta, 5. juni 2015.
Gode alene – enda bedre sammen? – sørover eller nordover? Hva med kommunens egne ansatte?
KOMMUNEREFORMEN OG PLAN- OG BYGNINGSLOVEN (PLANDELEN) - HVORDAN GJØRE BEGGE OPPGAVENE I KOMMUNENE? Planforum Østfold februar 2015 Prosjektleder Torleif.
Kommunereformen i Sunndal – Fagforbundet Harriet Berntsen, ass. rådmann - norske kommuner og reformen - utredninger - sonderinger/forhandlinger.
Kommunereforma Historikk og sentrale føringar! Utfordringar og konsekvensar for Granvin herad Granvin – framtidas trebygd1.
RE KOMMUNE ny og varm 1 ordfører Thorvald Hillestad Kommunesammenslåing virkning på lokaldemokratiet Erfaringer fra Re Folkemøte i Averøy kommune
Regionreform på Vestlandet Formelle rammer – intensjonsavtale, møte Rune Haugsdal.
Dialogmøte vedrørende utredning skolestruktur Skarnsundet Redigert
FROKOSTMØTE MELLOM NÆRINGSLIVET OG NORDKAPP KOMMUNE Innledning v/ prosessveileder Bente Larssen 12. Februar 2016 Honningsvåg 12. februar 2016.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
Samkommune – det beste fra to verdener? Samrådingsmøte i Fjellregionene, Storstuggu, 25. november 2009.
Kommunereformen i Asker Status og veien videre Kommunestyret 26. april 2016 Ordfører Lene Conradi.
Kommunereformen og Averøy kommune -Hva betyr kommunereform for meg her i Averøy kommune? -Skal Averøy kommune slå seg sammen med annen kommune? -Hvem skal.
Vedtak fra KS Hovedstyre om oppgaveoverføring til kommunene sier bl.a. På barnevernsområdet bør statlige hjemmebaserte hjelpetiltak og fosterhjem.
Kommunereformen – status
Utgreiing av kommunestruktur
Forventningene fra Fylkesmann
Kongsvinger - Kommunesammenslåing.
Inndelingsloven Økonomisjefane.
Åsnes - Kommunesammenslåing.
Gode alene – enda bedre sammen?
Regionreformen – status og veien videre
Medlemsmøtet 12. september 2014
Midsund kommune og kommunereformen
Lokal samfunnsutvikling i kommunene (LUK)
PLANNETTVERKSMØTE SANDNESSJØEN 30.APR. 2019
Utskrift av presentasjonen:

KOMMUNSTRUKTURPROSJEKTET I KOMMUNENE PRESENTASJON AV PROSESSEN VEDRØRENDE KOMMUNSTRUKTURPROSJEKTET I KOMMUNENE Vefsn, Herøy, Alstahaug, Leirfjord og Dønna v/ Anne Sofie Sand Mathisen, ordfører i Dønna kommune

INFORMASJONSPUNKT 2014 På Fylkesmannens oppstartsamling i Bodø 4. september På medlemsmøte i Dønna AP 12. september Møte med styrene i 6 lokalutvalgsmøter i Dønna høsten 2014 På felles kommunestyreseminar i Leirfjordhallen 5.november 2015 Fagforbundets ledere i januar Fellesmøte i HR og Sør-H Regionråd 29. januar Medlemsmøte i Alstahaug AP 19. februar Tre folkemøter i Dønna kommune uke 10 Folkemøte i Dønna 16. april Folkemøte i Alstahaug 27. april

FØRSTE FASE Prosjektnavn: «Konsekvenser av alternative kommunestrukturmodeller på Helgeland.» Deltakende kommuner: Alstahaug, Leirfjord, Dønna og Vefsn. Fra mai 2014 gikk Herøy inn i prosjektet. Utreder for kommunene: Telemarksforskning

FØRSTE FASE, organisering Styringsgruppe: Ordførerne i kommunene. Anne Sofie S Mathisen, Magnar Johnsen, Bård Anders Langø , Jann Arne Løvdahl og Arnt Frode Jensen. Dønna kommune har lederen Prosjektgruppe: Rådmennene i kommunene. Børge Toft, Tore Westin, Magne Pettersen, Britt Jonassen, Roy Skogsholm. Alstahaug kommune har lederen Kontaktperson for arbeidet: Sissel Hesjedal, Helgeland Regionråd Tidsramme for utredningen: Fra høsten 2013 til vår 2014.

