Knut Haanæs1 Sesjon 7: Strategiske endringsprosesser Knut Haanæs, Ph.D Handelshøyskolen BI.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
ProjectHelp vs. TimeEase
Advertisements

Ordspr./ proverbs 4,18 Rettferdiges sti er som morgenens lysskjær, det vokser til det blir høylys dag. The way of the righteous is like the first gleam.
DESEMBERKONFERANSEN Kristian Siem SS7 New Vessels
Ledelsesinformasjonsystem
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Smart Grønn Vekst Paul Chaffey, Abelia. Smart Grønn vekst •Samlet 48 toppledere fra ulike bransjer i 24 timer •Skulle jobbe fram kommersialiserbare forretningsideer.
Det er ganske underlig med disse sentrale salmene. Selv om du ikke er religiøs burde du lese dette.
Sesjon 5: Implementering av strategi
Sesjon 2: Strategi og innovasjon
Strategi 2: Strategiprosesser
Sesjon 3: Organisasjonslæring
Sesjon 8: Motstand mot forandring Knut Haanæs Steinar Bjartveit
Sesjon 9: Oppsummering Knut Haanæs Handelshøyskolen BI Knut Haanæs.
Oppsummering Randi Lunnan Strategi
Strategisk innovasjon utforsking vs. utnyttelse av kunnskap
Lysebu seminar November 2008 Carl Henrik Knutsen.
Men hva mener de som har klart det? Børge Haugset (NTNU&SINTEF)
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
UTFORDRINGER I TVERRFAGLIGE ENDRINGSPROSESSER Dagny Stuedahl stipendiat InterMedia.
© 2010 KPMG AS, a Norwegian member firm of KPMG network of independent member firms affiliated with KPMG International, a Swiss cooperative. All rights.
Nordisk statistikerkonferanse København 13. august 2010 Jan Byfuglien
Inger Langseth Program for Lærerutdanning Knyttet til Ny bok om vurdering i alle fag, red. Dobson, Engh.
Workshop 5: Mobilt Ole Kristian Måge Marit Dalseg.
Planning and controlling a project Content: Results from Reflection for action The project settings and objectives Project Management Project Planning.
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Økonomiske utsikter - med lavere oljepris
Modellering og diagrammer Jesper Tørresø DAB1 E september 2007.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Grønn vekst Adm. dir. Idar Kreutzer, Finans Norge
Primary French Presentation 10 Colours L.I. C’est de quelle couleur?
Lave oljepriser kan bremse utvinningen på norsk sokkel Thina Margrethe Saltvedt, Sjefanalytiker Makro/Olje (Ph. D.) Mars
Forelesning 1 Hva er historie?. Om historien som fag og historien som forestillingsverden.
Welcome. THE FACULTIES Faculty of Bioscience and Aquaculture Faculty of Professional Studies Faculty of Social Sciences Bodø Graduate School of Business.
Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet Havet som blå resept, kilde til sunne og næringsrike proteiner Dag Rune Olsen dekan.
Hvordan integrere utenlandske studenter? Ulike grupper: Utvekslingsstudenter (1 semester) Kvotestudenter (flerårige program) Individuelle studenter.
NUAS Programme for Leaders in Administration. Mål for møtet Avklare hva innholdet i presentasjonen skal være Se på sammenheng mellom de forskjellige bidrag,
Digital læring for publikum og bibliotekansatte
SoMe – dei nye privatarkiva?
Find Fraud B4 it Finds You!
Oppfriskning av engelskferdigheter
Fra innovasjonsstrategiens ordbok
Digital bestillingsprosess for Armering, direkte fra modell
Lecture 29.
Frigjørende evangelium Rom 8 og Gal. 2 Lov eller evangelium Krav eller løfte Noe du skal oppfylle eller noe som er blitt oppfylt for deg Dåp Bekymringer.
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Viktoria Stensrud / Nasjonalparken Næringshage
Eksempel fra Nevrologisk avdeling
Lecture 27.
CAKE Q1 Ledelsesansvar Ptil’s forventninger:
Økonomiske forutsetninger
CAMPAIGNING From vision to action.
Your Life Cycle Partner in air compressor system solution
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Welcome to an ALLIN (ALLEMED) workshop!
Hvorfor har byggnæringen et press på seg?
The Gains from International Trade
Konkurrerende økonomiske teorier
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Kick-off Good morning everybody. Nice to see so many well known faces on a big day like this. My name is Audun Pettersen and I`m Head of Tourism.
Responsibility The purpose of the tutor reflections are to
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
A review of exploration activity and results on the NCS
Vaccine Delivery in Developing Countries
Oslo Teknopol IKS Knut Halvorsen Manager
How to evaluate effects of inspections on the quality of care?
The courts February 2018 Court Administration.
Personene. Personene Flere historier… Makt og begjær Vekst og løsrivelse Etikk og moral Trekantdrama Systemkritikk Andre?
Utskrift av presentasjonen:

Knut Haanæs1 Sesjon 7: Strategiske endringsprosesser Knut Haanæs, Ph.D Handelshøyskolen BI

