Prosessen starter!. Saksbehandlingen knyttet til ekspropriasjon + søknad om forhåndstiltrede.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Per Harald Pettersen, Helseavdelingen, Fylkesmannen i Nordland
Advertisements

Rettslige krav for offentlige eiendomsselgere - et utvalg
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Kommunens rolle som samfunnsutvikler er under endring
AKUTTSAKER FOR FYLKESNEMNDA
Gulating lagmannsrett – dom avsagt Uttalelse fra sivilombudsmannen
Kurs i forvaltningsrett
Tidsfrister i planleggingen
Pasientrettigheter: Selvbestemmelse, medvirkning, informasjon
Prosessuell Materiell Personell
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, AFIN.
Informasjonsplikt og uttalerett
BEHANDLING AV BYGGESØKNADER I MARKA
ENKELTVEDTAK SKAL VÆRE SKRIFTLIG n UNNTAK HVIS DET ER BYRDEFULLT n F.EKS UTENDØRS - BRANNVESENET n ELLERS HASTER.
JUS201 Dag
Offentlighet.
Reguleringsplaner.
Royal Norwegian Ministry of the Environment Frist for behandling av private forslag om regulering12 uker Rapporteringsplikt i reguleringssaker som tar.
SANKSJONER I PLAN- OG BYGNINGSLOVEN
Ved bevissikring utenfor rettssak
Arbeidsrett Å være fullmektig KY 2008.
Åpning av gjeldsordning Geiranger 2010
FOKUS: SØK Byggesaksseminar
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Offentlighet og partsinnsyn
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Udir – Retten til et godt psykososialt miljø etter opplæringsloven kapittel 9a Skolen pålegges å behandle henstillinger fra elever eller foreldre.
Universitetet i Tromsø
innholdet i enkeltvedtak
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Bygg og anleggsteknikk Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk (AFIN), UiO.
Kåre Lilleholt Husleige- og eigarseksjonsrett Våren 2011.
Hjemmel for ekspropriasjon Birgitte Bie Mørkved
Foto: Bjørn Erik Olsen Fag-/nettverkssamling Helse og oppvekstfag Utdanningsavdelingen, Anne Engan Djupvik Foto: Thor-Wiggo Skille.
3 Marius Stub.
Rt 2004 s 1092 reinbeitedommen ”Kongen kan gjøre vedtak om at bestemte barskogstrekninger skal være fredet for reinbeiting i en viss tid, når dette anses.
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Forelesninger over Fast eiendoms rettsforhold Endre Stavang
Krav til formål, utredning og opplysningskvalitet Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
Familierettslige avtaler
FORVALTNINGSRETT.
Norges brannskole 6. juni 2007 Forvaltningsloven og offentlighetsloven. Advokat Åsunn Lyngedal.
Kommunens plikt til å forfølge ulovlige forhold
Om personopplysningslovens betydning for forvaltningens beslutningssystemer og nettsider Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Om personopplysningslovens betydning for systemutvikling -grunnkrav Dag Wiese Schartum, Avdeling for forvaltningsinformatikk, AFIN.
Førstelektor Ingun Sletnes Institutt for offentlig administrasjon og velferdsfag Klage 26. mars 2012.
BESKYTTE DRIKKEVANNSKILDER. Innføring av rettslig holdbare innskrenkninger overfor private grunneiere, rettighetshavere og allmennheten.
Arealforvaltning etter plan- og bygningsloven
Reindriftens ekspropriasjonsrettslige- og erstatningsrettslige vern
Pasient- og brukerrettighetsloven kap. 4A
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Private aktører - veilednings- og kompetansebehov
Personvern som del av enkeltsaksbehandling i offentlig forvaltning
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
5 Marius Stub.
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Fylkesmannen i Buskerud
Seksjon byggesak.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Driveplikt etter jordloven § 8 - Leie av jord
3 Marius Stub.
Forholdet mellom tiltalebeslutning og dom
Velkommen til NVEs Informasjonsmøte
Hva er et "vedtak", og hvem er "part" i en sak?
Utskrift av presentasjonen:

Saksbehandlingen knyttet til ekspropriasjon + søknad om forhåndstiltrede

Prosessen starter!

Avtale? Kjøpsavtale inngås – saken i boks Avtale om tiltrede/arbeidstillatelse – enige om skjønn Ingen avtale – prosessen herfra jeg skal snakk om!

