1 Utforskningsverksted i snøen LUB, 03.03.2009 Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kombinatorikk for lærerstudenter
Advertisements

Vurdering og IKT Egenvurdering i matematikk med
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
STASJONSUNDERVISNING
Vurdering for læring på Linderud skole
Språk og læring Digital kompetanse. 1.Mot elevers grunnleggende ferdigheter - hvordan studentene skal forholde seg til det 2.Studentenes perspektiv, deres.
Praksislærermøte GLSM-praksis
Læreryrket – en viktig og krevende profesjon
Bokpresentasjon Oslo.
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Muntlige presentasjoner
Didaktiske analysekategorier
Elevmedvirkning Prinsipper for opplæringen:
Framtida nå – les og forstå!
Ellinor Brune Hareide og Sissel R. Weydahl
Undersøkelseslandskap
Tidlig innsats i matematikk
Skolevandring.
Helhetlig kompetanse i matematikk
Matematikk på mellomtrinnet
Geometri Areal, omkrets, volum, overflate
Matematikkundervisning i Sandefjord
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Elevaktivitet M4 onsdag 1. april 2009.
Kombinatorikk og sannsynlighet
Helhetlig kompetanse i matematikk
Den andre leseopplæringa LUB
Geometri Intro og former
Tilpasset opplæring i matematikk
Matematikk på småskoletrinnet
Matematikk/literacy LUB tirsdag Elise Klaveness
Matematikkens Hva? Hvordan? Hvorfor?
Læring og undervisning i matematikk
Problemløsing og åpne oppgaver
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene Elevaktiv undervisning.
Hvordan lærer barn matematikk
Matematikkvansker.
1 Intro kartlegging Matematikk LUB Fredag Elise Klaveness.
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
God start i matematikk Hva sier læreplanen om undervisning i matematikk og de yngste elevene? Hvordan engasjere og aktivisere elevene til aktiv deltakelse.
Å jobbe med pluss, minus, gange og dele - algoritmer
Oppgave:  Regn ut = ? Gå i gruppe på 3. Forklar hva du har gjort, hvordan du har tenkt, hvorfor blir det riktig? Har dere ulike strategier?
Ny læreplan Bygger som L97 på et sosial konstruktivistisk læringssyn Større metodefrihet.
Videregående matematikkopplæring Matematikk og minoritetselever Tverrfaglig prosjekt Lisbet karlsen.
KOMMUNIKASJON I MATEMATIKKLASSEROMMET  Bygger på Skott, Jess og Hansen: Delta, 2008  Hva?  Hvorfor?  Hvordan?
Former – mer enn bare navn Todimensjonale former i barnehagen Line I. Rønning Føsker F2C 21.januar 2009.
Tilpasset opplæring i matematikk LUT1 31. Mai 2010 Per Vinje-Christensen.
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Navn Tittel Responsverksted Navn Tittel
Kurs for lærere i fremmedspråk Florø 2008 Rita Gjørven ILS UiO
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Samtaletrekk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Oppgaver som fremmer kommunikasjon B – Samarbeid
Utforskende undervisning A – Forarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Kjennetegn på dybdelæring B-Samarbeid
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Modul 4 – Representasjoner
Den gode overgangen A – Forarbeid
Bruk av muntlig i fremmedspråk- klasserommet
Lekpregede læringsaktiviteter B – Samarbeid
Lærerens rolle Kurs 3 Utviklet av Oslo VO Rosenhof, publisert med støtte fra IMDI.
Modul 1 – Representasjoner
Utskrift av presentasjonen:

1 Utforskningsverksted i snøen LUB, Elise Klaveness Høgskolen i Vestfold

2 Plan for dagen  Om utforsking og inndeling i grupper  Så fort som mulig : Arbeid i grupper  : Presentasjon av arbeidene i gruppene. Maks 10 minutter til hver gruppe.  Kort oppsummering

3 Hva er læring i matematikk?  Elever må være aktivt med i egen læringsprosess. De må tenke selv.  Læring skjer ved deltakelse i en kultur og i samhandling med andre  Lære matematikk med forståelse

4 Utforskende oppgaver  Barna får lov til å undersøke noe og fordype seg i dette  Gjerne knyttet til konkreter eller halvkonkreter  Gjerne mange forskjellige måter å forske på – finne egne metoder  Oppfordrer til kreativ tankegang

5 Eksempel utforsking  2464:4 Hva kan dette bety? (Regnefortelling, tekstoppgave)  Hvordan regne dette ut? Bruk et materiell og forsøk å skrive ned det du gjør.

6 Nytt eksempel på utforskende arbeid med strategier  19*21=  Når trenger jeg et slikt regnestykke?  Regn i hodet.  Forklar en annen hvordan du tenkte.  Forsøk å skrive ned akkurat slik du tenkte.

7 I dag: utforskningsverksted ute  5 grupper.  Se oppgaver på egne ark.  Dersom noen (mot formodning) får altfor god tid kan de komme til meg for å få en ny oppgave.  Husk å få tid til å tenke igjennom oppgavens matematiske innhold og oppgaven i forhold til LK06.  Tilbake her kl for presentasjon av arbeider.

8 Utematematikk er ikke bare ute  Husk å holde faglig fokus ute  Etterarbeid er viktig! (la elevene skriftliggjøre i eget 1.ordens språk og i matematikkspråket)  Snakke og reflektere over det vi har gjort ute (gjerne ved at elevene presenterer det de har gjort og lært).  Ha dokumentasjon synlig i klasserommet?

9 Noen hovedpoenger... Utforskende oppgaver  gir elevene anledning til å tenke og gjøre selv  bygger under og bygger opp elevenes kreative evner  kan virke motiverende  gir god anledning for matematisk kommunikasjon

10 Litteratur  Breiteig, T. & Venheim, R. (2005) Matematikk for lærere 1. 4 utg. Oslo, Universitetsforl.  Høines, M. J. (1997) Begynneropplæringen. Fagdidaktikk for barnetrinnets matematikkundervisning. 2 utg. Landås, Caspar Forlag.  Kunnskapsdepartementet & Utdanningsdirektoratet (2006) Læreplanverket for Kunnskapsløftet.Oslo, Utdanningsdirektoratet.  Rockstr öm, B. (2000) Skriftlig huvudräkning : metodbok. Stockholm, Bonnier Utbildning.  Skott, J., Jess, K. & Hansen, H. C. (2008) Delta: Fagdidaktik. Frederiksberg, Forlaget Samfundslitteratur. (Matematik for lærerstuderende)  Solem, I. H. & Reikerås, E. K. L. (2004) Det matematiske barnet. Landås, Caspar forlag.  Lampert  Botten: Meningsfylt matematikk  Filmene ligger på nettet:  Birkemo, A. (2003) Hvilke arbeidsmåter gir best læringsutbytte i matematikk?, Tangenten 1/2003.