Knut Haanæs2 Utfordringer relatert til endring Endring i store foretak: AT&T, IBM og ABB Intervju med Jim March, Stanford (Video) Intro: Hva innebærer strategisk endring? Samtale med Øiving Revang, Handelshøyskolen BI Utdeling av case 2, og kommentarer til case 1

Knut Haanæs3 ”We have a tendency to overestimate the speed of change but underestimate the long term impact of the changes” “The rate of rate of change has changed” (Economist, 1996)

Knut Haanæs4 Source: Porter (1985); Stabell and Fjeldstad (1997) Vi skal se på generelle endringer

Knut Haanæs5 …samt utfordringer relatert til endring i større foretak, f.eks. Etablerte kompetanser og investeringer Etablerte kunderelasjoner Markedslederskap (kan gi falsk trygghet) Ledelsesfilosofi (“de kan få den farven de vil, så lenge det er sort!”, Henry Ford) Fristelsen å gjøre “mer av det samme” Kilder: Miles og Snow (1994); Christensen (1997)

Knut Haanæs6 Utfordringer relatert til endring Endring i store foretak: AT&T, IBM og ABB Intro: Hva innebærer strategisk endring? Samtale med Øiving Revang, Handelshøyskolen BI

Knut Haanæs7 Utfordringer relatert til endring Endring i store foretak: AT&T, IBM og ABB Intro: Hva innebærer strategisk endring? Utdeling av case 2, og kommentarer til case 1

Knut Haanæs8 Source: Porter (1985); Stabell and Fjeldstad (1997) AT&T (fra 1994), IBM (fra 1994), ABB (fra 1998)

Knut Haanæs9 Eksempel 1: AT&T AT&T Konsern NCR Produksjon av data og telecom utstyr Bell Labs Forskning, konsulenttjenester, systemintegrasjon Telecom Sevices Verdens største telecom nettverk

Knut Haanæs10 AT&T “Network services are obliged to purchase equipment and consulting services internally, also when outside companies offer superior value. Sometimes we are stuck with «second best» solutions in terms of infrastructure.”

Knut Haanæs11 AT&T “Bell Labs struggle with showing integrity vis-à-vis potential clients; often competitors of telecom services. This means that we do not get a number of the projects for which we are best qualified in terms of expertise.”

Knut Haanæs12 AT&T “The equipment manufacturer is accused of prioritizing the internal operator, not providing the optimal service and products to «outside» customers. This means that our external market is restricted in terms of potential customers, and that we do not reach efficient scale despite the substantial size of the internal AT&T market.”

Knut Haanæs13 Eksempel 2: IBM, 1994 Kollaps i salget av stormaskiner, fra 1990 $ 16 mrd. i tap fra 1991 til 1994 (1992, 5 mrd. - mest i USAs historie) Kuttet 80,000 ansatte, over 20% John Akers sparket, 1993 Lou Gerstner (ny sjef, 1993): ”The last thing IBM needs right now is a vision.” Bill Gates: "I don't think it's clear where IBM will be in three to five years.” (Time, 1994)

Knut Haanæs14 IBM i krise (ifølge Business Week) “The main reason that IBM is in trouble is that it remains stuck in the past. With a corporate culture that cherishes former successes and a dependence on slow-growing sales of mainframe computers, costs remain too high.”

Knut Haanæs15 Eksempel 3: ABB fra 1998 Percy Barnevik introduserte global matrise struktur med 1,300 bedrifter Styrt av 50 forretningsenheter Hovedkontor (i Sveits) med 150 personer 200,000 ansatte i 140 land Målsetning om å være global og lokal Men, meget svak intjening (0,8% i -97) Knallhard global konkurranse på produkter

Knut Haanæs16 ABB, fra produksjon til kunnskap og tjenester ABB sjef Göran Lindahl om produksjon av transformatorer: “Engineers fall in love with certain businesses, that’s our life. So, to get out of heavy assets like that, I couldn’t talk about it. It was like swearing in church. I just had to do it.” (Forbes, 1999)

Knut Haanæs17 ABB og IBM: Fra produkter til løsninger Mindre unike produkter Fra produkter til løsninger (kunnskap, systemer, outsourcing) Fra intern til ekstern integrasjon Mindre kapital bundet i materielle ressursert Endring med immaterielle ressurser Ny fokus på salg Kompetanse og FoU som “stordriftsfordel” Nye konkurrenter og nye partnerskap Utforskning like viktig som før, men annerledes Fokus på læring og innovasjon via prosjekter

Knut Haanæs18 Endring bygget på etablert kompetanse... Kunnskap Ferdigheter Kompetanse (“Å kunne noe som kan brukes til noe”)

Knut Haanæs19 …og andre immaterielle ressurser RESSURSER Immaterielle ressurser Materielle ressurser Kompetanse-baserte Relasjons-baserte STRUKTURELL KAPITAL: Kontrollert av organisasjonen HUMAN KAPITAL: Kontrollert av individer Renommé Lojalitet Relasjoner Renommé Lojalitet Relasjoner Kunnskap Ferdigheter Evner Databaser Rutiner Kultur Løwendahl (1993); Haanes and Lowendahl (1997) MOBILISERES: INTELLEKTUELL KAPITAL ALLOKERES: TRADISJONELL KAPITAL