Parallelt løp Parallelle løp Kom i gang med ekspropriasjonsprosessen tidlig – dere kan fortsette parallelle forhandlinger Uheldig å stå uten avtale og uten tiltrede når gravingen skal starte opp Lag en tidsplan!

Saksbehandlingens rammer Oreigningslovens saksbehandlingsregler kommer til anvendelse – se kapittel II Et ekspropriasjonsvedtak er et enkeltvedtak, og forvaltningslovens bestemmelser om enkeltvedtak kommer også til anvendelse

1: Forhandlinger Trinn 1: forhandlinger med grunneier/rettighetshaver Oreigningslova § 12: partene oppfordres til å forsøke å komme til en minnelig ordning før ekspropriasjon settes i verk Ikke et ubetinget krav Kan unnlates: dersom det antas at et slikt forsøk ikke vil lykkes det vil føre til en urimelig forsinkelse

2: Hjemmelsgrunnlag Trinn 2: foreligger det et hjemmelsgrunnlag? Plan- og bygningsloven eller oreigningsloven? Reguleringsplan? Da er vi i plan- og bygningsloven § 16-2 Sjekk at planen er yngre enn 10 år

3: Saken utredes Trinn 3: utred saken godt! Plan- og bygningsloven § 16-2 fjerde ledd: «Før kommunestyret gjør vedtak om ekspropriasjon etter første ledd og om å søke samtykke til ekspropriasjon etter tredje ledd, skal saken være best mulig klarlagt» Oreigningslova § 12: «avgjer saka, når ho er klårlagd best råd er» Jf. forvaltningsloven § 17

Utredningsplikt Klarlegge: Hvem rammes? Hva går inngrepet ut på? Hva er formålet med inngrepet? Kart/tegning som viser hva som skal avstås

Forts.: utredningsplikt Forundersøkelser? Rapporter som må innhentes? Landbruk/skog/grus/grunnvann el Ikke tilstrekkelig utredet – kan føre til ugyldig ekspropriasjonsvedtak se Rt. 1961 s. 910 (manglende utredning av områdets egnethet til jordbruk)

Holder reguleringsplanen mål? Klart og entydig planformål? Av nyere dato? «Foreldet»? Nye forhold? Sentrale interesser ikke vurdert? Sentrale uttalelser/innsigelser ikke innhentet?

Krav om detaljregulering?

4: Varsel Trinn 4: send varsel Oreigningslova § 12 andre ledd: «kvar og ein som inngrepet råkar, skal få høve til å seia si meining» Varselet må inneholde de relevante opplysninger for at parten skal kunne ivareta sine interesser på en forsvarlig måte, jf. forvaltningsloven § 16 Forklar formålet Vær tydelig på hva som er samfunnsnyttig ved inngrepet Tydeliggjør inngrepets omfang Send med tegninger/kart som viser inngrepet

Varsel Ingen lovfestet frist – konkret vurdering Inngrepets omfang Hvor komplisert sak Naturlig med advokatbistand Urimelig vanskelig å gi individuelle varsel - offentlig kunngjøring med frist på 6 uker

Varsel Praktisk å samtidig varsle at det vil bli søkt om forhåndstiltrede Informer også om at den berørte etter varselet ikke kan disponere over eiendommen på noen måte som kan fordyre eller vanskeliggjøre ekspropriasjonsinngrepet, jf. oreigningslova § 28 Motta merknader – holdbare argumenter?

5: Vedtak om ekspropriasjon Trinn 5: vedtak om ekspropriasjon Et enkeltvedtak Det sentrale: vedtaket må være gyldig Må vedtas av rett organ Ingen saksbehandlingsfeil Riktig vurdering av vilkårene

Ekspropriasjonsvedtak Hovedvilkåret: «inngrepet tvillaust er til meir gagn enn skade» Ikke behov for en selvstendig vurdering av dette vilkåret dersom reguleringsplanen er av nyere dato og det ikke er nye/endrede forhold Derfor så viktig med en grundig og gyldig reguleringsplan

…meir gagn enn skade… Rt. 1998 s. 416 «..normalt ikke er plass for en selvstendig vurdering av inngrepets nødvendighet og forholdsmessighet fordi slike vurderinger er foretatt i forbindelse med vedtakelse av den plan det eksproprieres etter»

..meir gagn enn skade.. En konkret og helhetlig nytte/skade-vurdering Hvilke interesser er relevante? Ingen klare retningslinjer, jf. lite presis ordlyd Allmenne samfunnsinteresser Skader må forstås i vid betydning – også spesielle bruks- eller rettighetsforhold/ulemper for folk som ikke er med i skjønnet Ved vurderingen må det tas hensyn til de samlede ulemper tiltaket medfører, ikke bare de som gir grunnlag for erstatning.

