Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvor står vi Hva gjør vi Hvor går vi
Advertisements

Hva sier de offentlige styringsdokumentene?
Digital samtid Erfaringer så langt!. ”Fet” og omfattende •Mange mål •Motiverende mål •Elevene går i visningsmodus.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.

Flipped Classroom – Omvendt klasserom
Kunnskapsløftet og sammensatte tekster
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Veiledet lesing Mørkved skole
”Å skrive seg til lesing”
Høgskolen i Oslo IKT – kommende utfordringer Hvilke utfordringer står vi overfor i neste studieår for å styrke integreringen av pedagogisk bruk av IKT.
IT-seksjonen, avdeling for lærerutdanning
Hva er Fronter.
Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) i utdanning og institusjon Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning og internasjonale.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Nettbasert læringssystem Evaluering av LUVIT i bruk ved HiO
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan?
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Kildekritikk Vibeke Bjarnø, avdeling for lærerutdanning og internasjonale studier.
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Kollegaopplæring ved LU Tiltak for bred implementering av IKT ved Lærerutdanningen,LU Presentasjon for KUF på julemøte
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Bachelorstudium - faglærerutdanning for tospråklige lærere Avdeling for.
Høgskolen i Oslo Digital kompetanse - IKT som pedagogisk verktøy - IKT og grunnleggende ferdigheter Nasjonale planer? Hva sier Kunnskapsløftet? Planer.
Trageton: ”Å skrive seg til lesing”
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2006/2007 Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving)
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT)
IKT i begynneropplæring
Skolens digitale tilstand og ITU-monitor
Valg og vurdering av elektroniske læremidler i matematikk A05 – våren 2007 Lærermanus Et samarbeid mellom matematikkseksjonen, praksisskolene/øvingslærerne.
Høgskolen i Oslo Bruk av blogg og wiki i arbeid med bokbaser – et komparativt studium Vibeke Bjarnø (IKT) og Eva Michaelsen (norsk) Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Samling II: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Konkrete eksempler på hvordan det jobbes med IKT i undervisning ved.
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Deltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F06-Heltid 2006/2007 Utviklet av IT-seksjonen, LU.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Eli.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmennlærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning 2004/2005 Vibeke.
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Integrering av IKT i lærerutdanningen (S1C) 1) Utfordringer og ideer om videreføring og utvikling i arbeidet med ny grunnskolelærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning.
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Høgskolen i Oslo Samling 1: Norgesuniversitetets mentorordning for lærerutdanning Hvordan jobbes det med IKT i undervisning ved LUI, HiO? Allmennlærerutdanninga.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning, førskolelærerutdanningen.
Nettsider som sjanger Vibeke Bjarnø, IT-seksjonenIT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A03 – våren 2004.
Innlegg på fagdag for øvingslærere
Høgskolen i Oslo Oslomodellen: IKT integrert i allmennlærerutdanninga IKT’s rolle i lærerutdanningen, og spesifikt om IKT-faget Studiebesøk fra Göteborg.
Høgskolen i Oslo Digitale mapper Profiler fordypningsgruppe 4.februar 2008 Vibeke Bjarnø og Eva Michaelsen Avdeling for lærerutdanning.
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Kommunikasjon over landegrenser – Hvordan bruke Internett i undervisningen av språklige minoriteter - Vibeke Bjarnø Telemuseet og
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
ITU Monitor ”På vei mot digital kompetanse i grunnopplæringen” Forskings- og kompetanse- nettverk for IT i utdanninga (ITU)(ITU)
Studieleder Vibeke Bjarnø Fagansvarlig Aina Fossum
Utskrift av presentasjonen:

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT i skolehverdagen Hva? Hvorfor? Hvordan? Praktisk bruk og organisering av IKT i skolen

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Tilpasse lærerutdanninga til profesjonen vi utdanner til IKT integrert i alle fag, på alle nivåer (L97+ny plan som er på høring) Pedagogisk bruk og tilrettelegging ( IKT i norsk utdanning. Plan for ” - KUF 1999) Mål at elevene i grunnskolen skal: "... få kjennskap til og erfaring med bruk av tekstbehandling, regneark og Internett som en del av arbeidet med ulike fag." Føler lærerstudentene seg beredt til å arbeide mot dette målet?