FØRSTE FASE, metodikk Intervju i alle kommunene Deltakelse i spørreundersøkelse Bidrag med etterspurt informasjon KOSTRA-analyser Statistiske analyser vedr. økonomi, administrasjon, tjenesteproduksjon og nærings -og samfunnsutvikling.

FØRSTE FASE, formalisering Kommunene fattet vedtak om å gjennomføre utredning av økonomiske og tjenestemessige konsekvenser - som også kunne omfatte Herøy, Hemnes, Hattfjelldal og Grane. Disse takket nei, med unntak av Grane, som deltok i intervju under utredningen. Kommuner som takket nei inngår allikevel i de ulike kommune-strukturalternativer ved bruk av tilgjengelig offentlig statistikk. Herøy vedtok å gå inn i prosjektet før sommeren 2014 VHALD-kommunene vedtok, høsten 2014, å fortsette arbeidet. Samme styrings- og arbeidsgruppe som tidligere.

FØRSTE FASE, formål Formålet har vært å kartlegge konsekvenser av følgende kommunestrukturalternativ på Helgeland 1. Herøy, Alstahaug, Leirfjord, Vefsn, Grane, Hattfjelldal, Dønna (28 877 innb.) 2. HALD + Vefsn (25 947 innb.) 3. HALD (12 695 innb.) 4. Vefsn, Grane, Hattfjelldal (16 128 innb.)

FØRSTE FASE, funn Økonomiske konsekvenser av kommunesammenslåing i reformperioden på 15 år - med en nedtrapping de påfølgende 5 år. Kommuner som slår seg sammen i reformperioden får dekket engangskostnader etter en standardisert modell. Antall kommuner og innbyggere i sammenslåingen 0-19. 999 Innbyggere 20-49.999 innbyggere 50-99.999 Over 100 000 2 kommuner 20 000 000 25 000 000 30 000 000 35 000 000 3 kommuner 40 000 000 45 000 000 4 kommuner 50 000 000 55 000 000 5 eller flere kommuner 60 000 000 65 000 000

ØKONOMISKE VIRKEMIDLER Grunnbeløp Engangskostnadene Reformstøtte Inndelingstilskudd 20 millioner er et grunnbeløp pr. sammenslåing. Støtten til dekning av engangskostnader differensieres etter antall kommuner som slås sammen og antall innbyggere i den nye kommunen. Støtte til infrastrukturtiltak gis ikke, men i reformperioden kan kommunene få reformstøtte om ny kommune utgjør mer enn 10 000 innbyggere.

ØKONOMISKE VIRKEMIDLER Den nye kommunen beholde tilskudd, som om den var to eller flere kommuner, i 15 år etter sammenslåing. Denne ordningen vil kun fungere for kommuner som slår seg sammen i reformperioden. Fokus på endringene over inntektssystemet Innsparingspotensialet ved stordriftsfordeler i forhold til administrasjon og mulige konsekvenser knyttet til tjenesteproduksjonen. Innhentet årsmelding og budsjett fra kommunene for å få dagens status. Gjennomgang av økonomiske konsekvenser for de ulike kommunealternativ. Kommuner med et innbyggertall på 20 000 får i stor grad realisert stordriftsfordeler vedrørende administrasjon

DEMOKRATI Ved en sammenslåing vil det gi en lavere politisk representasjon pr. innbygger. Avbøtende tiltak: Opprette områdeutvalg Utløse behov for nye former for innbyggermedvirkning. Noe som kan vitalisere lokaldemokratiet. Færre politikere, men større rom for frikjøp. Mer interessant å engasjere seg i politisk arbeid. Reduksjon av interkommunalt samarbeid som kan styrke direkte demokratisk styring og kontroll.

