Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trygve Hillestad Consulting Hvor langt går kommunenes beredskapsansvar? Trygve Hillestad Consulting ROS-analyser, beredskapsplanverk, opplæring, rådgivning,
Advertisements

Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Ny veileder for økonomisk evaluering av tiltak i helsesektoren.
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
BEREDSKAPSØVELSE Gjennomføring, erfaringer og konklusjoner fra beredskapsøvelsen i Drammen kommune, Vann og avløp. Ane Prøsch-Oddevald GVD temadag.
Karsten Steinvik, Fylkesmannen, beredskapsstaben
Nasjonal helseberedskapskonferanse 2013 Beredskap sett fra fylkesmannen.
Internkontroll i kommuner
Delprosjektleder for Dp 5 Håndtering av flom og vann på avveie
Anleggsbransjen Frokostmøte 5. desember 2013 Fakta og analyse Stein Gunnes, sjeføkonom Tore A. Larsen, næringspolitisk rådgiver Håvard Almås, næringspolitisk.
Foreldet risikotenkning I Norge?
Folkemøte Laksevåg bydel 5. oktober 2010
- Ny lov og forskrift om kommunal beredskapsplikt
Mestring og forebygging av depresjon
Velkommen til fylkesberedskapsrådet
Levende HMS-system – hva betyr det i praksis?
Risikovurdering av endret ekstremvær
ISPS sikring og Beredskap
ORIENTERING FRA FORSVARSBYGG Eiendomssjef Rune M. Røen
Trusselundersøkelsen 2009 ITAKT årsmøte, 2. mars 2010
Risiko Sannsynlighetsgradering:1 = Lite sannsynlig (kan inntreffe mindre enn én gang hvert 100. år) 2 = Mindre sannsynlig (kan inntreffe mellom én gang.
Statlige føringer og behov for sterkere kommunesamarbeid Innlegg på KS/FM-konferanse Brekstad 11. juni 2009 fylkesmann Kåre Gjønnes.
Forslag til struktur for Fylkes-ROS
Nettselskapenes samarbeid med kommunene i beredskapssituasjoner - Informasjonsberedskap.
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Møte i fylkesberedskapsrådet den , Saltstraumen
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
BEREDSKAP I KOMMUNENE Der hendelsene skjer < 2000 innbyggere 4< 1000 innbyggere Klimaendringer Ekstremvær Flom Skred Strømbrudd Ekom tjenester Pandemi.
IKP – basert på risiko- og sårbarhetsvurderinger i egen virksomhet
Beredskapsarbeidet i Drammen kommune
Foreløpig oppsummering etter tilsyn med styring av vedlikehold
Prioritet i mobilnettene TETRA-forum Rica Hotel Gardermoen 27. mars 2006 Runar Langnes.
Kontaktmøte 21. mars 2013.
(Ansatt i annen avdeling)
8. september 2014Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS Vestfold Interkommunale Brannvesen IKS etablert
Grensesnittet infrastruktur/ombordutrustning. Systemeieransvaret. Morgenmøte Statens jernbanetilsyn 11. september 2014 Prosjektsjef Eivind Skorstad ERTMS.
ØVELSE "ORKAN 2012" Regionalt KBO møte 6. mars 2013 Geir Kaasa.
Sikkerhet ved datasystemer hos Skjåk Energi
Samfunnets generelle sårbarhet og beredskap
Smitteverntiltak på legekontorer og i sykehus Stig Harthug Folkehelseinstituttet og Helse Bergen.
Roundtable presentation
Hvordan sette inn bakgrunnsbilde: 1.Høyreklikk på lysbildet og velg «Formater bakgrunn» 2.Velg «Fyll» > «Bilde eller tekstur» 3.Trykk «Sett inn fra Fil…»
Innledning til: Tilsyn, hva finner vi av avvik og hvordan lukke disse avvikene? Regelverk og veileder; § 3a og rapport fra ROS.
Definisjon av ulike HMS-begreper
Samarbeid om beredskap i kommunene Sillongen, 16. november 2012 v/rådmann i Østre Toten kommune, Aslaug Dæhlen.
ROS-analyse.
Kommunekonferansen 2016 Samfunnssikkerhet og beredskap Kongsberg 14. april 2016 Knut Skrede Fylkesberedskapssjef.
En gledelig begivenhet Orientering til styret om overtakelse av ansvaret for følgetjenester for gravide til fødested og beredskap for denne tjenesten.
Vannleveranse og beredskap Tilfeldigheter eller planer……..? Erling Aass Drammen kommune, vann og avløp.
Veileder i helhetlig ROS-analyse i kommunen Arealbruk og naturfare - NIFS 5.November 2014 Cathrine Andersen.
Informasjon Velkommen til en kort presentasjon av Risikoanalyse-programmet “RiskAssess Express 2007” RiskAssess - et verktøy for analyse og vurdering av.
Beredskapsråd i Orkdal kommune Orkdal kommune – beredskap.
Samfunnssikkerhet i ny plan- og bygningslov Geir Henning Hollup Fylkesmannen i Østfold.
Kommunikasjon og Omstilling AS Minsaas, Haugan, Welde, Farstad & Dahl Du dømmes ofte ut fra hvordan du håndterer en krise – og ikke etter krisens årsak.
1 Risiko- og sårbarhetsanalyser i kommunen. v/ konstituert rådmann/organisasjonssjef Randi Rasmussen, Malvik kommune Fylkesmannens kommunesamling 12. november.
Nytt fra Fylkesmannen Fylkesberedskapssjef Per Arne Stavnås.
En gjennomgang av grunnleggende begreper innen verdivurdering og ROS for IKT-løsninger Seksjon for Arkitektur og sikkerhet v / Espen Vaager Verdivurdering.
Kommunal beredskapsplikt
HOVEDPUNKTER I NKOM RAPPORT
Drømmedag – beredskapskontakter
Bente Westrum ass. fylkeslege Fylkesmannen i Oppland
Samfunnssikkerhet og ROS!
ROS Trøndelag ”ville, vakre, trygge Trøndelag”
Risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS)
Asbjørn Lund, stabssjef, Fylkesmannen i Oppland
Risiko og sårbarhetsanalyse for Østfold
Av direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap
Oslo Havn Risikokartlegging Ytre Miljø
Direktoratet for e-helse
Utskrift av presentasjonen:

Cyberangrep mot ekom-infrastruktur - ny scenarioanalyse i NRB 2014 Ann Karin Midtgaard, DSB

Scenarioet Et logisk angrep gjør fysisk skade på det landsdekkende transportnettet for ekom (Telenor) og viktig programvare Fører til bortfall av all telefoni og internett i fem døgn (2-3 ukers gjenopprettingstid) Transportnettet

Ekom er det mest grunnleggende behovet mennesker har… Prosess: To analyseseminarer med mange involverte for å vurdere sårbarhet, sannsynlighet og konsekvenser Ekom er det mest grunnleggende behovet mennesker har… Bl.a. Nkom

Risiko- og sårbarhetsvurderinger i NRB (hendelseskjeder) Risikoforståelse

Sårbarhetsvurdering Hvilke kritiske samfunnsfunksjoner blir påvirket av ekom-bortfallet - og hvilke følgehendelser medfører det?

Kraft- og vannforsyningen påvirkes i liten grad Vei- og kysttrafikken påvirkes i moderat grad

Jernbane- og lufttrafikken påvirkes i stor grad

Bank- og finanssektoren påvirkes i stor grad

Kriseledelsen påvirkes i stor grad

Nødetatene og helsesektoren påvirkes i stor grad

Noen konklusjoner fra sårbarhetsanalysen Infrastrukturen for ekom er kompleks og uoversiktlig Det landsdekkende transportnettet er stabilt, men er en mulig felles feilkilde for mange ekom-tjenester Et fåtall virksomheter har egen fiber Reserveløsninger som satellitt- og radiosamband har begrenset kapasitet og rekkevidde

Konsekvenser for liv og helse: 50 ekstra døde, 2-300 alvorligere syke eller skadde

Konsekvenser for økonomi: Direkte tap 2-10 mrd kroner Indirekte tap10 mrd kroner

Konsekvenser for samfunnsstabilitet: - Sosial uro, usikkerhet, frykt, avmakt - informasjonskrise - Stans og forsinkelser i vare- og persontransport

Konsekvenser for landets styringsevne: Tap av demokratiske verdier og nasjonal styringsevne i et begrenset tidsrom

Ansvarlige for kritiske samfunnsfunksjoner bør: Inkludere bortfall av ekom i sine ROS-analyser Ha en gjennomtenkt beredskap i tilfelle langvarig og totalt ekombortfall Gjennomføre øvelser uten bruk av ekomtjenester Ha et realistisk bilde av kapasiteten ved reserveløsninger

Kommunene bør: Inkludere ekom-bortfall i helhetlige ROS-analyser og øvelser Utarbeide en beredskapsplan for kriseledelse og informasjon uten ekomtjenester Utarbeide en plan for hvordan befolkningen kan få tak i nødetatene uten bruk av telefon og data

Hvordan ser framtidens behovspyramide ut?