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning IKT som tilpasset opplæring i den nye allmennlærerutdanninga Studentene må selv vurdere hva de trenger av support for å nå læringsmålene knyttet til IKT = ansvar for egen læring: –Forelesninger i auditorium (opptil 350 stk.) –Nettbaserte undervisningsopplegg –Veiledning på datarom Eksempel:

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning IKT som hjelpemiddel… Fra formidling til veiledning Kan bruk av IKT frigi lærerens tid? Større muligheter for å differensiere og tilby tilpasset opplæring? Legger IKT til rette for selvstendighet? Oppfølging?

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Valgfag - IKT-assistenter Tidligere under pilot prosjektene på nett: ”Vegard Larsen frå vk1 allmennfag har lagt ned mykje arbeid i å sikre dei gamle pc'ane mot virusangrep. No inviterer han andre skular til å prøve systemet hans” Kanskje det gir lærerne mer tid til å arbeide med tilrettelagt opplæring?

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning HVA er IKT i skolehverdagen? Metodebruk? Programvare? Hva er viktig? mappevurdering LMS-systemer kommunikasjon Som skrivemaskin Pedagogisk programvare informasjonsinnhenting publisere diskusjonsforum chat Samtekst produksjon E-post hypertekst multimediaproduksjoner nettsider spill Interaktive videoer Internet digitale bilder Interaktive timeplaner Luvit It’s learning Blackboard ClassFronter Dreamweaver Frontpage Netscape Explorer Tesktbehandling regneark bildebehandling presentasjonsverktøy Juss: Opphavsrett og personvern Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning HVORFOR IKT i skolehverdagen? Datateknologi har betydning for ungdommens yrkesvalg og framtidsutsikter. Internet viktig kommunikasjonskanal for: Markedsføring – Næringsliv – Forvaltning - Forskning – Nyhetsformidling - Privat bruk

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning IKT på skolen og hjemme Kjønn - betydelige forskjeller –Gutter er mer interessert –Flere gutter disponerer datamaskin hjemme –Guttene tror IT blir viktig i fremtidig yrke –Guttene er de mest allsidige brukerne Geografi Sosial klasse Familiesituasjon Basert på SSBs brukerundersøkelse av IT i skolen 1995, Samt ITU monitor Rapport – skolens digitale tilstand 2003

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Reproduksjon av ulikhet Familie ? Skole Arbeidsliv Barnehagen

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Skolens/ Pedagogens rolle? Det å drive tilpasset opplæring etter opplæringsloven forutsetter ideelt at en lærer med 20 elever i klassen skal undervise på 20 nivåer!

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning IKT’s rolle i tilpasset opplæring? ”IKT - Ikke tryllestøv, men et nødvendig gode i samspill med pedagogisk refleksjon” Sunt med skepsis? Kunnskap er makt!

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Myter om IKT IT er kun teknologi IT er spesielt vanskelig å forstå IT er for de sære IT krever at du begynner med det som barn IT krever all din tid

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning HVORDAN bruke IKT i skolehverdagen? Hva sier L97? Ny læreplan som er på høring? IKT integrert i alle fag IKT som et pedagogisk didaktisk verktøy På alle trinn og nivåer

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Noen historiske linjer BetegnelseBruksområdeLærings-filosofi EdbBeregninger og programmering Behaviorisme ITTekst- og bildebehandling Konstruktivisme IKTKommunikasjon internett Sosial- konstruktivisme

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Utvikling av IKT i skolen Teknisk forståelse og utvikling Bruk av teknologien Programmering for de få Bruk for de mange

