Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om å skrive masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Advertisements

Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
DRI 3001 – 3.forelesning Bruk av teori og annen litteratur
Dag Wiese Schartum, AFIN
Kvalitativ forskningsdesign innledning for EiT, 4. feb. 2004
Kvalitativ metode i markedsforskning
Prosjektoppgaven – krav og suksessfaktorer. Suksessfaktorer Bruk biblioteket Bruk veilederen Start skrivingen tidlig Jobb jevnt (lag gjerne tids- og handlingsplaner.
BESKRIVELSE, FORKLARING OG FORSTÅELSE
SAMFUNNSVITENSKAPELIGE PROBLEMSTILLINGER
Kvalitative og kvantitative metoder
Masterskolen -V10 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Induktivt og deduktivt design, metodevalg.
Om å disponere masteroppgaver i forvaltningsinformatikk
Om å disponere masteroppgaver
Skrive masteroppgave: Valg av emne, vinkling og problemstilling
Skrive masteroppgave (1): idéskisse og problemstilling
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk og vi som er her : Om studieprogrammet.
Rettslig orientert forskning innen forvaltningsinformatikken - forskningsspørsmål og -metoder Dag Wiese Schartum, AFIN.
Masterskolen 2015: Introduksjon
Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2009 Introduksjon Opplegget for Masterskolen Elementene i en masteroppgave: Teori, metode.
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Rettskildestudier Dag Wiese Schartum, AFIN. Annen rettskildeforskning Empirisk orientert forskning på rettskildene Klart relevante innen forvaltningsinformatikk.
Kvalitative forskningsmetoder
Forskning – 3 grupper (OECD 1981) Grunnforskning Originale undersøkelser som har til hensikt å skape ny kunnskap og forståelse Karakteriseres ved at den.
Forklaringsprinsipper, positivisme og falsifisering
Skrive masteroppgave (1): Valg av emne, vinkling og problemstilling
Oppsummerende kommentarer til Masterskolen Dag Wiese Schartum.
DRI1001 h04 - Introduksjon 16 aug Arild Jansen 1 Introduksjon til DRI – med vekt på IKT 1. forelesning 16. august Om kursopplegget og pensum Hva.
Eksempler på Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”) Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Masterskolen -V12 oppsummering Arild Jansen, AFIN FINF Oppsummering Om sammenhengen mellom teori - metode - empiri Om de ulike perspektiver i forvaltningsinformatisk.
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Forskningsopplegg og metoder
Juridisk metode innen forvaltningsinformatikken Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
1 DRI 3001 våren Arild Jansen, AFIN DRI 3001 – 3.forelesning Forhold mellom teori og virkeligheten Temaer l Litt (mer) om bruk av teori og empiri.
DRI 1001 Digital forvaltning Introduksjon Arild Jansen 1 DRI 1001 Digital forvaltning Hva skal dere få vite i dag ? Litt om avdeling for forvaltningsinformatikk.
Validitet og reliabilitet: Fra teori –> via operasjonalisering –> til empiri Et teoretisk utsagn er en framstilling av sammenhengen mellom abstrakte begrep.
Vitenskapsteoretisk fundament Hypotetisk-deduktive metode: Teori Empiriske Hypoteser sammenhenger Observasjoner (Kilde: Ringdal, 2007: 41) ‏
Masterskolen 2016: Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og.
Arbeidet med prosjektskissen
Kvalitative og kvantitative metoder
DRI 3001 – 2.forelesning Bruk av teori og om undersøkelsesopplegg
DRI 3001 – 2.forelesning Prosjektplan, litteratur og metode
Ad. oppsummering av FINF4001
Case og empiri <Fag> <Navn> Institutt for statsvitenskap
Dag Wiese Schartum, AFIN
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Dag Wiese Schartum, AFIN
Rettskildestudier (“annen rettskildeforskning”)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Forslag til felles MA-struktur
Oppgaveskolen 2005 Introduksjon
Problemstillinger og metodebruk i utvalgt masteroppgave
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Utvikling av lærerstudentenes FoU-kompetanse
Oppsummering av FINF litt om hjemmeeksamen
Masterskolen 2013 : Introduksjon
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Dag Wiese Schartum, AFIN
Skrive 30 poengs masteroppgave i forvaltningsinformatikk
Gjennomgang før eksamen
Rettskildestudier («annen rettskildeforskning»)
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Dag Wiese Schartum, AFIN
Undersøkelsesopplegg og anvendelse av metode
Masterskolen -V11 oppsummering Arild Jansen , AFIN
Utskrift av presentasjonen:

Masterskolen 2012 : Introduksjon Opplegget for Masterskolen –Opplegget, timeplan med mer Elementene i en masteroppgave –Teori, metode og empiri (data) –og forholdet mellom dem Eksempler på noen AFIN-oppgaver Litt om utforming av tema og problemsstilling

Opplegget og planen Opplegg, pensum og planen, se Eget SPSS-kurs –Mars (uke 10/11/12) Dette avholdes i kursrommet i 3. etasje Tips til masteroppgaver Se tidligere nettsider (2011):

Hva er forskning Forskning er en aktiv, grundig og systematisk granskning for å finne ny viten og øke kunnskapen. Forskning er en strukturert prosess, hvor de ulike steg varierer, avhengig av fagområde, tema og problemstilling og metodisk tilnærming. Disse faser er normalt inkludert både i et typisk forskningsarbeid: –Avgrense hvilket emne som det handler om (tema, problemområde) –Utforme problemstillinger/forskningsspørsmål (hypoteser), basert på eksisterende kunnskap innen feltet (teori) –Innsamling av data (metodebruk) –Beskrive og analysere data (fortolke data og sammenholde med eksisterende teori –Slutninger og konklusjoner Men rekkefølgen og innholdet i de ulike fasene vil variere betydelige, avhengig av fagfelt, teorigrunnlag og metodisk tilnærming.

Hva en masterfagsoppgave kan (bør) inneholde (men ikke nødvendigvis i denne rekkefølgen ) -Innledning til temaet/problemstillingen – motivasjon – bakgrunn.. -Teoretisk plattform: beskriver faglig ståsted, aktuelle begreper og sammenhengen mellom dem (teori), dvs. relevant, kjent kunnskap på det valgte fagområdet -Forskningsspørsmål [og eventuelt noen hypoteser] som knyttes til teorien beskrevet foran -Metodisk tilnærming: utforme er undersøkelsesopplegg tilpasset forskningspørsmålene -Empiri – innsamling og beskrivelse av disse data -Analyse og drøftinger: sammenholde egne funn med teori beskrevet foran -Konklusjoner Men denne strukturen passer ikke for alle typer oppgaver.

Litt vinklingen av forvaltningsinformatiske emner Faglig vinkling –Oppgaver i forvaltningsinformatikk er bundet til anvendelse av fler- eller tverrfaglig forskningsmetode som involverer jus, samfunnsvitenskap og informatikk –Kan velge vinklinger som gir ulik vekt på de forskjellige faglige aspektene Teoretisk og praktisk vinkling –Typisk å både ha teoretisk og praktisk sikte (empiri i lys av teori/teori i lys av empiri) –Mange har fokus på styringsidealer mv, ofte med et rettighetsperspektiv –Ofte kritisk-konstruktivt, alltid uavhengig Metodisk tilnærming –Empiri hentet fra offentlig sektor (statlige eller kommunale virksomheter)

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Forholdet mellom teori og metode Teorien og de avledete problemstillinger (ev. hypoteser) utgjør premisser for den metodisk tilnærmingen –F eks. vil ønske om teste ut hypoteser ofte lede til valg av kvantitativ metode Men et teoretisk utgangspunkt kan tillate ulike metodiske tilnærminger, eventuelt en kombinasjon av flere metoder –F eks. kombinere intervjuer med en spørreundersøkelse Imidlertid vil dere ofte gjøre tilpasninger av metodebruken ut i fra tids- og resursmessige (praktiske) hensyn. Dette er ok, så lenge dere redegjør for dette og peker på mulige ulemper/svakheter –F eks færre intervjuer en planlagt, eller et ikke-representativt utvalg av respondenter,..

Ulike forvaltningsinformatiske perspektiver

Masterskolen 2009 Inntroduksjon Arild Jansen, AFIN Eksempler på noen hovedfags/masteroppgaver

Eksempel : Ida Martinussen: Digitale skiller og minoritetsgrupper Fenomenet : Digitale Skiller Fsp1: Hvilke faktiske tiltak er iverksatt for å motvirke Fsp2. Hvordan bruker de undersøkte tiltak og hvilken effekt Fsp3: I hvilken grad er de undersøkte tiltak rettslig regulert Teoretisk basis  Digitale skiller, minoritet  Hva skaper DS, hvordan motvirke DS,  Hvordan få til integrering,.. Forskningsmetode Datainnsamling: Dokumentstudie. Intervjuer, spørreundersøkelse Ontologi: Både objektive og subjektive data : Epistemologi: Både kvantitative og kvalitative metoder