1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Rapportutkast til høring Allmøte 19.5.2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

14:00 Erfaringsutveksling
Rekruttering av rektor og ledelse
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
IHR: Ny organisering av Sentraladministrasjonen Høsten 2013.
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Den ideelle kommunesammenslåing
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
God virksomhetsstyring av universitet og høyskoler Styrearbeid i U&H sektoren sett ”utenfra” Siri Hatlen, styremedlem NTNU 14. november 2007.
Allmøte 25. oktober 2013 Ny organisering av Sentraladministrasjonen Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
EFV-V forskningsadministrative støttefunksjoner organisering og system.
1 Etablering av Regional kompetansetjeneste Rehabilitering (RKR) Kirsten Sæther.
Studieadministrative prosesser ved NTNU
RAMMEPLAN for barnehagens innhold og oppgaver. Mandat for rammeplangruppen Rammeplangruppen skal vurdere og fremme forslag på følgende områder særskilt:
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
barn og unge med funksjonshemming
Mini-gaiden, fokus på NAV Pensjon
Mini-Gaiden Informasjon fra Arbeidsutvalget Nr. 28 uke 42, Ansvarlig redaktør: Jarle Berge Redaktør/produksjon: Hans Olav Kirknes Et produkt fra.
Alternative ledelsesformer ved HIN Per J. Nicklasson.
© KTP - Konfidensielt Modell A* - Konsernets anbefaling © KTP Konsernet har utarbeidet en alternativ løsningsmodell A* som vil gi ”enda mer kollektivtrafikk.
1 Sitat Dekanus, september 2010 «Vi har aldri levert en mer gjennomarbeidet og kvalitetssikret tertialrapport enn denne gangen.»
Internt handlingsrom (IHR) Presentasjon på USITs allmøte 23. juni 2011 Universitetsdirektør Gunn-Elin Aa. Bjørneboe.
Organisasjonsutvikling på USIT Prosjektet ”USIT 2.0” er i gang!
USIT 2.0 Status og framdrift Allmøte 28. april 2011 Hallgerd Benan
Administrativ organisering Et foreløpig utkast som er sendt ut for innspill – identifikasjon av administrative behov Noen områder gjenstår – men vil bli.
Tove Blix Personal- og økonomiadministrativt arbeid ved Det medisinske fakultet Vurdering og organisering Utkast
M. Haanæs Slik kan det gjøres Eksempler og resultater fra ulike prosjekt i PRO tjenesten i Holtålen kommune.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Samdrift av windows-klienter i UH- sektoren Hva, hvorfor, hvordan, og hvilke andre muligheter finnes? Anders Vinger | Seksjonssjef | UiO/USIT/IT-Drift-KD.
Allmøte USIT 18. oktober Saksliste Internt handlingsrom (IHR) USIT 3.0.
Universitetet i Tromsø
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Veterinærinstituttet – En landsdekkende organisasjon
Lokal arbeidstidsavtale
1 1 Informasjonstiltak fra Studieavdelingen Tilbakemelding etter innspill fra studieveiledersamlingen 16. mai 2006 Studiedirektør Hilde Skeie Studieveiledersamling.
Veileder for risikovurdering
Evaluering av ledelses- og styringsstrukturen ved Det matematisk- naturvitenskapelige fakultet Innledning – hvorfor og hvordan evaluere? av dekanus Hans.
Styremøte IHR – Forslag til vedtak. Roller og ansvar Forslag til vedtak Med bakgrunn i saksutredningen anbefaler universitetsdirektøren følgende.
1 Hovedbygg-prosjektet 2012 Orientering til LOSAM Mars 2012 Jens Petter Nygård, prosjektleder Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget,
1 Hovedbygg-prosjektet 2012 Orientering til LOSAM August 2012 Jens Petter Nygård, prosjektleder Om du ønsker, kan du sette inn navn, tittel på foredraget,
1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Møte
Strategiprosess HiST og AITeL. Styrevedtaket 1.Høgskolen skal utarbeide en strategisk plan for perioden 2010 – Rektors planforslag legges fram for.
Framdriftsplan for fusjonsprosjektet Budsjett 2016: summen av 4 vedtatte budsjetter Fakultetsstruktur vedtas Dekan-
Organisering NTNU: oppfølginger etter styrevedtak Fellesadministrasjon: status
Brukermedvirkning i helseforskning i Norge Regional brukerkonferanse november 2015 May Britt Kjelsaas, rådgiver Helse Midt-Norge RHF helsefagavdelingen.
Fusjon HiG, HiÅ, HiST, NTNU Gjennomføring: de første månedene.
Felles LOSAM-møte Fellesadministasjonen Løypemelding – mulige modeller intern organisering
Arne Bugge Amundsen Samhandling mellom de tre øverste styringsnivåene Fremlegg til styreseminar 20/
Prosjekt vår 2016 Samlokalisering av allmennlegetjenester og kommunale helse- og omsorgstjenester Økt tjenestekvalitet?
Administrativ organisering
Forum for natur og friluftsliv - bakgrunn for etablering - kort om utviklingen - litt om miljøutfordringer Introkurs september 2016.
12. mai 2016 Allmøte USIT.
Generelt Organisasjonsprosjektet går etter planen Grunnlag nå:
Fusjon NTNU, HiG, HiÅ, HiST Status i fusjonsarbeidet
Adm Etablering av nye fellestjenester
UTKAST Prosjektøkonomistyring Felles for forvaltning av nye rapporter og håndtering av innspill til endringer EFP-prosjektet høsten 2013.
Nye retningslinjer internfakturering
Studieprogramråd ved NTNU UU 20. november 2017
Bred eller smal – rund eller spiss og klar?
Hva skjer i programmet nye Kristiansand
Møte LOSAM Fellesadministrasjonen
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 6. april 2017
Prosjekt tverrfaglig samarbeid barn/unge i Nordre Land kommune
Organisasjonsjustering hos USIT Allmøte 01. juni 2017
Evaluering av USITs organisering, USIT 3.1
Lindesnes 2020 Vi bygger den nye kommunen sammen.
Administrativ organisering -
Utskrift av presentasjonen:

