Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold25.06.2015 Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
NOFA 2011 Tonje Hilde Giæver Bård Ketil Engen Leikny Øgrim
Advertisements

Mappevurdering Et redskap for dokumentasjon, vurdering og læring Kurset IKT og læring Høgskolen i Lillehammer, 3. mai 2010.
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Noen utfordringer for skolene
Digitale mapper! Hva betyr satsingen på mappevurdering for utvikling av digitale plattformer? Mattias Øhra.
Digitale mapper som undervisningsmetode i teori og praksis Tom Erik Holteng Rådgiver SEVU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Innlegg på arbeids- og temamøte Thon Hotel Oslo Airport ved Anders Tveit Innlegget finnes i sin helhet på:
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Avdeling for sosionomutdanning
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Fagenhet for IKT, Avd. for LU, Høgskolen i Oslo Digitale mapper og mappevurdering – muligheter og begrensninger A05 allmennlærerutdanninga 28. oktober.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
HVA ER DET? Grethe Haldorsen
LISBET BERGEN KUL på Kringlebotn
IKT som verktøy i lærerutdanningen Gevinster og utfordringer Eli Kari Høihilder Høgskolen i Vestfold KVALITETSVURDERING FOR LÆRING OG UTVIKLING Hafjell,
Mappevurdering som metode – med utgangspunkt i norskfaget og med Classfronter som verktøy
Arkivskuff eller læringsarena?
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
Digital Mappevurdering Mattias Øhra. Søknad vedrørende digitale mapper 12 år siden.
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet LUT Mattias Øhra 2008.
FoU i Praksis 2004 Trondheim Berit Bratholm og Kristin R. Tholin.
Å være student Mattias Øhra
Å være student Mattias Øhra
Digitale mapper & formativ vurdering Stipendiat Mattias Øhra.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Digitale mapper & formativ vurdering
Høyvis.no Digitale vurderingsformer og mappevurdering Anne Fængsrud Studieleder/Prosjektleder HVE.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for A IT-seksjonen, LU.
Prosessorientert skrivepedagogikk Astrid Granly
Læringsorientert vurdering Mapper som lærings- og vurderingsreiskap.
Å være student Mattias Øhra
Arbeidsgruppen for digitale mapper. Mattias Øhra 07 De som er med:
Skriving av akademiske oppgaver Hvordan å bedre sjangerforståelsen for studenter av Espen Næss Lund
Digital mappevurdering - eller? IKT og MAPPEVURDERING Anne Anne Fængsrud
Digitale mapper Hildegunn Otnes Høgskolen i Vestfold Våren 2002.
Norges offentlige utredninger NOU 2003: I første rekke Forsterket kvalitet i en grunnopplæring for alle ___________________________________________________________.
Oppstart IKT2B Våren 2005 Faglærere: Birgit E.O. Bratseth & Elen Instefjord LÆRINGSMILJØ & DIDAKTIKK.
Mappemetodikk Rakel K. Rohde Næss.
Lærerutdanning Lærerutdanning Mattias Øhra Mattias Øhra 04 Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper IKT og nye læreprosesser Prosjektet IKT og.
Vurdering for læring Camilla Wiig, 3.nov.2011.HIVE.
En transparent læringsøkologi. Erfaringer ved bruk av digitale mapper V/Mattias Øhra HVE-LU.
Hva vet vi om Lærende Nettverk til nå? IKT-basert skoleutvikling gjennom lærende nettverk.
Felles kriterier på tvers av fag versus individuelle fagspesifikke løsninger Mattias Øhra 03 Mappevurdering og eksamen.
IKT og nye læreprosesser
Hva nå? Avsluttende rapport fra prosjektet IKT og nye læreprosesser ved Høgskolen i Vestfold November 2003 mattias øhra Et PLUTO Prosjekt: Program for.
Er gullfuglen skutt? LMS i Norsk utdanning Mattias Øhra ProgramForum for Program for digital kompetanse
Å være student Mattias Øhra
Mappevurdering Mappe innebærer at elevene tar vare på ulike former for arbeid, slik at de kan dokumentere både den kompetansen de Definisjon Mappevurdering.
Elektroniske mapper som arbeids- og evalueringsform Anders Tveit, Institutt for samfunnsøkonomi, Handelshøyskolen BI
Digitale mapper & formativ vurdering Mattias Øhra.
Lærerutdanning for ungdomstrinnet ( LUT ) Mattias Øhra 2009.
Digitale mapper & formativ vurdering
IKT for læring Mattias Øhra.
Finnes det andre løsninger enn LMS? Mattias Øhra
Utskrift av presentasjonen:

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Digitale mapper – et sted for læring? Elektronisk støtte til mappemetodikk IKT-didaktikk i skole og lærerutdanning Asgjerd Vea Karlsen 14.mai 2007

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Arbeidsformer knyttet til bruk av digitale mapper Mappemetodikk er et samlebegrep for pedagogiske metoder som tar i bruk mapperMappemetodikk Mapper er et verktøy for læring som er forankret i sosiokulturell læringsteori Det er et redskap til å fokusere på prosess og produkt Mapper som læringsarena som åpnes for innsyn og kunnskapsdeling

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Fagdidaktikk er alle de refleksjoner som en kan knytte til et fag og undervisning av dette faget, som kan gi økt kunnskap om fagets beskaffenhet, om fagets legitimering og økt kunnskap om hvordan faget kan læres, undervises og utvikles (Lorentzen, o.a 1998:7) Denne definisjonen vektlegger det prosessuelle og det potensielle, det som gjøres, og det som ennå ikke er tenkt (Ongstad, S, 2006 Fag og didaktikk i lærerutdanning, Kunnskap i grenseland)

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Litt bakgrunnstoff Digitale mapper har vært en vesentlig del av avdelingens profil, siden 2000 Mappevurdering ved Høgskolen i Vestfold er en systematisk samling med studentarbeider, og annet, som viser innsats, prosess, progresjon, refleksjon innenfor et fagområde (Fagplanmal 07) Gjennom bruk av digitale mapper skal du kunne iaktta og reflektere over din egen og andre studenters læringsprosess

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Nokut positiv Vi får positiv tilbakemelding under Konklusjoner (s 213) i NOKUTs institusjonsrapport, og under Anbefalinger (s 213) står det:positiv tilbakemelding HVE bør videreutvikle og konkretisere det igangsatte arbeidet med en klarere profil av utdanningen På flere av målområdene er høgskolen på vei mot å lykkes. Avdelingen har i dag høy kompetanse på bruk av nye digitale medier i lærerutdanningen. Øvingslærerne opplever at kommunikasjonen med høgskolen er blitt bedre, og at partnerskoler er en suksess. Høgskolen har gjennom digitale studentmapper på web langt på vei lykkes med å få studentene til å dokumentere faglige kunnskaper, oppøve didaktiske ferdigheter, styrke de sosiale ferdighetene gjennom samarbeidslæring og refleksjon.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Nedfelt i fagplanmal En digital mappe lagres og organiseres digitalt i et åpent (eller lukket) system. omfatter studentmedvirkning når det gjelder valg av innhold, utvalgskriterier og kriterier for å bedømme nivået i forhold til visse oppsatte mål, og den må vise studentens selvrefleksjoner og holdninger til emnet. bygges opp ved hjelp av digitale virkemidler og digitale strukturerings- og kommuniseringsmåter så vel i læringsprosessene som i dokumentasjonen av disse, for eksempel multimedialitet, interaktivitet og hypertekstualitet. er transparente, dvs. gir mulighet for studentene å ha innsyn i hverandres mapper, som igjen skal føre til samarbeidslæring og kollektive prosesser og produkter. gir muligheter for autentiske og varierte skrivesituasjoner, mottakergrupper og formidlingsformer hvis den ligger offentlig på nettet. Studentene bør tidlig i studiet gjøre seg kjent med fag-/studieplanen, og det bør være knyttet til et obligatorisk arbeid.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Elektronisk støtte? Digitale mapper har flere praktiske fordeler som: Samhandling Hypertekst Tilgjengelighet Samarbeidslæring Dokumentasjon av egen arbeidsprosess Refleksjon over eget fagområde Bruk av muitimediale verktøy Reelle mottakere