DEMOKRATI Bedre rekrutteringen til politisk arbeid. Et flertall i kommunene mener at en sammenslåing vil gi økt innflytelse på regionale og nasjonale saker. Større kommuner vil kunne få et tydeligere skille mellom administrasjon og politikk der grunnleggende og strategiske spørsmål i større grad står på agendaen. Oppgavene til en større kommune vil kunne bli utvidet.

INTENSJONSPLANEN (styringsgruppens møte 23.01. 2015) Intensjonsplan for endring av kommunestruktur i kommunene: Vefsn, Leirfjord, Dønna, Herøy og Alstahaug. (Med mulig tilslutning fra andre nærliggende kommuner) Innledning: a. Kommunene Vefsn, Leirfjord, Dønna, Alstahaug og Herøy går inn for endring av kommunestrukturen, og tar sikte på å slås seg sammen til en kommune fra 01.01. 2018. b. Det er kommunestyrene i de fem kommunene som innen 31.12.2015 vedtar om kommunene skal slå seg sammen eller ikke. c. I kommunene Leirfjord, Herøy og Dønna vil det bli avholdt rådgivende folkeavstemning.

INTENSJONSPLANEN Målet for strukturendringen HOVEDMÅL: Etablere en livskraftig og attraktiv kommune på Helgeland. Sikre en god demokratisk styring av den nye kommunen. Sikre og videreutvikle kvalitet og tilgjengelighet i tjenestene til innbyggerne. Sikre at den nye kommunen er i stand til å påta seg nye oppgaver, jfr. Ekspertutvalgets sluttrapport. En viktig faktor for ny kommune vil være å få på plass en ny fastlandsforbindelse for Herøy og Dønna

INTENSJONSPLANEN Målet for strukturendringen DELMÅL Styrke grunnlaget for offensiv og samordna næringsutvikling og et rikt kulturliv i Hele kommunen. Styrke grunnlaget for en godt fungerende bo- og arbeidsmarkeds-kommune, (der forbedrede kommunikasjoner for øykommunene inn til fastlandet er en forutsetning.) Legge til rette for bred deltakelse og involvering i det politiske arbeidet, under dette vurderes etablering av folkevalgte områdeutvalg. Styrke kompetansen for å gi innbyggerne god kvalitet på tjenestene Være en utviklende og attraktiv arbeidsplass for de ansatte. Opprettholde desentralisert tilgjengelighet på tjenestetilbudet.

INTENSJONSPLAN Kommunesenter Arbeidsgruppen konkluderer foreløpig med at kommunesenteret legges til Mosjøen alternativt Sandnessjøen. Til kommunesenteret legges strategisk ledelse og spisskompetanse. For øvrig tilstrebes en desentralisert oppgavefordeling der det vektlegges at bred utredningskompetanse skal ligge i de regionsentra som ikke er kommunesenter (f.eks. kan hele fagenheter ligge i andre regionsentra enn kommunesenteret.)

INTENSJONSPLAN Prinsipper for organisering Det er et mål å lage en enkel og kostnadseffektiv administrativ struktur med politisk, demokratisk forankring. Strukturen kan bli forskjellig i forhold dagens struktur i de deltakende kommunene, men det kan være en fordel og ikke foreta en omfattende omstrukturering i forbindelse med endringene i kommunestrukturen.

INTENSJONSPLAN Prinsipper for organisering Kommunestyrene legger til grunn at en skal beholde og videreføre følgende tjenester i dagens kommuner: Barnehage Grunnskole Heldøgns omsorgstjenester Helsetjenester Servicetorg(eks. sosiale tjenester/NAV, enkle tekniske tjenester mm).

INTENSJONSPLAN Ansatte En viktig målsetting med etablering av en større kommune er en kompetente og effektiv tjenesteproduksjon med attraktive og utviklende arbeidsplasser for ansatte. Det skal inngås en egen omstillingsavtale mellom partene og den enkelte arbeidstaker som sikrer de ansattes videre arbeidsforhold i den nye kommunen.