1 Prosjekt ”DRIFTSAVDELINGEN - ORGANISERING 2009” Rapportutkast til høring Allmøte

2 Hensikten med allmøte Orientere om: –bakgrunn for organisasjonsprosjektet –prosjektgruppas arbeid og vurderinger –utkast til rapport –videre prosess Gi grunnlag for skriftlige innspill fra ansatte ved Driftsavdelingen til prosjektgruppa v/ prosjektleder Jens Petter Nygård: –e-post: –Sms til mobiltelefon: –Telefaks: (73 5) Frist for innspill er Avklare spørsmål og evt. uklarheter i rapportutkastet

3 Bakgrunn for prosjektet NTNUs styre vedtok høsten 2006 ny sentral ledelsesstruktur for NTNU med rektor, 2 prorektorer og 2 direktører –Organisasjon og informasjonsområdet fikk felles leder, og Trond Singsaas ble tilsatt som Organisasjon og informasjonsdirektør –Samlet økonomiområdet og eiendomsområdet under en felles leder, og Frank Arntsen ble tilsatt som Økonomi og eiendomsdirektør og ble felles leder for Teknisk avdeling og Økonomiavdelingen NTNUs styre vedtok våren 2008 endringer i den interne organiseringen for økonomi og eiendomsområdet –To avdelinger under økonomi og eiendom, Driftsavdeling og Økonomiavdeling, samt stab for eiendomsforvaltning og stab for økonomiforvaltning –Seksjonsstrukturen i Teknisk avdeling, med 3 seksjoner, ble brutt opp. Seksjon for Bygningstjenester er beholdt mens Seksjon for Tekniske tjenester og Seksjon for Personal og Økonomi er oppløst. Ca 10 personer (inkl prosjektstaben) fra tidligere Teknisk avdeling er overført til den nye Eiendomsforvaltningen.

4 … bakgrunn for prosjektet forts. I styresaken våren 2008 forutsatte NTNUs styre at organisasjonsstruktur for Driftsavdelingen skulle vurderes når ny driftssjef var på plass Midlertidig organisasjonsstruktur for 6 måneder ble etablert i påvente av at ny organisasjonsstruktur ble fastsatt. Ny driftssjef tiltrådte , og driftssjefen valgte å nedsette et prosjekt for å utrede ulike alternative seksjonsinndelinger rett under driftssjefen. Dette skal være fase 1 i arbeidet med organisasjon og samarbeid i Driftsavdelingen. Når seksjonsinndelingen er fastsatt starter fase 2 hvor det skal arbeides videre med tiltak for å få til best mulig kommunikasjon, samarbeid og arbeidsorganisering.

