Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Studieverkstedet v/Grethe Moen Johansen
Advertisements

1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
Vi rekrutterer markedets fremste talenter.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
RLE uke 4 og 5 Livet og døden.
2007 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Forretningsplanen – En Oversikt
Presentasjonsteknikk og oppgave
Forslag til oppsett på forretningsplanen
SYSTEM MANAGEMENT SERVER 2003 PROSJEKTOPPGAVE 45E VÅREN 2004.
Forretningskonsept og forretningsplaner
1. Sammendrag Hva problemet er Hva ideen til løsning er
KURSETS INNHOLD Seminar 1 (slutten av mars) Innføring i forlagsarbeid –Presentasjon av Cappelen –Presentasjon av Avdeling for oversatt skjønnlitteratur.
IPR Intellectual Property Rights. Gruppe 20 Henning KristensenPål Hjørnevik Tom Kristiansen Karl-W Kirkedam.
Velkommen til foreldremøte. SAMU og valg  Samarbeidsutvalget oppgaver er å holde juleverksted, felles tur og blir forelagt dokumenter som årsplan og.
Forretningsplanen – En Oversikt
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Markedsplanen At presenteres 30.01
2005 Øving 5 – Økonomi og risiko 1. time: Arbeid med budsjetter i grupper Plenumsdiskusjon 2. time: Plenumsdiskusjon om risiko Plan for siste to øvinger.
Øving 1 - Forretningsideen
Meldinger og Oppgaver gitt 5 Okt De jobbsøkere som ikke kan være tilstede på JobbTorget mandag 18 Okt. må skaffe seg en ansettelsesavtale på forhånd. (Undervisningsfri.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forkurs 2006 – øvingsopplegg Anders Brenna, Christian Hager og Mari Saua Svalastog.
ENT4000i – Balder Onarheim – 1 av 7 Øvelse “Frust” Presenteres samling 2 Fredag.
2008 Forretningsplanen – En Oversikt En beskrivelse av hva du ønsker å oppnå med din idé og hvordan.
Gruppeundervisning /
Gruppeøving 8.februar Agenda Brainstorming –Hva og hvorfor? –Kriterier Studentpresentasjoner med brainstorming Alle fremfører sin FRUST, maks 2 min. 1.
Gruppeøving 8.mars Agenda Presentasjon av hjemmeoppgaver Endelig gruppeinndeling Elevator pitch Neste hjemmeoppgave.
Gruppeøving 1.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser –2 min. pr. student –Tilbakemeldinger på presentasjonen –Diskusjon Hva er en FRUST og.
Gruppeøving 5.april Agenda Vårpub!! Helgesamlingen? Gruppepresentasjon av IPR (inkl.rollefordeling) Gjennomgang av regneark Hjemmeoppgave – regnskap/finans.
Øving 2 – Markedsplanen I
Gruppeøving 1.mars Agenda “Endelige” kriterier for forretningsideene Presentasjon av hjemmeoppgaver Halveringsprosess Kort presentasjon av eksterne case.
Gruppeøving 15.februar Agenda Kriterier for gode forretningsideer Gruppepresentasjon –2 min. for gruppen Klassepresentasjon –“Top 10” ideer, 2 fra hver.
Hjemmeoppgave 2 Markedstørrelse Til fredag Markedsstørrelse Sikrere beslutningsgrunnlag, styrke forretningsplan og argumenter ovenfor investorer.
FRM 2021 – våren 2007 Prosjektoppgaver i samfunnsfarmasi Veiledere: Helle Håkonsen Rolf Johansen.
2005 Øvinger HUMSAM høst 2005 Tid:7 onsdager – Sted: Grupperom 4, UB Øvingslærer:Mari Saua Svalastog /
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Caseløsning Markedsplan
Mer om studentbedrift forretningsplan
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Gruppeøving 12.april Agenda Elevator pitch Presentasjon av regnskap Litt om finansiering Blogging Neste øvinger..
Hvordan skrive en god forretningsplan 11. Januar 2005
Gruppeøving 21.januar Agenda Hva er en FRUST og hva skal vi med den? Hjemmeoppgaver –Finn en FRUST, finn en løsning –Utfør en markedsundersøkelse.
Markedstørrelse Til fredag 23.2
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kommunikasjonskurs NRF Hermund Haaland Leder - Tankesmien Skaperkraft Kommunikasjonskurs NRF
Bilde inn Planer. Hva er planlegging? Tilrettelegging av organisasjonens fremtidige handlinger.
LÆRINGSSTRATEGIER Holte skole, 9. trinn 2016/17.
Besøk 9. klasse Rødberg/Veggli Service og samferdsel 12. og 13. mai 2016.
Ungdomsbedrift på Mære
Internettansvarlig i NARF
Northwind traders Hvem vi er
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
Konsumenter og merkevarer
OADM Innføring i offentlig administrasjon og ledelse
Oppsummering av Kunnsign Forretningsplanen
Å gjøre det åpenbare – aktivisere studenten
LES SMARTERE Oversikt Lesemål Les aktivt Oppsummer Repeter
- sammen for en bedre skole!
Seminarundervisning EXFAC03
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Å lese og lære Læreplanen sier at faget skal stimulere elevene til å
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Gjennomgang av øvelsen i ledergruppen Dato: Sted:
Formativ evaluering BI Stavanger
Hvorfor markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Utskrift av presentasjonen:

