Hva er globalhistorie? Globaliseringsdebatten og historiefaget Oppløsningen av historiens ”vi” Hva er ”verden” – og hva er ”historie”? Fra verdenshistorie.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Evner Vesten å bruke makt rasjonelt? Oslo Militære Samfund Mandag 8. oktober 2012.
Advertisements

Læren om sjelen.
Soga om Gunnlaug Ormstunge
Religionskritikk Forbanna religion!!!!!.
Marius Vøllestad Bø vgs.
15 En urolig verden.
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Samfunnet og meg – eller meg og samfunnet?
Læreplanen i eldre historie
IBER forelesning.
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001
Senter for teknologi, innovasjon og kultur (TIK) - Universitetet i Oslo Jihad vs. McWorld.
Mangfold og fellesskap
1 Identitet – muslimske elever Se: S Østberg 2000.
100 ÅR MED JAKTEN PÅ JESUS OG PÅ VESTENS KRISTNE IDENTITET Halvor Moxnes.
Utredning fra Pettersen-utvalget. "Opplæringen skal la barn og unge møte en felles kultur, og la dem innforlives i nasjonal kultur og historie, der kristendommen.
Kapittel 19. Nasjonalisme
Læreplanen Historie Vg2.
Opplysnings-filosofi, og den amerikanske revolusjonen
Hellenismen Anders og Ramona.
Forelesning 19: Forklaring og Forståelse i Menneske- og Samfunnsvitenskapene Narve Strand.
Forelesning 9: Den Klassiske Liberalismen I
Forelesning 21: Kuhn og Vitenskapelige Revolusjoner
Forelesning 6: Aristoteles’ Praktiske Filosofi
Våre strategiske omgivelser Ulvik 27. August 2004 Jon Bingen.
Norwegian Institute of International Affairs Norsk Utenrikspolitisk Institutt Kurs i internasjonal politikk Oslo, Fanehallen, 26. november 2010 Dr. Nina.
Kriminalitetsforståelser
Forklaringstyper i historievitenskapen
Introduksjon til samfunnsgeografi SGO 1001

Reaksjonær eller progressiv? Islamismen, demokratiet og kvinnene.
Politisk geografi Kristian Stokke
Stavrianos: Innledningskapitlet All makrohistorie er selvbiografi Erfaringens betydning Tekstens nøkkelårstall: 1913 og 1989.
EXFAC03-MVIT Marshall McLuhan: ”Mennesket og media”
Case 1 Makt og demokrati i Norge
Litterær antropologi HIS2132 Høst sept
Kollektivisme og individualisme i historiske fag
Exfac for historieprogrammet Gruppeundervisning våren 2005
Tidlig psykologisk antropologi:
Framtidas geografi? Kristian Stokke.  Territorielt avgrensete økonomiske, kulturelle og sosiale systemer  Analyse av hvordan ikke-’lokale’ og ’lokale’
Hva er globalhistorie? Globaliseringsdebatten og historiefaget
: Opprør og barbarinvasjoner
New New Economic History Tirsdag Kritikk av nyklassisk teori Teknologi hos nyklassisk teori: –Behandlet som eksogen faktor: ikke del av modellen.
Fortolkninger Globalisering Globale sammenhenger Globale systemer Global komparasjon.
Den iberiske halvøy til 1492: periodisering
Likeverd som prinsipp, utfordringer og muligheter Pedagogiske konsekvenser for likestillingsarbeid og toleransebygging i barnehager (og ellers) Forelesning.
1 Kontekstuell undervisning Se: H L-K To bevegelser i samfunnet Sentripetal: Det som binder sammen. Enhet Sentrifugal: Det som splitter. Fragmentering.
Den samfunnskapte virkelighet (2) Berit Bratholm.
Menneskerettighetene Historiske perspektiver Lars Gunnar Lingås, fil dr.
Hva er demokrati Litteratur: Engelstad (2005)Hva er makt. Larsen og Slåtten (2006)En bok om oppvekst Forelesning 8 mars - 07.
Tanker, tro og tvil i bibelen….
Sivilisasjoner Fra latin civis, byborger. Adjektiv: civilis, bymessig eller borgerlig I teknisk-juridisk forstand: omfattet av sivilretten, den lovgivningen.
G.F. Hegel ( ). G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie.
Iran : Fra middelalder til moderniseringsdiktatur.
Kapittel 15. Konflikter og terrorisme Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 5a definere.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
MEDIEHISTORIE MI1 – Tanks Mars FRA LÆREPLANEN ● “Et historisk perspektiv er grunnleggende når en skal studere forholdet mellom medium og samfunn.
Kapittel 16. Arbeid for fred og menneskerettigheter Del 5 Internasjonale forhold Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen:
1 Kan det finnes gode argumenter for at Gud eksisterer?
Livssyn og religion Skilnad Kvifor RLE?. Gudar Ånder Krefter Ikkje- menneskelege personar Makter.
Fortolkninger Globalisering Globale sammenhenger Globale systemer
Politisk geografi Kristian Stokke
Forholdene for utviklingshemmete i historisk perspektiv
Islamisme IS = Islamsk Stat.
Sjia vs. sunni.
Kunnskap om dagens ungdom
Historie og filosofi 1 Side
FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon
Muligheter for tverrfaglig tilnærming i læreplanen
Tidlig psykologisk antropologi:
Utskrift av presentasjonen:

Hva er globalhistorie? Globaliseringsdebatten og historiefaget Oppløsningen av historiens ”vi” Hva er ”verden” – og hva er ”historie”? Fra verdenshistorie til globalhistorie Regionhistorie og globalhistorie Innledende bemerkninger om The Human Web

Globalisering Ekspansjon, konsentrasjon og akselerasjon av globale forbindelser Overføring av makt fra stat til marked Kulturell globalisering Komprimering av tid og rom

Historien etter koloniveldet Utvikling med paralleller med feminismen Utfordringen av historiens gamle ”vi” Oppløsning av sentralperspektivet – og jakten på nye, overgripende perspektiver

Vesten og historien Vestlig historieskrivning: Utviklings- eller fremskrittstenkning Fortidens annerledeshet Individualitet og egenart Kollektive aktører Årsaksforklaringer Kvantitative undersøkelser Sterke objektivitetsidealer

Darkness is not the subject of history (…) History is essentially a form of movement, and purposive movement too. Hugh Trevor-Roper, 1965

Babylonsk verdenskart, Ca. 600 f.v.t.

”Hereford mappamundi” Ca. 1300

Verdenskart fra Ibn al-Wardis Kharidat al-Ajaib wa-faridat al-gharaib (1481, basert på kart fra sent 1000-tall)

Henricus Martellus, verdenskart, 1489

Martin Waldseemüller, verdenskart 1507

Waldseemüller, detalj

Abraham Ortelius, verdenskart 1570

Koreansk Verdenskart, Ca. 1750

Thomas Mandeville Reiseskildring publisert

Fra Gregor Reisch, Margarita Philosophia (1517)

Mandeville: Indisk bomullsplante?

Herodot (ca /420 f.v.t.)

Herodot: Historie Kamp mellom vestlig, hellensk kultur og orientalsk, persisk Andre samfunns kulturer Krigen som felles erfaring

Giambattista Vico ( )

Giambattista Vico: Den nye vitenskapen (1725) Menneskene vinner sikrest kunnskap om det de selv har skapt. Syklisk historiesyn, tre historiske faser Alle fasene har lik verdi

Gudenes tidsalder Forhistorisk Familien som grunnleggende enhet Religiøse forklaringer Poetisk språk Mytenes tid Teokrati Gudegitte lover Hard, grusom menneskenatur

Heltenes tidsalder Statens tilblivelsestid Staten som grunnenhet Forklaring ved heltegjerninger Militær tale, kommandospråk Skaldenes tidsalder Gudegitt aristokrati eller heltestyre Makt begrenses med makt Militant menneskenatur

Menneskenes tidsalder Fornuftsbasert samfunnsstruktur Forbundsstat med borgerplikter Kritikk av myter. Historiske forklaringer Logisk, rasjonelt språk. Vitenskap Minne om menneskers handlinger Demokrati Åpent vedtatte lover basert på fornuft Beskjeden, vennlig menneskenatur

G.F. Hegel ( )

G.F. Hegel: Historiens filosofi (1821) Evolusjonisme Dialektikk Historie er utvikling; stillstand er ikke historie