5 Prosjektets mandat: Bakgrunn: Omorganiseringen av Økonomi og eiendomsområdet som ble vedtatt i NTNUs styre i 2008 førte til at den tidligere seksjonsstrukturen i Teknisk avdeling, med 3 seksjoner, ble brutt opp. Seksjon for Bygningstjenester er beholdt mens Seksjon for Tekniske tjenester og Seksjon for Personal og Økonomi er oppløst. Ca 10 personer fra tidligere Teknisk avdeling er overført til den nye Eiendomsforvaltningen. Prosjektes formål: Få til en hensiktsmessig organisering under Driftssjefen slik at: ressurser utnyttes på best mulig måte samhandling utvikles mellom de forskjellige funksjoner Involvering: Prosjektgruppa skal sørge for at alle i Driftsavdelingen får komme med innspill i prosessen. Prosjektgruppa kan, ved behov, trekke inn andre relevante ressurser og annen relevant kompetanse utover det som er beskrevet. Tidsfrist: Prosjektet skal gjennomføres snarest. Absolutt tidsfrist for rapport er

6 Prosjektgruppe: Prosjektgruppas sammensetning kommer av at både drifts- og fagområder skal være representert, samt representanter fra tillitsvalgte. Det var i tillegg ønskelig med representanter for de områdene som ville bli særskilt diskutert, dvs Park/Post/Transport og Fellestjenester. Prosjektgruppen fikk slik sammensetning: Jens Petter NygårdProsjektleder Elin ErdalSeksjonssjef Bygningstjenester Geir LundeFagleder Bygg Marit MoeDriftsleder fellestjenester Roar ØverlieDriftsleder Post/Transport/Park Ivar HovdalDriftsleder Dragvoll Arne Dragsnes Repr. arbeidstakerorg Irene Dragvik Repr. Arbeidstakerorg

7 Arbeidsmetode/føringer: - Det er inndelingen direkte under driftssjefen som har vært tema for vurdering, vurdering av de underliggene nivåene skjer i neste fase, etter at hovedstrukturen er fastsatt. - Prosjektgruppa har vurderer ulike modeller ut fra hvordan disse best mulig oppfyller formålet om effektiv ressursutnyttelse og god samhandling mellom funksjonene. - Prosjektgruppa har vurdert modellene ut fra en liste over momenter som kan påvirker ledelse og oppgaveløsning,

8 … arbeidsmetode/føringer forts. Modellenes sterke og svake sider er vurdert bla i forhold til: utnyttelse av ressursene samhandling og kommunikasjon i og mellom seksjonene utviklingsmuligheter for seksjonene og for den enkelte medarbeider brukernes opplevelse av kvalitet på tjenestene, informasjon mv utnyttelse av kapasitet, fleksibilitet, samhandlingsmuligheter, endringsevne omdømme og serviceevne ledelse av Driftsavdelingen som helhet og ledelse av den enkelte enhet Detaljerte vurdering av de ulike modellene følger som vedlegg til rapporten

9 Prosjektgruppas arbeid: Prosjektgruppa vurderte i utgangspunktet 4 modeller og deres styrker og svakheter Prosjektgruppens foreløpig vurderinger ble lagt frem for drifts- og faggruppelederne slik at modellene kan kunne diskuteres videre innad i de ulike gruppene Prosjektet ønsket innspill til vurderingen av de ulike modellene, og evt. forslag til andre modeller som noen mente burde diskuteres. Det kom inn 5 innspill (vedlegg til rapporten) Etter dette har prosjektgruppa vurdert 5 modeller: -Modell A, med 2 seksjoner (foreslått i styresaken i våren 2008) -Modell B, med 3 seksjoner (foreslått i styresaken i våren 2008) -Modell C, med 5 seksjoner (foreslått i prosjektgruppa) -Modell D, med 11 seksjoner (foreslått i prosjektgruppa) -Modell E, med 4 seksjoner (foreslått i første høringsrunde)

