Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Kvinner og politikk Kvinnelig valgmobilisering i Nord-Norge: Glasstak eller etterslep? Marcus Buck.
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Litt mer om PRIMTALL.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration Omstilling og inkluderende arbeidsliv Eirik Lae Solberg statssekretær Sørmarka
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Aktiv I Oslo.no Nettstedet for folk i Oslo og Akershus.
Sunndalsøra Registertjenester Per Ivar Larsen Sugar
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Egenskaper til stoff og tidsbegrep: En modell for aspekt i russisk Laura A. Janda UNC-Chapel Hill/University of Tromsø
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
Kultur, innovasjon - og humanistisk forskning Dekanus Kathrine Skretting, Det historisk-filosofiske fakultet, NTNU.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Sentrum og byutvikling: balansens dilemma
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
:50 Evaluering Lysvåken i Bergen domkirke menighet 1 Svarlogg.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
2. Planter. Del 1 (1–4). Nivå 2. Side 19–24
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Fiskeri- og havbruksnæringens betydning for Norge
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Avdeling for mikrobiologi og smittevern
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Vokabular barneoppdragelse (m) bleie (f/m) blikk (n) bortskjemt (adj.)
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
Kapittel 1, oppgave b) å kaste loss å seile uvær (n) kuling (m)
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
GRØNNALGER BRUNALGER RØDALGER
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Anvendt statistisk dataanalyse i samfunnsvitenskap
Figur 1 Behov. Figur 2 Behov Figur 3 Prioritering/ressursinnsats.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Handelstrender, kjedeutvikling og service
LEDIGE LOKALER TIL LEIE PÅ VÆRSTE-OMRÅDET
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Fra skole til arbeid FOTO: NTB Scanpix. Arbeidskraftens bidrag til verdiskaping Inngangsalde r.
Velkommen til foreldremøte på Ra ungdomsskole
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
To accompany Quantitative Analysis for Management, 8e by Render/Stair/Hanna 15-1 © 2003 by Prentice Hall, Inc. Upper Saddle River, NJ Kapittel 15.
Hvilket språk skal vi snakke til barnet vårt?
Samhandling og informasjon Kunnskaps- utvikling og refleksjon Menings- danning og over- talelse Skrive- kompetanser Handlinger og formål Kunn- skaps- lagring.
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Sett inn riktig form av adjektivene, med artikkel hvis nødvendig
Aktuell sykefraværsstatistikk Inderøy kommune oppdatert 2009 NAV Arbeidslivssenter Nord-Trøndelag.
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Økoprofil - en miljøvurderingsmetode
Veivalgsanalyse etter Sørlandsmesterskapet i lang (klassisk) distanse 2004.
© Thomas Rieber-Mohn - INSTITUTT FOR RETTSINFORMAIKK – UNIVERSITETET I OSLO OPPHAVSRETT OG BESLEKTEDE RETTIGHETER - NÆRSTÅENDE.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Basisgrupper en nær professoren-opplevelse Knut Kaasen Nordisk institutt for sjørett Det juridiske fakultet Knut Kaasen 1.
Strategiplan for kulturnæringer og kulturbaserte næringer Oppland Festivalkonferanse
Utskrift av presentasjonen:

Kulturnæringene i Norge - et regionalt perspektiv med Oppland som eksempel Seminar om kultur/opplevelsesnæringene 17. april 2007 Tinved Kulturhage, Verdal Tone Haraldsen Høgskolen i Lillehammer

INNHOLD Hva er kulturnæringene? –Begreper ”Facts and figures” –Norge –Oppland Plattformtilnæringen

Begreper Kreative næringer –Politisk konstruksjon –Fokuserer på kreativitet, men det er vanskelig å identifisere en næring eller aktivitet som ikke er kreativ –Det er også vanskelig å utvikle kriterier som gjør det mulig å skille kreative fra ikke-kreative produkter Opplevelsesnæringene –Vanskelig å definere på en meningsfull måte – i siste instans er det konsumenten som definerer om et produkt er en opplevelse eller ikke

