Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
MILJØKOMMUNE.NO Nettbasert veileder for kommunale saksbehandlere innen planlegging og miljøforvaltning.
Advertisements

Å håndtere etiske utfordringer i møte med demensrammede
Organisasjonskultur Lars Klemsdal Arbeidsforskningsinstituttet.
Fra prøving og feiling til
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Møteplass for etisk refleksjon
Etiske perspektiver på bruk av tvang
Fra prøving og feiling til
Det gode Det rette Det rettferdige
Etikk og samhandling FoU dag Vestfold
Ulike tilnærminger til systematisk etikkarbeid
Likeverdig kommunikasjon–
Nærhet vs. stoppeklokke
ETISK REFLEKSJON OG PALLIASJON.
Modul 1 Lillegården kompetansesenter
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
Etisk refleksjon – metoder og verktøy
FUNNKe Risikovurdering informasjonssikkerhet Nettverksmøte Tromsø 10. okt Eva Henriksen, Eva Skipenes,
Etikk og brukermedvirkning
Lærerprofesjonens etiske plattform
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform – veien videre
3. Lærerprofesjonens etiske plattform - oppgaver til arbeidsplassen
Lærerprofesjonens etiske plattform
Veiene videre for Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Lærerprofesjonens etiske plattform
Jon Fredrik Alfsen Hartmark Consulting AS
Etiske retningslinjer for Seksjon helse og sosial
”Opplæringsprogrammet Pårørende”
LÆRERPROFESJONENS ETISKE PLATTFORM
PÅRØRENDE EN RESSURS Hvordan kan vi hjelpe tjenesteapparatet ? AKB-Pårørende en ressurs.
Om å ta mennesket på alvor Filosofisk visdom i den medisinske hverdag Henrik Syse, forsker og filosof NORDAF, Gardermoen,
Hvilken betydning har etikksatsningen hatt? Reidar Pedersen Senter for medisinsk etikk, Universitetet i Oslo Avslutningsseminar for etikkprosjektet, Bærum,
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
€ Fagnettverk lindrende omsorg i Vest-Agder Fagnettverk i regi av
Klinisk etisk komité i kommunetjenesten – sykehjem
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Forholdet mellom etiske- faglige, og juridiske dilemmaer
Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget, o.l. her. Erfaringer med SAP Seminar Åse Berg Studie- og forskningsseksjonen SVT-fakultetet.
Vedtak i bystyret 2008: ”Drammensskolen – Norges beste skole, en skole der hver enkelt elev oppfyller sitt fulle faglige potensial og blir et trygt og.
Verdighet og livskvalitet hos pasienter med urinlatingsplager
Etikk i Haugesund Kommune
Kjennetegn på situasjoner som egner seg til etisk refleksjon:
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
ETIKKKAFFE Høstkonferansen Bodø 7 og 8 Oktober 2014 Elin Johansen, Dønna sykehjem.
Målsetning med kurset: Presentasjon av, og trening på, verktøy og metoder til bruk for praktisk etikkarbeid og etisk refleksjon i kommunen. Målgruppe:
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Samarbeid om etisk kompetanseheving.
Etikk og refleksjon i kommunehelsetjenestene
  - Vegen fra ”Etisk refleksjon og palliasjon” til implementering av etiske refleksjonsgrupper Etikkprosjekt, Ottestad sykehjem våren 2009 – høsten.
Samarbeid om etisk kompetanseheving
Utdanningsforbundets arbeid med profesjonsetikk
Etisk kompetanseheving i Stange kommune
FAMILIEHJELPA I STANGE KOMMUNE
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Vurdering for læring Camilla Wiig, uke 43 og
YRKESETIKK - A Arnbjørg Engenes.
informasjon fra Haugesund kommune1 SJEKKLISTE FOR ETISK REFLEKSJON Hva er situasjonen / problemet? (inkludert faglig aspekt)
Velkommen til metodekurs Et samarbeidsprosjekt mellom: -Helse- og omsorgsdepartementet -Den Norske Legeforening -Helsedirektoratet -Fagforbundet.
Etisk refleksjon.  Porsgrunn deltok i 1. pulje i KS sin satsing «Sammen om etisk kompetanseheving»  Prosjektleder i 20% stilling i prosjektperioden.
Hvordan bruke refleksjonskort v/Marit S Håvelsrud
Viktige begreper i kapittel 3. Menneskesyn Hvilke tanker vi har om mennesket, og hvilken verdi vi setter på det.
Etikkens betydning for å lykkes som leder Henrik Syse, forsker og filosof Delphi Consulting
Program Kl – 9.30: Velkommen og praktisk informasjon ved Lisa Hagen Oppsummering fra 6. september 2017 (Lovverk og etikk) Kl – Introduksjon.
Felles Studentsystem FS- nettverket
ETIKK OG VELFERDSTEKNOLOGI
A. Tønsberg og E. Thygesen
Introduksjon til prosjektpresentasjon
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeoppgave – Kort refleksjonsmodell Nettverk i strategisk kompetanseplanlegging, oktober 2012 Christine Næss Evensen, KS

Etisk refleksjon - systematisk utforsking av en situasjon Se en sak fra flere sider, få nye perspektiver Identifisere en verdikonflikt. Hvilke hensyn veier tyngst? Hvilke verdier er sentrale og for hvem? Ta en begrunnet og informert avgjørelse: Hva er det beste, gitt de rådende omstendigheter? Bidrar til faglig og etisk skjønn fremfor synsing! Ryddearbeid En viktig del av etisk refleksjon er ryddearbeidet 1. Å snevre inn hva saken egentlig dreier seg om Kanskje inneholder en vanskelig situasjon flere etiske utfordringer eller dilemma som bør behandles hver for seg? Kanskje kan det å rydde i det som oppleves vanskelig være nok til å se en løsning? 2. Hvem har problemet? Hvem er problemeier? 3. Formulere en klar og tydelig problemstilling: - Utfordringer kan være faglige, juridiske, personlige, knyttet til arbeidsmiljø eller personalhåndtering. - De fleste utfordringer knyttet til arbeidet med mennesker har et etisk aspekt - Ikke alle utfordringer hører hjemme i en etisk refleksjon ( f.eks. problemstillinger knyttet til enkeltpersoner i personalgruppa

Etisk refleksjon – kort refleksjonsmodell Se en sak fra flere sider, få nye perspektiver: Hva er problemet? Og hva er de etiske aspektene? Hvem har problemet? Hvordan / hvorfor har problemet oppstått? Hva dreier dette seg egentlig om? Hvilke hensyn veier tyngst? Hvordan skal problemstillingen håndteres videre? Ta en begrunnet og informert avgjørelse: Hva er det beste gitt de rådende omstendigheter? NB! Disse spørsmålene kan man også behandle hver for seg. Husk imidlertid alltid å ikke gå rett på siste punkt, dvs. gode råd og løsning av problemstillingen. Hensikten med etisk refleksjon er å utforske en problemstilling mest mulig!

Case «I vår kommune ønsker vi å satse på kompetanseheving bl.a. ved å sende ansatte på aktuelle etterutdanninger, internundervisning og refleksjonsgrupper ol. Samtidig får vi tilbakemeldinger fra andre ansatte, pårørende og brukere på at de opplever at vi i perioder «tapper» avdelingen for ressurser. Hva skal vi prioritere: kompetanseheving for fremtida som “tapper” avdelingen for hender, gir økt innleie og sprenger rammer eller fortsette praksis som vi har den?”