Storytelling – historiefortelling - erfaringer fra Øyer Tolv stemmer – stemmerettsjubileet Historiefortelling - vandrehistorier.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Advertisements

Møteplass for mestring
OPPFØLGING AV ARBEIDSMILJØUNDERSØKELSEN PÅ STUDIEAVDELINGEN.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
10. oktober Fylkeskontakter 2008 Livet går opp og ned - snakk om det! 2009 I takt med deg selv. - Mestring i livets overgangsfaser 2010 Arbeid.
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
Johannes Skaar, Innovasjon Norge
Velkommen til lederkurs kveld 2 på BMB
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
MÅNEDSEVALUERING NOVEMBER Vi har hatt fokus på helse og prata om at det er viktig med god håndhygiene. Vi vil ikke bli syke! Barna vasker hendene før måltid.
Sammensatte tekster. Oversikt over dagens økt • Basis ferdighetene vi skal jobbe med: – Lese, skrive, muntlig, digital • “Storytelling” – Focus on irregular.
”Vi vil bli flere". Vil vi bli flere?.....Hvorfor? …Hva vil vi ha de nye til?
Sammensatte tekster: Photo Story
Styrket fellesskap Første samling 20. oktober 2009 Melhus bedehus 19:30 Kaffe 20:00 Vi starter presis 22:00 Takk for i kveld.
Grete Jamissen1 Digital historiefortelling 10. oktober 2007 Utfordringer og muligheter i formidling og læring Bakgrunnen for satsingen på HiO ”Formidlingsoppgaven”
Primærmedisinsk verksted Senter for Helse, Dialog og Utvikling (PMV) Sverresgt. 10, 0652 Oslo tlf.:
Utdanningsforbundet Halden
EU-prosjekt ”Stepping Stones into the Digital World” Internasjonalisering i Oppland
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Profil og omdømme Modul 4 Omdømme 1 Studentliv - Kurs i Profil og Omdømme - Modul 1.
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Nettverkssamling 18.november 2010 Nasjonalt senter for erfaringskompetanse innen psykisk helse.
Etter- og videreutdanning i kommunehelsetjenesten
Yrkesmessen på Haugalandet
Lions Røde Fjær 2015 Lions Norges største og viktigste oppgave i tiden fremover.
Fortell meg! Nordisk konferanse om samarbeid mellom bibliotek og voksenopplæring 12. og 13. januar 2012 Hilde Henriksen, Renate Grytnes, Hilde Ditmansen.
Den vanskelige samtalen Rusforum i Nord-Østerdal
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Norsk - lytte, tale, lese, skrive - eventyr og fortellinger om dyr
”En likestilt barnehage” -
AVSKJEDSFEST Søndagskveld hadde vi ”åpen” havn, der slekt og venner kunne ta med grill/grillmat for å komme og kose seg litt sammen med oss, slik at vi.
Glomdalsmuseet som formidler av vårt kulturelle mangfold.
Handlingsplan for Oslostudentenes idrettsklubb 2013.
Folkekirke langs nye veier. … gjør disipler, i fellesskap, langs nye veier…” (jf. Matt. 28,19) ”Mens dere går…
Informasjonsmøte 17. januar 2014
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
VISJON OG VIRKELIGHET RUNDT ”LEKENDE BARN I GUDS VERDEN”
Tusen takk Tusen takk for de 7500 kr som vi fikk for å starte vårt prosjekt med X-box på Midtløkken Bo og servicesenter i Tønsberg. Vårt prosjekts mål.
Motivasjon I Yrkesveiledningsprosessen
Dialoggruppe™ Metode i reflekterende lytting. Dialoggruppe™ En metode med fokus på å lytte En metode for forståelse og likeverdighet En metode for åpenhet.
Vurdering for læring Oppstart januar 2015.
FOKUS PÅ TRAUMER Forståelse og behandling av PTSD og komplekse traumer.
Tale Berntsen - HR-seksjonen, Bergen kommune
ASK – en rettighet. Hva nå? Hva gjør Statped?
Digital historiefortelling Den internasjonale dagen for å dele livshistorier – 16.mai 2008 – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid.
Digital historiefortelling Lillehammer 25. oktober 2007 Grete Jamissen – en kreativ ressurs i forskningsformidling, læring og utviklingsarbeid Kontakt:
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Østre Toten folkebibliotek Globale Døråpnere 2 - Storytelling.
Støttekontakt til personer med demens
RFID på Deichmanske bibliotek
Rogaland Hva gjør vi i Rogaland ?.
Storytelling og Globale døråpnere Lom folkebibliotek Lillehammer, 29. januar 2015.
Kompetente barn og unge Kursrekke 2 1.samling. Program Kommunaldirektør Anne Marit Presterud ønsker velkommen Presentasjon av prosjektet "Kompetente barn.
Å skape noe helhetlig og helt nytt ----sammen Norgesuniversitetet Mike Moulton: Grete Jamissen:
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Anna Kristine Halvorsrud, Symra barnehage
Digital Historiefortelling Hva ønsker du å fortelle?
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe Karriereveiledning av flyktninger Quality Airport Hotel Gardermoen 12. og 14. september.
Serviceeklæring til pårørende i poliklinikken ved Kløveråsen Fjernundervisning i alderspsykiatri 31.januar 2006 Liv Herder spesialsykepleier Kløveråsen,
STUDIESPESIALISERING ● PROGRAMOMRÅDE FORMGIVNINGSFAG ● SSP FO.
| Kultur, inkludering og deltaking – The Nordic Library Conference 2012.
Åpenhet - Raushet - Respekt1 Voksenopplæringen Samfunn –Våre oppgaver i Notoddensamfunnet: –Vi skal bidra til kvalifisering i norsk og samfunnskunnskap.
Forberedende samtaler
Karrieresenteret i Nord-Trøndelag Petter Renbjør / Heidi Skaret Barsøe
Introduksjon med styrer Sonja Iversen
Egenvurdering Pedagogisk dialog 20.2.
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Foreldreundersøkelsen 2018
Nettarbeid med fokus på bruk av video og bilder
Utskrift av presentasjonen:

Storytelling – historiefortelling - erfaringer fra Øyer Tolv stemmer – stemmerettsjubileet Historiefortelling - vandrehistorier

Storytelling som både mål og middel

12 stemmer – nasjonalt jubileum Mål: å gi rom for ulike stemmer og formidle historier fra Norge, Afghanistan og Myanmar som handler om identitet og valg som en del av stemmerettsjubileet 2013

Samarbeidspartnere

Storytelling – lokal kulturhistorie Mål: Bruke storytelling som metode, for å etablere kontakt og dialog mellom minoritets- og majoritetsbefolkningen i Øyer, ved fortelling av i en tradisjonsmyte, en vandrehistorie som stedfestes i Øyer og de enkelte deltakernes historier. Vandrehistoria handler om en «fremmed» som kom vandrende og slo seg ned inne ved Våsjøen i Øyerfjellet.

Prosjektplan - gjennomføring Prosjektet gjennomføres ved 5 samlinger, hvorav en er en utflukt til Øyerfjellet og til Kjørkjehaugen, begge steder knytta til den lokale vandrehistorien som fortelles. Utflukten annonseres åpent, alle bosatte flyktninger i Øyer får invitasjon i posten og turen annonseres åpent i samarbeid med Fjellstyret og Kirkeakademiet. Deltakere i de 3 samlinger bør bestå av en kjernegruppe bestående av 6-8 deltakere som blir kjent med hverandre. Rekruttere via voksenopplæring og via Kirkeakademiet og Fjellstyret. 1.samling: Storytelling - Bli kjent 2.samling: Fortelle sine egne historier 3.samling: Introdusere lokal vandrehistorie 4.samling: Fortelle lokal myte - utflukt i samarbeid med f.eks Kirkeakademiet og Fjellstyret som også deltar i arbeidsgruppe 5.samling: Åpen kveld på biblioteket

Alle eier sine egne historier, målet er å dele dem

Sagnet om Baulstulsfruga

Noen fra storytelling-gruppa

Kongolesiske overgangsriter

Fortelle med kroppen

Samisk trommereise

Baulstulsfruga 2015

På Våsjøen i blesten