ETTERMARKEDSFORUM 30.1.2013 VELKOMMEN!.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Få et forsprang med energimerking Konferanse om energimerking 9. mars 2010 Seksjonssjef Birger Bergesen Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE)
Advertisements

Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Utlandsprosessen Studiestøtteonferansen i Stockholm 1. – 3. juni 2014.
Hurtiglading Petter R. Øyn Dette presenterer jeg •Hva er Transnova •Bakgrunn om ladestasjoner i Norge •Hvordan vi tenker rundt utbygging •Hvordan.
Opplæring for representanter i skolemiljøutvalget
Bruktbil13 Stig Morten Nilsen
Medlemsmøte i OOBF Tirsdag 25. februar 2014.
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
”Sikre bilskadereparasjoner”
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
NY PKK Tor Simonsen.
v/adm.direktør Stig Morten Nilsen
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Ny Intensjonsavtale om et mer inkluderende arbeidsliv Signert av Regjeringen og partene i arbeidslivet 14. desember 2005.
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
REKRUTTERING TIL BILBRANSJEN
Oslo og Omegn Bilbransjeforening 80 år!
Hvorfor bli Miljøfyrtårn?. Miljøfyrtårn God økonomi! God omdømmebygging! Kvalifiserer ved offentlige innkjøp!
Oppfølging HMS-melding Temalisten – HMS-melding Innspill fra eksterne parter.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Buskerudbyen: Regionalt samarbeid om bærekraftig areal- og transportpolitikk.
Naturvernskolen: Energieffektive og oljefrie kommuner Tema på foredrag: Hvordan jobbe med energi- og klimasaker lokalt Tid: ca. 20 min For mer info om.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
”Selbuseminaret” 2011 SAS Radison Blue Værnes 9-10 mars 2011 Tore Hoven Avdelingsdirektør Virksomhetsutvikling Vegdirektoratet.
Møte om samkjøring 4. januar
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
SVs politikk for forskning og høyere utdanning Kyrre Lekve Sogn og Fjordane SV, november 2010.
”Open Source” som strategisk virkemiddel i kommunen
Samferdsel Transportsektoren bidrar til at utslippene øker Veitrafikken står for 1/3 av Norges klimagassutslipp Veiutbygging ødelegger verdifull matjord.
Problemstyring Problem Management
Hvordan mener du fordelingen av pensjonsfondet ideelt sett burde vært?
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
Cafédialog – elevmedvirkning
Miljø og klimaarbeid i Troms fylkeskommune Interne muligheter
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
MØTE – BIL / NBF / SVV v/VEGDIREKTØREN Fra bilbransjen: Erik AndresenDirektør, BIL Tore LillemorkTeknisk direktør, BIL Stig Morten NilsenAdm. direktør,
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
(atg-nettverk nov-2011) –Årsmøte i Utdanningsforbundet Bergen mars Det deltar 111 delegater. –Årsmøtet er den viktigste arenaen for å være.
TVG-MØTE 10. JUNI 2009 Kl – 1700: TVG-møte 1.Referat fra forrige møte, 12. mars Markedssituasjonen - forventninger for markedet i 2009 / 2010.
1 Oslo og Omegn Bilbransjeforening Frokostmøte 19. november 2009 Advokat Ian Anders Tobiassen
Tiltak for å sikre rettferdig konkurranse Forbundsleder Per Madsen Norges Lastebileier-Forbund Senterkonferansen 2015 søndag 11. januar 2015.
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
Oslo og Omegn Bilbransjeforening
Aktuelle saker i et lederperspektiv Vinter Forutsetninger Å ha minst èn lederrepresentant i alle styrer, fra lokalt til sentralt nivå Alle lokallag.
Politisk påvirkning.
ETTERMARKEDSFORUM VELKOMMEN TIL ETTERMARKEDSFORUM –”VINTERMØTE” 2012 –Sted: Volvo Personbiler Norge AS.
Tungvogngruppen BIL Per Ragnar Johansen Direktør Fagseksjonen.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Velkommen til klimatoppmøte!
Hva er politikk? Politikk (gr. Politikos): det angår byen. Fordeling av goder og byrder i et samfunn (ved bruk av makt) Det er politikk i alt vi gjør,
Klima og Miljø Postkomskolen Introduksjonskurset
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Statens vegvesen Ny organisasjon fra 1. januar 2010.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
Forventningene fra Fylkesmann « Fylkesmannen forventer at det er gjort en vurdering av hvorvidt kommunen, gjennom ny kommune eller på egen hånd, er i stand.
1 Aktuelle saker fra avløpskomitéen 30. mai 2012.
Kvalitet, risiko og avvik
Forventningene fra Fylkesmann
Endringer i prosedyre og kontrakt - Tildelingskriterier
Fokus på klima og miljø i transportsektoren
Næringslivet har miljøansvar
Utskrift av presentasjonen:

ETTERMARKEDSFORUM 30.1.2013 VELKOMMEN!