Gruppeøving 10.februar Agenda Presentasjon av markedsundersøkelser 2 min. pr. student Tilbakemeldinger på presentasjonen Diskusjon Presentasjon av FRUST Ny hjemmeoppgave – førsteutkast forretningsplanen

Forretningsplanen

Hjemmeopppgave Førsteutkast av forretningsplanen Alt utenom økonomikapittelet Tips: Skriv et utkast av sammendraget Skriv litt på hvert kapittel Begynn på nytt og rediger Legg inn skikkelig innsats nå, det får dere igjen for mot slutten Sendes gruppelærer innen fredag 3. mars

Innhold Sammendrag (1-2) Forretningsideen (2-3) Ledelsen (2-3) Markedsplan (3-4) Forretningssystem og organisasjon (1-2) Gjennomføringsplan (1-2) Risikovurderinger (1-2) Lønnsomhetsvurderinger og finansiering (3-4) Ca. 20 sider "I have made this letter longer than usual, only because I have not had time to make it shorter.“ Blaise Pascal (1623-62) Noen illustrasjoner Pluss Forside Innholdsfortegnelse Appendiks

Sammendraget 1-2 sider Alt det viktigste fra planen Ofte det eneste som leses Første avsnitt bør fortelle hva det dreier seg om og fange interessen (forretningsideen) Ca. 1 avsnitt fra hvert kapittel Tabellarisk oppsummering av økonomikapittel

Forretningsideen 2-3 sider Forretningsmulighet Kundebehov Produktbeskrivelse Konkurransefortrinn (Kan overlappe litt med markedsplanen)

Ledelsen 2-3 sider Gründerne Kunnskapsprofil Rekruttering 1-2 sider, evt. CV i appendiks Kunnskapsprofil Rekruttering Advisory board “Uforpliktet” styre (kunder, partnere, bransjespesialister, m.m.) (Kan overlappe litt med forretningssystem og organisasjon)

Markedsplan Strategi & Idealkunde Markedet Prismodell Konkurrenter Merkevarebygging PR Kjøpsatferd Barrierer Partnere Konkurransekrefter

Gjennomføringsplan 1-2 sider Milepæler Glem Microsoft Project! Utvikling Markedsføring Ledelse Glem Microsoft Project! Enkelt! Excel Visio

Risikovurderinger 1-2 sider Finansiering Teknologi Personell Konkurrenter Worst case scenario Blodbadet Top 10 risikoliste

Lønnsomhetsvurdering og finansiering Vent med denne

Appendiks Eksempler Produkttegninger Kronikker Gründernes CV Markedsundersøkelse Konkurrentliste/info

Hjemmeopppgave Førsteutkast av forretningsplanen Alt utenom økonomikapittelet Tips: Skriv et utkast av sammendraget Skriv litt på hvert kapittel Begynn på nytt og rediger Legg inn skikkelig innsats nå, det får dere igjen for mot slutten Sendes gruppelærer innen fredag 3. mars