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Hva har dere hatt? Blant annet pedagogisk programvare (IT1-delen), elektroniske læremidler (IT2- delen), læringsmiljøsystemer (LMS) og generell standard programvare

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning ”Å skrive seg til lesing” Arne Trageton – IKT i småskolen – finnes mange tekster, videoer, artikler etc. Hva trengs? –Et par gamle PC’er med tekstbehandlingsprogram –Skriver i klasserommet

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning IKT ikke som eget fag, men i beste fall et effektivt læremiddel! Norsk: Lese og skrive: bli fortrolige med å bruke informasjonsteknologi Nettsted for Tekstskapning på data klasse: Innslag på TV2-nyhetene: tm tm

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Det begynner med bokstavrekker

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Selvproduserte bøker

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning

Amins bok: ”Dikt om dyr”

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Hvor finne ut mer om praktisk bruk av pedagogisk programvare? Skolenettet: Pedprog på læringsenteret - sorter etter fag og trinn: inn=0&omr=29307&mal=hovedomrade inn=0&omr=29307&mal=hovedomrade Oversikt og beskrivelse av norsk programmene på læringsenteret: inn=0&omr=35260&mal=infoside inn=0&omr=35260&mal=infoside Multimediabyrån ("svenske LS"): Mikroverkstedet:

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Elektroniske læremidler på internett Ressurssidene - språk, grammatikk, dialekter m.m: Skolenettets multimediabase: 0&omr=35260&mal=nyhet 0&omr=35260&mal=nyhet Fin interaktiv side på matematikk: Gruble: Gyldendal: Vikingspill: Til hva og hvordan kan disse praktisk benyttes i skolen?

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Hva med å videreutvikle skolenes nettsider til et aktivt elektronisk læremiddel? Hva har dere lært her ved studie? 1.Bruk av timeplanen - prosess 2.Bruk av kompendiet - oppsummerende dium/index.htmhttp:// dium/index.htm Hvordan kan disse erfaringene benyttes i skolen?

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Hvordan bruke et læringsmiljøsystem i skolen for å fremme annen læring? Learning Management Systems (Elektroniske) LæringsMiljøSystemer Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer og administrasjon av brukere (Johannesen, IT-seksjon, LU, HiO)

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning LMS fortsettelse… Eks. prosessorientert skriving på FLU – Gruppen som redskap til læring - Kunne dette fungert i skolen? Fordeler LMS: Brukernavn og passord – kontroll på hvem elevene snakker med! Foreldresamarbeid Administrativt besparende Det beste fra fjernundervisningspedagogikk inn på skolen

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Dere som pådrivere for pedagogisk bruk av IKT ved skolene Nedfell strategiske mål med konkretiseringer i skolens virksomhetsplaner Eks. hentet fra Tiurleiken skole: ”Alle elever bruker IKT målrettet og fleksibelt i læringsarbeidet” Hva betyr det? Hvordan?

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Diskusjon og kasusarbeid A) Sett opp en overordnet plan for hvordan du/dere ønsker å integrere IKT i et eller flere av fagene du/dere underviser i/underviser i framtiden B) Konkretiser den overordnede planen C) Hva må gjøres/legges til rette for at opplegget ditt kan gjennomføres? (Tenk både praktisk og organisatorisk)

Vibeke Bjarnø, Fagenhet for IKT og mediafag, Avdeling for lærerutdanning Litteraturtips! Harboe, Leif – IKT i humanistiske fag Brøyn, Schultz – IKT og tilpasset opplæring Arne Trageton – Å skrive seg til lesing. IKT i småskolen Læringsenteret – Internett i skolen UFD – IKT i norsk utdanning. Eksempelsamling. Fra handlingsplan til program for digital kompetanse Læringssenteret – Digitalt innhold Frøyen N. Vik – IKT som prosjekt i skolen Otnes m.fl – Samhandling med, foran og via skjermen. Småskoleeleven på vei mot digital kompetanse Nettheftet. Skolenettet og IKT i skolen ITU Monitor. Skolens digitale tilstand Rapport