Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
- Kompetanse Nettvett Hanne Svendsen- PVS kompetanse.
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
NBF i går – i dag – i morgen Hva er forbundets tilbud til medlemmene? Tradisjonelt har forbundets og kretsenes spilletilbud vært rettet mot de som har.
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
I.
Skjønnlitterær fortelling

IDRETT ER FOREBYGGENDE BARNEVERN ”En åpen og inkluderende idrett” Hovedmål •Gi flere barn, ungdom og voksne et bedre tilbud •Prioritere grupper som ikke.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
”The Downwind Turn” Mange piloter har sterke meninger om dette med å svinge inn i medvind !
De dårige følelsene. Veiene ut..
HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Elevenes røst 3 Omar Mekki, IMTEC.
En ny epoke i livet - skolestart
- på lag med deg for din helse R e h a b i l i t e r i n g s k l i n i k k e n Tema 2.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Hønefoss politistasjon
Godt verktøy er halve jobben
Min Møtebok Navn: ____________________________________
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
SØT-modellen Situasjonen nå Ønsket situasjonen Tiltak
- roller og forventinger
Mestring og forebygging av depresjon
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
med utgangspunkt i en studie av Anette Krane og Monica Rostad
Asylmottak og nærmiljø
Cannabisavvenning Lena Moen, Uteseksjonen Oslo kommune
RME Nasjonal Konferanse
Etikk HiAk høst - 06.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Tillit Tillit er bærebjelken i gode relasjoner
Fagskole i kommunehelsetjenester 2011
Glitre barnehage.
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Nanna Maries hjem har vært et senter for foreldre og barn i regi av Kirkens Bymisjon i 27 år. Vårt arbeid består i å støtte foreldre slik at de kan ta.
Skriveprosessen – …fra tanke i hodet til tekst i skriveboka…
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
Lindås ungdomsskole v/ Anne Julie Hetland
Vorspiel En vakker vårdag ringer rådmannen i Hamar til en av sine sjefer, og de begynner å diskutere status i kommunen…
1 Innhold Prosjektet ”Bygg ned barrierene !” - formål - hovedfunn Hva betyr dette ?
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Litterære virkemidler
Jeg har visst det hele tiden. Og her kommer Beviset.
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Og.
Hvorfor er nå psykologi så viktig, da?
Bokollektivet Målgruppe:
1 Johannes brev Gud er kjærlighet Om å ta imot og gi kjærlighet:
Carina Fjelldal-Soelberg
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
BARNAS BARNEVERN 2020.
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Politisk påvirkning.
Livsstilsending - uke 5 -
MOBBING OG RASISME Vg2 H3 Eleven skal kunne forklare hva mobbing og rasisme er, og drøfte forebyggende tiltak.
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Hvorfor og hvordan bryte tausheten Fokus på rusrelaterte problemer og fravær i arbeidslivet.
Adoptivfamiliers erfaringer med hjelpeapparatet En kvalitativ undersøkelse i forbindelse med spesialistpermisjon, foretatt av psykologspesialist Marthe.
Følelser Følelsene er en sterk drivkraft i oss og styrer mange av handlingene våre Eksempler på følelser: Glede Sinne Frykt Tilfredshet Skyld Skam Lykke.
Forståelse, reaksjoner, tilpasning og behov Overlege Siri Sandvik Psykologspesialist Sigrid Vanberg
Helse Førde Resultat frå Multisenterstudie «Barn som pårørande» Kjellaug K. Berntsen Koordinator BSP.
Det er en realitet at ledere er forbilder for de ungdommene de er ledere for, og for hverandre. Det er viktig å ha gode forbilder. Det å være et forbilde.
Roller og forventninger
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Jeg vet Voldsforebyggende opplæring
Norsk Forening for Kognitiv Terapi
Å se andre innenfra og seg selv utenfra
Del 3 Lek og samarbeid mot mobbing
Utskrift av presentasjonen:

Jobb med hindringer og barrierer i fredstid! Å ta opp tabuiserte temaer krever et trygt arbeidsmiljø! Forankring i ledelse! Arbeid over tid! Og en god porsjon med MOT, ÆRLIGHET og KJÆRLIGHET!

Barrierer i møte med det rusrelaterte problem Samfunnsmessige/kulturelle Organisatoriske/samhandlingsmessige Faglige/kunnskapsmessige Personlige barrierer – deles av mange

Hva hindrer oss i å hjelpe?

Hva hindrer oss? Redd for å ødelegge relasjonen foreldre/omsorgspersoner Redd for å ta feil ”Alle kjenner alle” Nærmiljø, treffer folk på flere arenaer Privatlivets fred. Hva er godt nok? Redd for trusler Usikkerhet - mangler kompetanse Taushetsplikten Rusmiddelproblemer er fortsatt tabuisert og skambelagt Tradisjonell forestilling om rusmiddelmisbrukere Redd for å avdekke hjelpebehov man ikke kan følge opp Redd for egne reaksjoner Hva slags barrierer har jeg? Hva slags barrierer finnes på vår arbeidsplass?

Bevisstgjøring og bearbeiding av egne holdninger og barrierer

Faglige barrierer Å ikke oppleve å ha nok faglig kunnskap Å ikke stole på egen bekymring =Trøbbel med å gå fra bekymring til handling!

Bilder av «de andre» hindrer samarbeid

”Det var jo den frustrasjonen, den opplevelsen av at det ikke skjer noen ting, og her trenger vi hjelp. Og når vi først ber om hjelp, så trenger vi hjelp nå. Det er ikke i morgen, vi trenger det nå.” ”Jeg har opplevd å ringe flere ganger, og de tar ikke telefonen. Og da til slutt, den fjerde dagen, så gidder du ikke mer. Det er noe med det, med min tid og. Ja, de har så begrensede ressurser, det gjør at man føler litt på det å skulle belaste dem med noe som man kanskje kan klare selv.” ( Bergliot Baklien, 2009) Skolens og barnehagens bilde av barnevernet

De konkrete: Manglende ressurser Taushetsplikten Fysisk avstand To slags samarbeidsbarrierer De uhåndgripelige: Aktørers oppfatning av virkeligheten kan være viktigere enn hvordan virkeligheten faktisk er! Negative enkeltepisoder blir generalisert og spredt

Synliggjøring av egne holdninger Bevisstgjøring av hvordan vi takler vi vanskelige situasjoner Bevisstgjøring av hele personalgruppa Å jobbe med barrierer krever et trygt arbeidsmiljø Å jobbe med personlige barrierer krever