Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet. Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
BNL og RIF’s frokostmøte om å søke FoU-midler Hvordan komme I gang? Erfaringer fra Multiconsult Elisabeth Schjølberg.
Advertisements

Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
SLT i Sandnes Orientering om bakgrunn, formål, organisering og tiltak
KOM MED. KOM MED – Status før prosjektet  Godt arbeidsmiljø (ref. MU)  Gode tilbakemeldinger fra gjester  Ingen umiddelbare områder utpeker seg som.
Nordisk tilsynskonferanse
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Miljø- og samfunnsansvar i offentlige anskaffelser i Vestfold
VI ER I OMSTILLING – HVA NÅ?
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
TV-aksjonen Med TV-aksjon får vi... Verdens største dugnad for mennesker med demens Nrks hjelp til å spre kunnskap og fjerne tabu Penger til informasjon,
1 benchmarkingN F-lovens endres – hvordan skal kommunene informere Håkon Jentoft Norsk renholdsverks-forening.
UTVIKLING AV ET GODT LÆRINGSMILJØ -
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
MILJØ OG KLIMA Ungdomskonferansen MÅLSETTING IGANGSETTE STRAKSTILTAK FOR Å ENDRE HOLDNINGER – vi har ingen tid å miste SETTE FOKUS PÅ LIVSSTIL OG.
Grønn framtid 1000 muligheter i landbruket Ett rekrutteringsprosjekt i regi av 4H Nordland Prosjektet er finansiert av Nordland fylkeskommune, Fylkesmannen.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling. Presentasjon 2008 Bakgrunn Livskraftige kommuner –Samarbeidsavtale KS og Regjeringen ved Miljøverndepartementet.
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Bruksrett til logo, visuell identitet
Trondheim 23.august 2007 Å kunne velge å bo hjemme lengst mulig – en sentral verdi for de fleste.
FYSISK AKTIVITET FOR PERSONER MED DEMENS
NETTVERKSARBEID Kreativt verksted DK samlinga
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Vivian Abbi Johnsen prosjektleder Groruddalssatsingen Bydel Stovner
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Litteraturhus Vestfold Prosjekteier: Vestfold fylkesbibliotek Støttet av: Nasjonalbiblioteket.
Velkommen til motivasjonsdag UB Ungt Entreprenørskap Troms Hugo Pettersen Espen Kirkvik.
Målgruppen definerte vi som “den kulturinteresserte humanisten” -Universiteter og høyskoler har i dag ca elever til sammen i Oslo området. -De.
Presentasjon 2009 Innbyggerakademiet i Øvre Eiker – utløser gode ideer.
Vedtatt mai Arbeidsgiverpolitisk plattform - AGP.
Kommunenettverk for miljø og samfunnsutvikling Nettverk natur og kulturbasert nyskaping i Nord-Trøndelag? Turid Haugen, KS.
Velkommen til oppstartmøte Klubbutviklingsprosess A3.
Tverrfaglig samarbeid er ditt ansvar! Flink med folk i første rekke Fagnettverkssamling Royal Garden Trondheim, 19.juni 2009 Ann Sissel Misund Nedberg,
Finansieringsordninger for bedre samhandling 22.oktober 2009 Utarbeidet for KS av Peter Emmerich Hansen, Jesper Luthman og Kari Sletnes fra Implement,
Unge utforskere La ungdom ta grep i eget liv
FRILUFTSLIV FRA Naturopplevelser for livet.
Ås kommune God samhandling til det beste for barn og unge i Ås kommune «Ansatte i ulike tjenester møter det samme barnet, hvordan gir vi da barnet et helhetlig.
Kvinner i Lions Engasjement og handlekraft Styrke for lokalsamfunnet Dynamikk i godt arbeidsfellesskap Meningsfull fritid Glede og humør!
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Lars Holden Styreleder Forskningsinstituttenes fellesarena, FFA, adm. dir., Norsk Regnesentral NHO Oslo, 4. mars 2016 Forskning og innovasjon for omstilling.
Oslo kommune Byrådsavdeling for byutvikling Plankontoret for Groruddalen Metodeutvikling i Groruddalssatsingen Nasjonal konferanse om områdeløft Hotell.
Samarbeid fylkeskommune og kommune Kunst, kultur og helse – Bergen 16.juni 2005.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Realfagskommune Orientering Mari Ugland Andresen Realfagskoordinator.
Ungdomssatsinga til Nordland fylkeskommune. UNG i Nordland Hva? Hvem? Hvor? Hvorfor? Hvordan?
Kjøp av bistand til målinger for kommunikasjonsstrategi Leverandørkonferanse 7. januar 2015.
FOLK Et femårig regionalt kultur- og helseprosjekt hvor kulturelle aktiviteter benyttes som virkemiddel i folkehelsearbeidet ( – ).
Markedsføring.
Samisk barnehagekonferanse i Karasjok
Felles europapolitisk arbeid gjennom
Vi er i omstilling – hva nå?
Kultur og helse Stiklestad 3. november 2004 Prosjektleder Folk 2
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
Kommunikasjon i helsetjenesten
Fritidserklæring - Fra ord til handling
Metodeutvikling i Groruddalssatsingen
Innovasjon i lokalarbeidet

Øvelse: Hvilke ord fungerer best?
DET KAN VÆRE MULIG Å HA HELE STREKNINGEN FERDIG BYGD I 2023
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

Elisabet Molander, prosjektleder Klimaløftet

Kort om Klimaløftet Lavutslippsutvalget Startet mars 2007 Regjeringens klimakampanje Miljøverndepartementet koordinator Målgruppe: folk flest, ungdom, bedrifter

Skape økt engasjement for klimaspørsmål Øke kunnskap om klimautfordringene. Øke kunnskap om hva hver enkelt kan gjøre. Øke forståelsen for virkemidler i klimapolitikken.

Startskuddet

Rettesnorer Fokus på kunnskap og gode råd. Ut til folket. Åpen dør for andres ideer Initiere egne prosjekter. Miks i bruk av kanaler, budskap og uttrykksformer. Positivt budskap.

Strategi Bidra til å øke kunnskap om klima og gi handlingsvalg - befolkningen Bygge opp kunnskap om klima, gi handlingsvalg og skape engasjement - unge mennesker Styrke nettverksarbeidet i næringslivet. Støtte tiltak og prosjekter hos samarbeidspartnere.

Handlingsprogram - bedrifter Starthjelp Læringsnettverk For erfarne – og mindre erfarne bedrifter.

4-punktsprogram Gjennomføre klimagassregnskap og utarbeide handlingsplan. Gjennomføre tiltak og øke kunnskap i egen bedrift. Engasjere kunder, leverandører og forretningsforbindelser. Eventuelt frivillig kompensere helt eller delvis ved å kjøpe klimakvoter.

Tilbud Prosesskokebok Eksempler til inspirasjon Felles logo

klimaløftet.no