ETTERMARKEDSFORUM 30.1.2013 Rekruttering Sikre bilskadereparasjoner Nasj. register for kjøretøyhistorikk Ettermarkedet ”Frie” verksteder … Omdømmeundersøkelsen 2012 Kartlegging 2012 Sommermøte torsd. 6. – fred. 7. juni 2013, Strömstad Innspill??? SVV Møte med Vegdirektøren Typegodkjenning – ventetider Trafikkstasjoner Autosys Dokumentasjoner Registrering av hybridbiler PKK EU-direktiver / -forordninger / Forskrift om godkjenning Energimerking

Rekruttering TIP: 7756 elever totalt 2012, oppgang med ca 450 elever fra 2011

Rekruttering Hva har vi gjort Hva vil vi gjøre fremover www.bilfag.no, brosjyrer, roll-up, div. materiell Yrkesmesser / utdanningsmesser Skolebesøk Bedriftsbesøk Hva vil vi gjøre fremover Styrke og strukturere skole- og bedriftsbesøk Renommé Forprosjekt frem til 14. mars i år Innspill / rekrutteringssituasjonen? ……?

Sikre bilskadereparasjoner Standarddokument Bilskadeverksteder forplikter seg til å følge bilprodusentenes manualer, krav til verktøy og utstyr, krav til kompetanse Egenerklæring FNO (forsikringsselskapene) er med på å stille krav Blir / vil bli lagt inn i samarbeidsavtaler med verksteder Bilglass Vegdirektoratet vurderer etter oppfordring fra bil- og forsikringsbransjen om dette skal være ”godkjenningspliktig arbeid”; vil i så fall kunne skille ut useriøse Nasjonalt skaderegister / TFF / FNO og VD har dialog om skaderegister Viktig forutsetning for sporbarhet / oversikt Carfax tilbyr et kjøretøyregister med skadedata og km stand - Tilsvarende data for 18 europeiske land Nasjonalt register for kjøretøyhistorikk (km-stand m.m.)? Ikke besluttet foreløpig – i arbeid

Ettermarkedet Omdømmeundersøkelse 2012 ”Frie” verksteder (kartlegging) Konsollidering i kjeder (ikke økning i antall verksteder) Samlet omsetning og resultat ca. uendret Ca. 100 merkeverksteder gått inn i kjeder av ”frie” Ordreinngang omtrent uendret; ventetider 1 – 2 uker? Hva ser vi for oss fremover? Servicebehov Kompleksitet Kvalitet ….

Ettermarkedsforum 2013 Torsdag 6. – fredag 7. juni Quality Spa & Resort Strömstad (samme sted som i 2012), Forslag til temaer???

Statens vegvesen SVV Uakseptabelt lange ventetider på ”konvertering” til norsk typegodkjenning; 8 – 12 uker + ! Autosys: skulle komme ”nødløsning” for registrering direkte fra COC pr. nov. 2012 BIL fikk plutselig beskjed om at dette var avhengig av nytt COC-format fra EU, noe som kan drøye… En del uryddig praksis ved trafikkstasjoner Brev til Vegdirektøren 13. desember 2012 Møte med Vegdirektøren …. 18. februar 2013

Statens vegvesen Registrering av hybridbiler PKK Energimerking

Statens vegvesen Forskrift om godkjenning Godkjenningsdirektivet

Andre saker fra BIL Erik Andresen

Bilpolitisk dokument NAF - BIL Norske bilavgifter frem mot 2020 Innspill og forslag fra NAF og BIL Ferdigstille dokumentet i løpet av kort tid Presenteres for Finansdepartementet og Samferdselsdepartementet Frokost seminar den 26.2. (presse, politikere, embetsverk, NGO’s etc) NBF ønsker mest sannsynlig å støtte/tiltre dokumentet Interninformasjon BIL’s medlemmer

«Verktøykasse»

De som vil skattlegge/straffe bil hardt, har lykkes med å skape et bilde av at: Veitrafikken står for en langt større andel av CO2-utslippene enn den faktisk gjør Veitrafikken står for en langt større andel av NOx-utslippene enn den faktisk gjør Luftkvaliteten i byene er langt dårligere enn den faktisk er (bedre nå enn for 20 år siden) Kollektivtrafikken kan løse en større del av transportbehovet enn hva som er realistisk, ikke minst økonomisk Nullutslippsbiler (el og hydrogen) vil ta langt større markedsandeler langt raskere enn hva realitetene og den teknologiske utviklingen tilsier Omfanget av trafikkulykker er langt større enn det faktisk er Bilbransjen ikke teller som næring i form av arbeidsplasser og skatteinntekter