INTENSJONSPLAN Folkeavstemming og tidsplan Rådgivende folkeavstemming: Dønna, Herøy og Leirfjord kommuner skal avholde likelydende rådgivende folkeavstemminger samtidig med kommunevalget høsten 2015. Innbyggerinvolvering innen utgangen av april 2015. Behandling av intensjonsavtalen samt avklaring av folkeavstemming innen utgangen av juni 2015. Folkeavstemming 13. og 14. september 2015. Vedtak i kommunestyrene innen 31.12.2015. Kongelig resolusjon våren 2016. Ny kommune 01.01. 2018.

INTENSJONSPLAN Protokolltilførsel Protokolltilførsel-Alstahaug kommune v/ordfører Bård Anders Langø: Alstahaug kommune forbeholder seg retten til å stemme mot følgende setning, og ønsket å slette 1. setning i avsnittet rundt kommunesenter. Med bakgrunn i mandat gitt av Alstahaug kommunestyre i sak angående kommunestruktur sept.2014 finner undertegnede det vanskelig å peke på plassering av kommunesenter uten at geografi for framtidig kommune er vedtatt. Alstahaug kommune forholder seg til rapport fra Telemarksforskning sitt fremlegg levert april 2014, som peker på 4 alternativer og sine konklusjoner.

REGJERINGENS EKSPERTUTVALG Ekspertutvalget foreslo prinsipper og kriterier for en ny kommunestruktur i sin 1. delrapport i mars 2014. Dette ble lagt til grunn i utvalgets 2. delrapport (desember 2014), der de ser på nødvendige kriterier for at kommunene skal løse oppgavene de har i dag. Ekspertutvalgets 2. delrapport omhandler også oppgaver for de nye kommunene, og vil være et grunnlag for den endelige utredning om oppgavefordelingen. I tillegg legges det frem en utredning vedrørende «Øy-kommuneprosjektet» i løpet av mars. Våren 2015 legges det så frem en St. meld om hvilke nye oppgaver de nye kommunene skal ha.

NY OPPGAVEFORDELING 20.03. 2015 la regjeringen lagt fram oppgavemeldingen, om fordelingen av oppgaver mellom stat, fylkeskommuner og kommuner. Regjeringens kommunereform har hatt som grunnleggende premiss at flere oppgaver, mer makt og ansvar skulle overføres til kommunene - og det har vært store forventninger knyttet til oppgavemeldinga. Det viktige er at vi må organisere oss på en måte som gir best mulig tjenester til befolkningen, og at skole og velferdstjenester er tilfredsstillende finansiert.

NY OPPGAVEFORDELING Distriktspsykiatriske sentra. Videregående opplæring(store bykommuner) Kollektivtrafikken (store bykommuner) Basishjelpemidler, Utstede pass, og utføre vielser Større handlingsrom i Plan og bygningssaker Barnevern Familievern. 9. Boligtilskudd 10. Varig tilrettelagt arbeid

NY OPPGAVEFORDELING 11. Arbeids og utdanningsreiser 12. Finansiering av pasienttransport 13. Tilskudd til frivillighetssentraler 14. Forenkling av utmarksforvaltningen 15. Motorferdsel 16. Lokal nærings og samfunnsutvikling 17. Tilskudd til nærings- og miljøtiltak i skogbruket 18. Tilskudd til beite, jordbruk og verdensarv. 19. Konsesjonsbehandling av småkraftverk. 20. Enkelt utslippstillatelse

NY OPPGAVEFORDELING 21. Naturforvaltning 22. Idrettsfunksjonell godkjenning av svømmeanlegg. 23. Kompetanse til å utføre notarieforretninger, som i dag er regelstyrt. 24. Rehabilitering 25. Tannhelsetjenesten Det vil komme en lovproposisjon i 2017, om de nye oppgavene - samtidig med forslaget om ny kommunestruktur og nytt folkevalgt regionalt nivå.

UTFORDRINGER/OPPGAVER FREMOVER Få avklaringer i deltakende kommuner – i forhold til vedtatt fremdriftsplan (del av Intensjonsplanen). Konkretisering av hoved- og delmål i intensjonsplanen. Få frem konsekvensene ved å fortsette som egen kommune. Økonomiske konsekvenser ved å stå alene i forhold til å bli en del av en større kommune (også i forhold til signaliserte endringer i inntektssystemet). Opplysningsarbeid.