Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap. 28-31.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Av Reidar Kvalvaag Beerenberg
Advertisements

Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon Sentinel eDialog24 AS Ingvald Ystgaards vei 3A 7047 Trondheim Telefon: Faks:
Programvare for nisje SMS
Utvikling Design Integrasjon Forvaltning System Teknikk Produktinformation i flere kanaler.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Presentasjon av tjenesten
BIS PP Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
10. Presenting Page Elements Presentere sideinformasjon.
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
Mobile portalløsninger (Internet Online Platform)
IT-Ledelse, 18.februar Dagens tema : Outsourcing 1. Hva er Outsourcing ? 2. Tradisjonen for outsourcing innen IT 3. Hva kan outsources innen IT 4. Potensielle.
Lynkursdagene høsten 2011 Ansvar for egen PC ved UiO Hva bør jeg som bruker vite og gjøre..?
Organisasjon. Hva er SAP ? Arne Kjetil Nilsen Gruppeleder for Virksomhetssystemer i Allianse solutions AS.
BIT-Møbel.
MS kap 61 Nye trender  Vi skal se på  Virtualisering  ”Cloud computing”
1 Dokumentservice Utfordringer i 2012 Økende operasjonelle kostnader Svak kontroll på informasjon Ineffektiv distribusjon av informasjon.
Introduksjon til lærebok 1 Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
Del 7. Kap. 49 – 56 Business-to-Business (B2B) Applications How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and.
Øving 6: Med utgangspunkt i Internett/Web teknologi skal vi se på hvordan vi kan opprette nye foretningsmodeller. Vi skal ta utgangspunkt i lærebok-produksjon.
Hvorfor bruke Fjernlån? David Massey ALEPH brukermøte 2007.
PARLAY/OSA Referanser: Referanser Foredraget er i all hovedsak basert på to artikler. Disse kan finnes på:
Uni Micro AS Uni Micro AS Etablert i 1986 Hovedkontor i Modalen kommune Avdelingskontor i Haugesund, Bergen og Oslo Over 50 ansatte.
Marked / vekst Jørn Skjærlund Gjensidige Forsikring
Elektroniske dokumenter for tinglysing i fast eiendom
EPost Pensum: Olsen, kap. 7 ” ”. Egenskaper ved ePost Asynkron Tekstlig Enkel Effektivt Universell adressering (IP adresser) Universell bruk Vedlegg.
KRAFTSENTERET ASKIM HVORDAN HAR VI FORANKRET OG IMPLEMENTERT KORRUPSJONSFOREBYGGENDE ARBEID I ASKIM? Nettverkssamling mars 2014.
Bilfinger Maintenance Management System Infor EAM Enterprise Edition
Kapping av plater Mål: Vi skal lage komponenter for en møbelfabrikk ut fra standardiserte plater på 12 x 24 dm. Komponentene har lengde og bredde oppgitt.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Formalisering av B2B applikasjoner
Ehandel i Oslo kommune Symposiet eLandet Norge oktober 2006 Kari Hove Prosjektleder Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten.
Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap
11. Balancing technology with people’s needs Bruk av teknologi.
1 Kap. 17 – Interactive computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
Kommunale erfaringer og muligheter Hvilke nye muligheter gir WMS? Viktige forutsetninger for å få kommunene til å satse på WMS Hvordan komme i gang?
Online symbolske tjenester Pensum: Olsen, kap. 19 og 20 ”Case studier”
Introduksjon Pensum: Olsen, K.A. The Internet, the Web and eBusiness, Formalizing applications for the real world, Scarecrow Press, 2005.
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Misjon Isave skal tilby en “do-it-your-self” løsning til markedsførere for å etablere automatisert dialog mot markedet.
Fremtidens Web Pensum: Olsen, kap se også: Berre A & Olsen, K.A. (2004) Brytningsteknologier og pirater, kronikk i Bergens Tidende,
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
ByggSøk – fra papirmølle til tastetrykk
1 Kap. 57 – Cloud Computing How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen, Universitetet.
Nye porteringstider gjeldende fra 1.mars Nye porteringstider fra 1 mars 2013 Fra og med innføres nye regler for minste porteringstid.
Kap. 9 – Computer Intelligence How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 6 – Cases of Formalization Level How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai.
PRO ISP PRO ISP PRODUKTER Produktveileder Bruker veilederen under for å finne frem til de produktene du behøver. Ta kontakt med.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Kap. 27 – Case 2: Developing Apps How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Kap. 45 – Online Symbolic Services – Case studies How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor.
1 Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A. Olsen,
Kap. 4 – Cases of Formalization How Information Technology Is Conquering the World: Workplace, Private Life, and Society Professor Kai A.
Otra Web-Shop - Quick Guide
Rekommunalisering eller en entreprise?
Kap. 4 – Cases of Formalization
Offer Amesto Solutions Kundefokus 1.
Kap. 8 – Cost-benefit of Formalization
Kap. 4 – Cases of Formalization
Kap. 14 – Case Studies: Cultural Constraints
Del 7. Kap. 49 – 56 Business-to-Business (B2B) Applications
Strategisk bruk av IT IBE250 Professor Kai A. Olsen
Håndtering av telekommunikasjon (kap. 6)
Nye trender Vi skal se på Virtualisering ”Cloud computing”
Utskrift av presentasjonen:

Nye forretningsprosesser Pensum: Olsen, kap

Vi skal se på Web services Automatisert verdikjede Elektroniske markedsplasser Outsourcing

Web services Med XML og tilhørende verktøy, som overføringsprotokollen SOAP, kan vi tilby en rekke nye tjenester, f.eks.: Værvarslingssystem på nettet, med data overført til aviser og TV stasjoner som tilpasser dette til eget format Automatisk kredittkortsjekk Få fram lagerbeholdning for en artikkel Men nå gis data i en form som kan brukes direkte av andre datamaskiner Web services har mye til felles med tidligere standarder for å kunne utføre programmer på andre datamaskiner (OLE, CORBA) Men i dag er dette enklere å realisere

En ny måte å organisere IT på? I dag velger mange store firma ett stort system (ERP- Enterprise Resource Planning) for hele virksomheten, for å kunne utnytte data mellom avdelinger I praksis betyr dette ofte at ingen får det de trenger, vi får et ”minste felles multiplum” Et alternativ er å la hver avdeling ha sitt eget system, og så bruke Web services for utveksling av data Eksempel: Norske undervisningsinstitusjoner Statoil

Automatisk verdikjede Vi bestiller en bok på Amazon Amazon leverer boka fra lager Det blir så få bøker igjen at ERP systemet til Amazon sender en ny bestilling til forlaget Forlaget er tom for bøker og sender ny bestilling til trykkeriet Trykkeriet må kjøpe mer papir Papirfabrikken må lage mer papir Sender bestilling til skogeieren som drar ut i skogen og hugger flere trær Alt dette skjer automatisk pga din bokbestilling

Fordeler Mindre papir Kjappere bestillingsrutiner Vi kan ha færre enheter på lager, implementere JIT rutiner Ha mindre ordrekvantum (mindre batcher)

Ulemper Noen ganger må det gjøres en ”åpen” vurdering på om bestillingen skal sendes: Er boka like aktuell? Skal vi lage flere vinterjakker i mars? Er andre leverandører aktuelle? Hva vil det koste å redusere batch-størrelsen? Kan integreres i det automatiske systemet

Kundespesifisering - tilpassning Leverer printeren med plugger både for amerikansk og europeisk standard Vente med å installere operativsystem til kunden har gjort sitt valg (Dell) Ikke produsere bilen før kunden har gitt sin spesifikasjon Web kan brukes til kundespesifikasjon

Elektroniske markedsplasser Portaler der leverandører og kunder kan møtes Forutsetter formaliserte spesifikasjoner Forenkler innkjøp Brukes i dag mye til ikke- produksjonsspesifikke artikler (f.eks. kontorartikler) Ikke fungert like bra i praksis for andre innkjøp

Mer om markedsplasser Eksempler Bilindustrien Salg av fersk fisk (auksjoner) Oljeselskapene i Norge (ikke vellykket) Offentlige innkjøp Konkurransesituasjonen: Om bilfabrikker bruker felles markedsplass og felles leverandører har de også besluttet å ikke konkurrere på komponenter Er innkjøp helt formalisert?

Outsourcing Ide: Konsentrere oss om kjernevirksomhet Outsource alt annet F.eks. kan et flyselskap konsentrere seg om drift av fly og outsource IT Problemer: Mister vi kunnskap? Mister vi kontroll? Kan vi stole på at leverandørene gjør jobben?

Diskuter Røde Kors outsourcer IT drift En bank outsourcer vakthold til Securitas SAS outsourcer IT drift Har også dette med formalisering å gjøre?