10 Modell ”A” Momenter som en eller flere i prosjektgruppen vektlegger som svakhet/styrke: Styrker: -Samler hovedområdene under en leder, som gir god mulighet til koordinering, samhandling og ressursutnyttelse, og til å utnytte stordriftsfordeler. Gjør det lettere å plassere ansvaret - Gir en liten og effektiv ledergruppe for Driftssjefen - Adgangskontroll og låsgruppen sammen med øvrig vedlikehold Svakheter: - Stort faglig lederspenn og bredde på kompetanse og oppgaver i bygningstjenester, som kan føre til dårligere kommunikasjon og oppfølging av de enkelte funksjonsområdene - Adgangskontroll og sikring adskilt fra andre driftsfunksjoner

11 Modell ”B” Momenter som en eller flere i prosjektgruppen vektlegger som svakhet/styrke: Styrker: - To ledere innen driftsfunksjonene minsker lederspenn og gir bedre mulighet til kommunikasjon, oppfølging og samkjøring av aktiviteten i de enkelte funksjonsområdene. - Binder sammen de driftstjenstene innen sikkerhet og kommunikasjon som har ad-hoc oppdrag for hele NTNU Svakheter: - Mister muligheten som ligger i å samkjøre og koordinere driftsområdet med en leder. Vanskeligere å plassere ansvar - Koordineringsoppgaver innen drift flyttes til Driftssjefen - Adgangskontroll/sikring og låsgruppen er adskilt fra både drifts og vedlikeholdsfunksjoner

12 Modell ”C” Vedlikeholdsområdet er splittet på tre lederområder, mens driftsområdet har to seksjoner som i modell B. Momenter som en eller flere i prosjektgruppen vektlegger som svakhet/styrke: Styrker: - Mindre lederspenn og økt ansvar til faggruppelederne kan gi bedre oppfølging innad i enhetene Svakheter: - Mister muligheten som ligger i å samkjøre og koordinere hovedområdene med en leder. Vanskeligere å plassere ansvar. - Koordineringsoppgaver innen både drift og vedlikehold flyttes til Driftssjefen. - Adgangskontroll/sikring og låsgruppen er adskilt fra både drifts og vedlikeholdsfunksjoner.

13 Modell D Vurdering: Modellen anses uaktuell da den har for stort koordineringsbehovet til at det kan løses uten overliggende lederstillinger, og er derfor ikke gjennomgått i forhold til styrker/svakheter. Vedlikeholdsområdet er splittet i tre områder som i modell C, i tillegg er alle gruppene i bygningstjenester lagt direkte under driftssjefen.

14 Modell ”E” Bygningstjenester med driftsområdene, Park/post/transport, Fellestjenester og NTNU-trykk er samlet under et lederområde. Vedlikeholdsområdet med bygg, elektro og VVS er fordelt på tre lederområder. Installasjon mv av adgangskontroll- og låssystemer tenkes overført til fagområdene bygg og/eller elektro. (Modellen er lik dagens midlertidige organisering, med tillegg av at NTNU-trykk er lagt under bygningstjenester og at installasjon mv av adgangskontroll og lås tenkes overført til fagområdene) Da modellen dermed en kombinasjon mellom modell A og modell C viser prosjektgruppen til vurderingene ovenfor.

15 Rapportutkast til høring Angir prosjektgruppas vurderinger så langt i prosessen: Prosjektgruppa har delt seg i synet på hva som er beste modell for å fremme samarbeid og effektivitet. Prosjekt gruppa foreslår tre alternative modeller for fremtidig organisering, uten at modellene er innbyrdes rangert. Prosjektgruppen mener modell A, B og E er aktuelle modeller. Begrunnelser fra prosjektmedlemmene er gitt i rapportutkastet.

16 Videre prosess Innspill fra ansatte og ledere innen 22.5 Prosjektgruppa vurderer innspillene, og vurder det foreløpig rapportutkastet i lys av innspillene. Rapport ferdigstilles og overleveres til Driftssjefen 29.5 Driftssjefen beslutter hvilket alternativ som han ønsker Endelig organisering blir fastsatt gjennom forhandlinger med fagforeningene i SESAM i løpet av juni. Når seksjonsstruktur er fastsatt og ledere på plass, starter det videre arbeid med utvikling av Driftsavdelingen

17 Spørsmål og avklaringer?