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Mappa har to hovednivåer I Høgskolen i Vestfold har mappene to hovednivåer; henholdsvis arbeidsmappe og presentasjonsmappe. Begge nivåene konstrueres gjennom at studentene lager en internettside (såkalte webbaserte mapper). I arbeidsmappen legges alle arbeider av stort og smått og av ulike typer. Tekster, lydfiler, bilder, film integreres samtidig som strukturen i mappene og mellom mappene bindes sammen av hyperlinker som studentene selv konstruerer. I presentasjonsmappen ligger spesielle arbeider som studenten selv har valgt ut. Disse kan sensureres av ekstern sensor. Arbeidene i arbeidsmappen skal studenten gjøre rede for i en muntlig gjennomgang av arbeidene som ligger i arbeidsmappen og som har intern sensur. Til sammen legger begge disse vurderingene grunnlaget for endelig karakter (Øhra 2004).

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Eksempler Camillas nettside Janeths side Lasses nettside

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Organisering

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Undersøkelse blant 1.klassestud vår 2007 av Eli Kari Høihilder og A V Karlsen Hvordan har ditt eget ubytte av kunnskapsdelingsprosessen vært ? Har lært masse av å se på andres arbeider. Det er også en trigger for eget arbeid å vite at andre kan lese det. Jeg føler at jeg har fått et meget godt utbytte av å lese andres mappearbeider. Det har gjort at jeg selv har fått inspirasjon eller et nytt syn på hvordan oppgavene kan løses

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Hvordan har ditt eget utbytte av kunnskapsdelingsprosessen vært?

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Hvordan vil du vurdere ditt læringsutbytte samlet sett ut fra mappevurdering som læringsform?

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Hvilken form for tilbakemelding på dine mappeoppgaver har hatt størst betydning for deg?

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Logger fra studenter som tar videreutdanning Ved å lese andres oppgaver har jeg tatt del i medelevers læringsprossesser, og gjort deres kunnskap til min egen. Vi som studenter har på en enkel måte kunnet dele kunnskap, dele de gode eksemplene. Vi har med dette kunnet bevege oss bort fra individrettet arbeid til kollektive læringsprosesser over til en transparent læringsstruktur.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold En annen logg (videreutdanning) Digitale mapper har vært til stor hjelp for meg gjennom året som har gått. Å få inspirasjon gjennom andres arbeider var for meg noe nytt og faktisk litt skremmende. Skulle alle ha tilgang til mine innleveringer? Jeg gjorde meg en del tanker rundt akkurat det, men forstod ganske fort at fordelene var mange og ulempene få.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Veiledning fra studentene For meg var det lærerikt og interessant å gi og få veiledning. Det er veldig bra at noen leser min tekst for å hjelpe meg til å få teksten bedre, for ofte ser andre ting en ikke ville sett selv.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Bevissthet rundt oppgavetyper Del a)Studentene skriver først sin egen oppgave alene eller i gruppe De har reelle mottakere og vet at medstudenter skal lese oppgaven. Del b) - skriver et refleksjonsnotat der du beskriver egen læringsprosess og trekke inn noe medstudenter har skrevet i sin oppgave som betyr noe for din læring Janeths nettside

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Andre oppgavetyper Samarbeidsoppgave med kommunikasjonsverktøy Meretes side Samskrivingsverktøy i CF Vesterøya skole Faglige diskusjoner

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Studentene sier om digitale mapper: Motiverende, stimulerende Veiledning har betydning Produktene kan stadig forandres/forbedres Avslørende… Inviterer til kunnskapsdeling og fellestekster Nettbaserte mapper åpner for samarbeid på tvers av faggrenser Hypertekstualitet gjør mappene kollektive og dialogiske Studenter bygger på hverandres kunnskap Mye jobb- mye samarbeid Sitte på hvert vårt sted (chat)

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Studentene gir uttrykk for store variasjoner i metodebruk hos lærerne, og mener at de får en bedre mulighet til å vise faglig progresjon ved bruk av digitale mapper på enn ved tradisjonell undervisning fordi man beholder de tidlige utkastene av oppgavene. Ved bruk av digitale mapper og pc, er det også enklere å gjøre rettelser i teksten underveis. Mappebruk gir større muligheter for respons underveis (Karlsen og Wølner, 2006)