5: Klage Mulig trinn 5: klagebehandling hos fylkesmannen Oreigninglsova § 5 andre ledd Hovedregelen er at en klage over vedtak til ekspropriasjon har oppsettende virkning Unntak: ved «serlege høve» om det skulle føre til «urimelig hefte om klaga skulle ha utsetjande virkning» Dårlig tid/store verdier på spill el.: ta inn i vedtaket at en klage ikke skal ha oppsettende virkning

Klage Enkeltvedtak - informer på vanlig måte om klagemuligheten Selv om ekspropriasjonsvedtaket ikke påklages, så kan vedtakets gyldighet prøves i et skjønn – derfor uansett viktig at det er gyldig med tanke på videre prosess! (skjønnsprosessloven § 48)

6: Skjønnsbegjæring Trinn 6: skjønnsbegjæring Må tas ut innen 1 år etter ekspropriasjonsvedtaket er fattet jf oreigningslova § 16 Ettårsfristen gjelder også ved ekspropriasjon etter plan- og bygningsloven § 16-2, se Rt. 2011 s. 1442 Sendes tingretten tilhørende den/de berørte eiendommer Hva skal være med i en skjønnsbegjæring? Skjønnsprosessloven § 8

7: Skjønn

Skjønn Eksproprianten/kommunen dekker de «nødvendige kostander», se skjønnsprosessloven § 54 Skjønnsretten fastsettes erstatningsbeløpet – basert på en rettslig vurdering Avsier dom Det kan begjæres overskjønn

8: Søknad om forhåndstiltrede Trinn 8: søke om tiltrede Søknaden går som hovedregel til fylkesmannen Oreigningslova § 25 første ledd: «Kongen - eller styringsorgan med fullmakt etter § 5 - kan gje samtykke til at oreigningsinngrep vert sett i verk før det ligg føre rettskraftig skjøn. Er skjøn ikkje kravd, kan samtykke berre gjevast i særhøve dersom det kom til å valda urimeleg tidhefte å bia til skjønskravet er framsett. Men då skal avgjerdsmakta setja søkjaren ein frist til å krevja skjøn, og fristen må ikkje vera lengre enn 3 månader. Når skjøn er halde, skal samtykke gjevast om ikkje særlege grunnar talar mot det.»

Søknad om forhåndstiltrede En ekspropriasjonsprosess kan ta tid – kan ha behov for tiltrede lenge før prosessen er ferdig Skjønn begjært: ekspropriantens alminnelige interesse i å komme i gang med tiltaket så raskt som mulig kan være tilstrekkelig grunnlag for forhåndstiltredelse – ordinær interesseovervekt er tilstrekkelig Skjønn ikke begjært: urimelig tidshefte - tillatelse kun i unntakstilfeller Skjønn er holdt: forhåndstiltrede er hovedregelen – selv om det er begjært overskjønn At ekspropriasjonsvedtaket er påklaget, hindrer ikke at det kan gis samtykke til forhåndstiltredelse, jf. Rt. 1975 s. 965

Forhåndstiltrede Kan kreves vilkår om forskudd, jf. § 25 tredje ledd En tillatelse til forhåndstiltrede gir ikke adgang til å starte inngrepet, men gir tvangsgrunnlag se skjønnsprosessloven § 55 jf. tvangsfullbyrdelseslloven kapittel 13

Bevissikring før forhåndstiltrede Husk å sikre bevis ved forhåndstiltrede! Stilles ofte vilkår om dette ved en tillatelse, jf. andre ledd Tegninger, bilder, terrengbeskrivelser, målinger, takst osv

9: Fysisk iverksettelse Trinn 9: spaden i jorda Ingen frist! Se også plan- og bygningsloven § 16-7 «..kan skje etter hvert og i den utstrekning kommunen bestemmer og uten hensyn til om ekspropriasjonsformålet først skal gjennomføres senere..» Økonomiske forhold/budsjett Fysiske hindringer Manglende politisk vilje Unntak: Myndighetsmisbruk – ugyldig ved dom Kan tenkes å falle bort, for eksempel ved hevd

Takk for meg!