BILs rolle i samfunnsdebatten Ta posisjonen som ekspert Bringe fakta inn i diskusjonen Korrigere og imøtegå feil Sette dagsorden når det er hensiktsmessig Jobbe både gjennom andre og med egen stemme

Hva er en verktøykasse? Et «arkiv» der man finner nødvendig informasjon om relevante temaer Enkel tilgang til fakta, meninger etc Skal brukes av alle hos importørene når man har f. eks. forespørsel fra media, møter internt etc Verktøykassen skal leve, nye aktuelle saker kommer inn og andre saker kan tas ut Viktig at bransjen uttaler seg med en stemme i viktige saker

Tema for en verktøykasse Rekruttering til bransjen Avgifter – konsekvenser av ulike veivalg EU-regler –også i Norge Klima/CO2 Lokal forurensning/NOx/NO2 Lavutslippssoner Støy Trafikkskadde/døde eCall Kø/rushtid Kollektivtrafikk Bompenger – inkl. miljø- og rushtidssatser Elbil og avgiftsregimet Hydrogen Alternative drivstoff Lastebil (kabotasje, bombrikker for utlendinger, rasteplasser, formue-beskatning etc) Buss - anbudsstandardisering etc

Mal for faktaark (eksempel) Tema: Klima/CO2 Kapitler Innhold Hva dreier debatten seg om? Hvordan veitrafikken kan bidra til å redusere de globale klimautslippene Hva er sakens fakta? Veitrafikkens andel av CO2-utslippene Hvordan utslippene reduseres gjennom ny teknologi Alternativt drivstoff og nullutslippsbiler etc Eksempler Vise utslippsforskjellene mellom en ny og en gammel bil. Vise hvor stor reduksjonen blir hvis hele bilparken hade vært ny. Etc BILs politikk Presentere hovedlinjene i BILs poltikk for å redusere utslippene, f.eks ved å flytte avgifter fra kjøp til bruk (nyere bilpark) Linker til mer fakta www.ssb.no www.klif.no www.oica.org

Valgkampen Ny Stortingsperiode 2013 - 2017

BIL har jobbet målrettet inn mot nye partiprogrammer – status p.t Innhold SV Grønn omlegging av bilavgiftssystemet for å sikre at bilbruk er billigst i de områdene der det ikke finnes gode kollektivalternativer (trolig et gps-system til erstatning for dagens bilavgifter). Opprettholde gunstige avgifter for nullutslipp. AP Fase inn et system med veibruksavgift innen 2020 som skal dekke bilens kostnader (ulykker, miljø, veislitasje mm). Evaluere dagens system i 2015. Sp Sier ingenting om avgiftsspørsmålet. Kraftig utbygging av riksveier og kollektivtrafikk i byene. KrF Vri avgiftene i grønn retning. Bruke avgiftssystemet til å premiere de mest miljøvennlige løsningene og ha høye avgifter på drivstoff. V Øke Co2-komponenten på bekostning av vekt og effekt. Stimulere til elektrifisering av bilparken og at trafikkveksten i byene blir kollektiv. H Vil redusere avgiftene for mer miljøvennlige biler, og ha en kraftig satsing på veiutbygging. FrP Vil i likhet med BIL vri avgiftene fra kjøp til bruk. Kraftig reduksjon i engangsavgiften og vil fjerne vekt og effekt-komponenten. Serkt satsing på veiutbygging.

ESA – avgiftsregler utenlandsk registrerte biler ESA har sendt brev til norske myndigheter ESA hevder norske regler ikke er i tråd med EØS avtalen FIN jobber med saken Høringsnotat i slutten av januar – BIL vil svare Konsekvenser for Norge? Refusjon av engangsavgift ved utførsel Kan få positive ringvirkninger for reeksport

Andre saker Møte i Finansdepartementet den 14.2. sammen med andre organisasjoner for å diskutere bilavgifter Deltagelse på seminar i Sverige om lokal luftforurensning Deltagelse på Tempokonferansen (TØI) Energimerking!

Autoretur AS Nye avtaler fra 2015 Økt gjenvinningskrav (95%) fra 2015 Behandling av elektronikk og bromerte flammehemmere (Mepex rapport) COWI rapport – industriell metode å behandle biler på i fragmenteringsprosesser Gratispassasjerer – Miljøverndepartementet/Samferdselsdepartementet/Klif/Vegdirektoratet Rapporteringsplikt – Miljøverndepartementet/Klif Miljørapport 2012 Miljøregnskap 2012 Kommunikasjon – ny annonseserie i fagblader Mer om Autoretur på EM Forum i Strømstad