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Den digitale læringsarena Undervisningsmateriell lagres og nettet fungerer ofte som en arkivskuff Det fungerer godt som et elektronisk postkontor og som en oppslagstavle Vi vil noe mer. Studenter skal erfare hvordan datateknologien kan bidra til å stimulere det dialogiske læringsmiljø, samarbeid, kommunikasjon og læring.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Vurdering. Formativ vurdering Formativ vurdering – knyttes mot læringsprosessen. Veileding underveis fra medelever og lærer. Summativ – Tilbakemelding gis når produktet er ferdig. Forskning viser en markant sammen heng mellom formativ vurdering og forbedring av skoleresultater (Black og William, 1998)

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Fra logg til refleksjon Refleksjon over egen arbeidsprosess – hva betyr det? Hvorfor gjorde jeg/vi det på denne måten? Hvorfor valgte jeg/vi de bestemte hjelpmidlene? Hvorfor valgte jeg/vi den fremgangsmåten? Evaluering av arbeidet. Konklusjon, hva har jeg lært av dette? Mulighet for forbedringer? Refleksjon rundt veiledningen Hva ville dere gjort annerledes neste gang? Thor C

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Metatekst - metakommunikasjon Evnen til å avgjøre hvordan man forstår Hva er relevant Kunne velge Bedømme Granske kritisk Forstå tekstens kobling til andre tekster og framstillinger Forstå relasjonen til verden omkring Være selektiv og kunne evaluere (Säljö, 2006)

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Det vi jobber videre med: (fra arbeidsgruppa) Det er måten å arbeide på, ved å bruke mappevurdering som en prosess, knyttet til formativ vurdering, og studentenes refleksjon over egen og andres læring, som en ønsker å implementere i alle fag. Initiere og standardisere Metatekst i presentasjonsmappen digitale samarbeidsformer studentenes iagtagelse og refleksjoner over eget og andre medstudenters arbeid student veileder annen student (Eksempel andreklasse veileder førsteklassestudenter. skriftlig vurdering av annen student link på sin side til andre studenters arbeider.

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Eksempler Jeanettes nettside

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Utfordringer? 1)Studentene vurderer læringsutbytte høyt – hva innebærer egentlig det? Er det samsvar mellom høyt læringsutbytte (egen vurdering) og det de faktisk har lært? 2)Hvordan unngå at mappa skal bli et utstillingsvindu for de svake elevene? 3)Digitale mapper som administrasjonsverktøy eller læringsverktøy

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Litteratur Black, Paul, Wiliam, Dylan. 1998: Assessment and Classroom Learning. Assessment in Education:, Vol. 5, Issue 1 Black, Paul. & Wiliam, Dylan. 1998a: Inside the Black Box: raising standards through classroom assessment. PhiDelta Kappan, 80(2), Dysthe og Engelsen (2003) Mapper som lærings-og vurderinsgform i: Dysthe, Olga & Knut Steinar Engelsen : ”Mapper som pedagogisk redskap. Perspektiver og erfaringer” Abstract forlag, Erstad, Ola ”(2005) Digital kompetanse i skolen – en innføring. Universitetsforlaget Karlsen, Asgjerd Vea og Wølner, Tor Arne, (2006) Den femte grunnleggende ferdighet. Portefølje og digitale mapper - et sted for læring, Gyldendal Akademiske Forlag

Asgjerd Vea Karlsen Høgskolen i Vestfold Litteratur forts Säljö, Roger (2006): Læring og kulturelle redskaper, Cappelen Øhra. Mattias. 2004: Kunnskapsdeling ved bruk av digitale mapper. I IKT og nye læreprosesser (red. Hildegunn Otnes). En artikkelsamling basert på erfaringer fra et prosjekt ved avdeling for lærerutdanning. Tønsberg, Høgskolen i Vestfold, Notat 2 / bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/ /notat2_2004.pdfhttp://www- bib.hive.no/tekster/hveskrift/notat/ /notat2_2004.pdf Øhra, M: Formativ vurdering i Bjørnsrud, Monsen og Overland, 2006: Utdanning for utvikling av skolen Ongstad, S, 2006: Fag og didaktikk i l ærerutdanning, Kunnskap i grenseland) Lorentzen, S.o.a,(1998): Fagdidaktikk i fagdidaktikkens forutsetninger og utvikling.