Begreper Kulturnæringer –Det er mulig å skille ut spesifikke aktiviteter og produkter som kulturelle Kulturelle aktiviteter –Har å gjøre med intellektuelle, moralske og artistiske aspekter ved menneskenes liv –Innebærer en eller annen form for kreativitet hvis formål er å generere symbolsk mening Kulturelle produkter –Produkter som kommuniserer gjennom estetiske symboler, bilder, bevegelser, lyder, foretellinger (symbolsk kommunikasjon) –Fremstilling av kulturelle produkter forutsetter symbolsk kunnskap –Avkastning forutsetter som regel at produktene juridisk sett må konverteres til opphavsrett (IPR)

Bruttoprodukt, milliarder NOK, (løpende priser, Kilde: SSB) Change Advertising 2,0 2,4 3,2 2,9 3,2 2,80,8 (39%) Broadcast media 3,7 4,2 4,6 4,8 1,1 (30%) Film, video, photo 0,6 0,7 0,8 0,9 0,3 (48%) Print media 13,5 14,7 14,6 14,9 16,0 16,4 2,9 (21%) Design Architecture 1,6 1,8 1,7,7 1,9 2,3 0,7 (43%) Music 0,6 0,7 0,8 0,7 0,2 (34%) Art & art works 1,8 2,1 2,6 2,8 3,0 3,2 1,4 (77%) Libraries, museums, heritage 1,8 1,9 2,1 2,3 0,6 (34%) Total 25,7 27,8 29,8 30,2 32,4 33,6 7,9 (31%)

Endring Annonse, reklame (12%) 743 TV, radio (11%) 1185 Film, video, foto (9%) 315 Bøker, aviser, etc (2%) 662 Design Arkitektur (26%) 841 Musikk (-4%) -89 Kunstn. virsomhet (41%) 2779 Bibl., museum, etc (12%) 637 Totalt (10%) 7073 Antall sysselsatte , privat sektor (kilde: SSB)

Bedriftsstørrelse, antall bedrifter i hver gruppe, 2004 (kilde: SSB) <100Totalt Annonse, reklame TV, radio Film, video, foto Bøker, aviser, etc Design Arkitektur Musikk Kunstn. virksomhet Bibl., museum, etc Totalt

Sysselsatte i KN I % av antall sysselsatte I fylket, 2002 (kilde: SSB)

Oppland fylke innbyggere kvadratkilometer Befolkningskonsentrasjon sydøst Gjøvik og Lillehammer de største byene Reisleiv viktigste næring –10,4% (direkte og indirekte) av sysselsettingen, (Dybedal 2007) Landbruket viktig i distriktene Konkurransedyktig industriklynge i Gjøvikregionen To høgskoler, Gjøvik og Lillehammer KN 2,9% av sysselsettingen

Employment in the cultural industries in Oppland 2002 (source: Statistics Norway) Annonse og reklame Arkitektur Kunstnerisk virksomhet TV, radio Design Film, video, foto Bibliotek, museer, etc. Musikk Bøker, aviser, blader, etc. KN totalt Naturbaserte aktiviteter Spill og organiserte opplevelser Sport KON totalt Lillehammer-regionen Nord-Gudbrandsdal Midt-Gudbrandsdal Gjøvik regionen Hadelands regionen Valdres regionen Oppland fylke

HOVEDUTFORDRINGER Hvordan satse på kulturnæringene utenfor de store byene? Hvordan utvikle strategier for kulturbasert –Næringsutvikling? –Økonomisk utvikling? –Regional utvikling? PLATTFORMTILNÆRMINGEN

Plattformtilnærmingen en forenklet illustrasjon basert på Asheim et al 2006 SKI JAKT SAFARI SYKLING RAFTING FISKE TRANSPORT OVERNATTING BESPISNING REGIONENS KUNNSKAPSBASE LANDBRUK NATUR REISELIV KULTUR IKT SMÅSKALA MAT SETERDRIFT KULTURLANDSKAP KULTURMINNER FESTIVALER ARKITEKTUR DESIGN BOOKINGSYSTEMER E-HANDEL INTERNET SOFTWARE (F. EKS. MOBILTELEFONER) PLATTFORM- TILNÆRMING SEKTOR- TILNÆRMING KUNNSKAPSBASE symbolsk kunnskap syntetisk kunnskap analytisk kunnskap RELATERT VARIASJON ”related varieties” (potensielt) komplementære næringer