Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
Advertisements

STATISTISK GENERALISERING
Tilstandsrapport: Hvem er brukerne og hva trenger de? Bidrar uio.no til å oppnå UiOs strategiske mål?
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Evaluering av J&Ds kommunikasjon mot målgruppa. Problemstilling Gruppen skal evaluere dagens kommunikasjon mellom Jenter og Data og mulige søkere i den.
Undersøkelse om studiegjennomføring og faglig og sosial tilhørighet ved UiB Torunn Valen Mikalsen, 6. november 2009 Torunn Valen Mikalsen.
Helge Sigurd Hansen, Studieavdelingen Frafallsundersøkelsen ved HF- og SV-fakultetet Presentasjon 4. februar 2010 for den ”Nasjonale arbeidsgruppen for.
Forskningsrapporten Frode Svartdal UiT.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Felt for signatur(enhet, navn og tittel) En dag på UiO for 10. trinn 6. og 7. september 2011.
Yvonne Halle Retningslinjer for studieplanarbeid ved fakultetet.
Frafalls-og mobilitetsundersøkelsen En undersøkelse blant bachelorstudenter ved Universitetet i Oslo Møte i Læringsmiljøutvalget 22. september 2011 Studieavdelingen/Helge.
Brukerundersøkelse av Trivselsprogrammet Høst 2013 (utdrag)
Medlemsundersøkelse for NAFO
Oppfølging av studenter ved HF: Hvor står vi og hvor går vi? Gro Bjørnerud Mo, studiedekan Studiekomiteen
STUT møte 16. mai 2014 Mastersøkere med internasjonal utdanning.
Nettredaksjonsmøte 8. mai 2013 Lenker frå studieprogram til Vi forsker på – fungerer det?
1 Læringsmiljøundersøkelse Om undersøkelsen 1.
LMU Studiebarometeret. Ny nasjonal studentundersøkelse Første nasjonale undersøkelse som måler studentenes tilfredshet med studiekvaliteten.
UiO-kandidatenes jobbmuligheter: Hva slags informasjon trenger vi for å kunne svare godt på studentenes spørsmål? Kristin Midttun Nestleder og ansvarlig.
NIFU STEP studier av innovasjon, forskning og utdanning Å studere etter Kvalitetsreformen Per Olaf Aamodt.
Hva vet vi om utenlandsstudentene i Norge? Jannecke Wiers-Jenssen.
Studiebarometeret 2014 Ottar Ohren Høgskolen i Molde 1.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Læringsmål for PECOS Prosessen og innholdet Anne Julie Semb Programleder PECOS.
FFF-møte Kandidatundersøkelsen Hva måler vi? Arbeidsmarkedstilpasning Nåværende stilling (ansettelsesforhold, stillingsandel, sektor, bransje,
Lisa Utnem, Lektorprogrammets administrasjon Praktisk informasjon om uken.
Undersøkelse om bruk av proteinshaker og proteinpulver blant barn og unge Gjennomført november 2015.
Klikk for å redigere undertittelstil i malen OM – AV – FOR MANGFOLDIGE MUSUMSBRUKERE ved professor Anne-Britt Gran Oppdragsgivere: Kulturhistorisk Museum,
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2003 Hovedresultater.
Kandidatundersøkelsen 2013 og Studiebarometeret Merethe Westberg Cummings, Karrieresenteret.
Karriereundersøkelse TØH Kull uteksaminert i 2002 Hovedresultater.
Statistikk Forkurs Hva er statistikk? undersøke registrere lage oversikt→ Presentasjon av informasjon formidle Arbeidet med statistikk kan vi dele.
Uttrekk fra Studiekvalitetsundersøkelsen 2012 og Studentenes helse og trivselsundersøkelse 2010 (SHOT)
1 ForVei April 2012 Kunnskap for en bedre verden NTNUs visjon: Kunnskap for en bedre verden Legge premisser for kunnskapsutviklingen Skape.
STYLE seminar 4. mars Strategi 2020: UiO skal tilby landets beste lærerutdanning og øke rekrutteringen av gode studenter innenfor realfag (s.8).
Resultater fra pilotevalueringen MiFA-Pilot 2015/2016.
2014 Studiebarometeret Studiebarometeret Høgskolen i Sør-Trøndelag I denne rapporten er spørsmål om tidsbruk (studieinnsats) ekskludert. Vi henviser.
Studiebarometeret 2013 Regresjonsanalyser HiST-avdelinger Utført av Norfakta på oppdrag fra HiST Basert på rådata stilt til disposisjon av NOKUT.
Hvordan kan vi bruke Studiebarometeret til egen kvalitetsforbedring? Solrun Valen, dekan Avdeling for helse- og sosialfag
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
En undersøkelse blant søkere til Universitetet i Oslo 2015
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Lærings- og arbeidsmiljøåret 2016
Kunnskap rett fra kilden
Mars 2017 Oppsummering: Prosjekt for kvalitetsheving av emneinformasjon: emnekursing og emneryddding i 2016/2017.
Forslag til organisering av skikkehetsarbeidet ved UiO
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret – bruk og videreutvikling
Innbyggerundersøkelse 2018
Studiebarometeret 2017 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Brukerundersøkelse, vår 2017
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
IT-ledernettverket 18. april 2018
Hva skal du gjøre? Du skal velge mellom 3 fordypninger i bachelorprogrammet Fordypningene er en del av bachelorprogrammet.
Rutiner for bruk av URKUND ved UiO
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Studieprogramlederrapporten 2018
Prosess rundt spørrebatteri
Gjennomføring - metode
Avdeling for utdanning seniorrådgiver Hege Skarsfjord
Morten Aase Løver LOS/AF/SKS
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Sei kva du meiner om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret: Si hva du mener om studieprogrammet ditt!
Studiebarometeret 2019 Den nasjonale undersøkelsen av studentenes oppfatning om kvalitet i utdanningen.
Utskrift av presentasjonen:

Studiebarometeret 2014 Resultater, metodikk og anvendelse Helge Sigurd Hansen 17.mars 2015

Studiebarometerets formål Undersøkelsen skal formidle eksisterende studenters mening om ulike studieprogram slik at framtidige søkere kan bruke undersøkelsen som et kunnskapsgrunnlag når de skal velge utdanning. Studiebarometeret bør i tillegg også gi styringsdata lokalt(programnivå). UiO bør vurdere nøye i hvilken grad dette er tilfelle med nåværende studiebarometer 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20113

Svarprosent 1 NOKUT sendte ut spørreskjemaet til 6596 studenter. Antall besvarelser var 2336 Svarprosenten har økt fra 32 til 36 prosent fra 2013 til 2014 Flere studenter har avbrutt utfyllingen av spørreskjemaet Svarprosenten på enkeltspørsmål kan derfor bli lav Stor variasjon i svarprosenten mellom fakulteter og programmer 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20114

Svarprosent fordelt på fakulteter april 2011Ny Powerpoint mal Program mer som vises i SB Programmer som ikke vises SB Program mer som vises i SB. Prosent Totalt ant. programmer representert i besvarelsene HF MN MF OD UV SV JF TF 0606 Total

11. april 2011Ny Powerpoint mal Resultater 1 Hovedinntrykket er at UiO vises svært fordelaktig Tilrettelegging for internasjonalisering er ikke godt nok organisert. I 2013 oppgir studentene å ha benyttet 28,4 timer per uke på faglige aktiviteter. Tilsvarende tall for 2014 er 33 timer. Husk spørsmålsendring. 50% svarer at egenstudier utgjør 21 timer eller mer av den totale studietiden Lønnet biarbeid utgjør i gjennomsnitt om lag en dag per uke 33% har ikke betalt arbeid i tillegg til studiene 10 % har betalt arbeid som utgjør 21 timer eller mer

Resultater 2 90% svarer at UiOs omdømme og nærhet til byen er middels til svært viktig for valget av lærested 97% svarer at faglig interesse er middels til svært viktig for valg av studieprogram 83% svarer at de er middels til svært tilfreds med faglærernes engasjement 65% svarer at de er middels til svært tilfreds med faglærerne tilbakemeldinger 90% mener at studieprogrammet er engasjerende i middels til stor grad 10% svarer at studieprogrammet ikke har relevans for jobbmuligheter 90% sier seg helt eller nesten helt enig i at det studieprogrammet de går på er det de helst ville gå på. 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20117

Metodikk og utvalg 1 Flere studenter har valgt å avbryte besvarelsen av spørreskjemaet på ulike stadier i skjemaet NOKUT har valgt å utelate ubesvarte spørsmål i ulike beregninger Alternativt kan en beregne f. eks. gjennomsnittsverdier for ikke besvarte spørsmål NOKUT har valgt å bruke 2013 resultater for å utarbeide prognoser for ikke besvarte spørsmål i barometeret. Noen av spørsmålene og verdiene er endret til det bedre men sml. med 2013 dataene kan bli vanskelig 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20118

Metodikk og utvalg 2 Utvalget består av registrerte 2. og 5. års studenter Frafalte studenter inngår i utgangspunktet ikke i utvalget For profesjonsstudiene (5 og 6-årige) er svarene aggregert. Vi vet ikke om det er studenter på 2 eller 5 året som svarer Spørreskjemaet kan være utformet på en slik måte at det ikke fanger opp fakultetenes ulikheter mht. bl.a. undervisningsformer og hvordan disse endrer seg over tid 11. april 2011Ny Powerpoint mal 20119

Anvendelse Vanskelig å trekke slutninger med data fra bare to år Bør vi arbeide for at alle lærestedene har tilgang til hele materialet UiO får bare se sine egne data og gjennomsnittet for landet NOKUTS kriterier for offentliggjøring gjør at 60 av våre programmer ikke vises av anonymitetshensyn Datafiler endret seg fram mot endelig nettversjon Etterprøvbarhet er utfordrende Nåværende skjema bærer preg av å være for generelt til praktisk bruk på programnivå 11. april 2011Ny Powerpoint mal

Spørsmål knyttet til bruken av studiebarometeret  På hvilken måte er resultatene fra undersøkelsen brukt ved de ulike enhetene så langt?  I lys av ulike kilder til informasjon om studiene: Gir Studiebarometeret ny og nyttig informasjon?  Hvilket potensiale ser komiteens medlemmer for bruken av undersøkelsen i fremtiden? 11. april 2011Ny Powerpoint mal