12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger1 Forhandlinger IN-DBL2001 IFI, UIO.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
Advertisements

895 studenter på Universitet i Oslo deltok undervisningsåret 2009/2010 på emner hvor forelesningene på tatt opp og lagt på nettet (Podcastet) Alle disse.
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i påsken for en liten påskepils med.
Noen tema for samtaler om vennskap (Barnetrinnet)
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Bli en bedre fisker ! Av Ulf Skauli
Music: Nightengale Serenade
En innføring i spillet: Lag En Setning
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan intervjue en forsker?
Sommervikar i Blend.
Mitt selskap og logo KF oppgave Av FLT Student.
Salgsteknikker & Sosial media
Faglige og ufaglige feller. Strategier som virker mot sin hensikt.
Skriveprosessen Fra tanke til tekst.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Veiledning av elever / lærlinger
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Dommerrollen Stil & profil - vi som dommere
MI – Motiverende intervju som hjelpemiddel ved livsstilsendring
Spøken som gir deg lykke!
Kapittel 7 Johanne har ingen klær.
NESOs Formannsskole Ledelse - Forhandling Samling 4. klasse 18, Tromsø Januar 2014 Hanne Winther og Magne Beddari, VINN.
Intervjuteknikk.
Aggression Replacement Training
Oppgave 42 Finn feilene i setningene, og gi forslag til riktige setninger. Her finnes det selvsagt mange muligheter og ikke én fasit.
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Lokale forhandlinger for arbeidere og funksjonærer - noen praktiske tips Advokat Thomas Scheen, BNL.
Hva er coaching og ”coachende” lederstil?
Coaching En innføring i begrep og metodikk
Eksamenstips.
Til Noas ark.

Den vanskelige samtalen
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Kurslederkurs Bra mat for bedre helse Endringsfokusert rådgiving
Hvor mange dager i løpet av de siste 7 dager, gikk du minst 10 minutter i strekk for å komme deg fra et sted til et annet? Dette inkluderer gange på jobb.
Suksesskriterier.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Kommunikasjon Kristin Bie Høsten 2014.
TANKENS MAKT DET UMULIGE - MULIG KFL/04
Å kjøre bil og å stå i bilkø
Detta er en automatisk lønnsforhandling. Vær vennlig å svare på de neste spørsmålene. Dine svar vil danne grunnlag for til neste lønnsjustering. Neste>>
Kommunejordmorkontaktene 2009
KAPITTEL 5 OPPGAVE C Sett inn preposisjoner eller adverb som passer 1. Å være enig i en sak. (Man tenker likt i en sak på forhånd, uten at man diskutert.
Forhandlingsteknikk Hva vet forskere om forhandlinger?
Fra forskning til forretning Oslo, 13. Mai 2003 Perler for svin eller gråstein til gull Jo Klaveness Professor i farmasi Innhold: Dagens situasjon Viktige.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
1 Sep.2001Nøkkeltall og Benchmarking. INF- DBL2001, LMK 1 Nøkkeltall og Benchmarking INF-DBL2001 IFI,UIO.
9. Product information Produktinformasjon. Online kjøp Som vi har sett har vi ikke noe produkt å se på, holde i, prøve ut, … Da må vi ta igjen på andre.
Modellkommunene Hva er unikt?
Oppdater.com Web-publiseringssystem for InCreo AS Øyvind Henriksen
Fest og følelser Om seksualitet.
Studentlivs lederkurs - Modul 7 Den vanskelige samtalen1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Livsstilsending - uke 5 -
Om et øyeblikk kommer du inn i en magisk verden...
”Amerikabrev” Sett inn et pronomen som passer. Kjære venner! Jeg vil ganske kort sende dere noen ord fordi jeg vet at flere landsmenn kunne tenke seg.
Lederkurs - Studentliv1 Den vanskelige samtalen Om forventninger, grenser, vennskap, konflikter og profesjonalitet…
Drama som læring Noen tips til aktiviteter. Samvittighetens røster En elev personaliserer personen som har et dilemma, et problem eller etisk utfordring.
Forhandlinger Grunnopplæring del 2. Bedriftsavtalen (litt repetisjon) Enhver bedrift i Finans Norge-området skal ha en bedriftsavtale (BA) Regulerer sentrale.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Roede-kurslederen på Facebook
Casino Tjene Penger Tips og Råd. Bare Flaks? Har du noen gang spurt deg selv et spørsmål, hvorfor noen spillere er mer profesjonelle enn andre? Hvordan.
Fest & følelser Velkommen
Venner & valg Velkommen.
Norges Musikkhøgskole
Gitt 30 Aug 05 Frist 5 September kl17:15
Utskrift av presentasjonen:

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger1 Forhandlinger IN-DBL2001 IFI, UIO

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger2 Grunnlag for forhandlinger En eller Begge parter ønsker å oppnå noe fra den andre, og dette er ikke det samme for begge parter Handel i en eller annen form –Forhandlinger om en leveranse Betalingsbetingerlser Leveringsbetingelser Garantibetingelser Servicebetingelser Gjentatte kjøp-betingelser Offentliggjøring av handelen og betingelsene, Reklamebruk

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger3 Ønske-profil Det er mange aspekter av en handel,som ovenfor, også innenfor hver kategori. Sett opp liste over aspekter ved en “betalingsbetingelse” Siden hver part er forskjellig, vil styrkegraden av ønsket for hvert aspekt være forskjellig Første fase av en forhandling er å kartlegge (mot-?)partnerens ønske-profil

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger4 Win-win (ikke monopol for Microsoft) Oppnåes når begge parter får en optimal tilpasning av sin ønskeprofil –Her er likvidets-ønske hos A svært høyt (vanlig for ekspanderende bedrifter) –B har akkurat denne måneden behov for å vise best mulig månedsregnskap Lag klausuler som reflekterer dette i et kjøp av et WEB- publiserings-system med handel til 1mill NOK

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger5 Forundersøkelser Hvor lang tid har begge, hva er ønskene? (en del av profilen) Hvilke personer er og skal bli involvert før undertegningen?, Blir det flere trinn? Driver kunden paralelle forhandlinger med andre leverandører?

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger6 Forarbeid før forhandlinger Sørg for å stille med minst like mange personer som partneren, (selv om de bare ser på) Drøft ønsket resultat og agenda for møtet (prøv å få aksept for en møteplan) Gå igjennom egen profil og planlegg utspill for hver enkelt deltager

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger7 Gjennomføring av forhandlingene Vær presis, vennlig, vinn tillit, vær profesjonell og målrettet Lytt ekstremt godt til hva som sies, og tenk over hva som kan ligge bak Hold tidene og respekter partneren Vær obs på at dere blir kjent som personer med ansvar og oppgaver, og bedriftens situasjon Spør åpent om motpartens profilprioriteringer, når dere er blitt kjent.

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger8 Tre faser i en forhandlingsrekke Åpningsfasen: Bli kjent, etabler grunnlag og fest dette (overbevis om at dette blir bra om du er en selger) Arbeidsfasen: –1 Klarlegg gjensidig profiler så langt som er passende –2 Lag alternative formuleringer til hver profil-linje Sluttfasen: Få en endelig beslutning og undertegning av avtalen: –Lokkemidler: Gi noe mere…. pga….. Om underskrift før... –Pressmidler: Må ha underskift før…for å kunne….

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger9 Taktikker “Salami”: –Ta enkeltelementer, en av gangen og lås i avtale. ( “Det er vi jo enige om!”) “Russisk” eller “Forsvar i dybden”: –“Jeg (Vi) kan ikke ta noen avgjørelser her, jeg må få det godkjent av sjefen min” (Som selvfølgelig ikke godkjenner, før de føler at sitronen er helt utpresset) “Vennlig sjef” eller “Nei-Ja dynamikk”: –Svært vanskelige forhandlinger i lang tid før sjef kommer (du har nesten gitt opp), som får deg raskt til å gå med på mere enn tenkt i glede over å komme videre.

12 Aug 2001IN-DBL2001_LMK_Forhandlinger10 Mottrekk TaktikkMottrekk “Salami”a. Utsett enighet b.“Russisk” “Russisk” eller “Forsvar i dybden” Samme teknikk, kan hintes fra starten “Nei-Ja dynamikk”, “Vennlig sjef” a.Hold hodet kaldt b. “Russisk”